חפש מאמרים:
שלום אורח
21.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

משבר הפנסיה והחידלון במצוקת הדיור שלובים לפתרון אחד

בשנים האחרונות נכתב לא מעט על שתיים מהבעיות הכלכליות העיקריות שבפנינו: הפנסיה והדיור, והועלו רעיונות כאלה ואחרים לפתרון. אך למרות כל מה שנכתב, שינוי יתחולל רק לאחר קריאה ציבורית רחבה וממוקדת בדרישה לפתרון.

מאחר שמדובר בנושאים מורכבים וקשים לעיכול, נראה שהתובנה לגבי הפתרון הרצוי תתעכב בעידן התקשורת הכותרתית.

הדרך להביא מזור לשני נושאים אלה הוא לכרוך את שתי הבעיות לכדי מענה לשתיהן.

או בהפשטה: משני מינוסים ייצא פלוס. ניתוב עודפים מכספי החיסכון הפנסיוני לחסר בתחום התשתיות ומצוקת הדיור, יוכל להוות מענה למחאה החברתית שדעכה אך לא השיגה את מבוקשה ואולי לא ביטאה אותה בצורה ברורה.

הפתרון מבוסס על כך שחלקים מהותיים וקבועים מכספי הפנסיה יושקעו, באמצעות איגרות חוב מיועדות, בפרויקטים של תשתיות לאומיות ובניית דירות להשכרה. בדרך זו החוסכים לפנסיה מרוויחים פעמיים.

פעם אחת: כספיהם משמשים ליצירת תשתיות לאומיות (כבישי אגרה, רכבות) ובנייה להשכרה; עלייה ברמת החיים ובתעסוקה תבוא עם התפתחות התשתיות והתחבורה, ותתרום לאיכות חייהם.

פעם שנייה: מובטח להם גידור הסיכון לכספי הפנסיה.

ניתן להתחיל בכך שגופי הפנסיה יחויבו להוסיף מסלול השקעה בתשתיות לאומיות, שבו יחליטו החוסכים האם להשקיע.   במסלולי השקעה אלה אין צורך בניהול ניירות ערך ע"י גופי הפנסיה, אלא במנגנוני בקרה שיצרו בטחונות שאכן הכספים הולכים לאותם פרויקטים לאומיים. וכך, במקרה של סלילת כביש אגרה או קו רכבת לאילת, שבו החברה המבצעת הפועלת במתכונת פרויקט BOT אינה עומדת בהתחייבויותיה לפרעון איגרות החוב - הנכס ישועבד לטובת אותן איגרות חוב שרכשו גופי הפנסיה.

מימדיהן ואופיין של שתי הבעיות מאפשר את השלוב בין שתיהן לפתרון.

ההיקף האדיר של כספי הפנסיה מתאים להיקפי הפרויקטים בתחום התשתיות. האופי הכלכלי דומה: מצד אחד כבישי אגרה, קווי רכבת ודירות להשכרה מניבים תמלוגים מובטחים לאורך שנים; ומן הצד השני: החוסכים מפקידים כספים על פני זמן ומצפים לרנטה מובטחת לפנסיה בגיל פרישה.

בנוסף, והחשוב ביותר לחוסכים: הביטחונות. ברגע שמדובר בתשתיות לאומיות, הרי שגם במקרים של קריסת אחת מחברות התשתיות ניתן להבטיח מראש, באמצעות חקיקה, כי לחוסכים תינתן מניית זהב בכל פרויקט תשתיות לאומיות, אשר תבטיח את זכותם לקדימות על פני הנושים האחרים לרבות הנושים מובטחים. כלומר במקרי חדלות פירעון תעמוד בדין זכותם של העמיתים לפני זכותם של הבנקים   שבד"כ מבטיחים עצמם באמצעות שיעבודים ספציפיים על נכסי המקרקעין (משכנתא) בפרויקטי התשתיות.  כך פתרנו את הישנותם של מקרים דוגמת אפריקה ישראל, דלק נדלן ולאחרונה א.די.בי. . יתרון נוסף של שנוי חקיקה בדרך של מניית הזהב הוא חיסכון במנגנוני בקרה על האשראי הניתן על ידי המוסדיים ובדמי ניהול לעמיתים.

נשאלת השאלה האם אנו ממציאים את הגלגל ? והתשובה היא לא. פתרונות דומים מיושמים בעולם הרחב ואני מפנה לנייר עבודה מבית משרד האוצר אגף שוק ההון, משנת 2010, המבוסס על סקרים שנערכו בעולם ובמדינות ה OECD.


היפה בכל העסק, שהפתרון אינו בא על חשבון תקציב כלשהו ולממשלה לא יכול להיות תירוץ תקציבי שלא לממשו.

אז למה הוא לא מתממש? כי יש צורך בתמיכה תקשורתית ומחאה ציבורית. לחוסכים אין לובי בכנסת ולמרוויחים מהחידלון הקיים יש, ויש מי שידאג לאינטרסים שלהם. גופי ההשקעה הקיימים לא ירצו לוותר בקלות על שליטתן בהשקעות, ואילו מי שמממן כיום את הפרויקטים - בנקים וגורמים אחרים - לא ירצה תחרות. לכן, הציבור צריך להשמיע את קולו. זה נוגע לנו ולילדינו, להווה שלנו ולעתיד שלנו.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

נעם צדוק, רו"ח, עו"ד cisa

www.acc-sys.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת נעם צדוק, רו"ח, עו"ד, cisa

מאמרים נוספים בנושא פנסיה

מאת: דרור אטריפנסיה22/12/182944 צפיות
אם יש לכם משכנתא שהיא יותר נמוכה מ50 אחוז משווי הבית, אז ניתן להגדיל את המשכנתא הקיימת עד 50 אחוז משווי הבית כדי לקחת את הכסף ולסגור בעזרתו את כל ההלוואות הקיימות בחשבונות עובר ושה וכל שאר הדברים.

מאת: עידן שלומןפנסיה04/06/175021 צפיות
שנת 2016 הביאה לא מעט שינויים מהותיים, אחד מהם הוא חוק פנסיה חובה לעצמאים. מה באמת מחייב בחוק הזה? האם קרן השתלמות לעצמאים פוטרת את העצמאים מחסכון פנסיה? אלו הם חלק מהדברים שעולים במסגרת החוק שנכנס לתוקפו כבר בינואר 2017.

מאת: אירה סימנספנסיה26/11/152137 צפיות
אפשר לומר שאנחנו חוווים במהלך חיינו רגע מקצועי משמעותי פעמיים. פעם אחת עם גזירת החוגר בעת השיחרור מצה"ל, ופעם נוספת עם החזרת תג העובד שלנו למעביד בעת שאנחנו לוחצים ידיים ויוצאים אל החופש הגדול באמת – אל הפנסיה. הרגע הזה עבור רבים הינו רגש מרגש ומכונן שכן הם כעת חופשיים, בעלי זמן רב פנוי ועם השאלה מה עושים בבוקר של מחרת. כיום ישנם גופי תעסוקה רבים עבור הפנסיונרים אשר דואגים למלא את לוח הזמנים שלהם ורוב הפנסיונרים מביעים שביעות רצון מהפרק החדש בחייהם.

מאת: danפנסיה02/06/144405 צפיות
הלוואות לרכישת רכב חדש או משומש היא אחת מן ההלוואות השכיחות בארץ, בעולם המערבי המודרני, רוב המשפחות מחזיקות ברכב פרטי להתנייד בקלות לעבודה או להסעת המשפחה והילדים לטיולים, אירועים וכו'.

מאת: שלום כהןפנסיה17/09/131772 צפיות
צו הרחבה לפנסיית חובה בישראל אשר נכנס לתוקפו בתחילת שנת 2008 חולל מהפיכה במשק הישראלי ותרם לכל שכמיליון שכירים מצאו עצמם לפתע נכללים בהסדרים פנסיוניים. חוק פנסיה חובה קבע כי הפקדה לקרנות הפנסיה או לקופות הגמל אינו עוד הטבה אלא הן חובת המעביד.

מאת: גיל שושיפנסיה20/08/131732 צפיות
פתרונות לפרישה הם עניין למקצוענים. יש לא מעט היבטים כשמדובר על החסכונות הפנסיונים שלכם. החל מבחירה של קרן

מאת: כתיבת מומחיםפנסיה11/06/131907 צפיות
החיים שלנו מחולקים לשלבים שונים ואין ספק שבכל שלב שלהם יש מאפיינים שונים ביותר. הרבה שנים של החיים אנחנו מעבירים בעבודה קשה, ולמרות שיש אנשים שמאוד נהנים מהעבודה שלהם ורואים בה את מהות החיים שלהם, אין ספק שאי אפשר לעבוד לנצח.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica