חפש מאמרים:
שלום אורח
14.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מקורות אנרגיה של בני אדם

מקורות אנרגיה עיקריים לעבודת שרירים תקינה הם:

1. קישורי פוספט - אדנוזין טריפוספט (ATP) וקראטינפוספט (KP)
2. פחמימות- גלוקוז וגליקוגן.
3. שומן
4. חלבון, אך לשמחתנו, באספקת האנרגיה של הגוף יש לו תפקיד שולי, רק במקרה של רעב או אימונים מטישים וארוכים המנגנון מופעל.

מאגרי ATP ו-KP , גליקוגן ושומן נאגרים בתא שריר עצמו וגם בכבד וברקמה תת עורית. 
מאגרי ATP ו-KP כל כך מזעריים, שהם מכילים רק כמה קלוריות ומספיקים לכמה שניות עבודה אינטנסיבית בלבד!
לעומת זאת מאגרי הגליקוגן הרבה יותר גדולים. אצל אדם שאינו מתאמן יש כ 450 גרם גליקוגן (כ 1800 קלוריות) , ולאדם מתאמן יכול להגיע גם ל -750 גרם ( כ- 3000 קלוריות).

רוב הגליקוגן נמצא בשריר, ורק כ-150 גרם בכבד, כ -600 קלוריות. לכן באספקת האנרגיה לשריר, הגליקוגן שנמצא בשריר הרבה יותר אפקטיבי מכיוון שאינו מצריך "הובלה" דרך כלי הדם ממקומות המאגר, הוא כבר שם! 
השריר צובר בכיף את הגלוקוז המגיע אליו בצורת גליקוגן, וממש לא רוצה לשחרר אותו למטרות שימוש של שרירים פעילים נוספים. זאת אומרת ששריר עובד, ברגע שהוא מנצל את כל מאגרי הגליקוגן שלו לא יוכל להלוות אותו משרירים אחרים אלא ינצל מקורות אנרגיה אחרים. ובנוסף גליקוגן שנמצא בכבד לא ינוצל, בדרך כלל על ידי השריר מכיוון שהוא נחוץ קודם כל לתפקוד המוח ומערכת העצבים. לכן כל מיני מערכות הגנה מגנות מפני ניצול יתר של גליקוגן הכבד על ידי השרירים ושומרות על רמת סוכר תקינה בדם.

עכשיו נדבר על שומנים. המאגרים שלהם אצלנו בגוף הרבה יותר גדולים מהמאגרים של גליקוגן , בערך החל מ-30000 עד 100000 קלוריות ואפילו יותר. לכן מובן מעליו שרוב הקלוריות הללו נאגרות אצלינו במתניים, רגליים, בטן ועוד ובשריר יש רק כ 1900 קלוריות, כ 200 גרם. 
כל הנתונים האלו הם משוערים ומדברים על ממוצע, רק בשביל לתת מושג על מאגרי האנרגיה של גופנו.

נעבור למידע הכי חשוב:

מקור האנרגיה הישיר לכל רקמות השריר הוא תמיד אדנוזינטריפוספט ATP. לכן כל שינוי של שומנים, פחמימות ומקורות אנרגיה אחרים בתא מגיעות לסינטז קבוע של ATP , זאת אומרת שכל החומרים האלו " נשרפים" בשביל לייצר מולקולות ATP. 
זה מתרחש בצורה כזאת: 
בשביל לקבל אנרגיה אדנוזינטריפוספט (ATP) מתחלק לאדנוזינדיפוספט (ADP) ופוספט (P) , בזמן החלוקה משתחררת אנרגיה, שמנוצלת לכיווץ השריר, כך התהליך נראה; 

1. אנרגיה+ATP->ADP+P

אך האנרגיה שנוצרת בדרך זו אינה מספיקה להרבה זמן רק לכמה שניות בודדות, מכיוון שמאגרי ה-ATP מאד קטנים, ורק 1/3 ממנה מנוצל לעבודה 2/3 נותרים משמשים לחימום. לכן מיד מופעל מנגנון סינטזה הפוכה, ATP, זאת אומרת שהמולקולות שנוצרו מפירוק ATP, תוצרים ADP ו-P מתחברות שוב.

2. ADP+P+אנרגיה->ATP

לקיום הנוסחה הזו כבר דרושה אנרגיה. ולהפעלתה נדרשים חומרים נוספים. ובין אם קיים השילוב של חמצן בתהליך או לא, מבדילים יצור אנרגיה אנארובי( ללא חמצן) ואירובי ( בשילוב חמצן) . 
אז איזה סוג אנרגיה ינוצל לשיקום ATP, תלוי בכמות האנרגיה הנדרשת ביחידת זמן. 
בזמן עבודה מאומצת מאוד, שמתבצעת בפתאומיות ממצב מנוחה, ATP משתקם בעזרת קראטינפוספט( KP). במצב כזה הנוסחה לקבלת ATP נראת כך:

3. KP+ADP->K+ATP

במצב זה קריאטינפוספט מתפרק ל קראטין ופוספט עם שיחרור האנרגיה הדרושה שמנוצלת בזמן ש-P מתחבר לADP לסינטזה של ATP. 
הנוסחה נראית כך;

3. KP+ADP -> K+P+energy+ADP-K+ATP

תהליך זה מאוד אפקטיבי מכיוון ששיחרור האנרגיה כתוצאה מטרנספטרמציה כזו משתווה לאנרגיה המגיעה מפירוק ה-ATP. 
אבל כמות הקריאטינפוספט בשריר גדול רק פי 3 או 4 מאשר המאגרים של ה-ATP, לכן הוא מספיק ל7-12 שניות של עבודה מאומצת או 15-30 שניות של כיווץ השריר. והלאה זה נגמר. אנחנו נתקלים במצב זה לרוב אצל מתאמנים חדשים, כ 30 שניות הם מתאמנים בהתלהבות ואז זהו, מאגרי הפוספטים , העשירים באנרגיה אזלו, והגוף במצב כזה צריך להזין את עצמו ממקור אנרגיה פחות מועיל הגליקוגן. 
הגליקוגן שנמצא בשריר, בתנאים כאלו יתחיל להתפרק ללא השפעה של חמצן על חומצה לקטית. ליתר הדיוק גליקוגן לא מתפרק במלואו אלא רק עד שנוצרת חומצה לקטית. לכן בעת פירוק כזה תווצר אנרגיה שנחוצה לסינטז ה-ATP. 
וכך תראה הנוסחה ;

4. גליקוגן->לקטאט + ???וכך יותר מפורט ; גליקוגן -> חומצה לקטית + אנרגיה +P+ADP->חומצה לקטית + ATPשמה של מערכת אנארובית לקטית או בשמה הנוסף ; מערכת אנארובית גליקוליתית. 
אך יש בעיה שבזמן שגליקוגן מתפרק בצורה כזו יש הרבה פחות אנרגיה זמינה, מאשר בזמן פירוק קריאטינפוספט. לכן צריך להוריד את האינטנסיביות של העבודה מכיוון שאין מספיק אנרגיה לתנועות מהירות ועוצמתיות. פירוק אנארובי של גליקוגן מתחיל ממש מתחילת העבודה, הרי הגוף שלנו לא יודע מראש איזה עומס מחכה לו, לכן משתדל להפעיל את כל מצברי האנרגיה שלו בו זמנית, כדי לא לאפשר מעצורים בעבודה. מערכת אנארובית לקטית מגיעה לעוצמתה המלאה לאחר כ15 -20 שניות של עבודה מאומצת, זאת אומרת לאחר שנגמרים המאגרים של קריאטינפוספט. אבל ההשפעה של מערכת זו לא יכולה להמשך זמן ממושך מאוד, והיא מספיקה רק ל -2 עד 3 דקות של עבודה מאומצת מאד. והסיבה היא לא בכך שנגמרים המאגרים של הגליקוגן אלא בחומצה לקטית. בזמן עבודה מאומצת וממושכת מאד הכמות של חומצה לקטית הנוצרת בעקבות כך גדולה בהרבה ממה שהשריר יכול לנצל, ובעקבות זאת העודף של חומצה לקטית מביא לירידה במהירות הספיגה של פירוק הגליקוגן שמוביל לירידה בסינטזת ה-??? וכתוצאה מכך לירידה בתפקוד. במצב זה לא נשאר לנו כלום אלא לעצור ולנוח, או להוריד מהעומס כדי להפעיל מערכת אחרת של קבלת האנרגיה, מערכת אירובית. 

בהתאם לכל האמור לעיל , גליקוגן יכול להתפרק לא רק לחומצה לקיחת. בזמן שיש מספיק חמצן )?2, גליקוגן יכול להתפרק עד לפחמן דו חמצני ( ??2) ומים (?2?), כמובן עם שיחרור האנרגיה בו זמנית. אבל זה תהליך איטי ומתבצע בשני שלבים: קודם גליקוגן מתפרק עד לחומצה לקטית , אחר כך חימצון של החומצה הלקטית, ביציאה מתקבל פחמן דו חמצני, מים וכמויות אדירות של אנרגיה, כמויות יותר גדולות אפילו מפירוק בזמן פעילות אנארובית מכיון שיש כאן גם חומצה לקטית שהיא מקור אנרגיה נוסף. וזו הנוסחה; 

5. גליקוגן + ?2 - > 
?2?+??2+???
תהליך זה יכול להתרחש גם בחומצות שומן שגם כן הופכים למים קופלמן דו חמצני :
חומצות שומן + ?2 ->
6. ?2?+??2+???

אבל גם בזמן עבודת מערכת אירובית לא הכל כל כך פשוט, מאגרי הגליקוגן והשומן מספיקים לשעות ארוכות של עבודת השריר , בצורה כזאת לא נוצרת חומצה לקטית שמשפיעה על עייפות השריר אך יש הגבלה לכמות החמצן מכיון שאספקתו תלויה בעיקר בעבודתה של מערכת לב ריאה. כמה שיותר חמצן הלב והריאות יכולים לספק לשריר כך יהיה ניתן לייצר יותר אנרגיה בשיטה זו. בנוסף לשריפת חומצות השומן נדרש יותר חמצן מאשר לפירוק הגליקוגן, כ 12% יותר . יעילות אספקת האנרגיה על חשבון מאגרי שומן תלויה גם במהירות תהליך הליפוליז ( תהליך פירוק שומן לחומצות שומן) וממהירות זרימת הדם ברקמות השומן לאספקה שותפת של אותן חומצות השומן לרקמות השריר. 
מערכת אירובית כמו מערכות אחרות של קבלת האנרגיה לסינטזת ה ??? מופעלת מיד עם תחילת פעילות פיזית אך " מתגברת" ממש לאט לכן היא מגיעה לשיאה רק כעבור 2-3 דקות של עבודה מאומצת. לכן כמו שנאמר קודם , הראשון מתבצע פירוק של הגליקוגן ורק לאחר כחצי שעה מתחיל פירוק השומנים.
ולסיכום;
תמיד בו זמנית מופעלות ארבע מערכות לחילוף אנרגיה;
1. ארובית אלקטית ( פוספטית) (???, קריאטינפוספט) 
2. אנארובית לקטית ( גליקוליטית) ( גליקוגן של הכבד והשריר וגלוקוזה בדם) 
3. גליקוליז אירובי ( גליקוגן של השריר, הכבד וגלוקוזה בדם)
4. חמצון אירובי של חומצות השומן, שאפשר להעלות את מאגריהם בעזרת אימונים, וכך גם את יעילותם בעזרת שיפור עבודה של מערכת לב ´ריאה. אפשר "ללמד" את השרירים לעבוד בשיטה מסויימת. השאלה היא בעזרת איזה סוג אימון

קרוספיט

 



תגיות המאמר: אנרגיה, ספורט, קרוספיט


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

קרוספיט

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת פבל

מאת: פבלספורט אתגרי11/02/162710 צפיות
התאוששות של מערכת גוף האדם- משמעו החזרתם נתונים פיזיולוגיים של הגוף לתיקנם לצד העלאת יכולת ההסתגלות של הגוף לאחר פעילות פיזית מאומצת. חשוב לציין שמטרה עיקרית של התאוששות בקרוספיט היא חיזוק נתונים פיזיולוגיים של הגוף. (כוח, סיבולת) רפואת ספורט מדגישה ארבעה שלבים בסיסיים: התאוששות מהירה. התאוששות איטית. פיצוי היסף (סופרקומפנסציה). התאוששות מתעכבת.

מאת: פבלספורט ימי 25/12/152864 צפיות
אני צריך להתאמן עד עילפון ו"למות באימון"? אל תיתן למושגים "מפחידים" של תוכניות האימון היומיות לבלבל אותך. אלו רק שמות חברים ! זה מובן שתוכנית הקרוספיט מוכרת באימונים רבי העומס שלה, כאשר החברה שעתה הגיעו לקרוספיט, ללא הבנה של עוצמת האימון ירגישו שהם על אפיסת כוחות. צריך להיות זהיר עם עוצמת האימון, כאשר במועדון קרוספיט איכותי, המאמנים הם בעלי ניסיון וידע רב, יעזרו לך למצא את הבסיס האופטימלי המתאים לכושר שלך, יראו לך טכניקות ביצוע בטוחות ויסבירו איך לכוון נכון את עוצמת האימון שלך.....

מאת: פבלספורט אתגרי24/12/152682 צפיות
אם אתם רוצים להגיע לשיפור בכושר גופני – תהיו ממושמעים! צעד ראשון – לא לפספס אימונים. צעד שני – תזונה נכונה. שילוב שמוביל לתוצאות! הגוף והשרירים שלנו – זה מה שאנחנו אוכלים.

מאת: פבלספורט אתגרי24/12/152386 צפיות
שיטת הקרוספיט יכולה לפתח כוח רצון, כשהשריר שורף, אתה נוטף זיעה , הלב דופק כמו מנוע פועל של קטר, ויש לך רצון עז להפסיק ולעזוב הכל אך הרצון לסיים את המשימה ולשבור את השיא של אתמול נותן לך כוח להמשיך, אתה מנצח את עצמך, עושה את הבלתי אפשרי ומסיים את הסיבוב.

מאת: פבלספורט אתגרי24/12/152107 צפיות
קרוספיט היא תוכנית כושר כללית שמשלבת בתוכה התעמלות קרקע, הרמת משקולות, ריצה, פליאמטריקס, חתירה, טיפוס על חבל, הפיכת צמיגים ועוד.

מאמרים נוספים בנושא ספורט וכושר גופני - כללי

מאת: עופר שלוספורט וכושר גופני - כללי24/09/204940 צפיות
אזניות לפעילות גופנית, אוזניות ספורט, אוזניות אלחוטיות

מאת: דניאל מלמדספורט וכושר גופני - כללי11/02/205496 צפיות
כולם היום קונים בגדי ספורט באינטרנט, חברה שמספקת מבחר גדול של בגדי ספורט אונליין לגברים ונשים. בגדי ספורט איכותיים מאוד, נושמים והכי נמכרים בעולם בכל ענף הספורט. המאמר הבא יסביר לכם כיצד נכון לקנון בגדי ספורט אונליין. קריאה נעימה

מאת: הדסהספורט וכושר גופני - כללי03/10/172884 צפיות
מי מאתנו לא ראה דשא סינטטי במגרשים. בתקופה האחרונה אנו זוכים לעלייה בכמות המגרשים אשר החליטו להחליף את הדשא הרגיל שלהם בדשא סינטטי ולכך סיבות רבות. במאמר זה נשתדל לפרט ולהסביר מה הם היתרונות והחסרונות ברכישת דשא סינטטי למגרשים חיצוניים או פנימיים. בכדי להחליט מה מבין כל סוגי הדשא עדיף חשוב להבין מה הוא בעצם דשא סינטטי.

מאת: הדסהספורט וכושר גופני - כללי17/08/173444 צפיות
עכשיו קיץ ורב הילדים נמצאים בחופש הגדול. ברור לכולם שילד בגיל 12-16 לא ישב בבית כל החופשה, אלא יצא החוצה לשחק במגרשים. בכל שכונה ברחבי הארץ ניתן למצוא מגרשי ספורט עם מתקני ספורט רבים. במקרים מסוימים ניתן למצוא אפילו כמה מגרשים באותה שכונה מה שנותן לאותו ילד בקיץ חופש בחירה במקום בילוי המועדף עליו.

מאת: הדסהספורט וכושר גופני - כללי06/08/173897 צפיות
אין ספק שפעילות גופנית בימינו תופסת מקום חשוב אצל האנשים ורובנו מבינים שבכדי להישאר בריאים יש צורך בלבצע פעילות פיזית בתדירות גבוהה. בזכות פעילות פיזית אנו שומרים על הגוף שלנו ומפחיתים את הסיכוי למחלות שונות בעשרות אחוזים. ישנם מקומות רבים בהם ניתן לבצע פעילות פיזית. ניתן למצוא ברחבי הארץ חדרי כושר רבים, ולאלו שאוהבים להתאמן בחוץ יש את מגרשי הספורט.

מאת: דניסספורט וכושר גופני - כללי30/03/173705 צפיות
איך תוכלו להגדיל את סיכויי הזכייה שלכם בווינר? בעזרת קהילת מהמרי ווינר מקצועית שתוכל לעזור לכם להחליט על מה ומתי להמר.

מאת: רוני הכהןספורט וכושר גופני - כללי04/07/163140 צפיות
עד אשר התרופה המיוחלת תגיע גם אל תחום הדימנציה אפשר להאט את התקדמות המחלה על ידי תרגילים של שיפור זיכרון שמאפשרים להעניק את הטיפול החשוב שמאפשר עוד שנים ארוכות של חיים איכותיים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica