חפש מאמרים:
שלום אורח
18.12.2018
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פוליטיקה מקומית ומופעי בידור

מאת: אדיר בנימיניחוק ומנהל14/08/2018465 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

חוקי התעמולה אוסרים שימוש במשאבים עירוניים לצורכי תעמולת בחירות ישירה או עקיפה. בישראל נעשה שימוש כזה במופעי בידור שארגנו ראשי ערים על מנת לקדם את מועמדותם סמוך מאוד למועד הבחירות. בכך אימצו הפוליטיקאים המקומיים בישראל את שיטת "הלחם והשעשועים" מרומא העתיקה. שופטי בית המשפט העליון שעמדו בראש ועדת הבחירות המרכזית ביקרו קשות תופעה זו.

עריכת מופעי בידור ושעשוע עבור בעלי זכות ההצבעה הוא רעיון בעל שורשים עמוקים בזמן; עסקינן ביתרון שהרגישו בו פוליטיקאים ואנשי ציבור עוד מן העת העתיקה.

נודע הדבר באופן מיוחד ברומא העתיקה; בתקופת הרפובליקה היה זה מתפקידם של המאגסטרטורים ברומא לארגן את משחקי הבידור וקרבות הגלדיאטורים. סיכוייהם להיבחר באסיפת העם לתפקיד השלטוני הבא (קונסול), היה תלוי במידת הצלחתם בארגון המופעים. לשם כך הוצאו כספים מהונם הפרטי. מאוחר יותר, בעידן הקיסרות, הדבר הפך לכלי אפקטיבי להסיח את דעת הקהל מן העניינים הפוליטיים הבוערים וקניית ה"שקט תעשייתי"[1] הנחוץ לשימור השלטון.

תעלול זה לא נעלם מעיניהם של ראשי ערים בישראל אשר ניסו לעשות לא אחת ממופעי הבידור אותו ארגנו מכספי הרשות המקומית, מנוף לתעמולת בחירות עקיפה שמטרה קידומם האישי לקראת מערכת הבחירות.

על פי הוראות החוק המפורטות, בין השאר, בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה, גם שימוש במשאבי הרשות המקומית לצרכים פוליטיים שאינם בגדר תעמולה, הוא אסור ועלול להוות עבירה של הפרת אמונים. הגם שהאיסורים המדוברים אינם מוגבלים לתקופת הבחירות, הרי שעל נבחרי ציבור ועובדי הרשות המקומית ונקבע כי "יש להימנע מכל פרסום או מעשה אחר, המעלה חשד לשימוש במשאבי הרשות כחלק ממערכת הבחירות".

ביקורת רבה הושמעה בעבר מפי יו"ר וועדת הבחירות במסגרת מספר החלטות על רשויות המוציאות תקציבי עתק על מנת לממן אירועים שהם בחזקת "לחם ומשחקי קרקס" וכל זאת על חשבון הקופה הציבורית. בהחלטה שניתנה לאחרונה בעניינה של עיריית חולון (תר"מ 42/21), התייחס לכך בהרחבה, יו"ר וועדת הבחירות האזורית, כב' השופט, ד"ר עודד מודריק, באלו המילים: "האם תכליתו של התקציב הציבורי לחלק להמונים 'לחם ושעשועים'?"

יו"ר וועדת הבחירות, כב' השופט, ד"ר אליקים רובינשטיין, קבע באחת מפסיקותיו בנושא כי "סבסוד של הופעות ופעילויות תרבות אחרות כלפי נוער וצעירים, עשוי להיות פעולה ראויה ורצויה מטעם הרשות כל עוד הוא נעשה בגדר הדין והתקציב" (פוקס נ' עיריית חולון).

כאשר ראש עיר מארגן מופעי בידור מרהיבים סמוך למועד הבחירות, התכלית שעומדת מאחורי ההחלטה לקיים הינה ברורה ביותר. כך כתב על כך השופט, ד"ר מודריק באותה החלטה: "אין להופעות הללו תכלית זולת הרצון לזכות באהדה רבה של התושבים המוזמנים להופעה. הא ראיה שראש שהעירייה (או פועלים מטעמו) ניצל מיד את פרסום דבר ההופעה כדי לנכס לעצמו את האהדה הציבורית למאורע ה'היסטורי'".

אחת המטרות המרכזיות של חוקי התעמולה היא לנסות ולחתור לשוויון בין המועמדים השונים ולצמצם את פערי הכוחות בין מי שמכהן בתפקיד ראש העיר לבין המועמדים האחרים הקוראים תיגר על בעל התפקיד.

בפוליטיקה האמריקנית נהוג לעשות שימוש במונח "כיסא פנוי" (Open Seat) כאשר המשרה עליה מתחרים אינה מאוישת, ללא אדם המכהן בתפקיד ( Incumbent) המתמודד לכהונה נוספת. כל זאת בשל החלטתו לפרוש או בשל העובדה שנבחר למשרה אחרת. האדם המאייש את המשרה נהנה מיתרון משמעותי על פני יריביו, הן מבחינת המוכרות שלו בקרב ציבור הבוחרים והן מבחינת המשאבים של הרשות שעומדים לרשותו.

בפרשת הליכוד נ' וועדת הבחירות המרכזית (בג"צ 1094/06), התייחס בית המשפט העליון לפרשנות של הסעיף בחוק דרכי תעמולה, שתכליתו למנוע שימוש במשאבים ציבוריים לצורכי תעמולה וקבע כי "הוראה זו באה למנוע ניצול לרעה של מי שנהנה ממעמד שליטה על נכסים וכספים שייעודם הוא לשרת את הציבור כולו".

בפרשת באבעיה נ' עיריית פתח-תקוה (תר"ם 10/20) בהתייחסו לאותה החלטה קבע יו"ר וועדת הבחירות המרכזית, כב' השופט, סלים ג'ובראן, כי "כאשר עסקינן בתעמולה המתקיימת על ידי נבחר ציבור, מבחן מרכזי הוא בשאלה האם מדובר בניצול לרעה של המעמד הציבורי של הנבחר (בכוח או בפועל), בעוד שכאשר עסקינן במי שאינו נבחר ציבור תתמקד הבחינה בשאלה האם האפשרות לשימוש במשאב שווה לכלל המתמודדים".

אותו יתרון מובנה ומובהק ממנו נהנה ראש רשות מקומית מכהן, המעניק לו כאמור אפריורית יתרון על המתמודדים האחרים, זכה להתייחסות בפרשת סויסה. שם נקבע כי היות ולראש רשות מקומית מכהן יש מטבע הדברים, יתרון על פני מתמודדים אחרים, "עקרון השוויון מחייב לצמצם, ככל הניתן, יתרון זה על-ידי מניעת שימוש ראש המועצה במשאבי המועצה ובעובדיה לשם ניהול תעמולת בחירות. משמתקרבים ימי הבחירות אף חייב ראש המועצה להמנע מלפנות לציבור בפרסומי המועצה בשמו, או לנאום באירועים שמקיימת המועצה לקהל, בגדרם יפליג בשבחי עצמו ובתיאור השגיו".

ניתן להבחין בברור בגישה החוזרת על עצמה לאורך כל הדרך בהחלטות יושבי ראש וועדת הבחירות לדורותיהם. נראה כי קיימת אחידות דעים כנגד שימוש לרעה במופעים עירוניים מסובסדים סמוך למועד הבחירות, כאמצעי עקיף לביצוע תעמולת בחירות אסורה לטובה ראש הרשות המכהן.

הסוגיה האם נכון באופן עקרוני לממן מופעי בידור לקהל הרחב על חשבון כספי המיסים ולא לייעד אותו ספציפית לאוכלוסיות מוחלשות ונזקקות, היא שאלה שקשה להכריע בה, לאור העובדה שהציבור התרגל לכך מופעים מעין אלה נערכים "בחינם" על ידי הרשויות המקומיות השונות. ראשי הערים גם זיהו, כמו קודמיהם בעבר הרחוק, כי הדרך ללבות של המצביעים עוברת דרך ארגון מופעים של "לחם ושעשועים". ישנו ניצול של התופעה הידועה המכונה אֶסְקֶפִּיזְם שנועד למשוך קהל רב מבין בעלי זכות ההצבעה להופעות מוסיקליות בחינם אין כסף, ולנצל את המעמד לגרוף קולות לקראת הבחירות.

עד שנות השמונים הצליחו המפלגות הגדולות והמועמדים לראשות העיר, לקיים עצרות המונים בכיכרות המרכזיות של הערים. כיום תרבות הפנאי השתנתה והדרך היחידה "לגרור קהל גדול" ולקיים "אירועים רבים משתתפים" הוא באמצעות מופעי מוסיקה המושכים קהל רב המתקיימים "על חשבון הברון".

עו"ד אדיר בנימיני
דוידוב בנימיני ושות'


[1] "זה כבר חדל העם מן המכר של קולותיו, ומאז פטור כליל מכל דאג. עם שנתן לבחיריו לגיונות, שררה ושבטיה - הוא בימינו אדיש, למעט שני דברים שיש בם: לחם ושעשועים" [יובנאליס "הסטירות" תרגום: בירנבוים רחל (2003)]


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אדיר בנימיני
חבר מועצת עיריית נתניה
דוידוב-בנימיני ושות'
חברת עורכי דין
דיני תעבורה - משפט חוקתי ומשפט מינהלי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אדיר בנימיני

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי18/08/18560 צפיות
דיאלוג "קריטון" מתאר דו-שיח זוהי בין סוקרטס, השוהה כאמור בבית האסורים, לאחר שנדון למוות, לבין חברו קריטון. שיחה זו גולשת, בין השאר, לשיח על הצדק מול עוול, והדרך הנכונה להגיב לאי-צדק. קריטון מציע לסוקרטס להימלט מן העונש שנגזר עליו, לאחר שהשומרים שוחדו, וטוען בפניו כי אין זה צודק מצדו של סוקרטס "להפקיר" את חייו, בשעה שניתנת לו ההזדמנות להימלט.

מאת: אדיר בנימיניפוליטיקה 18/08/18284 צפיות
העיסוק המדיני-פוליטי, על פי גישתו של אריסטו היא "האומנות השלטת" על כל האומניות האחרות; ברגע שמקבלים את ההנחה כי העיסוק הפוליטי הוא בגדר מעשה אומנות, הרי שמתוקף כך גם מתחייבת המסקנה שהכישרון לעסוק בתחום, אינו נרכש, אלא בהכרח מולד.

מאת: אדיר בנימיניחברה ומדינה - כללי18/08/18307 צפיות
בתיאוריה הפוליטית שלו, שאף ז'אן ז'אק רוסו, ליישב בין האינדיבידואליזם הקיצוני שבו דגל, לבין השמירה על הסולידריות החברתית. רוסו האמין כי הרגש האנושי הטבעי הוא רגש של סולידריות בין בני אדם שהוא גם הבסיס לחיים בקולקטיב

מאת: אדיר בנימיניספרות18/08/18505 צפיות
האמירה הברורה בנוגע לחוסר האפקטיביות של מדיניות ענישה מחמירה, בשני ספרים קלאסיים: "מכתבים פרסיים" ו"אוטופיה".

מאת: אדיר בנימינישלטון מקומי01/03/17615 צפיות
בשלהי שנת 2016 חשף העיתונאי, גיא ליברמן, בעיתון "ידיעות אחרונות" מספר מקרים בהם הדיחו ראשי רשויות חברי מועצה מכהנים במועצת העיר של ישובם, תוך ניצול סעיף דרקוני וחסר מנגנוני פיקוח בחוק, המאפשר לראש הרשות להדיח חברי מועצה מכהנים בשל שורה של עילות המנויות בפקודת העיריות. המקרים הללו מייצגים היטב את הכשל המובנה בשלטון המקומי בישראל, המעניק עוצמה גדולה וסמכויות נרחבות מדי לראש הרשות המכהן.

מאת: אדיר בנימיניחברה ומדינה - כללי28/02/17618 צפיות
רבים מאלו המתמודדים ולעתים אף זוכים להגיע לעמדות שלטוניות בכירות, הם בעלי רזומה מאוד עשיר שכביכול יש בו כדי "להכשירם לתפקיד"; בישראל הרקע הצבאי היה בעבר מאוד דומיננטי בכל הנוגע למשרות ההנהגה. סיפורו של הקיסר גלבה מלמד אותנו שכישורים תיאורתיים אינם מספיקים, כפי שההיסטוריה הוכיחה לנו פעם אחר פעם במהלך הדרך מאז ועד ימינו אנו.

מאת: אדיר בנימיניחוק ומנהל18/04/151103 צפיות
לרשות מנהלית מובהקת הפועלת בשם הרשות המבצעת, יכולה להיות עמדה אחת בלבד המחייבת אותה מבחינה משפטית (בדבר הדין הקיים); זו העמדה של היועץ המשפטי שלה. עובד הרשות ו/או נבחר ציבור מטעמה יכולים להיות להם עמדה נוגדת או שונה (בין אם משפטית ובין אם פוליטית), אך זו אינה משקפת את עמדת הרשות כלפי גוף שיפוטי או מעין-שיפוטי.

מאמרים נוספים בנושא חוק ומנהל

מאת: אופירחוק ומנהל07/06/16741 צפיות
תחום המשפטים הוא תחום מורכב וכולל לא רק עורכי דין שמייצגים לקוחות בבתי משפט או בתי דין, אלא גם בעלי תפקידים נוספים שעבודתם נגזרת מכוח החוק. אחד מבעלי התפקידים הללו הוא נוטריון בתל אביב. עבודתו של הנוטריון נוגעת בעיקר לאישורים ולאימות של מסמכים בעלי תוקף משפטי כמו צוואות או הסכמי ממון וגם לתחומים נוספים כמו מקרקעין, אימוץ, תרגום ועוד.

מאת: אופירחוק ומנהל23/02/16890 צפיות
המושג נוטריון הוא מושג שאדם במשך חייו הבוגרים נתקל לא לפעם ואפילו נדרש במהלך חייו הבוגרים. מה זה אומר?

מאת: אופירחוק ומנהל31/01/16793 צפיות
מיהו הנוטריון שניתן לעבוד מולו בראש שקט במדינת ישראל פועלים לא מעט נוטריונים שמספקים שירותים משפטיים שונים בערים רבות בארץ.

מאת: אופירחוק ומנהל18/10/151410 צפיות
אם בדיוק סיימתם את השירות הצבאי שלכם או שהחלטתם לעשות שינו באמצע החיים, יש לכם לא מעט אפשרויות. האפשרויות הללו נעות בין לימודים אקדמאיים לכאלו שאינם אקדמאיים אך מקצועיים ויכולים להביא לא פחות פרנסה, ואחת האפשרויות שיעלו על השולחן מן הסתם יהיו לימודי משפטים.

מאת: אדיר בנימיניחוק ומנהל18/04/151103 צפיות
לרשות מנהלית מובהקת הפועלת בשם הרשות המבצעת, יכולה להיות עמדה אחת בלבד המחייבת אותה מבחינה משפטית (בדבר הדין הקיים); זו העמדה של היועץ המשפטי שלה. עובד הרשות ו/או נבחר ציבור מטעמה יכולים להיות להם עמדה נוגדת או שונה (בין אם משפטית ובין אם פוליטית), אך זו אינה משקפת את עמדת הרשות כלפי גוף שיפוטי או מעין-שיפוטי.

מאת: ירון כהןחוק ומנהל30/11/141081 צפיות
עבודת בית המשפט היא עבודה לא פשוטה, הצגת ראיות, הבאת עדים, חקירתם והגעה למסקנה כלשהיא אשר היא תהיה בסופו של דבר הכרעת בית המשפט.

מאת: אדיר בנימיניחוק ומנהל01/01/147757 צפיות
גוף מנהלי אינו מוסמך לבצע פעולה שהכוח שהוענק לה אינה מאפשר לה לעשותו. על פי הדוקטרינה תיבחן השאלה האם הרשות המנהלית פעלה על פי סמכותה או שמא חרגה מהמנדט שניתן על ידי המחוקק.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica