חפש מאמרים:
שלום אורח
16.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פגיעה באשראי בנקאי של לקוח - מה מותר לבנק ומה אסור לו לעשות

מאת: דוד ניכטבנקאות20/07/201310032 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

החוק רואה בבנק גוף בעל אחריות כבדה. למהלכיו מול לקוחות יש משקל רב והשלכות הנוגעות לאורח חייו ולתפקודו הכלכלי של האזרח הקטן. מוסד הבנקאות ממלא תפקיד פיננסי רב עוצמה ומרכזי בחיי היום-יום הציבוריים ותלות הציבור בו היא רבה. בשל אלה מטיל החוק מגבלות רבות על הבנקים, הבאות למנוע, במידת האפשר, פגיעות כלכליות ואף קריסה של אנשים פרטיים. החוק בא לספק הזדמנות הוגנת לכל אדם, הגנות שונות, וכלים משפטיים מול החלטות דרקוניות של המוסד הפיננסי העצום, אליו הוא קשור בטבורו.

החוק, אם כן, מגדיר חובות שונים של בנק מול קהל לקוחותיו. חלק מחובות אלה נוגעים בנושא של אשראי בנקאי. ישנה, למשל, הגבלה הנובעת מ'חובת תום הלב'. זו מונעת את האפשרות להפסיק את האשראי הבנקאי באופן שרירותי. כדי לעשות זאת על הבנק להציג סיבה סבירה לצעד כזה, כמו מצב בטחונות לקוח שמתערער, תזרים מזומנים שפוחת משמעותית, אי יציבות, ועוד כהנה וכהנה הרעות במצב הלקוח. מעבר להצגת סיבה סבירה, חייב הבנק לאפשר ללקוח לנסות לתקן מחדלים שבעקבותיהם החליט הבנק לקצץ באשראי. בכל מקרה, על הבנק לתת התראה מראש ולאפשר ללקוח זמן סביר להתארגנות למצב החדש. כל הפרה של החובה דלעיל של הבנק, חושפת אותו לתביעה אפשרית.

מעבר לתום הלב בו מחויב הבנק בשיקוליו לגבי מתן או אי מתן אשראי בנקאי וגובה האשראי, חלה עליו חובה נוספת – 'חובת הזהירות'. מתוקף זו,  על הבנק ליזום פעולות שיסייעו ללקוח להמנע ממהלכים כלכליים כושלים. לשם כך עליו להדריך את הלקוח, לייעץ לו נכונה, לאפשר לו לתקן מחדלים ולהנהיג בזהירות סנקציות ופעולות הנובעות מהרעה ביכולות הכלכליות של הלקוח.

בסיכומו של עניין, רשאי בנק להחליט אם לתת מסגרת אשראי בנקאית, וגם לאחר שנתן כזו רשאי הוא לשנותה. מאידך, חלות על הבנק חובות מוגברות ביחס לאלה שחלות על מוסדות פיננסיים אחרים. פסיקות בית משפט רבות אף מרחיבות חובות אלה, במטרה למנוע שרירות לב של הבנק, ולסייע לאזרחים. תקדימים משפטיים מלמדים שהבנק חייב להראות הצדקה מספקת להחלטות שפוגעות ביכולת הכלכלית של לקוח, ויתרה מכך, יישום ההחלטות חייב להעשות בדרכים ראויות. כאמור חייבת פעולה כזו של הבנק להיות בהלימה לחובת הזהירות ולחובת תום הלב. במקרים שאשראי הבנק ללקוח נפגע, ובית המשפט פסק שבנקים לא נהגו על פי החובות האמורים, חויבו אותם בנקים לפצות לקוחות בגין נזקים שנגרמו להם.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דוד ניכט

מאת: דוד ניכטנדל"ן ומקרקעין19/07/13952 צפיות
מימוש משכנתא הוא הליך מכירת נכס אשר משועבד לבנק כבטוחה להחזר הלוואה (הלוואת משכנתא). המאמר מסביר על הליך המימוש כאשר הלווה אינו יכול לעמוד בהחזרים, מעט על המגבלות החלות על הבנק בהקשר זה, ועל זכויות הלווה.

מאת: דוד ניכטבנקאות18/01/139787 צפיות
הכדאיות בהגשת תביעה נגד בנק, טורדת מחשבתם של רבים. המאמר נותן מושג על הסיכויים מבחינה סטטיסטית, על עקרונות מנחים - מתי ניתן לתבוע ומתי לא, ועל המהות והצורך בקבלת חוות דעת משפטית - תביעות בנקים.

מאמרים נוספים בנושא בנקאות

מאת: דניאל מלמדבנקאות17/05/201260 צפיות
כאשר אדם מגיע למצב שבו הוא כבר לא יכול לעמוד בהוצאות החודשיות שלו והוא מתמוטט כלכלית – הוא צריך להכריז על חדלות פירעון ולפתוח צו פשיטת רגל בבית המשפט. להמשך קריאה כנסו לפוסט >>

מאת: רוי ורלבנקאות23/10/171452 צפיות
Does thinking about your credit report give you awake? The sound advice above will help you fix your credit and be proud that you are financially responsible again.

מאת: רוי ורלבנקאות16/10/171546 צפיות
Now is the best time to start taking charge of your personal financial issues. Use the tips and techniques from this article to learn some sound personal finance tips. You do not need to take classes or years of training to start seeing big savings by improving your financial management skills. Every single knowledge you learn will help.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןבנקאות01/06/171833 צפיות
הבנקים מחוייבים בחובת גילוי מוגברת כלפי לקוחותיהם, מהי חובת הגילוי של הבנק כלפי הערבים של לקוחותיהם ?

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןבנקאות01/06/171544 צפיות
האם בנק יכול לסרב לתת שירות ללקוחות מסויימים ? מהם התנאים לחוקיות סירוב הבנק לתת שירות ללקוח

מאת: איילתבנקאות20/01/162041 צפיות
טיפים - איך לא להיכנס למינוס מאת עו"ד רוני ברוש: על רקע מציאות כלכלית לא פשוטה ולעיתים אפילו סבוכה מאוד קל להתפתות לקחת עוד הלוואה או להיכנס למינוס בבנק. למעשה, יותר מידי הלוואות או משיכת יתר

מאת: ירון כהןבנקאות30/07/1510987 צפיות
יש לא מעט מוסדות ומשרדים שמבקשים אישורים נוטריונים עבור מסמכים שונים שמגיעים בשפות זרות. מסמכים כגון מסמכי לידה, תצהירים, דרכונים, תעודות, תעודות פטירה, תעודות נישואין או גירושין, מסמכי בעלות על רכוש והרשימה עוד ארוכה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica