חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הפקה מוסיקלית- ששה סדרי משנה ומוסר השכל

מאת: עידן גריןמוסיקה25/04/20101164 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הפקת שיר באולפן - ששה סדרי משנה ומוסר השכל

הפקת שיר באולפן הוא תהליך מיוחד ומורכב.
ישנן אסכולות וזרמים רבים למושג זה ויש יותר מדרך אחת לעשות אותו טוב.

כמו בהרבה תחומים –התוצאה היא שקובעת.

במאמר שלפניכם מוצגת אחת הדרכים הנפוצות להפקת שיר בעידן המודרני.

ישנם כמה גורמים המשתתפים בהפקה ומערכת היחסים בין הגורמים הללו
משפיעה באופן משמעותי על התוצאה הסופית.

נתחיל בהצגת הנפשות הפועלות:

·        זמר\ אמן

·        מפיק מוסיקלי

·        נגנים

·        טכנאי קול

·        מפיק בפועל

מילים ולחן:

בעצם הכל מתחיל כאשר יש שיר (מילים ולחן) והאומן מגיע למפיק ומבקש ממנו שיפיק לו את השיר.

תפקידו של המפיק דומה לתפקידו של במאי בקולנוע.

הוא אחראי על מי ינגן ,מה ינוגן, מתי ינוגן ואיך תתבצע ההקלטה.

הדבר הראשון שמפיק מסתכל עליו הוא האמן ומה הוא מייצג, וכמובן -השיר עצמו. לעיתים המפיק מזהה נקודות בשיר שעשויות להיות נקודות תורפה כגון מילים מסויימות שאינן מתאימות או פזמון שלא הולחן בצורה שממצה את המילים. מפיק טוב בדרך כלל יאיר את עיניו של האמן והם ינסו לפתור את זה על ידי מציאת חלופות או על ידי התקשרות עם הכותבים. בכל מקרה מיידעים את הכותבים על כל שינוי ומבקשים את רשותם.

סקיצה:

לאחר שהשיר עומד ונשמע טוב ולשביעות רצון המפיק והאמן, מקליטים סקיצה.
הסקיצה היא בעצם הדגם שעל פיו הולכים לעבוד, כמו אצל אדריכל שבונה דגם מוקטן של הבנין.

בסקיצה מביעים רעיונות בסיסיים לעיבוד המוסיקלי,

אלו הם יסודות שיסללו את דרך העבודה על השיר.

כל מה שתואר עד עכשיו נקרא גם "תהליך קדם-הפקתי" או באנגלית Pre-production.

הקלטה:

השלב הבא הוא שלב ההקלטה.
שם מתבצע תהליך של קביעת הסולם הסופי של השיר והמהירות שלו (Tempo).

מחליטים גם האם להקליט Live, כלומר, כל הנגנים ביחד, או הקלטת ערוצים נפרדת.

בימינו בדרך כלל מקליטים בהקלטת ערוצים נפרדת.
תהליך זה מתחיל בהקלטת ערוץ מנחה (Guide track), שאותו מבצע האמן עם גיטרה או קלידים בדרך כלל בעזרת מטרונום.

האמן משתדל לבצע את השיר בצורה משכנעת ככל האפשר על מנת שהנגנים יוכלו להתייחס לשיר ולהתחבר אליו במהירות.

סדר הזמנת הנגנים:

מתחילים ב Rhythm-Section הכוללים תחילה את נגן התופים. התופים במוסיקה המודרנית, תפסו מעמד חשוב מאד והם מהווים את הבסיס לכל כלי הקצב.לכן כדאי להשקיע את כל מה שנדרש על מנת שהם ישמעו טוב. חשוב להבין שעל אף כל הסיפורים והאגדות בתחום הזה, אין קסמים...אם המתופף לא ניגן טוב ו/או הסאונד שלו לא טוב –אין הרבה מה לעשות עם זה חוץ מאשר לבלות שעות רבות בעריכה בנסיון למצוא חלקים טובים מהנגינה שלו ולשלבם במוסיקה (ברוב המקרים זה נשמע לא אמין). לכן רבים בוחרים להשקיע במתופף טוב ואת זמן האולפן הנדרש על מנת שהקלטת התופים תשמע טוב הן בנגינה והן בסאונד.

טיפ קטן: גם אם הזמנתם מתופף שידוע בתחום ויש לו מוניטין גדול ומשובח,

כדאי ורצוי שתסבירו לו את כוונותיכם המוסיקליות בכדי שידע מה לנגן.

לאחר שסיימתם את הקלטת התופים מזמינים את הבאסיסט.
הבאס הוא כלי חשוב מאוד המקבל מעט מדי קרדיט על חשיבותו. הבאס הוא הכלי המקשר בין הקצב להרמוניה. התפקיד שלו חשוב מאד לתחושת השיר .נגני באס זקוקים להכוונה מכיוון שכמות האפשרויות שלהם לנגן תפקיד על בסיס התופים שהם שומעים, היא גדולה מאוד. ניתן לעבוד עם התופים והבאס ביחד והתוצאות בדרך כלל משביעות רצון. חשוב לזכור שכאשר מקליטים את כלי הקצב יש להמנע מעומס יתר שכן אחר כך אין מקום להכניס עוד כלים לעיבוד.
לאחר שהתופים והבאס הוקלטו, מזמינים גיטריסט. תפקידי גיטרה בדרך כלל נמצאים בתחום התדרים האמצעי. לכן חשוב להיות מאד ממוקדים איתם ולא להעמיס מעבר לנדרש מפני שצריך להשאיר מקום לזמר. ישנה שיטה הנקראת "נגן כפי יכולתך" שבה הגיטריסט מקליט את כל האפשרויות ולאחר מכן המפיק "מבלה" שעות רבות בבחירת התפקיד המתאים. מומלץ יותר להשקיע עוד זמן עם הגיטריסט בכדי להגיע לתפקיד שכולם שבעי רצון ממנו ובדרך כלל זה גם לוקח הרבה פחות זמן מהאפשרות הראשונה. (לעיתים עוד שעה עם גיטריסט מונעת 3 שעות עריכה ולפעמים אף יותר! )

בחלק מהמקרים מקליטים גם קלידים וכלי הקשה תלוי עיבוד המוסיקלי. ישנם שירים בעלי איפיון רוקיסטי ושם הקלידים תופסים מקום קטן יחסית. בפופ לעומת זאת, הם שחקני מפתח. ישנן גם אופציות להקלטת קבוצה של כלי נשיפה או כלי קשת. לקבוצות אלו מומלץ לכתוב את התפקיד בתווים.
אלו בדרך כלל נגנים שמורגלים בקריאה טובה ופחות בהמצאת תפקידים.  כאשר מדובר בקבוצה, כדאי להכין עיבוד כתוב על מנת שהכל יישמע טוב וכמו שאתם רוצים. כדאי גם לנסות את העיבוד על המחשב בעזרת כלים וירטואלים על מנת למנוע מבוכה בשטח. כמו כן, אם אינכם מנוסים בתחום, כדאי להיוועץ עם אדם שמבין בנושא משום שדרך כתיבת התווים שונה מכלי לכלי.

הזמר:
לאחר שסיימנו את העיבוד נהוג להשקיע מעט זמן ולהכין מיקס בסיסי של החומר המוקלט, וזאת על מנת שהזמר יוכל לשיר ולהתחבר לעיבוד בקלות ובלי שיהיו לו הסחות דעת כמו זיופים שלא תוקנו וסטיות קצב. הזמר הוא ראש החץ של ההפקה והחלק החשוב ביותר בתהליך ההקלטה ולכן בעת הקלטתו חשוב להקפיד על כמה דברים:
חדר עבודה נעים, מיקרופון איכותי ככל האפשר וסט אוזניות מאיכות גבוהה. כדאי להקפיד איתו על כל פרט בתפקיד שלו החל משירה נקיה וללא זיופים, קצב ודינמיקה ועד רגש והבעה שהם המפתח לביצוע מעולה. זמר עובר תהליך רגשי כשהוא שר ולכן יש להתנהג בצורה שתעזור לו להוציא מעצמו את המיטב. לאחר שהזמר סיים את תפקידו, מקליטים קולות רקע בעזרת הזמר או זמרי ליווי.

המיקס:

כשכל התהליך מוכן, מתחיל שלב המיקס שבו קובעים את העוצמות השונות והיחסים בין הגורמים, משלבים אפקטים למיניהם ובאופן כללי משלבים את הכל לכדי תוצר אחיד. שלב המיקס אורך לעיתים מספר מכובד של שעות (יכול להגיע ל-12 שעות ויותר) אך הוא שלב מכריע ולכן כדאי להשקיע בו.

מאסטרינג:

בסוף התהליך נמצא המאסטרינג שאליו מגיע המיקס בצורת שני ערוצים (ימין ושמאל), עליהם מפעילים כלים המאזנים את התדרים והעוצמה של השיר כולו. כאשר עושים מאסטרינג לתקליט נהוג לאזן בין העוצמות של כל שיר בכדי התקליט יישמע אחיד.

זמן וכסף:

המפתח להפקת מוצר טוב הוא תכנון וניצול נכון של הזמן והכסף.

הפקות רבות נתקעות בגלל שלא לקחו אחריות על הזמן או הכסף, נהוג לחשוב שכשרון הוא המפתח להצלחה כי זה מה שמוכרים לנו בתקשורת אך דעו כי אמנים רבים מדווחים שהדרך להצלחה נובעת מתכנון נכון וידע מוקדם במה כדאי להשקיע את הכסף.

הכרת השוק מהווה חלק אינטגרלי מהתכנון. לדעת אילו נגנים נמצאים והאם הם מתאימים להפקה שלנו הן מבחינת הכסף והן מבחינת כישורים. בכל כלי תוכלו למצוא עשרות נגנים שבכל אחד טמון אוצר של כשרון ויכולת. מומלץ לערוך סקר שוק ואף להקשיב לנגנים בתקליטים שאתם אוהבים ומעריכים. בימינו קל מאד להשיג נגן ע"י התקשרות טלפונית. נגן שאתם אוהבים אולי יעלה לכם כסף (המחיר נע בין 500 ל-1200 ₪ לסשן של 3 שעות) אך השקעה זו משתלמת מאד כאשר אתם מאזינים לתוצאה הסופית.

טיפ לעבודה נכונה עם נגני אולפן:

כאשר אתם ניגשים לפרויקט הרשו לעצמכם לפנטז כיצד אתם רוצים שהשיר יישמע.

צרו קשר עם האנשים שאיתם אתם מעוניינים לעבוד. היו אדיבים ונסו להימנע ממיקוח על הכסף,

עדיף לשלם מעט יותר ולקבל תמורה מלאה מאשר לקבל נגן ממורמר.
נגני אולפן רגילים לעבוד בסביבה זו ולכן הם מקפידים להיות נחמדים ואדיבים לכל אחד,

השתדלו לתת להם מקום ולא "ללמד אותם איך עושים את זה".

בסופו של דבר זכרו שאין חוקים מוגדרים,

כל אחד עושה את זה קצת אחרת,

והתוצאה היא המדד הטוב ביותר.

הפקת שיר יכולה לקחת יומיים ויכולה לקחת שנתיים (מנסיון...)

אל תתביישו לשאול אנשים שיש להם ניסיון רב משלכם.

ושיהיה לכם בהצלחה!

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עידן גרין- מפיק מוסיקלי

www.greenich.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עידן גרין

מאת: עידן גריןמוסיקה25/04/101752 צפיות
איך הופכים את המוסיקה למקצוע.

מאת: עידן גריןמוסיקה25/04/10907 צפיות
החל משחר ההיסטוריה תרים מוסיקאים ברחבי העולם אחר הסאונד המושלם, השיר הנשגב ביותר והביצוע המשכנע. אחת משאלות המפתח בעולם המוסיקה היא איך לגרום לזה להישמע טוב. התשובה? כנראה שאין אחת, כי זה לא מדעי. ואולי בכל זאת אפשר למצוא נוסחה....?

מאמרים נוספים בנושא מוסיקה

מאת: רויטל ל מוסיקה02/12/204808 צפיות
אחת מצורות הבילוי הפופולריות בשנים האחרונות היא הקריוקי אשר מקורו במדינת יפן ופרושו "תזמורת ריקה". אנשים מסתבר מאוד אוהבים לשיר, ולכן כל אירוע בו תהיה הפעלה אקטיבית, כזו שהאורחים יוכלו להביע עצמם ולהתבטא בשירה, יהפוך למשהו מוצלח.

מאת: חיים נוימוסיקה12/08/205279 צפיות
הסינגל החדש של הזמרת והיוצרת יעלה אלישיב, CRAZY TIMES הוא מצמרר, מרגש ומבליט את יכולותיה הווקאליות והמוזיקליות. את השיר כתבה והלחינה יעלה בתקופת סגר הקורונה והוא כבר זכה לתהודה רבה בקרב מאזיניה וציבור נרחב.

מאת: חיים נוימוסיקה26/07/205283 צפיות
גם זה הגיע: המנון לקורונה, המגפה שנחתה על העולם, זוכה גם לשיר קליל וקצבי ולסינגל חדש של הזמר יהודה אברון.

מאת: אידובמוסיקה29/12/195931 צפיות
הייתה תקופה לפני הרבה מאוד זמן שראש-הממשלה שלנו, ביבי נתניהו, השתמש במשפט הבא בשביל להגדיל לעצמו את כמות המצביעים - לכל ילד יהיה מחשב בבית. ביבי השתמש במשפט הזה בתור כלי שכנוע. מכוון שהייתה תקופה שלא היה מחשב בכל כיס והגישה לאינטרנט הייתה מאוד מצומצמת. לעומת התקופה של היום שבו לכל ילד כבר יש גישה כמעט בלתי-מוגבלת בשביל לגלוש באינטרנט.

מאת: אידובמוסיקה13/12/193570 צפיות
אם היינו חיים עשור אחורה והייתם רוצים לבנות אולפן-הקלטות הייתם צריכים לעבוד כלכך הרבה שעות בשביל להקים את האולפן הכי פשוט. אבל היום, ההוצאה הכי יקרה שלכם כנראה תהיה מחשב ואם אתם קוראים את המאמר הזה אז אני מניח שיש לכם מחשב. במאמר הזה אני רוצה להסביר מה הם כוחם של פלגינים.

מאת: אידובמוסיקה09/12/193525 צפיות
כיום אנחנו חיים בתקופה שמאוד קל לשמוע שירים. בלחיצת כפתור אנחנו יכולים לשמוע איזה שיר שאנחנו רוצים או אלבום שלם מבלי לחשוב יותר מדי. אנחנו כלכך רגילים לשמוע שירים לפי בחירה שלא קיים אתר אחד, אלה כמה אתרים שתהליך הורדת שירים מיוטיוב או מכל אתר אחר היא מאוד פשוטה. למרות שאיכות השירים פחותה מזו של השירים שהופקו באלבום, אנחנו בתור צרכנים מעדיפים את הנוחות של לשמוע מתי שאנחנו רוצים מאשר לשמוע שירים באיכות גבוהה.

מאת: אידובמוסיקה02/12/193805 צפיות
מי מאיתנו לא שומע היום שירים דרך יוטיוב? היום הדרך המקובלת לשמוע שירים היא דרך שירות סטרימינג כלשהו כשהדרך הכי פופולרית היא מיוטיוב. אני נתקל בהרבה מקרים שבהן כל קבל עם ועדה מבקש ממני להסביר לו איך מורידים שירים מיוטיוב. בדר"כ אני גם שואל "למה צריך להוריד את השירים מיוטיוב? הרי מאוד נח וקל פשוט להיכנס ליוטיוב ואז לשמוע את השירים שאנחנו רוצים", התשובה הקבילה שאני מכבד היא דווקא מזמרים שרוצים להתאמן על שירים מסויימים אבל הם לא תמיד נמצאים במקום שהטלפון שלהם קולט וויפי (wifi) בשביל להפעיל יוטיוב...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica