חפש מאמרים:
שלום אורח
15.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ציר זמן תולדות עם ישראל (או דרך פשוטה להבין מי אנחנו וגם לזכור)

מאת: רונן רבינוביץ'זהות09/09/20129145 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

במי נלחמו המכבים – ביוונים או ברומאים? ומההקשר ביניהם לבר-כוכבא? הרמב"ם הכיר את רש"י? מי בנה את המצודות בארץ –הצלבנים או הביזנטים? צלבני/ ביזנטי - הם לא אותו הדבר? מה קרה בעולם בזמןשעם ישראל קיבל את התורה? וכמה "יהודים" היו אז בעולם?

חלקכםוודאי מצאתם את השאלות משעשעות, אך אני סבור שרובנו לא יודעים לענותעליהן. עד לפני כשנה גם אני לא ידעתי. כדי ללמוד חשבתי שהכי נכון יהיהלראות את כל המידע בעמוד אחד בודד. עמוד בודד מאפשר לראות את התמונה הגדולהכולה ולראות את הקשרים בין הנושאים. ראיית התמונה הגדולה יכולה לשפוך הבנהפנימית על הסדר של הדברים וכך למנוע בלבול.

באותו עמוד, על ציר זמן משותף היה נחמד אם ניתן היה לראות את הנושאים הבאים:

קורות עם ישראל – אירועים היסטוריים מרכזיים.

דמוגרפיה של עם ישראל – מה הייתה אוכלוסיית עם ישראל בכל שנה וכיצד היא הייתה מפוזרת בעולם.תמונה דמוגרפית, שמראה כמויות והגירה, במקביל לציון האירועים ההיסטורייםבאותו העמוד, ממחישה את היקף ומשמעות האירועים ההיסטוריים.

תקופה תורנית (אמוראים/ סבוראים/ גאונים/ ...)

האימפריה השלטת בארץ ישראל – ארץ ישראל בגלל מיקומה האסטרטגי בין 3 יבשות נכבשה תכופות על ידי האימפריות הגדולות בעולם.

קורות העולם – אירועים היסטוריים מרכזיים שקרו ברקע בעולם. נותן הבנת רקע טובה לקורות עם ישראל.

אישים ומנהיגים – כך ניתן להבין מתי חיו ופעלו האישים המשפיעים בעם ישראל, ששמם מוכר לנוגם היום. מה היה מצב העם כשהם פעלו, מצב המדינה, הארץ ואילו אירועים השפיעועליהם או שהם היו מעורבים בהם.

ספרות ושפות – ספרים מרכזיים שנכתבו בעם ישראל ושפת כתיבתם במקור.

זוויתהראייה המובילה ביצירת ה"פוסטר" צריכה להיות כזו שמסתכלת על עם ישראל כעםולא כ”דת”. כלומר כישות לאומית, המורכבת מאוכלוסייה (שבד"כ מתעלמים ממנהלמרות שהיא אנחנו ועצם קיומו הפיזי של העם), דת, שפה, תרבות, ארץ, מדינה,מנהיגים ואנשי רוח. לפיכך, הפוסטר כולל ערכים שהם "מסורתיים" אבל גם"חילוניים". כך ניתן למצוא על ציר הזמן גם את רש"י וגם את דוד בן גוריון.גם את "מתן תורה" וגם את גודל אוכלוסיית עם ישראל והיכן היא ממוקמת בעולם.וברקע את אירועי העולם.

האם בכלל אפשרי לבנות עמוד כזה? כיצד?

התשובההיא שזה אפשרי, אך לא פשוט בכלל. לטובת העניין נעשה שימוש רב בצבעיםוטכניקות גרפיות נוספות. כך למשל אוכלוסיית היהודים בעולם חולקה לאיזוריםגיאוגרפיים, שלכל אזור ניתן צבע משלו. באמצעות הצבעים ניתן להבין גם אתמספר היהודים בעולם וגם את פיזורם בעולם. שימוש נוסף בצבעים נעשה עבורסימון מיקום האישים, ושפת הספרים. משך החיים של האישים סומן גם הוא, כךשניתן להבין בדיוק מתי הם פעלו.

תוצאתהעבודה, שנמשכה כשנה, מרתקת. על עמוד אחד מסופר בראשי פרקים סיפורו המדהיםשל העם היהודי. סיפורו של עם קטן ועקשן בתוך סיפורו של העולם משחרההיסטוריה.

מכיוון שהתוצאה הייתה מרשימההחלטתי לשתף אותה בחינם עם כולם, על מנת שכל אחד יוכל ליהנות ממנה וללמוד.לטובת העניין נבנה אתר, שמכיל את ציר הזמן והפוסטר בגרסה אינטראקטיבית וגםבגרסאות להדפסה. הגרסה האינטראקטיבית כוללת הקפצת בלון הרחבה לכל ערך עליותעמדו עם העכבר, ולחיצה על הערך תוביל להרחבה נוספת (שלעתים מקורית ולעתיםלקוחה מויקיפדיה) ויכולת לכתיבת תגובות והרחבות נוספות.

פוסטרציר הזמן מאפשר הבנת הקשרים בין התחומים השונים ובעצם לימוד פשוט, שיאפשרגם להבין ולזכור. כמו כן, בפעם הראשונה אולי ניתן יהיה להבין את ה"תמונההגדולה" וכך להפסיק את הבלבול בין כל השמות שכולנו מכירים. בנוסף, ניתןללמוד על הדמוגרפיה של העם היהודי לאורך ההיסטוריה, נושא שמאד קשה למצואעליו חומרים ואינו נלמד בבתי הספר.

מקווה שתיהנו ותלמדו, ובכל אופן אתם מוזמנים לשלוח לי תגובות במייל או באתר.

נ.ב. את התשובות לכל השאלות למעלה, תוכלו לתת בעצמכם אחרי ביקור באתר - ציר זמן תולדות עם ישראל.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

רונן רבינוביץ', בעל תואר שני בפיזיקה ממכון וויצמן.

כותב ציר זמן תולדות עם ישראל - פוסטר אינטראקטיבי ייחודי ובחינם על תולדות עם ישראל.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רונן רבינוביץ'

מאמרים נוספים בנושא זהות

מאת: דר' ירוןזהות02/01/149196 צפיות
מהם השלבים של יציאה מהארון? מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון לפני שיוצאים מהארון? מה מקל על תהליך החשיפה מול המשפחה? ד"ר ירון, פסיכותרפיסט המתמחה בטיפול פסיכולוגי לגייז (Gays), מתייחס לכמה מהשאלות הנפוצות ששואלים מטופלים.

מאת: עצת נפשזהות06/10/132164 צפיות
מאמר זה סוקר את שבעת הצעדים למתמודד עם המוסקסואליות: מהשיחה הראשונה ועד לסיום תהליך הבירור.

מאת: www.copy-writer.co.ilזהות12/06/132092 צפיות
קצת על מה שהקדמה עשתה לתודעה שלנו. קצת על ההתמכרות למסכים והרבה על הרצון לדעת את כל מה שלא בהכרח עושה אותנו יותר מאושרים.

מאת: דנה כותבתזהות06/12/1210868 צפיות
כבוד המשפחה הוא ערך עליון בחברה הבדואית וישנם מנהגים אשר מטרתם לתחום את האישה לספרה הביתית,לדכא את רצונה החופשי ואת תשוקותיה. בין המנהגים הללו קיים מנהג מילת הנשים.

מאת: מורן אופירזהות28/10/128377 צפיות
אך את רובן של הנערות והנשים מסבכות מחשבות אחרות, חששות מהלידה, הצירים, המחשבה שיווצר סיבוך וכמובן גם, פחדים רבים מההחלמה. בתור אישה שחותה על בשרה את השלב הזה יותר מפעם אחת, ההמלצה האיכותית שאני אתן לכן היא סה''כ להרהר ולחשוב אם איך מתמודדים עם כל חלק בעיתו, והחלק המהותי הינו ההכנה ללידה.

מאת: יוסי קרמר זהות19/04/128805 צפיות
מיהו האינטרסנט? המשך במאמר...

מאת: יוסי קרמר זהות15/02/128995 צפיות
מהו אותו האני העצמי שלנו? המשך במאמר...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica