חפש מאמרים:
שלום אורח
29.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תוכנית הלימודים מהי ?

תוכנית לימודים מהי?

בספרות המקצועית קיימת קשת רחבה של הגדרות למושג "תוכנית לימודים " . ההגדרות שונות מבחינת כיוונן והיקפן , תחומי עיסוקן והשקפות העולם של החוקר. לפי אחת ההגדרות תוכנית לימודים הוא מושג המציין תופעה מתפתחת . במודל שפתחו גודלד וחבריו  ((Goodlad et.al. , 1979

מוגדרות חמש רמות גלגול של תכנית לימודים :

•א.      התכנית האידיאולוגית - מציגה את הרעיונות של אנשי חינוך , אנשי ציבור וכו' . התוכנית באה לידי ביטוי ברציונל של התוכנית .

•ב.      התוכנית הפורמלית - התוכנית המוסכמת על האחראים במערכת החינוך והיא שמחייבת את המורים צורת המקובלת היא הסילבוס , אבל היא באה לידי ביטוי גם בחומרי הלמידה שפותחו כדי לממש את כוונותיה .

•ג.         התוכנית הנתפסת  - התוכנית כפי שהיא נתפסת ע"י המורים .

•ד.       התוכנית בפעולה - התוכנית המופעלת בכיתה .גילוייה הם ההתרחשויות בכיתה ופעולות הגומלין שבין התלמידים והמורה .

•ה.        התוכנית ההתנסותית  - היא התוכנית שמצביעה על תוצרי הלמידה של הלומדים.

מי צריך תוכנית לימודים ?

תוכנית הלימודים מהווה גורם חשוב בעשייה של כל הגורמים הנוטלים חלק במעשה החינוכי:

המורים :

זילברשטיין (1994) טוען : " המורה המכיר את "תוכנית הלימודים " והעמיק בה יכול לגבש דרכי הוראה המתאימות לסגנון עבודתו ולסגנונות הלמידה של תלמידיו , ובדרך זו להגביר את יעילות ההוראה. הוא רשאי ויכול להחליט על ספרי לימוד מותאמים לתוכניות , על שיטות הוראה על אמצעי הוראה. כל אלה חייבים להיות בזיקה לעקרונות "תכנית הלימודים " .

... המורה הוא צרכן נבון של תוכניות לימודים ושל חומרי למידה בה המידה שהוא הופך את העיון ואת השימוש הביקורתי בהם למהלך קבוע ומקצועי המלווה אותו בעבודתו . המקצועיות שלו כמורה מתבטאת בין היתר בבדיקה מתמדת של פוטנציאל הטמון הן ב"תוכנית הלימודים " והן בחומרי הלמידה לצורכי עבודתו היומיומית ."

צוותי הפיתוח באגף תוכניות לימודים :

המכינים חומרי למידה ועזרי הוראה לתלמידים ולמורים בכל המקצועות. מטרתם העיקרית לפתח מודלים טובים שישמשו מופת לאחרים (בן עזר , 1994 ) , מו"לים המעונינים להוציא ספרי לימוד לבתי הספר חייבים להכיר את הרציונל של הוראת המקצוע ,את הנחות היסוד ,עקרונות, המטרות רשימת התכנים וצורכי ההוראה וצורכי ביטוח נסיעות.

ראשי אגפים של החינוך ברשויות המקומיות וצוותי חשיבה (כולל הורים ) :

עבורם תכנית הלימודים היא הכלי למימוש הכוונות החינוכיות שלביה"ס ובאמצעותו מגשימים מטרות יסוד העומדות הראש סדר העדיפות בזמן מסוים. מימוש המטרות והכוונות הללו עשוי להיות אמצעי לפתרון בעיות אנושיות וחברתיות , בצד משימות השגרה המוטלות על ביה"ס . גם התכנים הנלמדים בביה"ס וגם הדרכים הנבחרות לשם הוראתם יש בהם דגשים , שבכוחם לתרום לקידום היחיד בנושאים הנחשבים ראויים לטיפוח מיוחד בעיני מכונני ביה"ס  (שרמר , 1993 )

מורי המורים במוסדות להכשרת מורים :

המכשירים סטודנטים להוראה , עבורם ניתוח תפיסה רעיונית של ת"ל בעת תהליך ההכשרה יש בו כדי לתרום למורה שבדרך את המסר החשוב שת"ל היא כלי חיוני ומחייב בעבודתו השוטפת של המורה .

מעריכים ואנשי מחקר :

הבאים להעריך את מידת ההלימה בין "התפיסה הרעיונית " לבין מעשה ההוראה ,כ"כ לעורכי מחקרים המעריכים את רלוונטיות התכנים ועדכונם או המעריכים את הישגי התלמידים ואת מידת ההלימה לדרישות המוצגות בת"ל .

"  מבנה הדעת " כמושג מנחה בתכנון לימודים

בחקר המושג " מבנה הדעת " והגדרת משמעויותיו קיימות שתי גישות בסיסיות :

גישה אחת מתעניינת במבנים של תחומי הדעת השונים מנקודת ראות אפיסטמולוגית ומתמקדת בשאלות כגון : מהם הגבולות של תחומי הדעת ? כיצד וע"י אילו שיטות הם נקבעו ? וכן גם במבנים הפנימיים בתוך תחום הדעת שיש בהם היכולת להסביר את טיב הידע ואת אופן התהוותו בתחום הדעת . נציגה המובהק של גישה זו הוא ג' ג' שוואב (1974 ).

 המונחים המרכזיים בגישה זו הם :

דיסיפלינה - תחום הדעת שגבולותיו מוגדרים ע"י קהילת החוקרים בתחום .

הגישה השנייה היא הפסיכולוגית - קוגניטיבית . היא מתעניינת במבנה הידע ובאופן העברתו בתהליכי הוראה למידה, ממש כפי שקורה כיום בתחומי לימודים בישראל וגם בחו"ל כגון sat או gmat .

נציגה המובהק של גישה זו הוא ג' ברונר (1963 ) . גישה זו מתמקדת בשאלות של למידה יעילה , הבנה , העברת ידע , זיכרון , מוטיבציה וסקרנות אינטלקטואלית . הנחתו הבסיסית של ברונר

היא , שהוראת מבנים מגדילה את שיעור  התפיסה של מקצוע הלימוד. פרטים הקבועים בדפוס של מבנה אינם נשכחים באותה מידה שפרטים מבודדים עלולים להישכח .

התרומה החשובה ביותר בלימוד המבנים , לדעת ברונר , היא בהנחה כי    " הבנת המבנה - פירושה ללמוד לא רק דבר מיוחד , ספציפי , אלא גם תבנית להבנת דברים אחרים ."

בגישה הראשונה  אין נקיטת עמדה לגבי העדפת דרך הוראה למידה מסוימת . כל דרך תהיה לגיטימית אם אך נשארים נאמנים לייצוג מבני הדעת . לעומת זאת הגישה השנייה ממליצה על דרך החקר והגילוי כמועדפת .

השימוש במושג "מבנה הדעת" עבר גלגולים למן שנות השישים (בן פרץ , 1991 ) . שימת דגש חזק יותר בשיקולים חברתיים ואישיים בתכנון הלימודים (לא נוגע לתחום ביטוח רכב) , בהתפתחות של מגמות של אוטונומיה בית ספרית ובהתפתחות תפיסות המעמידות את הילד במרכז , דחקו את המושג לשולי הדיון הציבורי.

אולם מסוף שנות השמונים הוא חוזר ותופס את מקומו כמושג מרכזי בדיונים על האוריינטציה הבסיסית בחינוך , בוויכוחים על השאלה של הוראה  דיסציפלינרית כנגד הוראה אינטגרטיבית. וגם במחקר ההוראה ובמחקר תוכניות ההכשרה של המורים .

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רמי כהן

מאת: רמי כהןזוגיות ואהבה08/08/111633 צפיות
ויברטור הוא אולי אביזר המין הפופולארי והמפורסם ביותר ולא סתם הוא הפך להיות כזה. מדובר בסוג של תחליף משוכלל לאיבר מין גברי, אז אומנם הוא לא יכול לחב' אותך בלילה ולא מלטף את השיער עד שאת נרדמת או מקשיב לכל מה שאת אומרת, אבל מצד שני הוא לעולם לא מתעייף, יש לך את האפשרות לשלוט ברטט

מאת: רמי כהןרכב21/07/111437 צפיות
אוטו1 השיק השבוע פורטל חדש ונוצץ שגובש מתוך הצורך בהבנת שוק הרכב העכשווי. הפורטל קם מתוך הצורך לאגד במקום אחד את מירב המידע הרלוונטי והמתאים לכל המתעניינים ברכב - מתחום ההשכרה, דרך

מאת: רמי כהןצרכנות17/08/101685 צפיות
במזל טוב הבאתם ילד חדש לעולם ולאחר שהות בבית החולים הבאתם אותו הביתה. רוב ההורים הטריים רוצים לשים את ילדיהם בחדר המעוצב במיוחד לפעוטות, חדר בצבעים מתקתקים עם אביזרים ומשחקים רבים שיצרו אווירה של ילדות ושמחה. מחקרים רבים הראו כי צבעים, דמויות ומרקמים שונים תורמים רבות להתפתחותו של התינוק ולכן יש להקפיד על צבעוניות רבה בחדרי תינוקות

מאת: רמי כהןאקטואליה07/01/102144 צפיות
אני רוצה להיות עיתונאי – זה ממש ממש כיף נראה לי – לכתוב בעיתון דה מרקר, להופיע בתקשורת, להיות מפיק בערוץ 10 או ערוץ 2 – העיקר לעבוד בתחום – ייתכן וארצה להיות אפילו רפי גינת שאהיה גדול. העיקר להיות בתחום. אני שנים עוקב אחרי התקשורת ואוהב אנשים שכותבים בה או מהתלים בה כמו רני רהב או רביב דרוקר למשל.

מאת: רמי כהןחינוך ולימודים - כללי03/06/091771 צפיות
מאבק המורים שהתרחש בשנה החולפת גרף תמיכה חסרת תקדים בקרב הציבור הרחב. רן ארז וארגון המורים העל יסודיים יצאו למאבק מתוך אמונה בצורך ברפורמה במערכת. בעזרת שינויים יסודיים במערכת החינוך ניתן יהיה לקדם את מעמד המורים ואת התלמידים.

מאת: רמי כהןדמוקרטיה ושלטון05/05/091925 צפיות
מאמר חדש שפורסם בתחום מדעי המדינה ביום שבת האחרון הראה עד כמה מצבה של המדינה עגום ועד כמה אנחנו בפיגור אחרי המדינות שאנו מתיימרים להדמות להן

מאת: רמי כהןחינוך ולימודים - כללי03/05/092017 צפיות
רן ארז על מאבק המורים לקידום החינוך. מאבק המורים שהתרחש בשנה האחרונה זכה לתמיכה חסרת תקדים בקרב הציבור הרחב. בהפגנה גדולה שהתקיימה בכיכר רבין בתל אביב הגיע המאבק לשיאו ואנשים רבים הגיעו להביע את תמיכתם. רן ארז וארגון המורים נאבקו לשם קידום החינוך. במסגרת המאבק לחמו למען מספר מטרות עיקריות מתוך רצון להביא לקידום המערכת ולשיפורה.

מאמרים נוספים בנושא חינוך ולימודים - כללי

מאת: עידן קלייןחינוך ולימודים - כללי20/12/214020 צפיות
Среди множества разнообразных и популярных курсов, предлагаемых в последние годы пенсионерам и пожилым людям, есть ряд особенно интересных и привлекательных вариантов - вот некоторые из них, о которых стоит знать:

מאת: עופר שלוחינוך ולימודים - כללי24/09/204865 צפיות
הכל על מקצוע עיצוב גרפי וקורס עיצוב גרפי.

מאת: רונית שמאי שורץחינוך ולימודים - כללי12/07/191915 צפיות
אם הילד שלכם לומד מתמטיקה ללא שימוש במחשבון או אפילו אם מותר לו כבר להשתמש במחשבון – בכל מקרה כדאי ללמד אותו לבדוק את התוצאות בפתרון השאלות. יש דרך קצרה לחישוב אחוזים, שיכולה לעזור במניעת - או תיקון - טעויות חישוב.

מאת: ליאורחינוך ולימודים - כללי02/05/182260 צפיות
הנדסאים מאזור תל אביב, יכולים לעבוד במרכז הארץ. ההנדסאים העתידיים, לומדים בבתי הספר להנדסאים, שנקראים גם בשם מכללות טכנולוגיות.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/181746 צפיות
לימודי הנהלת חשבונות נחשבים לבחירה פופולארית בקרב אנשים אשר מחפשים מקצוע בעל אפשרויות תעסוקה מגוונות וביקוש נרחב. לימודי הנהלת חשבונות מתקיימים במכללות ובתי ספר מקצועיים רבים ברחבי הארץ בהם ניתנת האופציה ללמוד במתכונות גמישות כמו מתכונות לימודי יום, מתכונות לימודים חלקיות ומתכונות לימודי ערב.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/181665 צפיות
אתם יושבים מול המחשב, מדפדפים בין אתרים שונים של לימודים ותוהים לעצמכם מה כדאי לכם ללמוד. בעולם של היום קשה מאוד למצוא תעסוקה ללא תואר או תעודה, ולכן אנשים רבים מתחבטים בשאלה מה עליהם ללמוד כדי שהם יוכלו לצאת לשוק העבודה ולמצוא תעסוקה שהיא גם מעניינת וגם בתחום מבוקש. עבור רבים מאלו שחושבים על כך, התשובה היא הנהלת חשבונות הודות לאופי הדינמי של המקצוע הזה, וגם הביקוש הרב שלו. עם תעודה של מנהל חשבונות, עולם התעסוקה יהיה פתוח בפניכם, ואתם רק תצטרכו לבחור את המקום שאתם רואים את עצמכם נמצאים בו.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/181533 צפיות
המסלול ללימודי הנהלת חשבונות נחשב בשנים האחרונות לאחד ממסלולי הלימוד המבוקשים ביותר בישראל. מטרתם של לימודי הנהלת חשבונות הינה להכין את תלמידיהם להשתלבות בעולם המקצועי של מנהלי החשבונות בישראל, כמו כן במהלך הקורס ניתנת הכנה למעבר מבחן ההסמכה של משרד התעסוקה אשר מסמיך מנהלי חשבונות צעירים לעבודה בשוק המתפתח בארץ. לימודי הנהלת חשבונות נחשבים לבחירת מקצוע חכמה אשר טומנת בחובה יתרונות רבים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica