חפש מאמרים:
שלום אורח
16.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

דיני עבודה: חוזה העסקה, חוק חופשה שנתית

מאת: שירה אלהדיני עבודה20/12/20161723 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

התקשרות בין מעביד לעובד, יכולה להיות על פי חוזה העסקה אישי ו/או על פי הסכם קיבוצי.

במסגרת עבודתו, זכאי העובד לזכויות שונות, כגון חופשה שנתית, דמי הבראה, גמול שעות נוספות ועוד. דיני עבודה עיגנו את כל אחת מן הזכויות הללו בחוק או בצו הרחבה, כך שחוזה העסקה אישי, אינו יכול לפגוע בזכויות אלו.

חוק חופשה שנתית הוא הקובע את זכותו של עובד לחופשה, כאשר ימי החופשה, עולים על פי הוותק של העובד במקום העבודה.

חובת המעביד לשלם דמי הבראה לעובד, אינה מן החוק, אלא חובה זו מופיעה בצו הרחבה, החל על כלל המשק. הזכאות לדמי הבראה, כמו לחופשה שנתית, עולה עם הוותק.

חוק שעות עבודה ומנוחה, הוא החיקוק הקובע את זכות העובד לגמול שעות נוספות.

מה חשוב לדעת על חוק חופשה שנתית? מהו שווים של דמי הבראה? מהו גמול שעות נוספת ואלו סעיפים חייבים להופיע במסגרת חוזה העסקה?

* צריך ייעוץ משפטי בדיני עבודה? עורכי הדין משיבים בהתנדבות בפורום משפטי: פורום דיני עבודה

חוק חופשה שנתית – עיקרי הדברים

כל עובד זכאי לחופשה, כאשר אורך החופשה, עולה עם הוותק של העובד. לדוגמא, בארבע השנים הראשונות לעבודתו, זכאי העובד ל- 14 ימי חופשה. בשנה החמישית, ייצא ל -16 ימי חופשה וכן הלאה, עד לסך של 28 ימי חופשה.

חשוב לציין כי לא כל היעדרות מן העבודה, תיחשב כחופשה, למשל, יציאה למילואים, ימי חג שלא עובדים בהם, ימי אבל ועוד.

האם ניתן לצבור ימי חופשה? חוק חופשה שנתית, קובע בסעיף 7 כי ניתן לצבור ימי חופשה, בהסכמת המעביד, כך שהעובד ייצא לשבעה ימי חופשה לפחות ויתרת הימים, תצטרף אל ימי החופשה בשנתיים הבאות.

מעביד ישלם לעובד דמי חופשה, המחושבים על פי השווי היומי. כאשר הסתיימה עבודתו של העובד, אם בשל פיטורין ואם בשל התפטרות ונותרו לו ימי חופשה, יקבל פדיון חופשה מן המעביד.

דיני עבודה – על דמי הבראה

בישראל, מוטלת על כל מעסיק החובה לשלם דמי הבראה לעובד. הזכאות לדמי הבראה קמה עם סיומה של שנת עבודה אחת.

דיני עבודה עיגנו את הזכות לדמי הבראה, במסגרת צו הרחבה, המתחדש מדי שנה.

מספר דמי ההבראה, עולה עם הוותק בעבודה, למשל, בתום השנה הראשונה, יקבל העובד 5 ימי הבראה. עבור השנה השנייה והשלישית בעבודה, 6 ימי הבראה וכולי.

שווים של דמי הבראה, אינו מחושב על פי שווי השכר היומי של העובד, אלא מדובר בסכום אחיד לכלל העובדים, המשתנה מדי שנה.

חשוב לציין כי חוק חופשה שנתית וצו ההרחבה לדמי הבראה, מתייחסים לעובד במשרה מלאה. פירושו של דבר כי מי שעובד משרה שאיננה מלאה, זכאותו לימי חופשה ולדמי הבראה, הנה באופן יחסי להיקף המשרה.

חובת המעביד לתשלום שעות נוספות

תפקידם של דיני עבודה הוא להסדיר את זכויותיהם של עובדים. במסגרת זו, קבועה גם החובה לתשלום בגין שעות נוספות.

החיקוק הרלוונטי לעניין זה הוא חוק שעות עבודה ומנוחה, כאשר השעות הנוספות יכולות להיות מחושבות על בסיס יומי או שבועי.

גמול שעות נוספות איננו עניין של וותק, אלא העובד זכאי לו מן היום שבו התחיל לעבוד.

ישנם מקרים בהם חוק שעות עבודה ומנוחה, לא חל על העובד, כך נקבע בסעיף 30 לחוק. בין השאר, מדובר בעובדים במשרת אמון ובעובדים שלא ניתן לפקח על שעות עבודתם.

חוזה העסקה – סעיפי חובה

לעובד זכויות שונות, למשל, הזכות לחופשה, לדמי הבראה ולגמול שעות נוספות. חוזה העסקה אינו יכול לפגוע בזכויות אלו, אלא רק להטיב עמן.

בכל חוזה העסקה, יכול ויופיעו סעיפים שונים, בהתאם לנסיבות, אך ישנם מספר סעיפי חובה, אשר חייבים להיכלל בכל הסכם עבודה:

1. הגדרת התפקיד : יש להגדיר באופן ברור את תפקידו של העובד במקום העבודה, לרבות תחומי האחריות, מטלות יומיות וחודשיות וכולי.

2. שעות עבודה : לכל משרה, אף אם היא כוללת שעות נוספות, צריכה להיות מסגרת שעות. הגדרה זו חשובה לשם תיאום ציפיות בין העובד למעביד.

3. שכר העובד : מהו שכרו של העובד, מה הוא כולל, אפשרויות קידום וכולי. חוזה העסקה יכול לקבוע כי חוק שעות עבודה ומנוחה לא חל על העובד, אך במקרה כזה, רמת השכר, צריכה להיות גבוהה יותר, בשל הנושא של שעות נוספות.

4. הטבות והוצאות : חוזה העסקה יכלול סעיף בו יפורטו הטבות שזכאי להן העובד במסגרת עבודתו. כמו כן, אם צריך העובד להוציא הוצאות, לשם ביצוע העבודה, חיוני כי ייכלל בחוזה, סעיף של החזר הוצאות.

חוק חופשה שנתית מעגן את זכותו של עובד לצאת לחופשה. מספר ימי החופשה עולה עם הוותק של העובד וכך גם מספר ימי ההבראה. דיני עבודה מכירים גם בזכותו של עובד לקבל גמול שעות נוספות, כאשר חוזה העסקה יכול לקבוע כי חוק שעות עבודה ומנוחה, אינו חל על העובד, במקרים המנויים בחוק.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שירה אלה.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שירה אלה

מאת: שירה אלהדיני משפחה27/12/161272 צפיות
בית הדין הרבני הוא חלק ממערכת המשפט בישראל ופועל מכוח משפט עברי, שהעניק לו את הסמכות לדון בענייני נישואין וגירושין, סמכויות מוגבלות במידת מה בדיני אישות, גיור... קרא עוד

מאת: שירה אלהחוק ומשפט - כללי20/12/161098 צפיות
חוק הוצאה לפועל והתקנות השונות על פיו מאפשרים מגוון של הליכים אשר עומדים לצד הזוכה. כל אחד מההליכים נקבע על פי הנסיבות, על פי מצבו של החייב ועל פי הדרישות של הזוכה... קרא עוד

מאת: שירה אלהרשלנות רפואית14/12/161732 צפיות
הדרך הנכונה להגיש תביעה ולדרוש פיצוי כספי בגין רשלנות רפואית בלידה היא לפנות למשרד עורכי דין עם ניסיון מעשי בטיפול בתביעות הקשורות לרשלנות רפואית בלידה... קרא עוד

מאת: שירה אלהפלילי27/07/161917 צפיות
אדם בן 39, ללא עבר פלילי, מכר לחבריו סם מסוג חשיש בכמה הזדמנויות שונות. בית המשפט, בצעד חריג ביותר, החליט שלא להרשיע אותו, והסתפק בלשלוח אותו לבצע שירות לציבור.

מאת: שירה אלהרשלנות רפואית07/10/152788 צפיות
לא מעט מקרים של רשלנות רפואית חמורה הסתיימו במוות של המטופל. מיהו התובע בתביעת רשלנות רפואית במקרה כזה? על אילו נזקים ניתן לתבוע פיצויים? על כך במאמר שלפניכם.

מאת: שירה אלהחוק ומשפט - כללי12/03/151373 צפיות
אישור אפוסטיל יכול לשמש עדות לאמיתותם של מסמכים ואמיתות חתימת הנוטריון כאשר הם מוצגים בפני מדינות זרות. אילו מדינות רשאיות להשתמש באישורי אפוסטיל?

מאת: שירה אלהחוק ומשפט - כללי02/03/141672 צפיות
מחפש נוטריון? זה פשוט וקל! להלן המדריך לאיתור נוטריונים בישראל. תוכלו לחפש נוטריון במאגרים שונים באינטרנט, או לקבל המלצה מעורכי דין, מכרים, בני משפחה וכיו"ב.

מאמרים נוספים בנושא דיני עבודה

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה10/09/20968 צפיות
עובד המפוטר ממקום עבודתו זכאי לשכר של חודש כנגד כל שנת עבודה (אלא אם כן, הוסכם על שיעור גבוה יותר), בעת פיטוריו או בעת היותו מתפטר כדין מפוטר או כמוסכם בהסכם עבודה. תשלומי פיצויים מגלמים בתוכם את רכיב העמלות (בחישוב ממוצע של 12 החודשים האחרונים), ואת רכיבי השכר הקבועים, גם כאלה שלא נכנסים תחת הקטגוריה "שכר בסיס". עם זאת, פיצויים אינם משולמים עבור פרמיות, מענקים, בונוסים, החזרי הוצאות, משכורת 13 ותוספות מותנות. הכלל הבסיסי הינו (למעט במקרה של מתפטר בדין מפוטר), שעובד מפוטר בלבד, זכאי לפיצויי פיט

מאת: רונית בילרדיני עבודה14/03/181393 צפיות
חוק פיצויי פיטורים קובע, כי עובד אשר פוטר ממקום עבודתו לאחר שנת עבודה זכאי לפיצויי פיטורים מהמעביד. כמו כן, קובע החוק, כי בנסיבות מסוימות זכאי עובד לתשלום פיצויי פיטורים אף לאחר התפטרותו מעבודה. (הרעת תנאים, התפטרות לצורך טיפול בילד, מעבר מגורים לצורך עבודתו של בן הזוג ועוד).

מאת: tiloniדיני עבודה07/09/171929 צפיות
לעיתים, כמו בכל משפחה, יכולים להתגלע ויכוחים וחילוקי דעות, אולי אפילו להיאמר מילים קשות אך במקום העבודה, בניגוד למקרים דומים בתוך המשפחה הקרובה או לחברים הקרובים, עלול הצד השני לראות בדברים אלו כהוצאת לשון הרע בעבודה ולתבוע את אומרם בבית המשפט תחת חוק ""איסור לשון הרע התשכ"ה- 1965"

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה01/08/162706 צפיות
אישור מרופא תעסוקתי המורה כי אין העובד מסוגל לחזור לעבודתו הקודמת, או מצב הזהה לה, וזאת בשל תפקוד לקוי של אחד מאברי הגוף. עובד הסובל מבעיות בריאותיות ומציג מסמכים מרופא מומחה, המציין את הלקות בכושר עבודתו ומגבלותיו הרפואיות בעבודתו. עובד הסובל ממגבלה בריאותית ומבצע עבודה אשר אינה מתאימה ליכולותיו הרפואיות עקב מצב בריאותי לקוי.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה02/06/163329 צפיות
החובה לשלם שכר בחגים לעובדים, עולה מתוקף צו ההרחבה להסכם המסגרת במגזר העסקי. בהתאם לכך, עובד חודשי ועובד שכר (בתנאים הרשומים להלן) זכאים לשכר רגיל, אף בימים אשר לא עבדו בהם בשל היותם ימי מנוחה בחגים.

מאת: אבי דוידידיני עבודה23/05/163482 צפיות
בקצרה על הרעת תנאים בעבודה לאלו המחליטים להתפטר ולאלו המחליטים להישאר במקום העבודה.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה22/05/163428 צפיות
חוק עבודת נשים, התשי"ד-1954 (להלן יקרא: "החוק"), קובע את הזכאויות העומדות לנשים כזכויות קוגנטיות (ר' מאמרי: חוקים קוגנטיים, חוקים דיספוזיטיביים – ד"ר איתמר כוכבי). מטרת החוק וייעודו הינו הבטחת הזכויות וההגנה על הנשים בעבודה

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica