חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תרגילים לשיפור הזיכרון לקראת הבחינות

כמות תאי עצב במוח עולה פי חמש על כמות האנשים על כדור הארץ. ואם מחברים אותם אפשר להקיף את כדור הארץ ארבעים פעמים. אז למה אנחנו מתקשים לעבור את הבחינות?

בבתי ספר ובאוניברסיטאות לא מלמדים אותנו ללמוד נכון. אסטרטגיות הלימוד הנכון בנויות מקריאה נכונה, רישום קצר ומדויק ושחזור של החומר במהלך הקורס. ולכן מי שלא עבד נכון במהלך הקורס עלול להיתקל בבעיות לקראת הבחינה. במהלך הלימודים אנחנו מבצעים מפעילים בעיקר את חלקים הלוגיים של המוח. שילוב היצירתיות בתהליך הלימודי גורם להכפלת יכולת הלימוד.

המגבלה השנייה נראית תמימה למדי: הקריאה, ככל שמהירה ויעילה לא תהיה, עדיין תוכתב על ידי קצב הדיבור וקצב החשיבה שלנו. מי שתרגל קריאה מהירה יכול להגיע למהירות קריאה גבוה מ-300 מילים לדקה, בעוד שסטודנט ממוצע קורא כ-120 מילים לדקה ובנוסף מבזבז 20% מהזמן על החזרות בקריאה. הבעיה חמורה אף יותר באוכלוסיה הדיסלקטית. הטכנולוגיות שמאפשרות להתגבר על בעיה זו מורכבות ודורשות אימון רב.

הבעיה השלישית היא בעיית הריכוז. לפני הבחינות רוב האנשים מקבלים חרדת בחינות, ובמקום להתרכז על החומר הנלמד מתרכזים בפחדים האישיים. טכניקות הרגעה, ריכוז וחשיבה חיובית עוזרות להתמודד עם הבעיה.


במאמר זה אנחנו לא באים לשנות בצורה קיצונית את הרגלי לימוד והחשיבה. כל מה שנוכל לעשות זה לתת מספר טיפים פשוטים לנבחנים. אם כל מה שחסר לכם הוא מספר נקודות בציון, מומלץ בחום לעשות את כל התרגילים המוצעים. תעשו את כל התרגילים, בעודכם יושבים על הכיסא ליד שולחן עבודה. תנסו לבדוק את קצב התקדמותכם מול השעון. תנסו להעריך את הצלחתכם. תבקשו חוות דעת של חבריכם ללימודים.

תרגיל ראשון: ריכוז והרגעה.

חשיבה חיובית עוזרת להצלחה. במקום לחשוב "אני הולך להיכשל" תחשבו "איך אצליח במשימה". תבצעו תרגילי הרפיה וריכוז במידת הצורך. תנסו לא להילחץ. במידה ולמדתם את החומר, תהיו בטוחים שתצליחו. תשבו זקוף ותנשמו עמוק. אחד הבעיות השכיחות היא נשימה שטחית שלא מזרימה מספיק חמצן למוח. תתרכזו על החומר הנלמד. אם התעייפתם – תנוחו. תנסו לא להמעיט בשינה, כי שינה מועטה פוגעת גם ביצירתיות וגם בזיכרון. תייצרו עניין בחומר הנלמד "למה זה חשוב לי או מעניין אותי?" "למה שמו את החומר בתוכנית הלימודים?" "איך הדברים יכולים לעזור לי בעתיד?"


תרגיל שני: קריאת החומר.

לפני קריאת הטקסט, תמצאו מקום נוח ומאור. תעשו תרגילי ריכוז ותתמלאו בביטחון עצמי. תקראו את הכותרת, משפטי פתיחה וסיום, ראשי פרקים. תנסו לדמיין איך אתם הייתם כותבים את הטקסט. במהלך הקריאה תשלטו על קצב הקריאה. תתאימו את מהירות הקריאה לקצב החשיבה שלכם. תהיו קשובים לזרימת הטקסט. תקראו את כל החומר ואל תדלגו. אם משעמם לכם, תנסו להאיץ. אם לא הבנתם משהו, תחזרו על הפרק מהתחלה ותאטו את הקצב.


תרגיל שלישי: סיכום החומר.

ההפך מלשכוח הוא לרשום. רישום וסימון הטקסט משפרים את ההבנה גם בהווה וגם בעתיד. תבינו מהם הרעיונות החשובים בטקסט. תסכמו כל פרק במספר מילים בודדות, תדגישו את מה שתצטרכו לזכור בפירוט רב יותר. תבנו את החומר בצורה מובנית. כך כשתצטרכו לחזור על הטקסט בנסיבות אחרות, תוכלו להבין את הרעיונות הבסיסיים גם בלי לקרוא את כל הטקסט מחדש. תשלבו את הרישום בטקסט עם הרישום מההרצאות. חשוב להדגיש את כל פרטי המידע שיכולים להופיע במבחן. בנוסף, אם אתם יכולים לצייר את החומר – עשו זאת. בניית איורים גראפיים עוזרת להבנה ולזיכרון.


תרגיל רביעי: שחזור של החומר.

זיכרון לטווח קצר של מה שקראנו תוקף לעשר דקות. אחרי עשר דקות יש איבוד מהיר של האינפורמציה. לאחר זמן מה רק חלקי אחוז מהחומר הנלמד נשאר בזיכרון. על ידי שחזור החומר הנלמד ניתן לחסוך לימוד מחדש, לוודא בסיס ידע רחב ולשפר את יציבות הקשרים בזיכרון. את השחזור כדאי לבצע מייד לאחר סיום הקריאה, ואז אחרי שעתיים, יום, וארבעה ימים. תנסו לשפר את הרישומים ולהשוות את החומר הזכור עם החומר הרשום. על ידי שחזור שיטתי ניתן להגיע לזיכרון של למעלה מ-90% מהחומר הנלמד. הפרש זמן הולך וגדל בין שחזור לשחזור מבטיח לא רק שהחומר הישן לא ישכח, אלא גם שהחומר החדש יתחבר אליו בצורה הטובה ביותר.

תרגיל חמישי: הפעלת יצירתיות.

חישבו על צורות שונות של הצגת החומר. למשל,תדמיינו איזה שאלות תקבלו במבחן, איך תענו על השאלות הללו? איך המרצה שלכם היה עונה על אותן השאלות? אם הייתם מרצים, איזה שאלות הייתם שמים במבחן? נניח ופגשתם את השכן שלכם, איך הייתם מסבירים לו את החומר במילים פשוטות? תדמיינו מה הרגישו החוקרים כשהם גילו את אותם הדברים שלמדתם. מה גרם לאנשים להשקיע שנים של עבודה קשה על מנת לגלות את מה שלמדתם, לסכם אותו להביא אותו בפניכם? על ידי סקרנות בלבד ניתן להעלות את המוטיבציה ללמוד ולהצליח.


תרגיל שישי: סימולציות.

לפני הטיסה הטייסים מבלים שעות על גבי שעות בחדרי הסימולציות. האומנים מבצעים אינספור חזרות לפני הצגת בכורה. אם חשבתם שתצליחו בבחינה בלי סימולציות – טעות בידכם. תנסו לעשות את הדבר הקרוב ביותר לבחינה. תעשו זאת שוב ושוב. כדאי להיעזר בדוגמאות של מבחנים קודמים של המרצים שלכם.


תרגיל שביעי: מנוחה.

רוב הסטודנטים עושים טעות נפוצה ולומדים עד הרגע האחרון לפני המבחן. ביום של המבחן חובתכם היא לנוח. המנוחה עוזרת לסדר את החומר בזיכרון ארוך הטווח ומייצרת משאבים נפשיים שתזדקקו להם במהלך הבחינה. תפנקו את עצמכם בשינה טובה וארוחה טובה לפני המבחן. כוס קפה ועוגייה חצי שעה לפני המבחן ישפרו את מצב רוחכם ויספקו את האנרגיה הדרושה על מנת לעבור את המבחן בהצלחה.


אין דבר שיכול להבטיח הצלחה, אבל קל לשפר את סיכויי ההצלחה. אל תפגעו בהצלחתכם: תתכוננו נכון לבחינה!

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אנה גולדנטץ'

מומחית לקריאה מהירה ולקוגניציה

מרכז אנה לקריאה ולזיכרון

03-9562314

www.academicacumen.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אנה גולדנטץ'

מאמרים נוספים בנושא לימודים אקדמאיים

מאת: ליאורלימודים אקדמאיים24/06/182595 צפיות
הנדסאי בניין לימודי בוקר, הוא מסלול לימודים שיש במספר מכללות טכנולוגיות בארץ. הנדסאים לומדים במכללות טכנולוגיות, שנקראות גם בשם: בתי ספר להנדסאים.

מאת: ליאורלימודים אקדמאיים03/06/182442 צפיות
בית ספר להנדסאים בשכונת נאות אפקה (בתל אביב), נוח להגעה עבור תושבי תל אביב. מומלץ ללמוד בבית ספר, שקבלתם עליו המלצות, מאנשים שאתם סומכים עליהם. לימודי הנדסאים, מתאימים עבור אנשים, שנמשכים לתחומים טכנולוגיים.

מאת: רועי כץלימודים אקדמאיים05/02/181894 צפיות
ברשת האינטרנט ניתן למצוא לא מעט עבודות אקדמיות בתשלום, אולם, חרף המחירים המפתים, לא מומלץ להשתמש ב'בנק' הזה היות שהוא לא מבטיח לכם בלעדיות על העבודה. ממש כפי שאתם קניתם לעצמכם עבודה כך גם שכנכם לספסל הלימודים עלול לרכוש את אותה העבודה בדיוק, מה שעלול להביא את שניכם לעמוד בפני צעדים משמעתיים במוסד האקדמי שבו אתם לומדים.

מאת: ליאורלימודים אקדמאיים23/01/181713 צפיות
הנדסאי מכונות מעולה, יכול לעבוד בעבודה מספקת מאוד. הנדסאי המכונות, יכול להשתלב בתעשיית הטכנולוגיה המתקדמת, או בתעשייה המסורתית. לימודי הנדסאי מכונות, מתקיימים בבתי ספר להנדסאים.

מאת: ליאורלימודים אקדמאיים20/12/171482 צפיות
הנדסאי מכונות בעל ניסיון, יכול לעבוד בתעשייה הישראלית. לימודי הנדסאים, מתאימים לבחורות ולבחורים, שנמשכים לתחומים טכנולוגיים.

מאת: אבי בכרלימודים אקדמאיים16/12/172271 צפיות
מאמר זה דן בסוגיית ההשכלה הגבוהה בקרב נשים בישראל כאשר ההתייחסות מנסה להקיף את כלל המגזרים בפסיפס המורכב של החברה בישראל אם כי עקב המורכבות החברתית הקשורה לסוגיה זו באשר לנשים משכילות מהמגזר הערבי בישראל בכללותו (נוצריות, מוסלמיות, בדואיות ובסייגים מסוימים גם דרוזיות) המיקוד במאמר יהיה בנשים משכילות בחברה הישראלית. כלומר, מצב ההשכלה או מקומה של ההשכלה בהוויה הישראלית בקרב הנשים בישראל. הדיון מתייחס לנשים בישראל מהמגזרים השונים.

מאת: אבי בכרלימודים אקדמאיים16/12/171947 צפיות
מאמר זה דן בסוגיית ההשכלה הגבוהה בקרב נשים בישראל כאשר ההתייחסות מנסה להקיף את כלל המגזרים בפסיפס המורכב של החברה בישראל אם כי עקב המורכבות החברתית הקשורה לסוגיה זו באשר לנשים משכילות מהמגזר הערבי בישראל בכללותו (נוצריות, מוסלמיות, בדואיות ובסייגים מסוימים גם דרוזיות) המיקוד במאמר יהיה בנשים משכילות בחברה הישראלית. כלומר, מצב ההשכלה או מקומה של ההשכלה בהוויה הישראלית בקרב הנשים בישראל. הדיון מתייחס לנשים בישראל מהמגזרים השונים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica