חפש מאמרים:
שלום אורח
15.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

צפת העתיקה

מאת: בשביל הלב טיולים בארץ07/11/20111149 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

צפת העתיקה

כל מי שביקר בצפת העתיקה מכיר את התחושה הזו. את דריכת הרגל הראשונה על אבני המרצפת החלקלקות. את הנשימה הראשונה מהאוויר הקריר והנקי של העיר העתיקה... שניות אחדות והמבקר נשבה בקסמיה של אחת הערים המרתקות בארץ. יש בה משהו מיוחד, בצפת העתיקה. משהו בסמטאות המתפתלות, בנופים הקסומים ובשערי הברזל המחלידים פותח את הנפש למקומות לא רגילים. צפת העתיקה, העיר המסתורית שידעה כל-כך הרבה תהפוכות. העיר בה התגוררו גדולי המקובלים והרבנים שעמדו לעם ישראל, העיר בה נשתמרו אגדות ומעשי ניסים שהועברו במסורת ובלחישה בין תושבי העיר. עיר שהוחרבה ע"י רעידות אדמה חוזרות ונשנות אך התעקשה תמיד לחזור ולהתרומם מתוך ההריסות כאילו הזמן ומאורעותיו כלל לא קשורים אליה, כאילו היא ממישור אחר, רוחני יותר של קיום. הנה שלט רחוב קטן: 'סמטת משיח'. כאן ישבה זקנה צדקנית במשך שנים וחיכתה למשיח שבוודאי יעבור דרך הסמטה וישב איתה לכוס תה חמה לפני שיבוא לגאול את ישראל. הנה קברו של ר' שלמה אלקבץ שכתב את "לכה דודי" המתנגן בכל בתי הכנסת ובכל הנוסחים בערבי שבתות. הנה בית הכנסת "אבוהב" שמרוב קדושתו וקדושת ספרי התורה העתיקים שבו כמעט ולא ניזוק במהלך רעידת האדמה הגדולה. אין אלו סיפורים של שי עגנון וחבריו. כל אלו מסורות ואגדות המתהלכות חרש בין סמטאותיה של צפת העתיקה.

כל סמטה מסתירה סיפור, כל אבן נושאת איתה אגדה אחרת. מספיקות דקות ספורות של שיטוט בין האבנים המסותתות ובאוויר הצח של העיר בכדי לחוש את השינוי. צפת העתיקה כמו מחבקת את ההולכים ברחובותיה ולוחשת להם סודות מימים אחרים. ימים בהם האר"י הקדוש היה יוצא מבית הכנסת "האר"י" בכדי לקבל את שבת המלכה מול הרי מירון. בהם ר' יוסף קארו היה לומד תורה מפיו של 'המגיד', מלאך שנשלח ללמדו, בחדרון קטן מתחת לבית הכנסת "מרן יוסף קארו". ימים בהם כמעט וחודשה הסנהדרין בין סמטאות צרות וזקנות אלו בלהט המשיחי של צפת העתיקה והמסתורית. אפילו היום, בתוך מרוץ החיים המהיר של המאה ה-21, נותרה צפת העתיקה עיר  של קודש. הלחץ והיסטריה כאילו מדלגים על עיר זאת ומשאירים אותה טהורה ורוחנית.

צפת העתיקה, גם כיום, היא מפלט לכל מי שמחפש מרווה לנפשו הצמאה לרוח, לשלווה. אומנים, מחפשים רוחניים ואפילו כמה הוזים כולם רק מוסיפים לצבעוניות של צפת העתיקה ולפסיפס האנושי והאורבני הנדיר שמרכיב אותה. המגוון והססגוניות שולטים בכל פינות העיר. חסידי ברסלב בלבוש מסורתי חוצים במהירות את הרחוב, חסידי חב"ד שהמגבת של כתפיהם מעידה שזה אך יצאו מטבילה במקווה האר"י. נגני רחוב, תיירים מכל העולם המחליפים שיחה עם אומן היפי מזדקן ונשים זקנות סוחבות עגלות קניה חבוטות ומלאות כל טוב. צפת העתיקה והזקנה לא מבדילה בין שחור ולבן, דתי וחילוני. ממרום גילה האנושות כולה מתאחדת לקשת הרמונית של צבעים וקולות. שירים רבים נכתבו על צפת העתיקה. הקסם שבעיר שבה את ליבם של רבים. עיר היושבת בראש הרים, יפיפייה בחומר וברוח, זקנה בלה שידעה קרבות רבים בחייה אך נותרה עדיין צעירה ברוחה ומחויכת.  דן אלמגור בשירו "צפת" מתאר את מתקן השעונים מצפת שהתחיל ללמוד ציור אך הוא אינו ממהר בלימודו כיוון שהוא "רק בן שמונים". נראה שהזמן בצפת העתיקה כמעט שלא משחק מקום. אפילו הוא מאט את מקצבו לכבוד הכישוף העירוני ששורר בין רחובותיה. אבל צפת היא לא רק מסורות עתיקות ועבר מסתורי. עם קום המדינה הייתה צפת גם למרכז של אומנות ותרבות. גם כאן, הקסם של העיר משך את אותם משוררים ואמנים לפעול בין רחובותיה. האומנים שאבו השראה מההרים הגבוהים ומהאווירה המיוחדת וכך הפכה צפת, עד ימינו אנו, למרכז של אומנות ויצירה יהודית וישראלית. פסלים, ציירים משוררים ונגנים ממלאים את העיר, גם הם, בנופך נוסף הייחודי להם. נופך של אנושיות כוספת ומתחדשת המתאים כל כך לצפת העתיקה כל כך מאידך אך המלאת חיים והתוססת. אז מה יש בצפת העתיקה שהופך אותה לכל כך מיוחדת? מזג האוויר? הבנייה הייחודית? העבר המרתק? האומנות? האנשים? נראה שהפעם כל התשובות נכונות. שלווה אחרת נופלת על הבאים לצפת העתיקה. שלווה של רוחניות ומסתורין. שלווה של אחדות והרמוניה שלווה מיוחדת היכולה להיווצר אך ורק במרקם הייחודי של העיר המיוחדת הזו.

מאמר על צפת אי אפשר שלא לסיים בלי עוד סיפור אחד קטן. מספרים שלאחר שחרורה של צפת העתיקה בידי גדודי הפלמ"ח אמר הרב של העיר: "צפת ניצלה בזכות המעשה וזכות הנס. המעשה – שישבנו והתפללנו להצלתה של העיר. והנס – שבמקרה באותו זמן הגיע הפלמ"ח..." כן, מסתבר שרק בצפת העתיקה המציאות והאמונה, הרוח והחומר יכולים להתערבב ולהשתלב בכזו שלמות. דתיים  וחילונים, מעשי ניסים ומעשי אדם הכול מתאחד סביב עיר אחת אהובה ומרתקת... צפת העתיקה, עיר שפשוט חובה לבא ולהרגיש.

אתם מוזמנים...

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

בשביל הלב - החוויה של צפת המרכז מפיק אירועים משפחתיים מיוחדים, ימי כיף וחוויה לקבוצות בצפת ובגליל. סיורים, הפעות מוזיקה, ארגון שבתות לקבוצות ומגוון פעילויות ואטרקציות לקבוצות בצפת ובגליל

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בשביל הלב

מאת: בשביל הלב רוחניות - כללי04/01/12907 צפיות
מהי סדנא? מה אנשים מחפשים בסדנאות וכיצד לדעת איזה סדנא לבחור. המאמר מביא למחפשי החוויה הפנימית כמה נקודות חשובות על נקודת המהות בסדנא. כדאי לקרוא...

מאת: בשביל הלב רוחניות - כללי17/11/111014 צפיות
המאמר מביא את החוויה של צפת כעיר רוחנית ומלאת השראה כמרחב וכמענה למחפשים אחר מקום לחוות חוויה רוחנית ועמוקה. מגוון רחב של סדנאות , פעילויות בשביל הלב ומגוון רחב של מתחמים מעוררי השראה עם הסיפור העתיק והקסום של עיר הרוח מעניקים חוויה עמוקה לקבוצות המחפשות חוויה אמיתית.

מאמרים נוספים בנושא טיולים בארץ

מאת: שלום כהןטיולים בארץ05/02/192517 צפיות
אזור הגולן מלא בקיבוצים נפלאים, נופים טבעיים, וכן אתרים היסטוריים שניתן לטייל ביניהם במשך השנה. בין היישובים הקהילתיים בגולן ניתן לטייל בנופים של נחל הירמוך, אזור הכנרת, נהר הירדן, גבול סוריה, ואזורים רבים אחרים הכוללים שלל סוגי נופים המושלמים לטיולים. עבור אלו שרוצים לטייל באזור הזה, אחת הדרכים הטובות ביותר לעשות זאת היא עם טיולי ג'יפים בגולן המאפשרים לכם לעבור שלל הרפתקאות בין נופי ישראל.

מאת: שלום כהןטיולים בארץ04/12/182473 צפיות
מחפשים אטרקציה מסוג אחר עם המשפחה, לחברים או לעצמכם - אך מוצאים את עצמכם מתלבטים במה כבר אפשר לחדש הפעם? הרשו לנו לסבר את אזניכם עם אפשרות חדשה שאולי לא חשבתם עליה, או לכל הפחות לא ברצינות - והקדישו כמה דקות כדי לחשוב על כך באופן אמיתי לגבי עצמכם, ולהבין לבד מדוע כל כך הרבה אנשים ונשים בארץ ובעולם מתאהבים בכך, וחוזרים על כך שוב ושוב. כן, גם אתם תופתעו לגלות עד כמה טיולי ג'יפים יכולים לדבר אליכם, ולא משנה אם אלה טיולי ג'יפים בצפון, בדרום במרכז או בכלל בחו"ל.

מאת: שלום כהןטיולים בארץ18/09/181827 צפיות
העובדים שלכם צמאים לזמן איכות אחד עם השני? ברור לכם שהם זקוקים לגיבוש כדי להכיר אחד את השני קצת יותר לעומק? אם כך, אין ספק שאפשר להבין מדוע אתם, בתור בעלי העסק, תוהים מה תוכלו לעשות בנידון. יש אינספור אפשרויות בכל מה שקשור לגיבוש העובדים ואם כבר ניסיתם הכול, מדוע שלא תיקחו אותם היום לחוויה כמו טיולי ג'יפים בגלבוע? טיולי ג'יפים בגלבוע מוציאים אותנו מהמרחב הרגיל שלנו, מפגישים אותנו עם נופים נהדרים ונותנים לנו את ההזדמנות לעשות משהו אחר. לכן כדאי גם לכם לחשוב על האפשרות הזאת כי אין ספק שהעובדים שלכ

מאת: שלום כהןטיולים בארץ13/07/181417 צפיות
כיום ניתן למצוא דילים לאילת אשר יציעו לכם לישון במלונות חמישה כוכבים או אוהלים מפוארים, מלונות רגילים או אכסניות מיוחדות. בסופו של דבר כל אחד מכם יוכל להיות בטוח כי הדרך שלו לחופשה חד פעמית בעיר המיוחדת תהיה קצרה מאי פעם וזאת אם באמת ירצה בכך. רק תצטרכו לוודא כי אתם בוחנים בהקדם האפשרי את האופציות השונות שקיימות וזאת כל עוד מדובר על דילים לאילת וזאת אם תרצו ליהנות כפי שלא היה מזה זמן רב.

מאת: טל בן דודטיולים בארץ16/04/181458 צפיות
למצוא מקום שאפשר לשכור אופניים לקבוצות, ולרכוב על רקע נופים קדומים, מוריקים, בשילוב שחיה בבריכה טבעית אינו עניין של מה בכך. אם תוסיפו ארוחה ומדריך מעולה שייתן הסבר ככה על הדרך, זו אחת החוויות החזקות שלכם בקיץ הקרוב.

מאת: tiloniטיולים בארץ01/02/181540 צפיות
קיץ ישראלי הוא עונה חמה מכל בחינה שהיא. הורים וילדים מטפסים על קירות במאמץ נואש, בציפורניים כסוסות, במאמץ למצוא עוד אטרקציה, עוד בילוי, עוד מופע ובעיקר – מה לעשות עם ילדים ובלעדיהם.

מאת: רוני הכהןטיולים בארץ10/12/171453 צפיות
הבחירה בחופשה אשר מתרחשת בקיץ היא גם הרבה יותר חכמה מלפחות שלושה היבטים שונים, בייחוד כאשר רוצים לצאת אל עיר הנופש האהובה על הישראלים, הלוא היא אילת, וגם כאשר רוצים לצאת אל הפלגה באילת בתקופה שהיא אינה הקיץ.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica