חפש מאמרים:
שלום אורח
20.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ולידציה - ספציפיקציה פונקציונלית

מאת: אילן שעיהתעשייה01/06/20151005 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק
ולידציה - ספציפיקציה פונקציונלית (Functional Specification) ספציפיקציה פונקציונלית (Functional Specification) (שנקראת לפעמים ספציפיקציות פונקציונליות) היא מסמך פורמלי שמשמש לתיאור מדויק, עבור מפתחי התוכנה, את היכולות, המראה והאינטראקציה עם המשתמשים הנדרשים מהמוצר. הספציפיקציה הפונקציונלית היא סוג של קו מנחה ובהמשך נקודת יחוס עבור המפתחים שכותבים את קוד התוכנה. (לפחות קבוצת פיתוח אחת של מוצר עיקרי השתמשה בגישה "התחל מכתיבת המדריך". לפני  קיום המוצר, המפתחים כתבו מדריך למשתמש עבור מערכת עיבוד האות, ואח"כ הצהירו שמדריך זה היה הספציפיקציה פונקציונלית.  המפתחים אותגרו לפתח מוצר שיתאים לתיאורים שהופיעו במדריך למשתמש). בצורה אופיינית, הספציפיקציה הפונקציונלית לתוכנית אפליקציה עם סדרה של חלונות אינטראקטיביות ודיאלוגים עם המשתמש אמורה להראות את הצורה הוויזואלית של ממשק המשתמש, ולתאר כ"א מפעילויות הכניסה האפשריות של המשתמש ופעילויות התגובה של התוכנית. הספציפיקציה הפונקציונלית יכולה גם לכלול תיאורים פורמליים של מטלות המשתמש, תלות במוצרים אחרים, וקריטריונים לשימוש. לחברות רבות יש מדריך למפתחים שמתאר איזה נושאים צריכים להיכלל  בספציפיקציה הפונקציונלית של כל מוצר.

כדי להמחיש את הצורה שבה הספציפיקציה הפונקציונלית משתלבת בתהליך הפיתוח, להלן סדרה אופיינית של צעדים שצריכים להיכלל בפיתוח מוצר תוכנה:

  • דרישות: זו הצהרה פורמלית של מה שמתכנני המוצר, לפי ידיעתם על המצב בשוק ומידע ספציפי על של לקוחות קיימים או פוטנציאליים, מאמינים לגבי התכונות הנדרשות למוצר חדש או לוורסיה חדשה של מוצר קיים. דרישות אלו מוצגות בד"כ באופן יחסית כללי.
  • מטרות: המטרות כתובות ע"י מתכנני המוצר בתגובה לדרישות. הן מתארות באופן יותר ספציפי את תכונות המוצר. המטרות יכולות לתאר את האדריכלות, פרוטוקולים וסטנדרטים שאליהם המוצר חייב להתאים.  מטרות שניתנות למדידה הן אלו שקובעות קריטריונים שלפיהם ניתן להעריך את המוצר הסופי.  אפשרות למדידה ניתנת לביטוי במונחי אינדקס של שביעות רצון הלקוח או במונחים של יכולות וזמני ביצוע. לצורך עמידה במטרות, חייבים לקחת בחשבון את מגבלות הזמן והמשאבים. לו"ז הפיתוח הוא בד"כ חלק או מסקנות מהמטרות.
  • ספציפיקציה פונקציונלית: ספציפיקציה פונקציונלית היא התגובה הפורמלית למטרות. היא מתארת את כל ממשקי המשתמש החיצוני והתוכנה שבהם המוצר חייב לתמוך.
  • בקשות לשינוי עיצוב: במשך תהליך הפיתוח, כאשר מופיע צורך לשינוי הספציפיקציה הפונקציונלית , שינוי פורמלי מתואר בבקשה לשינוי עיצוב.
  • ספציפיקציה לוגית: מבנה התוכנה (לדוגמה, קבוצות עיקריות של מודולי קוד שתומכים בפונקציה דומה), מודולי קוד אינדיבידואלים והיחס ביניהם, ופרמטרים של נתונים שהם מעבירים ביניהם ניתנים לתיאור במסמך פורמלי שנקרא ספציפיקציה לוגית. מסמך זה מתאר את הממשקים הפנימיים, ומשתמשים בו רק המפתחים, בקרים, ובהמשך, במידה מסוימת, המתכנתים שעוסקים במוצר ומספקים תיקוני קוד לשדות.
  • תיעוד למשתמש: באופן כללי, כל המסמכים הקודמים (חוץ מהספציפיקציה הלוגית) משמשים כחומר מקור עבור המדריכים הטכניים והמידע המקוון (online) (כגון דפי עזר) שמכינים עבור המשתמשים במוצר.
  • תכנית בדיקה: לרוב קבוצות הפיתוח יש תכנית בדיקה פורמלית שמתארת דוגמאות בדיקה לצורך תרגול עם התוכנה שנכתבה. הבדיקה נערכת ברמת מודול (או יחידה), ברמת רכיב, וברמת מערכת בהקשר עם מוצרים אחרים. ניתן להתייחס לבדיקה כזו כ לבדיקת alpha. התכנית יכולה לאפשר גם בדיקת beta. חברות מסוימות מספקות וורסיה מוקדמת של המוצר לקבוצה נבחרת של לקוחות לצורך בדיקה "בעולם האמיתי".
  • המוצר הסופי: באופן אידאלי, המוצר הסופי הוד יישום מלא של הספציפיקציה הפונקציונלית והבקשות לשינוי עיצוב, שחלקם יכולות לנבוע מבדיקה פורמלית ובדיקת beta.
  • סדרת צעדים זו יכולה לחזור על עצמה בוורסיה הבאה של המוצר, החל מהצהרת הדרישות, שבאופן אידאלי מתייחסת למשוב חוזר מהלקוחות לגבי המוצר בשימוש, להחלטה על הצורך או רצון הלקוחות בהמשך.

    רוב כותבי התוכנה דבקים לתהליך פיתוח פורמלי דומה לזה המתואר מעל. תהליך פיתוח החומרה דומה, אך מכיל שיקולים נוספים לביצוע מיקור חוץ ווידוא לתהליך היצור עצמו.

    לפירוט נוסף בנושא  תוכנה מומלץ לקרוא גם את ולידציה – הבטחת איכות תוכנה – QA

     

     

     

     





     
         
         
         
       
     
    אודות כותב המאמר:

    אילן שעיה- מהנדס מומחה בתחום אוטמציה ובקרה שהיה אחראי על תכנון וביצוע פרויקטים בכל העולם

    www.smartlogic.co.il

     
         
       
     

    מאמרים נוספים מאת אילן שעיה

    מאת: אילן שעיהתעשייה01/06/151036 צפיות
    אוטומציה ובקרה - הגדרות, יתרונות וחסרונות

    מאת: אילן שעיהתעשייה04/05/151130 צפיות
    אוטומציה ובקרה - ממשק אדם-מכונה HMI ממשק אדם-מכונה Human-Machine Interface - HMI מתרחש בתחום בו חלה אינטראקציה בן בני אדם ומכונות. מטרת האינטראקציה היא אפשרות לניתור ובקרה יעילים של אותן מכונות ע"י מפעיליהן, כאשר המכונות מספקות מידע בהיזון חוזר שמאפשר למפעילים לקחת החלטות נכונות בזמן התהליך. לממשק זה יש שימוש נרחב בעיצוב, יצור ובקרה על ציוד תעשייתי, ועל ניתור ובקרה על תהליכים תעשייתיים.

    מאת: אילן שעיהתעשייה04/05/153636 צפיות
    אוטומציה ובקרה - בקר דיגיטלי ישיר Direct Digital Controller -DDC המונח DDC מייצג בד"כ בקרה דיגיטלית ישירה (Direct Digital Control) אך גם בקר דיגיטלי ישיר (Direct Digital Controller). בקרה מסוג DDC היא בקרה אוטומטית של מצב או תהליך ע"י בקר דיגיטלי. בקר מסוג DDC מורכב מבקרים מבוססים על מיקרופרוססורים (microprocessors) עם בקרה לוגית מבוצעת בעזרת תוכנה. מתמרים אנלוגיים/דיגיטליים (analog-to-digital (A/D) converters) מתמירים ערכים אנלוגיים לאותות דיגיטליות שמיקרופרוססור יכול להשתמש בהן.

    מאת: אילן שעיהתעשייה04/05/151373 צפיות
    אוטומציה ובקרה - חיבור הציוד לתקשורת SATEC במאמר הבא נסקור את הייחודיות של מד ההספק של SATEC וכיצד ניתן להתחבר באמצעותו לרשתות תקשורת כל דגמי Powermeter (מד הספק) של SATEC העכשוויים מצוידים באחד או שני פורטים לתקשורת סריאלית המבודדים באופן אופטי. על כן הם מאפשרים פעילות בסוגים שונים של רשתות תקשורת, כולל אלו עם הפרעות של מתח גבוה ושדות מגנטיים. פורט תקשורת תומך בממשקים סטנדרטיים מסוג 232EIA RS-, RS-422 או RS-485 (לפי בחירת המשתמש או היצרן), שמאפשר חיבור למחשב,PLC* - Programmable Logic Controller או מודם.

    מאת: אילן שעיהתעשייה04/05/151198 צפיות
    אוטומציה ובקרה - ISA-88 הגדרת ISA International Society of Automation - ISA זוהי אגודה טכנית הפועלת ללא מטרות רווח, מיועדת לכל מי שעובדים, לומדים או מעוניינים באוטומציה תעשייתית ועיסוקים מקושרים לנושא, כגון מכשור. ISA כוללת תחומים טכניים והנדסיים רבים, והינה אחת מהארגונים המובילים בעולם בקביעת סטנדרטים והדרכת אנשי מקצוע בתעשייה בנושא אוטומציה. הגדרת ANSI American National Standards Institute - ANSI הוא ארגון פרטי ללא מטרות רווח שמפקח על פיתוח תקנים מוסכמים בהתנדבות, עבור מוצרים, שירותים,

    מאת: אילן שעיהתעשייה12/04/151003 צפיות
    המאמר מסקר שתי מערכות בקרה תעשייתיות מובילות SCADA ו - DCS וההבדל בשימוש בכל אחת מהן .

    מאת: אילן שעיהתעשייה30/03/151128 צפיות
    הקיצור S-88 מסמל את התקן ANSI/ISA-88 – S88. תקן זה מתייחס לבקרת אצווה Batch Control, ומהווה גישה תכנונית לתיאור ציוד ותהליך תכנון. תקן זה לא נועד לתוכנה בלבד; אלא משמש גם לתהליכים ידניים. התקן אושר ע"י ISA ב- 1995 ועודכן ב- 2010. אחת החברות המובילות בארץ בתכנון תהליך בתקן S-88 היא סמארטלוג'יק. סמארטלוג'יק מתמחה בתכנון תהליך בתקן S-88 מאפיון Control-Modules דרך Equipment modules וכלה בפאזות תהליכיות. שירותי החברה מסתמכים על ידע וניסיון רב בעבודה עם מערכות מים, RO ,CIP, מזקקות, מערכות HVAC ,,Utilities

    מאמרים נוספים בנושא תעשייה

    מאת: nirתעשייה15/02/22976 צפיות
    מדריך לבחירת חברת הובלות דירה עם ביטוח! הובלת דירות למעבר דירה שלכם לקל מאי פעם! פנו אלינו היום לפרטים והצעת מחיר אטרקטיבית להובלת דירה עם חברת ההובלות של ישראל!

    מאת: מעיין חטאבתעשייה08/08/211216 צפיות
    חברת פ.ק. מעבדות כיול וייעוץ בע"מ מציעה מניפה רחבה של שירותי כיול מתקדמים

    מאת: yoni romתעשייה03/02/211159 צפיות
    מה עושה מומחה לאיתור נזילות? מה תפקידו? בעזרת אילו מכשירים מאתרים נזילת מים?

    מאת: ניב אבןתעשייה07/05/191780 צפיות
    מה היתרון של צבע אפוקסי עבור רצפה

    מאת: ליאורתעשייה07/08/181824 צפיות
    מכונות שרינק למפעלים שונים, מבצעות אריזה מהירה. מכונות השרינק, עוטפות את המוצר ביריעת ניילון. אחר כך, הן מלחימות את הניילון, ומקררות את פס ההלחמה.

    מאת: SEOMANתעשייה26/02/181320 צפיות
    מנוף הרמה הוא ללא ספק הכלי המקצועי ביותר עבור כל חברת בנייה אשר זקוקה למשאית מנוף הרמה לגובה.

    מאת: shlomy תעשייה27/12/175306 צפיות
    הספקה טכנית שוטפת לעסקים היא כמו הדלק שמניע את הגלגל, הידיעה שחומרי הגלם מסופקים באופן יעיל ומקצועי מייעלת את העובדה ומגדילה את התפוקה בכמה רמות

     
     
     

    כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
    השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

    christian louboutin replica