חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פסיכולוגיה חברתית - מהו דיסונסס קוגנטיבי?

מאת: אברם ויצ'לסבקיפסיכולוגיה08/02/20108574 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

דיסוננס קוגניטיבי הוא מושג בפסיכולוגיה החברתית שמתאר כיצד עמדותיו של האדם משתנות כאשר הן עומדות בסוג של סתירה או קונפליקט פנימי בינן לבין עצמן או בינן לבין התנהגותו.
לתיאוריה 3 הנחות יסוד, 3 דרכים לקבוע את עוצמת הדיסוננס ו3 דרכים להפחית את הדיסוננס לכן מכונה לעיתים תיאוריית 3 3 3.

שלושת הנחות היסוד של התיאוריה הן:

  1. לאדם יש מניע רציונלי לשמור על עמדותיו והתנהגותו עקיבים, משמע שלא יתנגשו אחד בשני ולמנוע פרדוקסים וסתירות בניהם.
  2. אי עקיבות בין העמדות או ההתנהגות גורמת לתחושה לא נעימה של עירור פיזיולוגי(תחושת מתח), והאדם חש בצורך להפחית את הדיסוננס.
  3. רצונו של האדם לשמור על עקיבות קוגניטיבית עלול לגרום לו לנהוג בצורה לא רציונלית ולא תועלתית, מקרה ג'ונסטאון למשל.

שלושת הדברים שקובעים את עוצמת הדיסוננס הם:

  1. חשיבות הנושא לאדם ומידת המעורבות שלו בנושא הזה.
  2. כמות הקוגניציות ועוצמת הקוגניציות שמעורבות בעניין בו התעורר הדיסוננס, יותר קוגניציות יגבירו את הדיסוננס ופחות קוגניציות שמעורבות יפחיתו את הדיסוננס.
  3. כמות הקוגניציות משככות הדיסוננס. ככל שישנן יותר קוגניציות משככות כך הדיסוננס יפחת.

כמו כן, ישנן שלושה דרכים להתמודד עם דיסוננס קוגניטיבי, מלבד שינו ההתנהגות שהוא הפתרון הקשה ביותר ובד"כ לא הפתרון שנלקח:

  1. הפחתת החשיבות של נושא הדיסוננס הקוגניטיבי או הקטנת המעורבות שיש לאדם בתוך הנושא(למשל חייל המצוי בשטחים ומרגיש שפועל בניגוד למצפונו, יכול להקטין את מידת המוערבות שלו בעניין ע"י התייחסות לפוליטיקה כמשהו לא רלוונטי עבורו).
  2. שינוי הקוגניציה מעוררת הדיסוננס(למשל אותו חייל יכול להפסיק להתייחס לעצמו כאל "פושע מלחמה", ולומר שהוא בעצם פועל בצור הטובה.)
  3. הוספה של קוגניציות משכחות דיסוננס, למשל אותו חייל יכול לומר לעצמו "אני רק מציית לפקודות".

נעשו מספר ניסויים שבדקו את תיאוריית הדיסוננס הקוגניטיבי, כך למשל אדם ששולם לו כסף בתמורה שיגיד שניסוי משעמם שנערך הוא מעניין לאדם אחר חשב את הניסוי למשעמם, לעומת אדם שקיבל תמורה קטנה יותר ואמר לאדם אחר שהניסוי מעניין דיווח על הניסוי כמעניין יותר.

ישנן מספר חילוקי דעות ותיאוריות חלופיות לדיסוננס קוגניטיבי, למשל תיאוריית התפיסה העצמית של בם, אבל נראה כי תיאוריה זו בהחלט תרמה להבנה של פעילות של קבוצות מסויימות כגון כתות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

האתר fudgy.info מנוהל ע"י אברם ויצ'לסבקי, אשר מכניס תכנים בנושאי פסיכולוגיה, אוכל, הלבנת שיניים ועוד.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אברם ויצ'לסבקי

מאת: אברם ויצ'לסבקילימודי תעודה ומקצוע27/07/101357 צפיות
על מנת לצלם תמונה איכותית, דרושה הבנה, אפילו בסיסית בדרך פעולתה של המצלמה. רק הבנה שכזו תוביל את האדם למצות את מקסימום יכולתה של המצלמה בידיו, ואת מקסימום יכולתו שלו בתור צלם. הכרת כל רכיבי המצלמה יכולה לתרום רבות לשיפור יכולות הצילום של האדם.

מאת: אברם ויצ'לסבקיבריאות השן27/07/101551 צפיות
טיפולי שיניים הינם יקרים וכואבים, וכרוכים בטרחה רבה מצד המטופל לגשת למרפאה מספר פעמים. טיפולים מסויימים אורכים מספר גבוה של מפגשים. קשה להגיד שאפשר להמנע לחלוטין מטיפולי שיניים במהלך החיים, וסביר להניח שכל אחד יהיה צריך אחד כזה במוקדם או במאוחר.

מאת: אברם ויצ'לסבקימשחקי מחשב27/07/102962 צפיות
מה יש לעשות כשמשעמם? לראות איזה סרט, לקרוא ספר או למצוא איזו תוכנית בנשיונאל ג'יאוגרפיק? אבל כמה זמן אפשר להמשיך לעשות את זה, אם אתם רוצים לשחק אתם חייבים עוד אנשים, אם אין לכם תקציב או שמזג האוויר בעייתי אתם תקועים בבית.

מאת: אברם ויצ'לסבקיקידום אתרים27/07/101435 צפיות
ו-DHTML יכולים לשמש עבור חווית משתמש עשירה באתר האינטרנט הפרטי שלך, אבל AJAX ו-DHTML לא עובדים טוב ומסתדרים ביחד עם תחום ה- SEO. רובוטים של חיפוש עדיין לא הגיעו לרמה מספיק טובה בסריקה וניתוח של JavaScript. עבור אתר מסחר אלקטרוני קידום אתרים הוא קריטי כדי לראות כמות כניסות גדולה ואחוז המרה שגדל גם הוא ביחס לכניסות. שימוש ב-AJAX ו- DHTML הוא כמו לירות לעצמך ברגל.

מאת: אברם ויצ'לסבקיבריאות השן08/02/102310 צפיות
אתה רוצה שיניים לבנות וחיוך מדהים, אבל אין לך תקציב להלבנת שיניים מקצועית? חשבת פעם להלבין שיניים בבית? אם כן אז אני שמח לספר לך כי אתה בדרך הנכונה – להלבנת שיניים בבית יש יתרונות רבים. בשנים האחרונות התחום השתפר רבות וכיום הוא הרבה יותר אפקטיבי, כל אחד יכול היום לעשות הלבנת שיניים בביתו הפרטי ובלי תקציב גדול.

מאת: אברם ויצ'לסבקימתכוני מאפים08/02/102962 צפיות
ידעת שאפשר להכין פאדג' טעים במהירות ובקלות באמצעות המיקרוגל שלך? שימוש במיקרוגל שלך כדי להכין פאדג' יכול לתת לך תוצאות נהדרות. זה קל, פשוט, טעים ומהיר – מה שעושה את זה מושלם להפסקת 4:20.

מאמרים נוספים בנושא פסיכולוגיה

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196298 צפיות
מאמר המציע דרכי פתרון לאי גמילה מטיטולים בקרב בני 3-4. דרכי הפתרון מובאות מהזווית הפסיכולוגית הקלינית: חיזוקים חיוביים לילד לעומת עונשים וחיזוקים שליליים, וכד'. המאמר מתבסס על הקשר שבין ביקורת שלילית לילדים לחוסר הצלחתם להיגמל מהטיטולים.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196301 צפיות
כל מה שאתם צריכים לדעת על מנת לזהות אצל ילד בן 3-4 סימפטומים של אי גמילה מחיתולים. המאמר יציע פרשנות מדוע הדברים נוצרו ויספק מידע על פתרונות אפשריים אליהם.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196155 צפיות
מאמר מידע על הרטבות לילה. המאמר סוקר את הבעיה מהזווית הפסיכולוגית הקלינית ומציע, באמצעותה, דרכי פתרון אפשריות.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196281 צפיות
מאמר מומחים על הרטבת לילה. נקיטה בגישות פסיכולוגיות קליניות לפתרון הבעיה. שילוב אמצעים רפואיים במידת הצורך. מטרת המאמר היא להדריך אתכם בתחילת ניסיונכם לפתור בעיה זו.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196364 צפיות
תיאור הרטבת לילה אצל מבוגרים, ואי שליטה בסוגרים. הצעת פתרונות פסיכולוגיים לצד רפואיים להתמודדות עם בעיה זו: הורדת מתח ולחץ, אבחון מדד הסוכר בבדיקות המעבדה לצורך הסקת מסקנות לגבי הישנותה של סוכרת, ועוד.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196561 צפיות
תיאור בעיה פסיכולוגית נדירה בשם 'חרדת האסלה'. במסגרתה, ילד שיצא מגיל הינקות בהגיעו לגיל 4 נרתע מהאסלה ועושה את צרכיו בבגדיו. במאמר נדון בהיווצרות הבעיה, זיהוי סימפטומים ודרכי פתרון.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196236 צפיות
מאמר מידע על הרטבת לילה אצל ילדים, תוך גיבוש פתרון בגישה הפסיכולוגית הקלינית. במאמר זה מוצעות דרכי התנהגות של ההורים שמומלץ ליישם על מנת להימנע או לצמצם את ההרטבה, לצד ייעוץ עם פסיכולוג קליני.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica