חפש מאמרים:
שלום אורח
16.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מהו חוזה למראית עין ומתי יכול להתעורר הצורך להכריז על בטלותו

מאת: עו"ד ניר טולדנודיני חוזים05/04/20147544 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מאת: עורך דין בפתח תקווה ניר טולדנו

סעיף 13 לחוק החוזים קובע, כי

"חוזה שנכרת למראית עין בלבד בטל, אין בהוראה זו כדי לפגוע בזכות שרכש אדם שלישי בהסתמכו בתום לב על קיום החוזה".

אשר לאופן בחינת כוונתם האמיתית של הצדדים בעת כריתת ההסכם, נפסק :"השאלה, מה היתה כוונת הצדדים האמיתית בנסיבות העניין, היא שאלה שבעובדה. בתור שכזו יש להסיקה ממכלול הראיות הרלוונטיות, כולל אלה שהן נסיבתיות. התנהגות המערערים היא רלוונטית, ויש בה כדי להאיר את כוונת הצדדים."

ע"א 623/85 סלהוב נ' גליה, חברה קבלנית לבניין ופיתוח בע"מ, פ"ד מג(2) 214)

על מי מוטל הנטל להוכיח חוזה למראית עין?

"הנטל להוכיח כי מדובר בחוזה למראית עין בלבד, מוטל על הטוען טענה זו, היינו על המבקש. ראיה כזו נלמדת, בדרך כלל, מנסיבות כריתת ההסכם ואופן ביצועו, מאחר שהצדדים לחוזה כזה משתדלים להעלים כוונתם האמיתית ואינם משאירים ראיות על הקנוניה שביניהם" (ע"א1780/93 בנק המזרחי המאוחד בע"מ נ' יהודית אולצ'יק, פ"ד נ(2) 41, 43).

מטבע הדברים, בהיות העובדות הקשורות לנסיבות כריתת ההסכם בידיעתם של עורכי ההסכם, כמות הראיות שעל הטוען טענה מסוג זה להביא הנה פחותה, ואם הוכיח הטענות במידה מספקת, מועבר נטל הבאת הראיות על עורכי החוזה, לשכנע כי מדובר בעסקה אמיתית (יעקב קדמי על הראיות, 1495 (2003)).

עוד נקבע בפסיקה שדרך ההוכחה לקיומו של חוזה למראית עין בנויה על קיומם של "אותות מרמה", אשר אם הם נותרים ללא מענה, מצביעים הם על מרמה, ביניהם: חדלות פירעון של מעביר הבעלות, הברחת רוב הנכסים והכספים של מעביר הבעלות, קשרים משפחתיים ו/או קרובים בין המעביר לנעבר, חריגה מדרך מקובלת לניהול עסקאות, המשך המגורים בנכס ועוד. ככל שמצטברים יותר אותות כאלה, כך עובר הנטל לנתבע להפריכם.

בה"פ 30655-07-10 תמר שמואלוב נגד רינה אליאב ואח' ייצג משרדנו לקוחה בשם תמר שמואלוב( להלן: "המבקשת") אשר ביקשה מבית המשפט המחוזי ליתן פסק דין הצהרתי לפיו הסכם המכר למכירת דירה שנערך בין המשיבים הוא הסכם למראית עין בלבד, אשר נחתם על מנת לאפשר למשיב לחמוק מחובו אליה ולכן יש להכריז על בטלותו של ההסכם ואף למחוק את הערת האזהרה שנרשמה על הדירה לטובת הרוכש.

במקרה זה היה מדובר בעסקת מכר שנערכה בין שני אחים כאשר לטענת המבקשת ניתן להסיק על קיומו של חוזה למראית עין בינהם מכך שהסכם המכר נערך בתנאים חריגים שאינם מאפיינים הסכמי מכר במדינת ישראל , הרוכשים לא פעלו במשך שנים לרישום זכויותיהם בדירה ואף חוזי השכירות להשכרת הדירה המשיכו להופיע בעיריה על שם המוכר.

ואכן במקרה זה עלה ממכלול הראיות והעדויות כי למשיבים לא היתה כוונה אמיתית להשלים את עסקת המכר ולהעביר את הזכויות בדירה וכי רצונם האמיתי הסמוי היה להבריח את הדירה מתוך ניסיון להגן עליה מפני הנושים הרבים, ופעולה זו שירתה מטרה נוספת, גלויה, היינו מתן עזרה כלכלית למוכר.


בנוסף, נראה כי ההסכם לא מומש במלואו: לא הוכח שהמוכר העביר לקונים את כל המסמכים שהיה מחויב להעביר, ובכל מקרה הוכח שלא הופקדו בידיה של עו"ד שייצגה אותו סכומים שנקבע בהסכם כי יופקדו.


לעומת זאת, המבקשת עמדה בנטל ההוכחה. בית משפט שוכנע כי מדובר בענייננו בהסכם למראית עין, כשכוונתם המרכזית של המשיבים היתה הברחת הדירה מנושיו השונים של המוכר בשוק האפור. בית המשפט קבע כי לא ניתן בהכרח לקבוע כי הברחת הנכס כוונה נגד המבקשת, אלא ככל הנראה כוונה כלפי כלל נושיו של המשיב מתוך חשש מבוסס כי לנוכח חובותיו הכבדים הם  "ירדו לנכסיו".

לנוכח כל האמור לעיל קיבל בית משפט את התובענה וקבע כי ההסכם נערך למראית עין והוא אינו תקף וחייב את המשיבים לשלם למבקשת הוצאות בסך 10,000 ₪ .

 



תגיות המאמר: חוזה למראית עין


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עורך דין בפתח תקווה, ניר טולדנו משרד המתמחה , במקרקעין, חוזים ושרותי נוטריון בפתח תקווה

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד ניר טולדנו

מאת: עו"ד ניר טולדנוייעוץ משפטי24/05/144431 צפיות
הטרדה מאיימת היא הטרדתו של אדם בידי אדם אחר בכל דרך שהיא או נקיטת איומים כלפיו, בנסיבות הנותנות בסיס סביר להניח כי המטריד או המאיים עלול לשוב ולפגוע בשלוות חייו, בפרטיותו או בחירותו של אדם או כי הוא עלול לפגוע בגופו

מאת: עו"ד ניר טולדנוחוק ומשפט - כללי04/04/141329 צפיות
בית משפט לתביעות קטנות נועד להקל על האזרח ולאפשר בירור, בדרך פשוטה וקצרה יחסית של תביעות כספיות שהגיש יחיד , בסכומים נמוכים יחסית ושנושא הסכסוך הוא בשווי שאינו עולה על 33,800ש"ח . ככלל בתביעות קטנות הצדדים אינם מיוצגים על ידי עורכי דין . לכן ניהול ההליך על ידי אזרחים שאינם מנוסים כאנשי מקצוע גורמת למקרים גדולים יותר של תקלות המובילות לקבלת פסקי דין בהעדר הגנה או בהעדר התייצבות . באפשרותו של צד שניתן כנגדו פסק דין במעמד צד אחד בתביעות קטנות לבקש לבטלו בתוך 7 ימים מיום שנודע לו על פסק הדין.

מאת: עו"ד ניר טולדנופסקי דין04/04/146779 צפיות
בפסק דין שניתן לאחרונה על ידי בית משפט שלום בפתח תקווה במסגרת תא"ח 51813-11-13 עוזיאל טובה נגד סופיה ברזובסקי מיום 01.03.14 דחה בית משפט שלום תביעה לפינוי מושכר שהגישה התובעת נגד הנתבעת וחייבה לשלם לנתבעת הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסכום חריג להליך זה בסכום של 12,500 ש"ח.

מאמרים נוספים בנושא דיני חוזים

מאת: אבי דוידידיני חוזים23/12/181325 צפיות
מה עתיד להתרחש בפגישה אצל נוטריון וכיצד כדאי להתכונן על מנת להשלים את כל הנדרש במהרה.

מאת: רוני הכהןדיני חוזים16/04/181612 צפיות
האם זה דבר שנחשב בתור יתרון או רק רעה חולה שצריכים להוציא מן החברה? קראו הלאה.

מאת: רוי ורלדיני חוזים23/10/171603 צפיות
Financing a home can be made more difficult when your credit score is low. FHA loans might be a good option to consider in these circumstances, because the federal government guarantees them.FHA loans can even work when a borrower doesn't have the money to make a down payment or closing costs.

מאת: רוי ורלדיני חוזים28/10/161741 צפיות
This article is going to prepare you to start. Check out the helpful hints below and get the advice you read. Make sure that you have good landing pages. Landing pages for specific ads are better than linking to the general website. This is because you are giving them just what they want. If you provide a contact form as well, it will certainly help generate leads.

מאת: elichai rubinדיני חוזים06/07/162064 צפיות
הזוגיות בימינו מוכרת ומקובלת היום גם כשותפות כלכלית לכל דבר. ככזאת, היא חייבת להיות מנוסחת לא רק בחוזה האהבה הנחתם בנישואים, אם כי גם בדמות הסכם ממון תקף שמסדיר שותפות זו מבחינה משפטית. הסכם המון מיועד לא רק למי שיש לו יותר מהשני, אלא גם למי שבא עם פחות רכוש חומרי אבל חלקו בשותפות הזאת לחיים שווה באותה מידה.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני חוזים08/11/153316 צפיות
כל מה שרצית לדעת על המחאות זכות מאת עו"ד נועם קוריס, הסבר על הדין המצוי בענייני המחאות זכות לפי חוק המחאת חיובים

מאת: איתמר כוכבידיני חוזים28/07/152375 צפיות
חוזה הינו הסכם בעל תוקף משפטי, הנובע ממפגש רצונות בין מספר צדדים כשירים בעסקה, הכולל התחייבויות משפטיות. העיקרון המנחה בדיני החוזים הוא שככלל הסכמים יש לכבד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica