חפש מאמרים:
שלום אורח
18.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פרשת תולדות מאת: אילנה ויילר מתוך היומן השבועי לנשים

מאת: בנותי'הפרשת השבוע02/11/20101208 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

על הריונה של רבקה אמנו נאמר: "וַיִּתְרֹצְצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ, וַתֹּאמֶר אִם-כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי; וַתֵּלֶךְ לִדְרֹשׁ אֶת-יְהוָה.  וַיֹּאמֶר יְהוָה לָהּ, שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ, וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ, וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר." (בראשית כה, כב-כג)

תיאור זה מביא את תמצית המאבק בין יעקב ועֵשָו מאז ועד היום. מאבק בין שני ארכיטיפים, שני כוחות - פיזי ורוחני - שמתקיימות ביניהם זיקה ותלות. ואומר רש"י:  "'ולאום מלאום יאמץ' - לא ישוו בגדולה. כשזה קם זה נופל..."

אם ניתן היה להפריד בין יצחק וישמעאל, שאמנם נולדו מאב אחד אך לא מאותה האם, ולשלח את ישמעאל כפי שדרשה שרה ברוח הקודש, הרי שיעקב ועֵשָו הם תאומים, בניהם של יצחק ורבקה הגדלים בכרס אחת ובהריון אחד.

רבו הפירושים על אותה התרוצצות משונה שחשה רבקה בקרבה (רבקה-קרבה בהיפוך אותיות), 'ורבותינו דרשו: לשון ריצה. כשהייתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר, יעקב רץ ומפרכס לצאת, עוברת על פתחי עכו"ם, עֵשָו מפרכס לצאת.'

ורבקה נבוכה ונסערת מהדואליות המתקיימת

בקרבה: "למה זה אנוכי"? היא תוהה.

כוחות אלה, המכונים יעקב ועֵשָו, הם ככוחות הנפש המצויים בכל אחת ואחד מאיתנו.

הם תאומים, עוד מבטן הם קשורים. כוחו של היצר הטוב מול כוחו של היצר הרע. מאבק נתון בין שני כוחות אלה הניטעים בנו מהריון, מזמן התהוותנו, וכמו תאומים הם נוכחים במציאות חיינו ונפשנו. כך קבע בורא עולם.

עֵשָו הוא "איש יודע צייד, איש שדה", איש טבע וכוחו הוא כוח החומר. ויעקב "איש תם יושב אוהלים". כוחו הוא הכוח הרוחני.

את כוח עֵשָו איננו צריכים לפתח. עֵשָו עשוי, מושלם. הוא שלם מראשית הופעתו. זהו כוח המשיכה שיש בנו לעולם הזה, ליופיו, לתאוותיו ולפיתויו. כוח יעקב הוא כוח פנימי, המצריך פיתוח, התחכמות ויוזמה.

"בכל יום יצרו של אדם מתגבר עליו", מדי יום אנחנו שבים ומתוודעים לנוכחות עֵשָו ולנוכחות יעקב בתוכנו.

המאבק ביניהם אמור לבנות אותנו, ולהפוך אותנו לשלמים יותר ולמושלמים. חיזוק הכוח הרוחני שלנו וההתגברות על פתויי החומר והעולם הזה בונים בנו איכויות שלא הינו זוכים להם לולא המאבק ולולא הבחירה המתחדשת בכל יום.

"ורב יעבוד צעיר". עֵשָו יוצא ראשון, הוא הבכור ונקרא 'רב'. היצר הרע זקן יותר וותיק מהיצר הטוב שנקרא 'צעיר'. רק בגיל שלוש עשרה זוכה האדם להצטרפות היצר הטוב לתבנית נפשו.

משימת חיינו היא לאפשר ליעקב שבנו לעקוב, כלומר לעקוף את היצר הרע, להגיע למצב של "ויעקבני זה פעמיים" ולהשיג את הבכורה. זהו קניין שנעשה מתוך השתדלות, מאמץ ועבודה על המידות. לכן, את עֵשָו, שלא כמו את עמלק, אין אנחנו אמורים להשמיד. כי כוח עֵשָו, הוא כוח חיוני, הוא כוח ה'טבע' שאותו אנחנו אמורים לכפוף לשירות הכוח הרוחני שבנו.

היהודי השלם חי בנוכחות מלאה בעולם הזה. הוא מצווה ליהנות ממנו, לברך על יופיו ולהתענג על הבריאה. היהודי השלם מכוח ניצחון יעקב על עֵשָו, זוכה להשרות את הכוח הרוחני בעולם, וזוכה לשמו, 'ישראל'.

עוד מאמרים ניתן למצוא ביומן השבועי לנשים : 077-5253532 או באתר: www.bnotya.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

בנותי'ה - יומן שבועי לנשים

מתחברות אל הזמן

077-5253532

www.bnotya.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בנותי'ה

מאת: בנותי'הנשים - כללי30/06/111355 צפיות
מאמר זה הוא חלק, טעימה, מתוך יומן לניהול תקציב. זהו יומן שמתרגם את השפה הכמותית, לאיכותית. את הפסיכולוגיה והכלכלה לשפה יהודית ונשית. כל חודש נושא אחר להתאמן. אפשר לנהל את הכסף מבלי להתבלבל.. להתייאש.. פשוט. תהני.

מאת: בנותי'האימון לרוחניות02/11/101114 צפיות
במסורת החסידית, מוכרות שתי רמות בנפש האדם: הנפש האלוקית והנפש הבהמית. החלק האלוקי-נשמתי נקרא 'הנפש האלוקית', והחלק הנוסף, הגופני-טבעי, החלק שאחראי על תפקוד מערכות הגוף השונות, על האינסטינקטים, היצרים והדחפים ההכרחיים להתפתחותנו הגופנית. חלק זה נקרא בחסידות 'הנפש הבהמית'.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181051 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181087 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181013 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181037 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181059 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181042 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181136 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica