חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תחושה אמיתית של עליונות

מאת: צביאל רופאפסיכולוגיה20/04/20091200 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בשפת הרחוב, המושג "חולה נפש" הוא ממש קללה. אך המושג הזה הגיע לרחוב מהשפה הרפואית. שם, "חולה נפש" הוא: "אדם שחלה במחלת נפש", ו"מחלת נפש" היא מחלה שיש בה דפוס מסוים של סימני מחלה החוזר על עצמו. עקרונית, היא עלולה לפגוע בכל אדם ובכל גיל. איש אינו מחוסן ואיש לא יוכל לבטח עצמו מפניה, תיאורטית ומעשית, בחברת ביטוח למשל!

אבל "הרחוב" הוא בור ועם הארץ, והוא רדוד, והוא אכזר ולעתים אף צורר ופוגע. הוא לא יהסס להשתלח בפגיע ובחלש ממנו. רק מי שמסוגל לעמוד מולו מתוך תחושה אמיתית של עליונות – יוכל להתמודד ולנצח.

תחושת העליונות שלי לא נובעת מיכולתי לבצע משהו טוב יותר מ"אנשי הרחוב הישראלי", גם לא מהשכלה אקדמאית או מסטאטוס כלכלי כלשהו. לכאורה, עליונותי נובעת אך ורק מהיכרותי עם עצמי, מהיכרותי עם חבריי לסבל, ומידיעתי את ההגדרות הקליניות. האחרונות, אינן שופטות כלל, אלא רק מתארות ומגדירות מצבים אנושיים שתמיד הם רוויי סבל וכואבים.

אך לא רק ההיכרות המעמיקה עם הנושא היא המקנה עליונות כלשהי. גם הידיעה שחבריי ואני לא חטאנו בדבר... שאנו נשפטים לחומרה, השכם והערב, על לא עוול בכפינו... שדוחים אותנו ופוגעים בנו עוד לפני שמכירים אותנו... גם הידיעה הזאת עומדת לצדי ומחזקת את ידיי בבואי ללחום את מלחמת הסטיגמה.

לפעמים, אני לא מרגיש שאני מצליח. לפעמים קורה משהו שמייאש מאוד. למשל, אותו מקרה שאירע לי בבנק השוכן לא רחוק ממקום מגוריי: באותו בוקר הבנק היה ריק לחלוטין. פניתי לאחת הקופאיות בקופה הראשית. לאחר כמה שניות, כבדרך אגב, שמתי לב שבחור גבוה וממושקף עומד אצל הקופאית השנייה. חלפו עוד כעשר שניות והבחור החל לצעוק בקול גדול ואף השליך את הכסף שהיה צריך להפקיד על הקופאית הנדהמת. מיד ראיתי שהוא אינו בקו הבריאות, בלשון המעטה. התחילו להתאסף אנשים מסביב, ואני שאלתי את עצמי על מה הם חושבים...

אלי איש לא שם לב. איש לא ידע שאני "חולה נפש" שאינו תחת התקף פסיכוטי ושכן יודע איך להתנהג בציבור. איש גם לא ידע, שברגע נתון במדינת ישראל, עשרות אלפים מגיבים כמוני ולא כמוהו... כנראה, איש גם לא הבין שהוא יוכל בעתיד להתנהג כמוני אחרי שיקבל טיפול רפואי נאות... ואיש אולי גם לא יידע לעולם שפעם גם אני כמוהו, הייתי במצב נפשי קשה ש"אנשי הרחוב" לא הבינו כלל...

עצם העובדה שאני הייתי ואולי עדיין נמצא, בשני העולמות, נותנים בידיי כוח מוסרי ועליונות אמיתית כאשר אני בא לחברה ודורש ממנה יחס הוגן והזדמנות שווה לכל אדם, כל עוד לא הוכחה אשמתו בבית המשפט.


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לא כל מה שנראה רע הוא אכן רע, ולא כל מה שנראה טוב הוא אכן כזה...

לבלוג של צביאל רופא

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת צביאל רופא

מאת: צביאל רופאפסיכולוגיה18/03/091456 צפיות
רציתי להתקיף את מוחם של הצופים. רציתי ליצור ניגוד חריף בין האופן בו אני מציג את עצמי ("חולה נפש") לבין ההופעה הרהוטה, האינטליגנטית, הידענית והבוטחת שלי. רציתי שהצופים ישאלו את עצמם: "איך זה יכול להיות שהבחורצ'יק הזה הוא גם "חולה נפש" וגם נותן תצוגה כל כך מוצלחת לפני רבבות צופים, פעם אחר פעם?"

מאמרים נוספים בנושא פסיכולוגיה

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196311 צפיות
מאמר המציע דרכי פתרון לאי גמילה מטיטולים בקרב בני 3-4. דרכי הפתרון מובאות מהזווית הפסיכולוגית הקלינית: חיזוקים חיוביים לילד לעומת עונשים וחיזוקים שליליים, וכד'. המאמר מתבסס על הקשר שבין ביקורת שלילית לילדים לחוסר הצלחתם להיגמל מהטיטולים.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196313 צפיות
כל מה שאתם צריכים לדעת על מנת לזהות אצל ילד בן 3-4 סימפטומים של אי גמילה מחיתולים. המאמר יציע פרשנות מדוע הדברים נוצרו ויספק מידע על פתרונות אפשריים אליהם.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196168 צפיות
מאמר מידע על הרטבות לילה. המאמר סוקר את הבעיה מהזווית הפסיכולוגית הקלינית ומציע, באמצעותה, דרכי פתרון אפשריות.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196295 צפיות
מאמר מומחים על הרטבת לילה. נקיטה בגישות פסיכולוגיות קליניות לפתרון הבעיה. שילוב אמצעים רפואיים במידת הצורך. מטרת המאמר היא להדריך אתכם בתחילת ניסיונכם לפתור בעיה זו.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196378 צפיות
תיאור הרטבת לילה אצל מבוגרים, ואי שליטה בסוגרים. הצעת פתרונות פסיכולוגיים לצד רפואיים להתמודדות עם בעיה זו: הורדת מתח ולחץ, אבחון מדד הסוכר בבדיקות המעבדה לצורך הסקת מסקנות לגבי הישנותה של סוכרת, ועוד.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196576 צפיות
תיאור בעיה פסיכולוגית נדירה בשם 'חרדת האסלה'. במסגרתה, ילד שיצא מגיל הינקות בהגיעו לגיל 4 נרתע מהאסלה ועושה את צרכיו בבגדיו. במאמר נדון בהיווצרות הבעיה, זיהוי סימפטומים ודרכי פתרון.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196250 צפיות
מאמר מידע על הרטבת לילה אצל ילדים, תוך גיבוש פתרון בגישה הפסיכולוגית הקלינית. במאמר זה מוצעות דרכי התנהגות של ההורים שמומלץ ליישם על מנת להימנע או לצמצם את ההרטבה, לצד ייעוץ עם פסיכולוג קליני.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica