חפש מאמרים:
שלום אורח
18.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

היווצרות מאגרי גז טבעי

גז טבעי. אנחנו משתמשים בו לבישול, לייצור חשמל, משתמשים בו בתעשיות כבדות כמו התעשיות הפטרוכימיות ותעשיות הנייר, וכיום ניתן גם להשתמש בו לצורך תדלוק מכוניות ומטוסים ואפילו כדי לדשן את השדות החקלאיים. אך מה באמת אנחנו יודעים על גז טבעי? מהם התהליכים שאחראים לייצורו ואיפה מוצאים אותו בטבע?

מרכיביו הכימיים של הגז הטבעי
גז טבעי הוא משאב טבעי הנמצא מתחת לפני הקרקע. מבחינה כימית, מורכב הגז ממתאן, שהוא הרכיב העיקרי שלו, ומעוד מספר מרכיבים הנמצאים באחוזים קטנים יותר: אתאן, פרופאן, בטאן ופנטאן. המתאן והאתאן הם מרכיבים פחמימניים, כלומר- הם בנויים מהיסודות פחמן ומימן. המשותף למרכיבים אלו הוא שהם ניתנים לשריפה. בעת שהם באים במגע עם חמצן התגובה הכימית מייצרת לנו מים, פחמן דו חמצני וחום, כלומר, אנרגיה. החום שנוצר משמש ישירות להפקת חשמל וגם המים והפחמן שנפלטים במהלך השריפה יצורים קיטור המשמש אף הוא כחלק מתהליך ייצור החשמל. הגז בצורתו הטבעית הוא חסר צבע וריח, אך מטעמי בטיחות מוסיפים לו חומר בעל ריח חריף בשם אתאנתיול, כדי למנוע תאונות הקשורות בדליפת גז.

כיצד הגז מגיע למאגרים התת קרקעיים?
בדומה לנפט, גז טבעי נוצר מהתפרקות של יצורים אורגניים ימיים כמו צמחים ובעלי חיים, בתנאים של חוסר חמצן (אנאירוביים) ולחץ רב, בתהליך שנמשך מאות אלפי שנים. אותם צמחים ובעלי חיים שחיו על קרקעית הים לפני מאות ואלפי שנים מתו, וחיידקים שונים התמקמו בשיירים שלהם. חיידקים אלו מתמחים בפירוק חומרים אורגניים לאבני הבניין שלהם (פחמן, חמצן, מימן, חנקן) וביניהם מתאן. בתהליך שנקרא סדימנטציה שוקעים השיירים האורגניים יחד עם החיידקים אל מתחת לפני הקרקע. מעליהם נוצרות שכבות על גבי שכבות של חומר וסלע. ככל שמעמיקים מתחת לפני הקרקע גוברים החום והלחץ המופעלים על החומרים האורגניים והחיידקים המפרקים אותם. בנקודה מסוימת החום והלחץ הופכים כל כך גבוהים עד כדי כך שהפחמימנים שנוצרו מתהליך הפירוק לא עומדים בעומס ולא יכולים להישאר יותר בצורת נוזל. הם מתפצחים לפחמימנים קצרים יותר והופכים לגז, בעיקר מתאן, שנקרא מתאן תרמי.
כיוון שצפיפות חלקיקי הגז נמוכה יותר מצפיפות הקרקע, באופן טבעי נודד הגז מתחת לפני הקרקע עד שבסופו של דבר הוא נכלא תחת שכבת סלע. בשלב הבא נעשים קידוחים לעומק קרקעית הים. ברגע שמגיעות המקדחות למאגר נפלט החוצה הגז בלחץ רב. הגז הטבעי נאסף ומובל בצינורות לתחנות עיבוד על החוף. תגלית גז טבעי גדולה מסוג זה התגלתה לאחרונה בקרקעית הים התיכון, סמוך לחופי ישראל ובשטח המים הטריטוריאלים שלה. מאגר תמר ומאגר לוויתן הם דוגמאות למאגרי גז טבעי שהפכו לאחרונה לפעילים. מאגר תמר נמצא כתשעים ק"מ מערבית לחיפה וכמויות הגז בו מוערכת בכ- 275 מליארד מטר מעוקב. בסוף מרץ 2013 החלה הזרמת הגז הטבעי ממאגר תמר אל מדינת ישראל.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מאיה אהרונוביץ

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מאיה אהרונוביץ

מאת: מאיה אהרונוביץדיאטה ותזונה27/10/192012 צפיות
טיפים מסדנת תזונה- כיצד להקפיד על תזונה בריאה בשעות העבודה

מאת: מאיה אהרונוביץליסינג והשכרת רכב24/06/192960 צפיות
כל מה שחשוב לדעת על קניית רכב מחברות ליסינג- יתרונות וחסרונות, דגשים חשובים ועוד.

מאת: מאיה אהרונוביץבניין ואחזקה - כללי12/06/191468 צפיות
כיצד לשמור על פעולתם של שערים חשמליים ופתרון תקלות עיקריות

מאת: מאיה אהרונוביץמסחר אלקטרוני10/01/183273 צפיות
בשנים האחרונות הצרכן הישראלי גילה את אליאקספרס והבין שקניות ברשת הן משתלמות ביותר. מאז הפופולריות של האתר בישראל רק הולכת וגדלה. להלן מדריך מקוצר למתחילים בקניות באליאקספרס.

מאת: מאיה אהרונוביץצרכנות01/01/181415 צפיות
דבר ידוע הוא שתיקון מכונת כביסה הוא עסק לא זול בכלל, אך מה שפחות ידוע הוא שיש תקלות שאנו יכולים למנוע מראש ויש גם תקלות שאנו יכולים לתקן בעצמנו, מבלי להזדקק לשירות של טכנאי או חברה המספקת שרות למכונת כביסה. הנה כמה דוגמאות לתקלות נפוצות במכונות כביסה והדרכים לטפל בהן.

מאת: מאיה אהרונוביץהריון ולידה13/02/147611 צפיות
על סוגים שונים של בדיקות הריון לאיתור תסמונת דאון

מאת: מאיה אהרונוביץתעשייה26/01/141360 צפיות
על החשיבות של גז טבעי מבחינה אסטרטגית

מאמרים נוספים בנושא מדעי הטבע - כללי

מאת: בתיה כץמדעי הטבע - כללי03/12/196073 צפיות
תיאוריה זו התבססה על הרעיון של מישהו בשם לאמרק, אשר טען כי היצורים משתנים והופכים מותאמים לסביבתם הודות לשינויים הסביבתיים והמאמצים שהם עושים לשם כך. לפי תיאוריה זו סברו שבני האדם העתידיים יהיו נמוכים ובעלי אצבעות ארוכות...

מאת: עידן אברהמימדעי הטבע - כללי24/11/19145267 צפיות
מריחואנה עשויה מקנאביס, שהוא צמח דביק ועשיר, ועל מנת להשתמש בו בסיגריה מגולגלת או במכשיר אידוי - וופורייזר, יש צורך להשתמש באמצעי כלשהו על מנת לגרוס אותו. גריינדר (המכשיר, לא האפליקציה) הוא בדיוק הכלי למטרה הזו, והופך את השימוש לקנאביס לקל ב-ה-ר-ב-ה.

מאת: בתיה כץמדעי הטבע - כללי30/10/1919275 צפיות
- כמה מספרים עקביים צריך כדי להוכיח שיש חייזרים... טלסקופים סורקים את השמיים בכל רגע, בתקווה למצוא סימן לאינטליגנציה, למציאת גל רדיו שאיננו אקראי. בינתיים, במעבדת הגנטיקה משתמשים במיקרוסקופים כדי לפצח את המכונה הביולוגית הנקראת: "חיים".

מאת: בתיה כץמדעי הטבע - כללי29/10/196253 צפיות
לפני פחות ממאה שנה היו מלמדים בבתי הספר כי הג'ירפה מתחה את צווארה ולכן נולדו צאצאיה עם צוואר ארוך יותר. כמו כן היו מספרים כי הדג במים הרדודים רצה מאות ללכת על החוף, ולכן צאצאיו נולדו עם סנפירים-רגליים.

מאת: ניב אבןמדעי הטבע - כללי07/12/157430 צפיות
בחנו היטב את שנות הניסיון של המשרד. ככל שיהיה יותר ניסיון לעורכים שבמשרד זה כך השירות שתקבלו יהיה מקצועי יותר מכיוון שישנם תהליכים של רישום שנמשכים שנים רבות ואתם לא ממש רוצים לקבל שירות מאדם שטרם הספיק לחוות תהליכים אלו מתחילתם ועד לסופם על מנת להכירם בצורה הטובה ביותר.

מאת: אוריה חןמדעי הטבע - כללי24/07/157445 צפיות
מי לא רוצה עגבניות אורגניות וטריות ללא חומרי הדברה מהחצר בבית? כך תלמדו איך לגדל צמח עגבנייה מוצלח אצלכם בבית בכמה צעדים פשוטים. למה אתם מחכים?

מאת: איציקמדעי הטבע - כללי07/04/157329 צפיות
ציוד למעבדות אשר אותו סטירר מגנטי נמנע על סוגיו השונים, הוא ציוד רגיש בעל תפקיד חשוב ומשמעותי בתפקוד המעבדה. מהסיבה הזאת גם אם אתם מחפשים בוחש מגנטי וגם אם אתם מעוניינים בציוד מסוג אחר, חשוב שתקפידו לשים דגש על כל הפרטים והתכונות של הפריט המבוקש

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica