חפש מאמרים:
שלום אורח
16.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מתי בית המשפט יקבע כי הצוואה מבוטלת? - אירית רייכמן


בפסק דין שניתן לאחרונה (25.10.2013) על ידי כב' השופטת גאולה לוין מבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע, נקבע כי צוואה שנעשתה מחמת השפעה בלתי הוגנת הנה בטלה.

במקרה שהובא בפני כב' בית המשפט, הוגשה בקשה לצו קיום צוואה על ידי שני אחים ואימם. לטענת האם, היא הכירה את המנוח בשנת 1993 עם עלייתה לישראל, אז עבדה כעוזרת בית בבית המנוח ורעייתו. האם אשר הנה נהנית על פי הצוואה, מציינת את הקשר החם עם המנוח ואת התמיכה הכלכלית שהעניק המנוח לה ולבני משפחתה לאורך כל השנים. עוד היא מעידה כי לאחר פטירת רעיית המנוח, התהדקו קשריה עם המנוח והוא אף צירף אותה כשותפה מלאה בחשבון הבנק שבבעלותו. לדבריה, מרגע שנודע לה על המחלה הנוראית בה חלה המנוח, התאגדו היא וכל בני משפחתה סביבו, כאשר במשך כל תקופה זו היא לא נתקלה בבן משפחה של המנוח שהתעניין במצבו.

זאת ועוד, טענה כי בהיותה רופאה המכירה את המערכת, הפעילה את כל הקשרים והמאמצים לסייע למנוח להגיע למומחים הטובים ביותר בתחום מחלתו.

בנה של הנהנית מהצוואה, אשר גם הוא נהנה בהתאם לצוואה, תיאר את מערכת יחסיו עם המנוח וציין באריכות את הקשר ההדוק בין משפחתו למנוח ואת התמיכה הכלכלית שהעניק המנוח לו, לאימו ולאחיו מאז עלו לישראל. כמו כן, הוא מציין כי בשנת 2002 העניק לו המנוח את רכבו ונשא בעלות החזקתו, ואילו בשנת 2009 רכש עבורו רכב חדש. בנוסף ציין כי חודש לפני פטירת המנוח, הוא לקח אותו לבנק וביצע העברה לחשבונו על סך של 300,000 ש"ח.

את ההתנגדות לקיומה של הצוואה הגישה בת דודתו של המנוח, כיום בת 87, אשר לדבריה היא ואחיה הם קרובי משפחתו היחידים של המנוח ויורשיו על פי דין. המתנגדת טוענת כי הייתה בקשר טלפוני עם המנוח ושוחחה עמו בימים הסמוכים לפטירתו וכי הוא שיתף אותה במצבו הבריאותי הקשה ונשמע מדוכא ובמצב נפשי ירוד ביותר. לטענתה, לאור מצבו הגופני והנפשי הירוד ובשל גילו של המנוח בעת עריכת הצוואה, מן הראוי היה כי רופא מוסמך יבדוק אותו ויאשר את יכולתו לכתוב צוואה.

המתנגדת לצו קיום הצוואה טענה לשתי עילות בטלות – האחת היעדר כושר לצוות, והשנייה כי הצוואה בטלה מחמת השפעה בלתי הוגנת.

האם הייתה השפעה בלתי הוגנת על המנוח?

באשר לעילת בטלות הצוואה מחמת השפעה בלתי הוגנת, קבע כב' בית המשפט כי במקרה דנן מדובר באדם ערירי בן 78, שהיה חולה בסרטן הקיבה במצב גרורתי, וכי אין חולק כי כבר בסמוך למועד גילוי המחלה היה מצבו קשה ביותר ואינו בר טיפול, וכי מצבו הבריאותי רק הלך והידרדר. כמו כן, נקבע שמהראיות בתיק ניתן ללמוד כי בימיו האחרונים היה המנוח חלש מאוד, מרותק לכורסא, נזקק לעזרה 24 שעות ביממה, לא היה מסוגל לבלוע ונזקק לעירוי נוזלים ולקבלת מורפיום בהזרקה. מצבו הפיזי הירוד של המנוח בימיו האחרונים הוביל לכך שהוא נזקק לסיוע מלא בכל הקשור לצרכיו הבסיסיים ביותר – קבלת משככי כאבים ועשיית צרכים.

בית המשפט קבע כי מכלול הדברים האמורים הנם בעלי משקל רב בבחינת אפשרות קיומה של השפעה בלתי הוגנת על המנוח, וכי ביום שקדם לפטירתו, הוא היום בו נערכה הצוואה, היה נתון המנוח באופן מובהק להשפעת הזולת. כוחותיו תשו וספק אם הייתה לו יכולת לגבש רצון משל עצמו בשאלת זהותם של יורשיו.

כמו כן, בכל הקשור לנסיבות עריכת הצוואה, קיימת עמימות. כך לדוגמא, לא ברור כיצד בדיוק נוצר הקשר בין המנוח לעו"ד שערך את הצוואה וניכר כי הקשר נוצר באמצעות הנהנית מהצוואה. בנוסף נכחה הנהנית בבית המנוח בכל אחד מהביקורים בהם הגיע עורך הדין לבית המנוח.

זאת ועוד, נוכח מצבו הפיזי הקשה של המנוח, לא ברור כיצד עלה בידו להכין את המסמכים שהוכנו מבעוד מועד עבור עורך הדין לצורך עריכת הצוואה. כך גם שאלת התשלום לעורך הדין אינה נקייה מתהיות, נוכח העובדה כי התשלום לעורך הדין נעשה לכאורה על ידי המנוח מצ'ק שלו, אולם הנהנית אישרה כי כתב היד על גבי הצ'ק אינו של המנוח וכי היא אינה יודעת מי כתב את הצ'ק. לכך מצטרפות גם עדויות סותרות של הנהנים בדבר הידיעה כי המנוח כתב צוואה. חלקם טענו שידעו וחלקם טענו שלא ידעו, כאשר ממכלול העדויות מתקבל רושם כי ידעו בזמן אמת כי הגיע עורך דין לביתו של המנוח לצורך הכנת צוואה.

קביעת בית המשפט

כב' בית המשפט קבע במקרה דנן כי כאשר מחברים את כל חלקי התמונה, עולה תמונה לא נוחה של מעורבות הנהנים בעריכת הצוואה, אשר אין בה אמנם כדי לקבוע כי מעורבות זו מגיעה כדי לקיחת חלק בעריכת הצוואה, אולם יש בה כדי להוות ראיה נסיבתית מכרעת בהכרעה אם הצוואה נעשתה תחת השפעה בלתי הוגנת.

לסיכום, קבע כב' בית המשפט כי על אף שאין בפניו ראיות ישירות לכך שהצוואה נעשתה מחמת השפעה בלתי הוגנת, הראיות הנסיבתיות מצביעות על כך שהמנוח, שהיה אלמן וערירי על ערש דווי וסבל בימים האחרונים לחייו מחולשה קשה מאוד, היה נתון במצב של חוסר אונים ותלות מוחלטת באחת מן הנהנים לפי הצוואה. כמו כן, לכך מצטרפת העובדה כי הצוואה נחתמה בביתו של המנוח כשהוא מרותק לכורסא, ללא יכולת לזוז.

בנוסף לכך, עורכי הצוואה הגיעו בזמן שאחת מן הנהנות בצוואה הייתה עם המנוח, לאחר שהיא זו שככל הנראה יצרה עימם קשר טלפוני. ואילו, הצוואה עצמה כוללת פרטים שלא ברור כיצד הגיעו לידי עורך הצוואה. לבסוף קובע כב' בית המשפט כי מכלול הראיות שהובאו בפניו מקימות חזקה שבעובדה כי הצוואה נעשתה מחמת השפעה בלתי הוגנת של מי מהנהנים על המנוח, ועל כן דינה להיות מבוטלת.

עו"ד אירית רייכמן הינה בעלת תואר LLb במשפטים מאוניברסיטת

תל-אביב , חברה בועדת בית המשפט לעניני משפחה בלשכת עורכי הדין,

מגשרת מוסמכת מטעם הטכניון  ועברה השתלמויות תעודה רבות בתחום דיני

המשפחה.לעו"ד אירית רייכמן ניסיון רב בהופעות בבתי המשפט לענייני

משפחה,בבתי הדין הרבניים וניהול תיקים מורכבים בתחום  דיני המשפחה

הירושה והאפוטרופסות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אירית רייכמן - עו"ד ונטוריון

lawyer-r@zahav.net.il

טל: 02-6541542 פקס: 02-6541544

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אירית רייכמן

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה23/03/161170 צפיות
בית המשפט המחוזי פסק פיצויים נזיקיים לאישה בסך 180,000 ש"ח בגין עיכוב גט על ידי בעלה, על אף שלא הוכר על ידי בית הדין הרבני כסרבן גט. בית המשפט המחוזי, בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים, קבע כי יש לקבל את עמדת האישה ולחייב את הבעל בפיצוי נזיקי בגין התנהלותו במהלך הליך הגירושין בבית הדין, וזאת על אף העובדה כי בקביעות בית הדין והן בבית הדין הרבני הגדול לא ניתנה קביעה כי הבעל סרבן ו/או מעכב גט.

מאת: אירית רייכמןנזיקין05/01/145842 צפיות
בית המשפט לענייני משפחה נדרש לאחרונה יותר ויותר לדון בתביעות בגין פרסום לשון הרע באמצעות הרשתות החברתיות, ובמיוחד באמצעות רשת הפייסבוק. בשני פסקי דין שניתנו לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון ובבאר שבע, נפסק פיצוי נזיקי בסך של כ-40,000 ש"ח בגין לשון הרע שפורסמה ברשת הפייסבוק. מאת עו"ד אירית רייכמן, עו"ד ומגשרת

מאת: אירית רייכמןגישור ובוררות11/11/137928 צפיות
פס"ד תקדימי: בית המשפט קבע כי התובע יוכר כידוע בצבור ויורש של המנוחה לאחר שבני הזוג התגוררו יחדיו שנה וחמישה חודשים. (תמ"ש 29037-09-12 בבית המשפט למשפחה במחוז ת"א ,שופט נפתלי שילה)

מאת: אירית רייכמןגישור ובוררות15/10/131708 צפיות
בית הדין הרבני הגדול קיבל ערעור של אישה וקבע כי בקשתו של בעלה לסגירת תיק הגירושין ביניהם, אינה כנה, מכיוון שהוא עדיין מעוניין בגירושין. בית הדין הרבני קבע כי כל בקשתו של הבעל היא לסגור את תיק הגירושין כדי להעביר את הדיונים בנושא הרכוש לבית המשפט לענייני משפחה.

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה20/09/121602 צפיות
"סוף מעשה במחשבה תחילה" – בטרם נקיטת הליכים משפטיים בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, ראוי לזכור כי קיים מגוון רחב של פעולות בסיסיות בהן יש לנקוט על פי הפירוט כדלקמן:

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה16/08/121209 צפיות
תביעת אישה נגד בעלה לפיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו לה בשל העובדה כי הבעל סירב ליתן לה גט.

מאת: אירית רייכמןגישור ובוררות22/07/121243 צפיות
איזון משאביםבפסק הדין שלפנינו, ניתנה הכרעה תקדימית בסוגיית מינוי כונס נכסים בזכויות הפנסייה.

מאמרים נוספים בנושא גישור ובוררות

מאת: tiloniגישור ובוררות11/02/181598 צפיות
כשבאים לדון בנושא גישור לאחר בגידה, עולה השאלה האם לתת מקום לאמוציות ולהבעת רגשות או שמא יש להישאר מקצועיים ודידקטיים ולהתעסק רק בתחום החוזי של הסכם שלום בית או גישור?

מאת: tiloniגישור ובוררות04/01/181542 צפיות
הפנייה הראשונית אל המגשר היא פנייה טלפונית של אחד מבני הזוג אל מגשר מקצועי השייך לרשימת המגשרים המורשית של משרד המשפטים, למרות שאין חובה חוקית להיכלל ברשימה זו, הרי שמוטב לפנות לאיש מקצוע מוסמך ואמין.

מאת: tiloniגישור ובוררות01/12/171705 צפיות
כאשר הנישואים שלנו מגיעים לסיום אנחנו צריכים להחליט מהי הדרך הכי טובה להיפרד. תהליך של גישור גירושין יכול לסייע לנו להתגרש באווירה טובה וחיובית יותר

מאת: shlomy גישור ובוררות17/07/161864 צפיות
גירושין הוא אחד המאבקים הקשים הדורש משאבים נפשיים וכספיים רבים, הליך גישור בגירושין מבטיח לשני הצדדים את כל הזכויות בתהליך מהיר בלי בירוקרטיה והוצאות מיותרות

מאת: דוד סונינוגישור ובוררות24/06/152639 צפיות
המאמר מבוסס על עבודת הגמר שלי משנת 1990, ועל קורס שהעברתי באוניברסיטה בנושא. עבודת הגמר שלי היתה אבן דרך לביסוס מערכת הגישור. אולם תהליך השלמה שונה מתהליך הגישור. המאמר מנסה לשרטט את הדרך היעילה כדי לפתור באופן סופי סיכסוכים.

מאת: שירלי אנגלמןגישור ובוררות16/06/152117 צפיות
עו"ד שירלי אנגלמן, עורכת דין גירושין וענייני משפחה, מגשרת ומנחת סדנאות מתגרשים. (לשאלות וליצירת קשר בדואר אלקטרוני: s.mishpati@gmail.com ) (למאמר המלא ומידע נוסף באתר אינטרנט: www.get-net.co.il ). טלפון: 077-2010-298.

מאת: Yoniגישור ובוררות21/05/152534 צפיות
הדרך הנכונה והבריאה ביותר להתגרש היא חתירה אל הסכם המשרת את טובת שני הצדדים, הסכם הוגן המוסכם על שני הצדדים ומבוסס על גישור ותקשורת תקינה. כאשר שני הצדדים משתפים פעולה על התהליך, נכונים לפשרות ופועלים לסיום מהיר של התהליך הדברים יהיו הרבה יותר פשוטים בעבור שני הצדדים. חשוב להבהיר כי גישור גירושין משרת את טובת שני הצדדים, המגשר מחויב בהתייחסות שווה לזכויות של שני הצדדים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica