לא פעם מציג בפנינו בעולם שבו אנו חיים תופעות מרתקות שאין ביכולתנולהסבירן. אחת מהן היא תופעת המיזמים העסקיים. נתון מעניין מגלה כי יותרויותר אנשים ברחבי העולם בוחרים לפנות לזירה העצמאית בבואם לקדם מיזמיםכאלה ואחרים. בה בעת אותם המחקרים מגלים כי יותר ויותר מיזמים נכשליםויורדים במהרה לתהום הנשייה. במקום ללמוד מהטעויות של קודמיהם, חוזריםהיזמים החדשים כל פעם מחדש על אותן הטעויות. אז לטובת כל אותם היזמים שבדרך– להלן ארבע מהטעויות העיקריות שעלולות להביא לנפילתו של המיזם העסקישלכם.
מובא ע"י יניר מרציאנו
קודם כל ולפני הכל, מיזם עסקי עלול להיכשל לאור העובדה כי פשוט אין לוביקוש בשוק הרלוונטי. לא פעם ממהרים היזמים לצאת לשוק עם רעיון עסקי שמרגשאותם אך בהיעדר סקירה מקיפה שתעמוד על היקף הסביבה התחרותית והביקוש –סיכויי הצלחתו אינם גדולים. בלשון המעטה. הקפידו לערוך מחקר שוק רציניואיכותי שיאפשר לכם לקבל את ההכרעה הבסיסית ביותר – האם אתם בכלל בכיווןהנכון?
בנוסף, על כל יזם לשים דגש גדול מאוד על בחירת קהלי היעד שלו. בחירה לאנכונה של קהלי היעד וכתוצאה מכך התאמה שגויה של אסטרטגיית השיווק – תובילבמהרה לכישלון בלתי נמנע. השקיעו את המשאבים הכספיים והאינטלקטואלייםהראויים, על מנת להימנע מתרחיש דומה.
הסיבה השנייה והחשובה לא פחות היא היעדר השקעה מספקת. זכרו, בניגודלשכירים, יזמים עצמאים הופכים לבוסים של עצמם. אך יחד עם היתרונות הכרוכיםבמעמד שכזה, מגיעה גם אחריות כבדה שאין שנייה לה – כל מלאכת הניהול, גיוסהלקוחות, השיווק וכיו"ב – מוטלת באופן זה או אחר עליכם. אם לא תשקיעו בעסקשלכם את מרביתו המוחלט של יום העבודה – תבינו במהרה כי העסק פשוט לאמתרומם.
הסיבה השלישית שבגללה קורסים לא מעט מיזמים עסקיים הינה הקשר האישי ביןהשותפים להקמת המיזם. בחרו בקפידה את האנשים עמם אתם מוכנים לצאת למסעהמשותף, וודאו כי אלה אנשים שעליהם תוכלו לסמוך – אנשים שבידיהם תוכלולהפקיד את מפעל חייכם. כל קרע שהוא, עלול לגרום לפירוק השותפות ולהפיכתו שלהמיזם המשותף לנחלת העבר – היו זהירים.
לבסוף, מוסיף יניר מרסיאנו אל לכם להזניח ולו לרגע אחד את תחום גיוס המשאבים. מרביתן המוחלט שלהחברות החדשות, מתקשות בגיוסו של הון ראשוני שיתמוך בפעילותן. נסו להתכונןמבעוד מועד לתרחיש שכזה וחפשו כבר מהרגע הראשון את מקורות המימון שלכם.המשקיעים אותם תגייסו יהפכו לשותפים נאמנים, בלעדיהם – המסע יהיה הרבה יותרסבוך.
יניר מרסיאנו, הנו מומחה לשיווק, יזמות עסקית ופיתוח ארגונים.