חפש מאמרים:
שלום אורח
19.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שלום כיתה א': איך לרכך את המעבר של הילד מהגן לבית הספר?

מאת: נאוה סלורגני ילדים16/02/20151940 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק
מעברים ושינויים הם תהליכים לא קלים, לא לנו המבוגרים ובטח שלא לילדים שלנו. אם אתם חוששים לקראת עלייתו של הילד לכיתה א', אם יש לך התכווצויות בבטן כשאת רק מדמיינת אותו נדרש לקרוא, ואם אתה לא לגמרי משוכנע שהוא מוכן לחוויה שכזו- יש לכם עוד מספיק זמן (כחצי שנה זה בהחלט מספיק...) עד שנת הלימודים הבאה, כדי להכין אותו כראוי לקראת הצפוי לו. לפניכם כמה דרכים שיעזרו לכם לעזור לילד להיות מוכן ובשל יותר.

ספרו לילד מה המשמעות של התחלת בית הספר

הסבירו לו באופן שהוא יוכל להבין את מה שצפוי לו בשנה הבאה. ילדים רבים לא לגמרי מבינים מה המשמעות של התחלת כיתה א', מלבד העובדה, שהם יזדקקו לילקוט, מחברות ועפרונות. ספרו לילד מה עומד להשתנות, עם אלו משימות הוא יידרש להתמודד, והציגו לו את כל היתרונות שבכניסה לכיתה א' תוך התייחסות למידת האחריות והעצמאות הרבה יותר שהוא יידרש להפגין ולחברים החדשים שהוא יזכה להכיר. אם אתם זוכרים כיצד הייתה עבורכם הכניסה לכיתה א', תוכלו לשתף את הילד בחוויות שלכם ולהפוך את כל השיחה לאישית יותר ומקרבת.

חשפו את הילד לאותיות ולמספרים

אם אתם דואגים, שמא ייקח לילד שלכם זמן רב יותר ללמוד את האותיות והמספרים, ופוחדים מההשפעה שתהיה לכך שהוא "יוותר מאחור" בהשוואה לחבריו לכיתה, תוכלו להקדים תרופה למכה ולהתחיל ללמד אותו כבר עכשיו את מה שהוא עתיד להתחיל ללמוד מאוחר יותר. הילד לא חייב לדעת לזהות כל מספר ולהכיר כל אות. מספיק שהאותיות והמספרים לא יהיו לו זרים לחלוטין, כדי שהוא יחוש בטוח יותר כאשר יפגוש בהם שוב בכיתה א' ויידרש לשלוט בהם בצורה מוחלטת. כדאי להפוך את לימוד האותיות והמספרים לחוויה של הנאה, במקום לפעילות לימודית, על-ידי שילוב משחקים ובאמצעות הכנסה של אלמנטים כיפיים נוספים לתהליך הלמידה. אפשר לקנות לילד מגנטים עם מספרים ואותיות, להצמיד אותם למקרר ולבקש ממנו להציג ספרה או אות מסויימת. בזמן הנסיעה במכונית לאירוע משפחתי תוכלו לבקש מהילד למצוא מילים שמתחילות באות מסויימת שהוא למד וכן הלאה.

לפתח את חוש האחריות של הילד

הבדל משמעותי בין הגן לבית הספר טמון באופי המסגרת, מבחינת הגבולות שהילדים נדרשים לעמוד בהם ומההיבט של מידת האחריות המוטלת עליהם. בגן, הילד הורגל לשחק כל היום, ואילו בכיתה א' פתאום הוא נדרש לנהל סביבת עבודה, לפתוח מחברת, לבצע תורנות בכיתה ולעמוד בזמנים. אם אתם רגילים לעשות הכל בשביל הילד שלכם, באופן כזה שהוא לא נוקף אצבע בבית ולא עוזר בתחזוקתו (גם ילדים בני 5 יכולים לעזור לערוך את השולחן ואפילו לקפל כביסה), ואם הוא רגיל לתזז אתכם ממקום למקום כדי שתביאו לו ותעשו לו- אנחנו ממליצים להתחיל להכין את הילד לכך, שבכיתה א' הוא יצטרך לגלות יותר אחריות, ויידרש "לראות" אחרים ולהתחשב בצרכיהם. הדרך הטובה ביותר לגרום לילד להבין זאת היא לא באמצעות הסברים, אלא במעשים. אם הילד מבקש שתביאו לו כוס מים בעודו צופה בטלוויזיה, הסבירו לו שעתה הוא ילד גדול, שהוא עומד לעלות לכיתה א', ושהוא כבר יכול לרדת למטבח ולקחת כוס מים בעצמו. שורה תחתונה, ילדים רבים שהוריהם עושים בשבילם הכל ומגוננים עליהם יתר על המידה מפתחים תחושת זכאות רבה ובטוחים שכל מה שהם מצפים לקבל, צריך להתבצע באותו הרגע. כדי שזה לא יקרה לילד כשהוא מתחיל את כיתה א', רצוי להתחיל בהדרגה להכין אותו לכך, שמה שהוא הורגל אליו עומד להשתנות.

הכינו את עצמכם לכיתה א'

הפעילות שלנו עם הורים גרמה לנו להבין, שפעמים רבות חוסר הבשלות של הילד לעלות לכיתה א' הוא למעשה חוסר מוכנות של ההורים לכך שהילד שלהם מתחיל את שלב בית הספר. במקרים רבים, ההורים עצמם חוששים, והם משליכים את כל הדאגות שלהם על הילד, בטענה שהוא אינו בשל מספיק. 
נכון שהמעבר לכיתה א' יכול להציב אתגרים לילד, אך צריך לזכור שבסופו של יום מדובר במעבר טבעי, שכל ילד חווה ושמרבית הילדים צולחים אותו בשלום. מיותר לציין, שכאשר ההורים דואגים וחרדים מאופן ההשתלבות של ילד בכיתה א', הם הופכים את ה"עכבר" ל"פיל", מה שעלול להטריד את הילד, לא מאחר שהמחשבה על ללמוד לקרוא, לעשות שיעורי בית או להחזיק עיפרון מלחיצה אותו, אלא מכיוון שהוריו משדרים לו מסר שהוא לא מספיק חזק כדי לעבור את זה או שהם לא סומכים עליו. בטחו ביכולת ההסתגלות הטבעית שיש לילד שלכם, ולמדו לווסת את הרגשות שמציפים אתכם וגורמים לכם לדאוג יתר על המידה.

מוכנות לכיתה א' במרכז אמירים

אם אתם מעדיפים להעביר את שרביט ההכנה של הילד לקראת בית הספר לאנשי מקצוע, כדי לוודא שהילד שלכם יהיה בשל לשינוי הצפוי והכניסה ל- א' תהיה רכה יותר  - פנו אלינו. מרכז אמירים מציע מפגשי מוכנות לכיתה א' בקבוצות קטנות באופן חוויתי מאוד תוך טיפוח מיומנויות היסוד הנדרשות בכיתה א'. לקבלת פרטים נוספים, אנחנו מזמינים אתכם לקרוא עוד מידע עלמפגשי המוכנות שמציע מרכז אמירים וליצור עמנו קשר כדי לקבל מענה נוסף ולצרף את ילדכם למפגשים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

נאוה סלור, מייסדת ומנהלת את מרכז אמירים, יועצת חינוכית, פסיכותרפיסטית קוגניטיבית- התנהגותית (CBT), מטפלת בטראומה דרך הגוף, מטפלת בריברסינג (נשימה מודעת).

אני מזמינה אתכם ללחוץ כאן ולקבל בחינם טיפים לשיפור התקשורת עם הילדים ועם בית הספר.

10 סיבות לבחור דווקא באמירים:

  • מגוון השירותים שמרכז אמירים מציע הינו רחב, מקיף ומגוון מאוד, וניתן לטווח גילאים מקסימלי: ילדים, מתבגרים, הורים, סטודנטים ומבוגרים.
  • שעות הפתיחה הגמישות באמירים מאפשרות ללקוחותינו נגישות והגעה בזמנים נוחים.
  • אנו באמירים זמינים וקשובים לבעיה, לדילמה, לדאגה שלכם, גם אם בסופו של הדיאלוג לא תעזרו בנו.
  • אנשי המקצוע מקבלים ליווי, תמיכה והעשרות מקצועיות באופן שוטף כדי לשמור על הרמה המקצועית ולהיות מעודכנים בכל התמורות והחידושים בתחומים המקצועיים בהם אנו עוסקים.
  • מרכז אמירים עובד בגישה אינטגרטיבית, וקיים דיאלוג שוטף בין אנשי המקצוע לצורך היוועצות במטרה לשפר את איכות הסיוע לפונים אלינו.
  • חשוב לנו שתרגישו כי אתם מקבלים תמורה מלאה לתשלום הכספי שלכם, ולפיכך אנו מקפידים לשמור על סטנדרט מקצועי גבוה מאוד.
  • באמירים נהלי עבודה ברורים ומדויקים: קיימת שקיפות מלאה בינינו לבין לקוחותינו באשר ללוחות זמנים, עקרונות ותהליכי העבודה.
  • כל המידע המתקבל באמירים נשמר תוך כיבוד מלא של פרטיותם וסודיותם של הפונים. במקרים בהם יש צורך בקשר עם גורמים בקהילה, הדבר נעשה רק בהסכמה מלאה ובהחלטה משותפת עם הפונים.
  • חשוב לנו מאוד לשמוע את חוות דעתכם ותחושותיכם אודות המענה אותו אתם מקבלים באמירים - כאן תמצאו אוזן קשבת.
  • באמירים אנו עובדים עם כל 'הנשמה' מתוך אנושיות, אכפתיות ומסירות רבה/
  • פרטים ליצירת קשר: מרכז "רננים", ת.ד 11407, מכבים 71908, טלפון: 08-9265086, פקס: 08-9716152 http://mercaz-amirim.co.il/

     
         
       
     

    מאמרים נוספים מאת נאוה סלור

    מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז19/07/152054 צפיות
    הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.

    מאת: נאוה סלורהורות14/06/151414 צפיות
    תקופת הבגרויות בפתח, והילדים שלנו זקוקים לנו עכשיו יותר מתמיד. כאשר מפלס הלחץ עולה, החששות מחוסר הצלחה גוברים ולוח הזמנים הופך עמוס מאי פעם, ניטיב אנחנו ההורים לעשות אם נספק לילדינו את סוג התמיכה שלה הם זקוקים. איך עושים את זה? במיוחד בשבילכם, הורים יקרים, גיבשנו רשימה של 3 טיפוסים של תלמידים, המגיבים בצורה שונה לתקופת הבגרויות, עם תיאור של אופן התמיכה, שלדעתנו המקצועית, הוא הראוי ביותר.

    מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז04/06/151828 צפיות
    אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.

    מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז05/05/151939 צפיות
    בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:

    מאת: נאוה סלורהורות19/03/151220 צפיות
    ביטחון עצמי והערכה עצמית בקרב ילדים הוא נושא מדובר מאוד, והעיסוק בו מצד אנשי מקצוע בתחום החינוך והטיפול הוא רב. להתייחס לילד באופן אישי, לפי יכולתו ובהתאם לצרכיו, לעודד את הילד לטפח את הצדדים החזקים שלו, לפרגן לו על הצלחותיו, לתת לו להיות עצמאי ולאפשר לו להרגיש מועיל- ההורה הממוצע יודע לצטט, אולי אפילו מתוך שינה, את הפעולות הדרושות כדי לתרום לביטחון העצמי של הילד שלו. אנחנו רוצים ברשותכם, הפעם, "לתקוף" את הנושא מנקודת מבט קצת אחרת, בתקווה לעורר מחשבה ולתת השראה.

    מאת: נאוה סלורהורות02/03/151141 צפיות
    כהורים, אנחנו יודעים שלא טוב שהילד ישמור בבטן, וברור לנו מדוע חשוב שהוא ידבר איתנו. לכן, מאז שהיה זאטוט, הסברנו לו מדוע ראוי שישתף אותנו במה שמטריד אותו, שאלנו אותו איך היה בגן ופתחנו צוהר שיאפשר לו לספר ולהיפתח. אבל למרות זאת, משום מה, כאשר אנחנו מרגישים שעובר עליו משהו, אנחנו לא מצליחים "להגיע" אליו ולגעת בו. סיפורם של דפנה וברק (השמות בדויים), שהגיעו להדרכת הורים בנושא, עשוי לשפוך אור על מה שקרה בדרך, שיצר פער בין מה שהתכוונתם ליצור בבית, לבין מה שקורה בפועל.

    מאת: נאוה סלורגני ילדים16/02/152769 צפיות
    מעברים ושינויים הם תהליכים לא קלים, לא לנו המבוגרים ובטח שלא לילדים שלנו. אם אתם חוששים לקראת עלייתו של הילד לכיתה א', אם יש לך התכווצויות בבטן כשאת רק מדמיינת אותו נדרש לקרוא, ואם אתה לא לגמרי משוכנע שהוא מוכן לחוויה שכזו- יש לכם עוד מספיק זמן (כחצי שנה זה בהחלט מספיק...) עד שנת הלימודים הבאה, כדי להכין אותו כראוי לקראת הצפוי לו. לפניכם כמה דרכים שיעזרו לכם לעזור לילד להיות מוכן ובשל יותר.

    מאמרים נוספים בנושא גני ילדים

    מאת: נאוה סלורגני ילדים16/02/152769 צפיות
    מעברים ושינויים הם תהליכים לא קלים, לא לנו המבוגרים ובטח שלא לילדים שלנו. אם אתם חוששים לקראת עלייתו של הילד לכיתה א', אם יש לך התכווצויות בבטן כשאת רק מדמיינת אותו נדרש לקרוא, ואם אתה לא לגמרי משוכנע שהוא מוכן לחוויה שכזו- יש לכם עוד מספיק זמן (כחצי שנה זה בהחלט מספיק...) עד שנת הלימודים הבאה, כדי להכין אותו כראוי לקראת הצפוי לו. לפניכם כמה דרכים שיעזרו לכם לעזור לילד להיות מוכן ובשל יותר.

    מאת: רפי רזניקגני ילדים02/11/142766 צפיות
    רוב שנות הילדות שלנו אנו לומדים. זה מתחיל כבר בפעוטון בו מלמדים אותנו להבדיל בין טוב לרע, בין מסוכן לחיובי, צבעים בסיסיים, קצת חיות ועוד אלמנטים חשובים הקשורים לבניית השפה.

    מאת: ציוד לגני ילדים רעיון בקרטוןגני ילדים07/04/132176 צפיות
    פעילויות לגני ילדים חשובים מאין כמוהם הם על המולדת. גני הילדים עושים עבודה מצויינת לאורך השנה אך ניכר כי יש נתק רגשי בין נושאיי הפעילויות לגני ילדים לרגש שהם אמורות לעורר. הפעילויות לגני ילדים ליום העצמאות למשל מתהדרות בדקורציה של הגן ביום החגיגי ולא במידע הרב שהילדים הקטנים צריכים לספוג ועל התחושות שיתעוררו מתוך הציוד לגני ילדים החגיגי והפעלות לגני ילדים הנערכות.

    מאת: ציוד לגני ילדים רעיון בקרטוןגני ילדים31/03/131993 צפיות
    פעילויות לגני ילדים שהם כמו תקליט שבור מסייעים לילדים בהבנה וקליטה. זה קורה לכל הילדים בגן בשעת המשחק בציוד לגני ילדים, הם לא מפסיקים לזמזם שיר מסוים,שכאילו נתקע להם בראש ולא עוזב.ערכתם פעילויות לגני ילדים במהלך השבוע ולעתים מדובר רק בשורה אחת שהם זוכרים מהשיר שלמדו ומרגישים צורך לא מובן לזמזם אותו שוב ושוב. בחברות המייצרות ציוד לגני ילדים בעולם כולו וכן מפעילי חוגים לילדים והפעלות לגיל הרך מנסים לבדוק מה פשר התופעה

    מאת: ציוד לגני ילדים רעיון בקרטוןגני ילדים21/01/138500 צפיות
    ציוד לגני ילדים להפעלת פעילויות בגני ילדים הינם משפחה אחת גדולה ששמות הפריטים מתחדש שם מדי יום. בגן הילדים עלינו ללמד,לתרגל ולהביא את הילדים להישגים לימודיים ולא רק חוויתים. האם ניתן לערוך פעילות לימודית מעניינת סת'ם עם הציוד לגן ילדים שקיים ובלי להשתגע עם כלים דידקטיים דרמתיים ?

    מאת: ציוד לגני ילדים רעיון בקרטוןגני ילדים16/01/138692 צפיות
    לאחרונה הציוד לגני ילדים הפך לחלליות מוארות וצבעוניות שכבר אי אפשר להבין האם רק מתגלשים או גם קופצים עליהם. ציוד לגני ילדים בסיסי זה כדור,חבל או רק עמוד גבוה, סביבו הילדים והגננת צריכים להקים פעילות ראויה שהיא גם לימודית,גם מלאה הומור וגם חוויתית. במאמר זה נביא הוראות ברורות כיצד להפעיל את ילדי הגן עם ציוד לגני ילדים בסיסי כמו בפעילות: "מעגל הצפרדעים" או "מרבד הקסמים".

    מאת: ציוד לגני ילדים רעיון בקרטוןגני ילדים16/01/138377 צפיות
    בין מגוון היתרונות אותן מספק גן ילדים בעל כלים ותכנים חינוכיים, באה לידי ביטוי היכולת הקוגניטיבית, כמו כן באה לידי ביטוי היכולת לבחון מוטוריקה גסה באמצעות משחקי כדור, משחקי חבל ואפילו בנייה ויצירה. למוטוריקה העדינה יש גישה לסייע לאחוז בצבע, ביכולת לצבוע את פנים התוכן ובסופו של דבר ביכולת לאבחן בין צורות כאלה ואחרות. על מנת לספק לילדכם את כל הכלים ולאבחן אותו נכונה בטרם יפסע אל ספסל הלימודים, יש בהחלט צורך ברכישת ציוד מתאים. אז נכון שהגן מתוק בחיצוניותו ומה על הציוד? הנה סיבה אחת מיני מגוון של סי

     
     
     

    כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
    השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

    christian louboutin replica