חפש מאמרים:
שלום אורח
08.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חדשנות ואיכות ברפת הישראלית

רפורמה בענף

ענף החלב בישראל השלים לפני כשנתיים רפורמה מקיפה, שנמשכה 7 שנים. במסגרת הרפורמה, שנעשתה בשיתוף פעולה בין מגדלי הבקר לחלב והממשלה, השקיעו הצדדים יחד סכום בלתי נתפס של 2 מיליארד שקל. המטרה הראשונית שלנו הייתה שיפור איכות הסביבה ברפתות. רצינו רפת ירוקה יותר, שתאפשר פינוי בטוח של השפכים, הנוזלים והגללים בלי לפגוע באדמה ובמי התהום. אלא שבאותה הזדמנות בחרנו לשפר ללא היכר את תנאי המחיה והטיפול של הבקר. את פירות השקעת הענק רואים היום היטב בכל רפת: הפרות חיות במבנים גבוהים ומרווחים; הן נהנות ממערכות צינון ואוורור, שמקלות עליהן בימי הקיץ החמים; ומקבלות מזון איכותי ויקר מאוד. כמו כן, הוקמו מכוני חליבה מתוחכמים, עם ציוד מתקדם שמשפר את תפוקת החלב בלי לפגוע ברווחת הפרה ובבריאותה. להערכתי, כאיש מקצוע שבוחן את התוצאות, קפצנו ב-3-4 דרגות באיכות הסביבה, תנאי המחייה ובריאות הפרות. לפני עשר שנים הגישה שלנו נתפסה מהפכנית, אבל היום כל רפתן מבין את חשיבות הדברים. אני יכול לומר בוודאות שאפילו במדינות מובילות בתחום החלב באירופה הפרות לא נהנות מתנאים כמו בישראל.

פיקוח בריאותי

הרופאים הקליניים בודקים לפחות פעמיים בשבוע את עדר הבקר לחלב בישראל. הבדיקות בוחנות את בריאות הפרה הבודדת והעדר בכללותו. רמת הטיפול המקצועי והאינטנסיביות שלו כה גבוהות, שאין להן אח ורע בעולם. לא פעם רפתנים אומרים לי: "חבל שאנחנו לא בהמות".

אנחנו תמיד לוקחים בחשבון את צרכי הפרה, העגל והייצור. כתוצאה, תמותת העגלים מההמלטה ועד לגמילה  נמוכה כיום מ-5%, לעומת כ-10% לפני עשור. גם מספר התאים הסומטים (אינדיקציה לחולי העטין) ירד: מ-500,000 לפחות מ-200,000 למ"ל חלב. אני גם יכול להבטיח שלא תראו בארץ פרות רזות. במובנים של איכות הייצור ובריאות הפרה, אנו בשורה הראשונה בעולם לצד הולנד, שוויץ ודנמרק.

באשר לפיקוח ובקרת התוצר, כל משלוח חלב מ-1000 רפתות וכ-150 דירים בישראל עובר 5 בדיקות עוד לפני כניסתו למחלבה. זאת בעוד בכל מדינה אחרת בעולם הבדיקות נעשות רק באופן מדגמי (2-3 פעמים בחודש). אצלנו בודקים חומרים מעכבים (אנטיביוטיות וסולפות), חמיצות (מדד לאיכות החלב), דם ומים (האם נמצאים בחלב), טעם וריח וכן מראה. היה ומגלים ליקוי, החלב נפסל לשימוש. ב-2008 פסלנו מיליון וחצי ליטר, כ-0.1% מכלל התוצרת. כך מובטח שדבר מעבר לחלב לא ייכנס לחלב.

מעבדות והורמונים

בנוסף לבדיקות הראשוניות שהזכרתי, מתבצעות בדיקות מעבדה מקיפות. בכל שנה מתכנסת ועדת מומחים לשאריות, במסגרתה נקבעת רשימה של 7-10 חומרים, שנוכחותם תיבדק בדגימות חלב. החומרים הם אלה שההסתברות להופעתם והנזק הצפוי מהם גבוהים. הרשימה מתחלפת מדי שנה במטרה לקבל מידע מהימן ועדכני. במסגרת ביצוע הסקר השנתי, רופאי ופקחי הלשכות הווטרינריות מגיעים באקראי ובמפתיע לכלל המשקים. הם לוקחים כ-1800 דגימות למעבדה לגילוי שאריות בחלב. שם נעשות להן מגוון בדיקות, והתוצאות מצוינות. התוצאות מפורסמות במלואן לידיעת הציבור באתר האינטרנט של השירותים הווטרינריים. אם חלילה נמצאת חריגה, נפתחת במקום חקירה אפידמיולוגית לשם גילוי הגורמים ומניעת הישנותם. במידה שהחלב כבר יוצר, מוצרים פסולים בחנויות מורדים מייד מהמדפים.

אני מבטיח ששום הורמון לא מוצא את דרכו לחלב. שימוש בהורמונים על פרות מותר רק באישור משרדי החקלאות והבריאות. הורמונים כאלה ניתנים לפרות כתרופות טיפוליות לכל דבר ורק על ידי הרופא המטפל. זאת, בניגוד להורמון הגדילה (BST), בו משתמשים בארה"ב (ומעולם לא בישראל) להגברת תפוקת החלב. בכל מקרה, אותם הורמונים קצרי חיים לא מספיקים להגיע בכלל לעטין הפרה, קל וחומר שלחלב.

 



תגיות המאמר: בריאות, חלב, סידן, איכות, פרות


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אשמח לעזור לכם במה שאוכל

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שמוליק פרידמן

מאמרים נוספים בנושא בעלי חיים - כללי

מאת: בתיה כץבעלי חיים - כללי03/12/195969 צפיות
אך מה יהיה ניתן לומר על מנגנון המשלב בו מספר חלקים מופרדים הפועלים בתיאום? הרי כדי שאבולוציה תשמור מקרה כלשהו, עליו לתת יתרון הישרדותי משמעותי בו ברגע, אחרת היצור לא "ישרוד יותר טוב מאחיו". מסתבר שקיימים מנגנונים בטבע המראים של"אבולוציה" ניחנה גם בראיית העתיד, או במילים אחרות, עובדה נוספת לקיומו של גורם אינטלגנטי חיצוני.

מאת: אביב הרחקת יוניםבעלי חיים - כללי22/01/173629 צפיות
הרחקת יונים באמצעות רשת להרחקת יונים, הינה שיטה נפוצה ואופטימלית, אשר קיימת במס' רב של מבנים ובניינים ומספקת פתרון מקיף למניעת קינון ומטרד רב של היונים. רשת נגד יונים ניתנת להתקנה באזורים שונים של הבית, בגדלים שונים ובסוגים שונים.

מאת: אביב הרחקת יוניםבעלי חיים - כללי22/01/173371 צפיות
לא רבים יודעים כי קיים מקצוע בשם "מרחיק יונים". מרחיק יונים כשמו כן. מרחיק יונים משתמש בשיטות שונות להרחקת היונים מהאזור המבוקש .

מאת: אביב הרחקת יוניםבעלי חיים - כללי22/01/173180 צפיות
הרחקת יונים הינו תחום גדול בו קיימים חברות ובעלי מקצוע רבים ושונים, אשר נותנים מגוון פתרונות לכלל סוגי האוכלוסייה, החל מלקוחות פרטיים, וועדי בתים, ועד ללקוחות עסקיים וחברות. בתחום זה חשוב להבין מהו צרכיכם ולהכיר את השיטות השונות הקיימות להרחקת יונים, וכן למצוא בעל מקצוע אמין ומנוסה, אשר יוכל לספק לכם שירות הרחקת יונים כמו שצריך.

מאת: אביב הרחקת יוניםבעלי חיים - כללי22/01/172827 צפיות
הרחקת יונים מאזורי קינון ביתיים, מצריכה לנקוט במספר דרכים מסוימות אשר באמצעותם ניתן להרחיק את היונים ולהיפטר מהם אחת ולתמיד. אין זה מספיק לגרש את היונים ולקוות שלא יחזרו, נדרשות כאן שיטות מיוחדות להרחקת יונים וכן הקדשת זמן והשקעה רבה בכדי להשיג פתרון יעיל בהרחקת היונים.

מאת: אביב הרחקת יוניםבעלי חיים - כללי22/01/172740 צפיות
הרחקת יונים משלטים הינה שיטה חדשה ויעילה אשר נותנת מענה למטרד היונים אשר מביאות עימם לכלוך ורעש כאשר הם מקננות על גבי שלטי פרסום של עסקים וחנויות. מטרד זה יכול לעורר סלידה אצל הלקוחות המבקרים במקום ואף חלילה להרחיק אותם, דבר אשר יכול לפגוע בפרנסתו של העסק או בעל החנות.

מאת: אביב הרחקת יוניםבעלי חיים - כללי22/01/172447 צפיות
הרחקת יונים ניתנת לביצוע באופן עצמאי על ידי מס' שיטות מסוימות להרחקת יונים משטח ביתכם או מבית העסק שלכם, אך, בכדי להשיג תוצאות טובות יותר, המאפשרות הרחקת יונים לצמיתות, כדאי שתשקלו פניה אל חברה מקצועית להרחקת יונים, אשר מומחית בכלל סוגי העבודות הרחקת היונים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica