חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חייבים לדבר על חוה

מאת: אסנת בוקופצרקולנוע23/02/20121181 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

חייבים לדבר על חוה

צפיתי לאחרונה בסרט "חייבים לדבר על קווין". אחד הסרטים המשמעותיים, הטובים ועוכרי השלווה העוסקים ביחסים בין אם ובנה. בין אם לעצמה. על העברה והעברה נגדית.

מבקשת לציין שיש ספוילרים במאמר זה כדי לאפשר למי שעדיין לא צפה בסרט ורוצה לצפות בו באופן נקי, לבדוק קודם האם קריאת מאמר זה עלולה לשנות את חווית הצפייה שלו.

במהלך הצפייה בסרט מצאתי את עצמי חושבת על סיפורם של אדם וחוה ולא יכולתי שלא למצוא הקבלה בין חוה אם כל חי, לבין מה שקורה לאווה (חוה) בסרט.

הסרט ברובו מוגש מנקודת מבטה של אווה, האם, כך שנקודת המבט הסובייקטיבית שלה היא זו המנחה אותנו בצפייה בסרט.

ובסרט, אווה חוזרת שנתיים לאחר המאורעות, שהפכו את עולמה, למקום אותו היא מכירה הכי טוב. למקום העבודה שהיה בשבילה גן עדן לפני שנישאה והפכה לאימא.

עולם בו  "שלטה", הצליחה, עשתה כל מה שהתאוותה, בלי לחשוב על כלום מעבר לרגע הנתון שם הרגישה כמו מלכת העולם.

וכמו חוה בגן עדן ברגע אחד של "איבוד הדעת", וכשהיא יודעת שהיא לא "מוגנת", היא נסחפת אחר "היצר" ונכנסת להריון. מבחינתה העונש הוא סילוקה מגן העדן עם הקללה: "והרבה ארבה עצבונך והרנך בעצב תלדי בנים ואל אשך תשוקתך והוא ימשול בך" (בראשית ג').

אווה יולדת את בנה הבכור קווין. (ולא יכולה שלא לתהות האם השם קווין ניתן לילד בגלל הדמיון לשם קיין).

ולמרות דמותה הנעלמה של חוה מספר בראשית, בסרט נוצרת מערכת היחסים הראשונה שבין אם לבנה הבכור. מערכת יחסים שנעלמת בספר בראשית, אך יכולה להעלות שאלות לאור התנהלותו של קיין בהמשך, מה הייתה השפעתה של חוה על קיין בשנותיו הראשונות לפני ואחרי שנולד אחיו הבל. (ושוב גורם לי לתהות, למרות שמשמעות השם הבל הוא בעברית, מדוע נקראה אחותו הקטנה ו"האהובה" של קווין סילי).

חווייתה הקשה של אווה כאם מתחילה כשהיא נכנסת להריון, החיוך סר מפניה.

בקורס הכנה ללידה היא נמלטת משם מבוהלת לגמרי מכל הנשים החושפות את בטנן הגדולה ומתגאות בה.

במהלך הלידה האחות המיילדת מבקשת ממנה שוב ושוב להפסיק להתנגד לתהליך.

עם לידתו של קווין, אווה חווה את בכיו הבלתי פוסק של קווין בנה או את אי רצונו לשחק איתה כמשהו אישי נגדה. הדוגמא הטובה ביותר שלה היא כאשר מגיע פרנקלין, אביו של קווין הביתה, קווין אינו בוכה ומקבל את חיבוקו החם של אביו בשקט.

האם חוסר היכולת שלה לוותר על חייה הקודמים, האם התחושה של החלל המת בנפשה של אווה, האלימות האצורה בתוכה, אלימות המתבטאת בין היתר בפניה הקפואות לחלוטין כאשר היא מנסה להרגיע את בנה, ללמד אותו לשחק, הרגע שבו היא מציינת בפני בנה שהיא הייתה מאושרת לפני שהוא נולד, או זה שבו היא הורסת באגרסיביות את אקדח הצעצוע איתו קווין מלכלך את קירות חדרה, הם אלה הגורמים לקווין להרגיש "בלתי רצוי"?

האם בעצם כל מעשיו המכעיסים במכוון של קווין מהרגע שנולד הינם ניסיונותיו למשוך את תשומת ליבה, לעורר את אהבתה של אימו כלפיו? לקבל ממנה את החיבוק והאהבה שכל כך חסרים לו ממנה?

אפילו כשהוא צורח את נישמתו, אווה שאינה יודעת מה לעשות איתו מחזיקה את קווין כל כך רחוק ממנה כאשר גופו תלוי באוויר ואין כלום תחתיו.

האם אווה מעבירה אל קווין מיומו הראשון בעולם ואולי אפילו מבטן ומלידה את אכזריותה, הקור שבה, חוסר אהבתה אל עצמה ואליו, יכולת הניתוק המוחלטת שלה מהעולם?

כמו שקווין מציין בשלב מסוים: "בגלל שאתה רגיל למשהו זה לא אומר שאתה חייב לחבב אותו, הנה את רגילה אלי". 

וכותב שמשון ויגודר מתוך ההקדמה לספרו של תומס אוגדן "הקצה הפרימיטיבי של החוויה" (עם עובד 2010)

"אוגדן רואה בהזדהות השלכתית תוצר של יחסי גומלין בין תהליכים תוך אישיים ובין אישיים המתרחשים בו זמנית. מצבים רגשיים הקשורים לפנטזיות לא מודעות של אדם אחד (המשליך) מתעוררים, נחווים ועוברים עיבוד אצל אדם אחר (מקבל ההשלכה).

כך משתמש המשליך בזולתו כדי להיפטר מחלק פנימי כלשהו – הנחוה כבלתי רצוי או נתון בסכנה – ובאותו זמן גם שומר על אותו חלק פנימי, "המופקד" אצל הזולת.

המרכיב הבין אישי של ההזדהות ההשלכתית נכנס לתמונה, כאשר מקבל ההשלכה מופעל כך שהוא חושב, מרגיש ומתנהג בהתאם למה שהושלך עליו. במילים אחרות, נכפית עליו הזדהות עם החלקים המוכחשים של המשליך, שהוא חוה אותם כאילו היו שלו עצמו".

האם אם שאינה מסוגלת להרגיש כל אהבה ומשליכה את חוסר היכולת שלה לאהוב, את הזדקקותה לאהבה מבנה שזה עתה נולד ובעצם זקוק כל-כך לאהבתה והכלתה, יכולותיה וכוחותיה של אמו. כאשר האם עצמה מחפשת את אהבתו ואישורו של בנה דרך התנהגותו "הטובה" שתוכיח את אהבתו לאמו.

האם מתוך המחסור הזה של שניהם משהו טוב בכלל יכול לצמוח?

ונחזור לבראשית, חוה יולדת את הבל אח לקיין. אווה יולדת את סילי, אחות לקווין.

כאן נחלק הבית לשניים, ברור שאווה מעדיפה את סילי על פניו.

סילי ילדה טובה, היא מקבלת באהבה את הכול, כולל ההתעללויות של אחיה, אומרת תודה גם כאשר כואב לה.

אלימותה של אווה ממשיכה אל מול האלימות של בנה המתגרה בה ובודק את גבולותיו,

אך במקביל בודק גם את גבולותיה של אווה המגיבה באלימות כלפי האלימות שלו.

כזו השולחת את שניהם לבית החולים, ממנה קווין יוצא עם צלקת, צלקת בעזרתה הוא מזכיר לאימו מה עשתה לו וכיצד הוא "מגן" אליה בפני אביו כאשר הוא מסתיר ממנו כיצד קיבל את "אות הקין" שלו.

גם כאשר אווה מתנצלת במכונית בפני בנה על מה שעשתה היא אינה מסוגלת לדבר אליו בגוף ראשון אלא אומרת: "מה שאימא עשתה לא היה בסדר, אימא מתנצלת".

"ויהי מקץ ימים ויבא קין מפרי האדמה מנחה לה' והבל הביא גם הוא מבכורות צאנו ומחלבהן וישע ה' אל הבל ואל מנחתו לא שעה ויחר לקין מאד ויפלו פניו..... ויהי בהיותם בשדה ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו....".

וקווין בוחר להשאיר רק את אמו בחיים, האם בגלל שהיא מושא אהבתו הקמאית היחידה,

או שהוא בוחר להעניש אותה בחיים בגיהינום.

בדיוק כמו שאומרת אווה אל שני השליחים, שליחי בית האל, המגיעים לביתה לאחר שהכול הסתיים, השואלים אותה האם תגיע לגן עדן: "אני הולכת לגיהינום, קללת נצח, זה כל הסיפור".   

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אסנת בוקופצר, מסטר פרקטישינר בדמיון מודרך, אנ.אל.פי, טיפול בטראומה ותרפיית קו הזמן. טיפול אישי וזוגי. 054-4-515075 www.nlptherapy.co.il מייל: bukofzer@015.net.il 

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אסנת בוקופצר

מאת: אסנת בוקופצררוחניות - כללי06/06/15982 צפיות
כאשר אנחנו עובדים עם כלי ה-NLP והדמיון המודרך, אחד הדברים הראשונים שנלמד הוא שבסרט שלנו אנו השולטים והאחראים הבלעדיים לו. מכאן נחליט שבכל רגע נתון בסרט הזה נמלא את כל התפקידים - תסריטאי, במאי, גיבור, מפיק, צלם, מלחין ועורך - מתוך מודעות לתפקיד המתבקש בכל מצב.

מאת: אסנת בוקופצררוחניות - כללי15/05/151128 צפיות
בעבודה עם כלי ה-NLP והדמיון המודרך אנחנו לוקחים אחריות ומעניקים לעצמנו את האפשרות ליצור שינוי מהותי בעולמנו: חיים נטולי דרמה, שיאפשרו לנו ליהנות מעצמנו, מהסובבים אותנו ומחיינו.

מאת: אסנת בוקופצרבריאות הנפש15/09/131307 צפיות
הפסיכולוגיה החיובית מציינת שהמילה תודה אינה רק נימוסים טובים, אלא גם מועילה לתחושת העצמי. מחקרים בנושא מראים שהכרת תודה משפרת את איכות החיים, הבריאות הנפשית ומערכות היחסים, מייצרת רגשות חיוביים ועוזרת לנו להתמודד בתקופות לחץ.

מאת: אסנת בוקופצרבריאות הנפש27/08/131413 צפיות
הערכה עצמית, כשמה, תגיע קודם-כל מעצמנו - מכיוון שהמציאות הפנימית שלנו קודמת למציאות החיצונית, ואנחנו אלה הקובעים מה נכון לנו ומה לא, מה מתאים לנו ומה פחות, במה אנחנו מאמינים ובמה לא, ואילו ערכים קיימים בתוכנו. מתוך כך נותר לנו להבין שרק אנחנו יכולים להעניק אותה לעצמנו.

מאת: אסנת בוקופצרקורסים וסדנאות08/08/131150 צפיות
הדרך פנימה - סדנת דמיון מודרך ו-NLP לשנה החדשה עם אסנת בוקופצר וירון קולטון מפגש חווייתי חד-פעמי בתל-אביב - יום חמישי 29.8.13 ב-20:30 מוזמנים למפגש חווייתי, שבו נעשה שימוש בכלים העוצמתיים של הדמיון המודרך וה-NLP כדי להיכנס פנימה, לחקור את עולמנו הפנימי ואת תת-המודע - ולצאת רגועים, מחויכים ומחוזקים, מוכנים לשנה החדשה שבפתח.

מאת: אסנת בוקופצרבריאות הנפש28/07/131143 צפיות
עבודת ה-NLP עם קו הזמן הינה תהליך המתקשר עם תת-המודע שלנו ומתייחס לאופן שבו אנחנו מייצרים ומאחסנים זיכרונות, מחשבות ורגשות, כמו גם לדרך שבה המוח שלנו מקודד את מושגי הזמן השונים.

מאת: אסנת בוקופצרבריאות הנפש13/07/131108 צפיות
אמנות שאילת השאלות מזמינה מודעות ותרגול, ומאפשרת לפחות שלוש תשובות חדשות לכל סיטואציה. כמו כן, כאשר נחליף בשאלה את המילה 'למה' במילה 'איך', נגלה נקודת מבט חדשה - כזו שתאפשר לנו למצוא פתרון מהיר ומדויק למצבים שנראו לנו רגע קודם בלתי פתירים.

מאמרים נוספים בנושא קולנוע

מאת: shmolikקולנוע19/04/152883 צפיות
המידע שאנחנו מכניסים למוחינו הוא מה שבונה אותנו ומשנה את הדרך שבה אנו מסתכלים על דברים. הנה סרטים מומלצים מעוררי השראה, סרטי קומדיה ששינו לרבים את דרך ההסתכלות על החיים בעוד גרמו להם ליפול מהכיסא מרוב צחוק.

מאת: מיקוקה הפקותקולנוע11/11/142345 צפיות
העולם היום מתפתח במהירות ובכל יום מצטרפות לחיינו המצאות חדשות. הרבה מההמצאות הטכנולוגיות החדשות שאנו רואים עובדות בעיקרון של פיוז'ן- מיזוג בין דברים קיימים באופן שיוצר מוצר חדש. על פי העיקרון הזה פיתחו לפני מספר שנים בחברת הסטראט-אפ DigiGage מוצר המשלב תוכן וירטואלי עם מעלית- מיזוג של שני עולמות שונים שביחד יוצרים חווית משתמש חדשה לגמרי!

מאת: רז דרוםקולנוע10/09/143929 צפיות
אין כבר ספק בכלל כי הדרך הכי טובה לראות סרטים זה בצפייה ישירה. כי מה לעשות, סרטים לצפייה ישירה מקנה לנו הרבה יותר יתרונות מחסרונות. יש שני חסרונות שיכולים לפגוע בחוויה של צפייה בסרטים לצפייה ישירה והם איכות ותרגום מובנה.

מאת: רז דרוםקולנוע09/09/143256 צפיות
בעידן המודרני בו אנחנו חיים כאשר לכולנו יש אינטרנט סופר מהיר בבית, סרטים לצפייה ישירה הפכו לנפוצים מתמיד. עכשיו הרבה יותר קל לראות סרטים, יותר נוח, יותר מהיר ובקיצור הרבה יותר יעיל.

מאת: רז דרוםקולנוע04/09/1411196 צפיות
מעוניינים לראות את הסרטים הכי חדשים וגם כאלה שעדיין לא הגיעו לקולנוע באיכות הכי גבוהה ובחינם? הגעתם למקום הנכון.

מאת: רז דרוםקולנוע03/09/143251 צפיות
בעבר הרחוק, כאשר היינו מעוניינים לצפות בסרטים, היינו צריכים להוריד אותם דרך תוכנות מזעזעות כמו אימיול ואפילו קאזה למי שזוכר. ההורדות היו כל כך איטיות שלפעמים היה לוקח לנו שבועות להוריד את הסרטים שרצינו. האינטרנט המהיר עוד היה בחיתוליו, לינקים מהירים להורדה ישירה עוד לא היו קיימים והכל הרגיש ארוך ומייגע. כאשר מהירות האינטרנט גדלה לחמש מגה ואז לעשר מגה, לאט לאט ראינו שאנחנו כבר לא צריכים להוריד את הסרטים על מנת לראות אותם, האינטרנט שלנו מספיק מהיר על מנת לראות סרטים לצפייה ישירה באיכות סבירה.

מאת: רז דרוםקולנוע28/08/147471 צפיות
אין ספק כי עכשיו זו התקופה הכי יפה בעידן של סרטים לצפייה ישירה עם תרגום מובנה. כיום ניתן להשיג סרטים חדשים באיכות גבוהה מאוד עוד לפני שהם מגיעים לקולנוע.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica