חפש מאמרים:
שלום אורח
19.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

האם יש הוכחות ארכיאולוגיות למכות מצרים?

מאת: יגאל כהןהארה17/04/20128521 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

    1. האם יש הוכחותארכיאולוגיות למכות מצרים?

    שאלה: האם יש הוכחות ארכיאולוגיות למכות מצרים?

    תשובה: כן, קודם כל התורה כותבת וזו ההוכחה האמיתית ביותר, אבל מי שצריך הוכחות חיצוניות ניתן לקרוא את הדברים הבאים:

    נמצא פפירוס המאשר את עובדות עשרת המכות שירדו על מצרים. הפפירוס נרכש בשנת ה'תקפ"ח לבריאת העולם (1,828 למנינם) על ידי המוזיאון של ליידן בהולנד ומספרו הקטלוגי - 344. הוא כתוב על שני צדדיו. ומכיל שבעה עשר עמודים. ברוב העמודים ארבע עשרה שורות, מן העמוד הראשון נותר שלם רק שליש, העמודים 9 ו16- הינם במצב גרוע ביותר וגם שאר העמודים כולם פגומים בשוליהם העליונים והתחתונים כאחת.

    מאז נחשף נעשו מספר נסיונות תרגום, האחרון שבהם היה בשנת ה'תרס"ט (1909 למניינם), שנה שבה יצא לאור על ידי החוקר אלן גרדינר, אולם בהתאם למקובל ולמוסכם על המחקר ההיסטורי, נקבע מקומו שש מאות שנה לפני יציאת מצרים, כך לא ייחסו לדברים חשיבות במיוחד, והוא נגנז בלא אזכור מיוחד בספרי ההיסטוריה.
    פרופסור עמנואל וילקובסקי הוא שגילה את הדמיון הרב בין תיאור ההרס והחורבן שפוקד את מצרים, כפי שמתאר אותן המצרי "איפואר", לבין התיאור של התורה על מכות מצרים, וזה לשונו:
    "...חקרתי ודרשתי בכתובים, ואולם לא מצאתי אִזכור כלשהו לאסון כזה בספרים העוסקים בהיסטוריה של מצרים, עד אשר נתקלתי בהתייחסות לחכם בשם "איפואר", המקונן על-כך שים הנילוס הפך לדם.
    חיפשתי אחר המקור, ומצאתיו במהדורה מאת אלן גרדנר, אשר תרגם את הטכסט בשנת 1909... עיון בכתוב הביאני למסקנה, שלא זו בלבד שהיה זה תיאור של שואת טבע, אלא שהטכסט היה תיאור מדויק של מכות מצרים... כה רב הדמיון בין התיאורים עד כי - שנים מועטות לאחר כן - כאשר שלחתי את הטכסטים המקבילים לפרופסור גוהן גרסטנג, האיג'יפטולוג הבריטי וחוקר יריחו, השיב לי הלה, שהטכסט מתוך הפפירוס המצרי נראה לו כהעתק מספר שמות...!" (פרופ' וילקובסקי, "חוזים בכוכבים וחופרי קברים" עמוד 32).
    מרוח הדברים של כותב הפפירוס ניכר בעליל שאין הוא כותב שירה או נבואה כל שהיא על העתיד, אלא תיאור עצוב וכואב של מאורעות יוצאי דופן, אסונות שקורים לעמו המצרי, שהוא עד להם. בהתאם לגישתו הכללית של הפרופסור וילקובסקי, הבונה מחדש את הכרונולוגיה של מלכות? מצרים, ניתן להראות בהוכחות מרשימות שתעודה זו שייכת בדיוק לתקופת יציאת מצרים, ופפירוס איפואר הוא "דיווח מן השטח".
    אנו מביאים חלק מן ההקבלות בין פסוקי התורה ופפירוס איפואר, ודיים להרשים אותנו בדמיונם המפתיע:
    ספר שמות פפירוס
    ויהי הדם בכל ארץ מצרים (ז,כא).
    מכות בכל הארץ, דם בכל מקום.
    ויהפכו כל המים אשר ביאור לדם (ז,כ).
    הנהר הוא דם.
    ויבאש היאור (ז,כא).
    האנשים נרתעים מלטעום, בני אנוש צמאים לדם.
    ויחפרו כל מצרים סביבות היאור מים לשתות, כי לא יכלולשתות מימי היאור (ז,כה).
    אלה הם מימינו, זהו אושרנו! מה נעשה? הכל נחרב.
    הנה יד ה' הויה במקנך אשר בשדה, בסוסים, בחמורים,בגמלים, בבקר ובצאן דבר כבד מאוד (ט,ג).
    כל החיות לבם בוכה הבקר גועה.
    ויט משה את מטהו על השמים, וה' נתן קולות וברד, ותהלךאש ארצה... ויהי ברד ואש מתלקחת בתוך הברד כבד   מאוד, אשר לא היהכמוהו בכל ארץ מצרים מאז היתה לגוי (ט,כג-כד).
    עצים הושמדו.
    אמנם כן, שערים עמודיםוקירות נאכלו על-ידי האש...
    ולא נותר כל ירק בעץ ובעשב השדה בכל ארץ מצרים (י,טו).
    מצרים בוכה, ארמון המלוכהבלא רווחיו, בלא פירות בלא תבואה, אשר לו שייכים החיטה, השעורה, האוזים והדגים.
    ויך הברד בכל ארץ מצרים את כל אשר בשדה מאדם עד בהמה,ואת כל עשב השדה הכה הברד ואת כל עץ השדה שיבר (ט,כה).
    אמנם כן, השחת הכל אשר עודאתמול נראה, האדמה הושארה ללאותה כמו אחרי קציר פשתה.
    אין למצוא פירות ולא ירק... רעב.
    ועתה שלח העז את מקנך ואת כל אשר לך בשדה, כל האדםוהבהמה אשר ימצא בשדה ולא יאסף הביתה
    וירד עליהם הברד ומתו (ט,יט).
    ראה הבקר הופקר ואין איש שיאספם  יחד, כל אחד  מחפש רק את אלו החתומים בשמו.
    ויקם פרעה לילה הוא וכל עבדיו וכל מצרים, ותהי צעקה גדולהבמצרים כי אין בית אשר אין שם מת (יב,ל).
    אמנם כן, בני הנסיכיםהושלכו לעבר הקירות.
    היתה צעקה גדולה במצרים.
    ויהי בחצי הלילה, וה' הכה כל בכור בארץ מצרים מבכורפרעה היושב על כסאו עד בכור השבי, אשר בבית הבור וכל בכור בהמה (יב,כט).
    הנהמה נשמעת בכל הארץ מעורבת בקינות.
    אמנם כן, הגדול והקטן זעקו, הלואי ואמות. האמנם זהו סוףהאדם, לא הריון ולא לידה! אולי תפסיק נא האדמה מן הרעש, ויפסק השאון.
    בתי הסוהר חרבו, מצרים העילית השחתה.
    הכל נהרס, מעונות האדם התהפכו ברגע.
    וה' הולך לפניהם יומם, בעמוד ענן, לנחותם הדרך, ולילה בעמודאש להאיר להם (יג,כא).
    ראה, האש עלתה גבוה גבוה, ולהבתו הולכת נגד אויבי הארץ.
    וישאלו ממצרים כלי כסף וכלי זהב ושמלות (שמות יב, לה).
    הנה השפחות לובשות תכשיטי הגבירות.

 



תגיות המאמר: יהדות, תורה, ביטחון


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

כמו כן הוא מנהל חנות  ספרי קודש - המציעה דיסקים וחוברות במגוון נושאים ביהדות וקבלה.

מי שרוצה מילון עברי עברי למציאת מילים נרדפות יוכל להכנס ולהוריד תוכנה למילון עברי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יגאל כהן

מאת: יגאל כהןרשתות חברתיות22/11/121570 צפיות
כדי להבין מהו קידום אתרים בעזרת רשתות חברתיות, ומה היתרון הבולט בכך- ראשית חובה עלינו לדעת מהו קידום אתרים. אז נוכל לראות כי קידום אתרים בעזרת רשתות חברתיות היא הדרך המומלצת מבין שיטות קידום נוספות.

מאת: יגאל כהןיהדות22/11/121084 צפיות
מהו הדבר שמיחד את ספרי הקודש משאר הספרים האחרים? מדוע הם הבסיס עליו עם ישראל ממשיך בכל ימי הגלות שלנו? ספרי הקודש אלו תורת אלוקים, האלוקים נתן את התורה וחכמי ישראל בכל הדורות פירשו ונתנו לנו לטעום עוד ועוד מחכמת התורה. האם ידעת מהו הספר הנמכר ביותר בעולם כולו? לא ספר השיאים של גינס וממש לא הארי פוטר, לא ספר על עשיית כסף או לחילופין ספר על זוגיות. ובכן הספר הנמכר ביותר בעולם הוא ספר התנ"ך.

מאת: יגאל כהןהארה17/04/128550 צפיות
שאלה: אם התורה אמת מדוע יש הרבה יהודים שלא מקיימים אותה? ביניהם דוקטורים ופרופסורים ואנשים חכמים ואקדמאים? תשובה: תמצית תשובה: אם התזונה הטבעית היא הכי בריאה מדוע יש הרבה שנוהגים בניגוד להדרכותיה? אם העישון מסוכן (עד כדי כך שכתוב על כל חפיסה "העישון הורג" או "העישון מסרטן" וכו') אם כן מדוע כל כך הרבה מעשנים?

מאת: יגאל כהןרוחניות - כללי17/04/121733 צפיות
ההסבר הפשוט מדוע אלוקים נתן את התורה רק לעם ישראל ולא לכלל האנושות הוא- כי אין אופיו של עם זה שווה לאופיו של עם זה, ואין ההיסטוריה של עם זה שווה להיסטוריה של עם אחר, ואין טבעה של ארץ זו דומה לטבעה של חברתה. וכמו שכל עם יש לו "אופי" אחר, כך מתאים לו גם דרך חיים אחרת. התורה דורשת דרך חיים מסויימת ומחייבת מאוד ואלו

מאת: יגאל כהןפרשת השבוע17/04/121164 צפיות
יש דעות ש"ישו" עשה ניסים לעיני העם האם אין בזה בכדי לאמת את אמונת הנוצרים? תשובה: ניסים הם לא היסוד לאמיתותה של דת. דווקא היהדות אינה מייחסת חשיבות לטיעון התרחשות ניסים כבסיס לייסוד דת. אמנם יתכן לחזק את מאמיניה של הדת על ידי ניסים, א

מאת: יגאל כהןפרשת השבוע17/04/122601 צפיות
תאר לך את חיים התרמילאי שהסתבך ביער עבות, והוא מחפש את הדרך לצאת מהמבוך של היער, והנה הוא פוגש אדם שמנהיג אחריו 100 איש והם הולכים אחד אחרי השני בשורה ישרה, 100 אנשים קשורי עיניים וכל אחד מניח את ידו על כתפי חבירו.

מאת: יגאל כהןפרשת השבוע17/04/121711 צפיות
שאלה: למה להתחיל לחפש את האמת דווקא בדת היהודית ובתנ"ך? הרי יש אלפי דתות ואלפי תורות? תשובה: יש כמה סיבות טובות לחפש את האמת דווקא בדת היהודית ודווקא בתנ"ך. סיבה ראשונה היא שהרי אלוקים ברא אותך יהודי- בן לעם ישראל,

מאמרים נוספים בנושא הארה

מאת: shmolikהארה14/01/153025 צפיות
כל כך הרבה פעמים אנו מרגישים מבואסים וחסרי מוטיבציה, אנו מרגישים כי אין יותר כח לעשות שום דבר, אפילו לשינה. וזה מכיוון שאנו בחיים אך איננו חיים את חיינו במלואם אלא בין עבודה לעבודה וגם אז בקושי.

מאת: יואב זילכההארה04/02/132131 צפיות
כשהייתי בן 16 גיליתי תופעה מדהימה בעת שביליתי שעות רבות בעבודתי כאורז בסופרמרקט. כן כן, זו הייתה אחת העבודות הראשונות שלי. 3 פעמים בשבוע, לאחר שהלימודים הסתיימו, הייתי נוסע לסופרמרקט (שעד היום נמצא ברחוב ארלוזורוב בתל אביב), עומד ליד הקופאית ואורז לאנשים את המצרכים שלהם בשקיות. בהתחלה שנאתי את העבודה הזו, הגעתי מהר מאוד למסקנה שלאנשים יש הרבה הערות וזה כלל לא משנה על מה. אבל זו לא הייתה התופעה המדהימה שגיליתי...

מאת: יואב זילכההארה04/02/131866 צפיות
כמו שאדם אשר עומד לטבוע זקוק לאוויר, ככה אנחנו זקוקים להתעוררות. היום, עכשיו, בתקופה הזו, התודעה האנושית בשלה לכך יותר מתמיד. נדרשת מידה בסיסית של מודעות בשביל להבחין בסבל האנושי בכל מקום. כל עוד האגו מנהל את חיינו, ישנן שתי אפשרויות לסבול: האחת, כשאנחנו לא משיגים את מה שאנחנו רוצים. והשנייה, כשאנחנו משיגים את מה שאנחנו רוצים.

מאת: יואב זילכההארה04/02/131801 צפיות
הסבל קיים. זוהי עובדה שככל שהיא לא נעימה, אי אפשר להתעלם ממנה או לברוח ממנה. הסבל מתחיל כבר עם לידתנו אל העולם. אנחנו מגיחים מתוך רחם אמנו לאחר שמופעל עלינו לחץ אדיר שהוא בטוח לא נעים ומה הדבר הראשון שאנחנו עושים כשאנחנו יוצאים? בוכים! ואם אנחנו לא בוכים (זה מה שקרה איתי אגב, על פי הסיפורים של הוריי), אז מישהו צובט אותנו כדי שנבכה. הבכי הוא אחד הסימנים לכך שאנחנו בחיים. הלידה היא טראומה קשה.

מאת: יואב זילכההארה04/02/131774 צפיות
הפעם נתחיל בסיפור...לפני כ-2,600 שנה, במקום בו ניצבת היום העיר מומבאי (לשעבר "בומביי", העיר הגדולה ביותר בהודו והשנייה בגודלה בעולם) חי זקן מתבודד, אדם רב-קדושה. כל מי שפגש אותו העריץ אותו בשל טוהר נפשו ורבים סברו כי הוא הגיע לשחרור מלא.

מאת: אשרם במדברהארה19/10/128659 צפיות
רטריט בשתיקה ומפגש יוצא דופן, עם מנחי "הסנגהה מהתעוררות להארה", דיה והרידס, המנחים תהליך עומק חוויתי, המוביל להתעוררות, לחופש מהסבל ואשליית המיינד ולהכרה בטבע ההארה.

מאת: יגאל כהןהארה17/04/128550 צפיות
שאלה: אם התורה אמת מדוע יש הרבה יהודים שלא מקיימים אותה? ביניהם דוקטורים ופרופסורים ואנשים חכמים ואקדמאים? תשובה: תמצית תשובה: אם התזונה הטבעית היא הכי בריאה מדוע יש הרבה שנוהגים בניגוד להדרכותיה? אם העישון מסוכן (עד כדי כך שכתוב על כל חפיסה "העישון הורג" או "העישון מסרטן" וכו') אם כן מדוע כל כך הרבה מעשנים?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica