חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

קשר מורה- הורה במסגרת החינוכית

סיבות עיקריות לתמורות בסמכות המורית ולמעורבות ההורים במסגרת החינוכית

 

  1. העידן הפוסט מודרני הביא עימו הרבה שינויים חברתיים שכמובן השפיעו גם על המוסד החינוכי. למשל שימוש בטכנולוגיה כמו אינטרנט, מכשירים סלולרים.  המרחב הווירטואלי טשטש את המציאות של מגבלות זמן ומרחב שמצריכות דחיית סיפוקים, הכול אפשרי כאן ועכשיו בלחיצת כפתור. בקרב הורים רבים נוצרה תחושה וציפייה לזמינות online של המורה לנוכח התפתחויות טכנולוגיות אלו ואחרות.
  2. נגישות המידע- השפעה נוספת של העידן הפוסט מודרני היא שהמידע שפעם היה נגיש רק למורה דרך הכשרות מקצועיות שעבר נגישות היום גם להורים, לפחות באופן חלקי, שוב, דרך מקורות המידע האלקטרונים. הורים מגלים בקיאות בתוכניות לימוד שונות , קוראים משובים עליהם וחשים רצון להשפיע כך שילדם ילמד בשיטה זו או אחרת.  גם פה מצב זה יכול ליצר פגיעה בסמכות שכן המורה אינו מקור הידע הבלעדי.
  3. אמיתות רבות- אחד מהערכים המונחלים בעידן זה הוא כי אין אמת מוחלטת יש הצפה של גישות חינוכיות וידע תיאורטי שלא אחת סותר אחד את השני. במציאות זו נוצרים סיטואציות רבות בהם העולם הערכי ממנו בא הילד שונה בבסיסו ובמהותו מהעולם של המורה כאדם ומתפיסתו הערכית כמחנך.
  4. זכויות הילד-בשנים האחרונות התפיסה הרווחת בין אם באופן גלוי ובין אם באופן סמוי היא שהילד הוא במרכז. יש לכך היבטים חיוביים כמו תפיסת הילד כבעל זכויות, הצורך בהגנה על הילד במקרים חריגים וכולי. לעומת זאת נולדת ציפייה הורית לכך שגם בבית הספר הילד יראה וצרכיו יהיו מרכזיים לעיתים תוך ביטול וכעס על צרכי המערכת והציפייה להתאים את הילד למסגרת.
  5. הורים בקריירה- לאחרונה שני ההורים יוצאים לעבודה ומפתחים קריירה לכך מלווים רגשות אשמה גדולים מאד מצד ההורים. הזמן שהם מבלים עם ילדיהם הוא מצומצם יותר מאשר בעבר ולכן בזמן המועט הם אינם רוצים לעסוק בסוגיות משמעת וחינוך אלא להיתפס כטובים, מפנקים ואוהבים, מה שמשאיר למחנכים את עול החינוך.

 

כדי שהמורה יצליח ליצור קשר בונה ומיטיב עם ההורים עליו להחזיק בתוכו מספר הנחות יסוד שילוו אותו בכל התערבות.

הנחות יסוד בבסיס התקשורת:

  1. מערכת החינוך כפי שהיא בנויה היום לא מצליחה לתת  סביבה אידיאלית ללמידה לא למורה ולא לתלמיד.
  2. אישיותו של הילד מורכבת ממכלול של יכולות, כישורים, תכונות , תחומי עניין ועוד. וההיבט הלימודי מהווה רק פן אחד  זהותו.
  3. אני כמורהו של התלמיד מכיר רבדים מסוימים באישיותו שנחשפים במהלך היכרותי עימו במסגרת בית הספר, ההורה מכיר צדדים אחרים בתלמיד שאיני ער להם.

המרחב שיאפשר תקשורת בונה:

  1. המורה צריך לחוש בטוח, לא לתרגם את דברי ההורה כאיום או כהתקפה עליו.

·         התמקצעות מתמדת מעניקים למורה תחושת בטחון

·         הכרות מעמיקה עם התלמידים , עם קשייהם וכוחותיהם מעניקה למורה בטחון.

·         יצירת מרחבים להתייעצויות מקצועיות סביב סוגיות חינוכיות פדגוגיות.

·         הכרת המורה במגבלות המערכת ובמגבלותיו שלו.

  1. המורה צריך ליצור מרחב לדיאלוג אמפאטי שבו הוא מרשה לעצמו לרגע לצאת ממגבלות תפקידו וזהותו המקצועית לעבר נעליו של ההורה. רק לאחר יחוש את חוויתו של ההורה יוכל לחזור לתפקידו כמורה ולנסות לתת מענה

·         ליצור משחקי תפקידים תוך כדי שיחה.

·         למורים שהם גם הורים לנסות לחשוב איך היו חשים בסיטואציה דומה שבה היו מעורבים ילדיהם.

·         לנסות ולהיזכר בחוויות של המורה כילד מבית הספר היסודי והתיכון שמזכירות את הסיטואציה הנוכחית.

  1. כדי שהורה יוכל לקחת אחריות על חלקו הוא צריך לחוש שגם המורה לקח אחריות אמיתית.

·         המורה יברר לעצמו מה מדברים יש ביכולתו לשנות, על מה הוא מסוגל לקחת אחריות .

·         המורה ייעזר בצוות המקצועי שנמצא לצידו והבעיה לא תחווה כבעיה אישית שלו אלא כקושי של המערכת

  1. ההורה צריך לחוש שהמורה רואה את ילדו, מכיר אותו על כוחותיו וחולשותיו. שהוא פועל ממניעים חינוכיים טהורים ולא משיקולים זרים אחרים. (חיפוי על חוסר מקצועיות, שיקולים כלכליים, רגשות מסוימים כלפי התלמיד)

·         למשל שימוש במחברת קשר לא רק להערות אלא גם להארות ולהיבטים חיוביים שאתה כמורה נחשף אליהם במהלך היום יום.

·         עידוד הילדים לראות את יכולותיהם וכישוריהם לא רק מפן לימודי אלא גם בהיבטים של יוזמה, יצירתיות, מנהיגות, חברות, רגישות וכולי

  1. המורה צריך לשאוף לשיח שאינו שיח דיכוטומי בו כל אחד מציג עמדה מנוגדת לשני אלא ששני הצדדים יחזיקו את מורכבות הדילמה והבעיה.

סימן לדיאלוג מוצלח הוא כאשר ההורה והמורה עומדים מאותו צד של המתרס כשותפים לתמיכה בתלמיד.

הכותבת מעבירה סדנאות לצוותי חינוך בנושא הקשר הורה- מורה לפרטים ניתן לפנות לזהורית אסולין שמחון 050-2774277

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הכוצבצ הינה פסיכולוגית קלינית המתמחה בטיפול בילדים , נוער ובהדרכות הורים . בעלת קליניקה פרטית במודיעין ועובדת בפנימיות חינוכיות של עליית הנוער.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת זהורית אסולין שמחון

מאמרים נוספים בנושא חינוך ולימודים - כללי

מאת: עידן קלייןחינוך ולימודים - כללי20/12/213981 צפיות
Среди множества разнообразных и популярных курсов, предлагаемых в последние годы пенсионерам и пожилым людям, есть ряд особенно интересных и привлекательных вариантов - вот некоторые из них, о которых стоит знать:

מאת: עופר שלוחינוך ולימודים - כללי24/09/204836 צפיות
הכל על מקצוע עיצוב גרפי וקורס עיצוב גרפי.

מאת: רונית שמאי שורץחינוך ולימודים - כללי12/07/191907 צפיות
אם הילד שלכם לומד מתמטיקה ללא שימוש במחשבון או אפילו אם מותר לו כבר להשתמש במחשבון – בכל מקרה כדאי ללמד אותו לבדוק את התוצאות בפתרון השאלות. יש דרך קצרה לחישוב אחוזים, שיכולה לעזור במניעת - או תיקון - טעויות חישוב.

מאת: ליאורחינוך ולימודים - כללי02/05/182253 צפיות
הנדסאים מאזור תל אביב, יכולים לעבוד במרכז הארץ. ההנדסאים העתידיים, לומדים בבתי הספר להנדסאים, שנקראים גם בשם מכללות טכנולוגיות.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/181738 צפיות
לימודי הנהלת חשבונות נחשבים לבחירה פופולארית בקרב אנשים אשר מחפשים מקצוע בעל אפשרויות תעסוקה מגוונות וביקוש נרחב. לימודי הנהלת חשבונות מתקיימים במכללות ובתי ספר מקצועיים רבים ברחבי הארץ בהם ניתנת האופציה ללמוד במתכונות גמישות כמו מתכונות לימודי יום, מתכונות לימודים חלקיות ומתכונות לימודי ערב.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/181657 צפיות
אתם יושבים מול המחשב, מדפדפים בין אתרים שונים של לימודים ותוהים לעצמכם מה כדאי לכם ללמוד. בעולם של היום קשה מאוד למצוא תעסוקה ללא תואר או תעודה, ולכן אנשים רבים מתחבטים בשאלה מה עליהם ללמוד כדי שהם יוכלו לצאת לשוק העבודה ולמצוא תעסוקה שהיא גם מעניינת וגם בתחום מבוקש. עבור רבים מאלו שחושבים על כך, התשובה היא הנהלת חשבונות הודות לאופי הדינמי של המקצוע הזה, וגם הביקוש הרב שלו. עם תעודה של מנהל חשבונות, עולם התעסוקה יהיה פתוח בפניכם, ואתם רק תצטרכו לבחור את המקום שאתם רואים את עצמכם נמצאים בו.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/181527 צפיות
המסלול ללימודי הנהלת חשבונות נחשב בשנים האחרונות לאחד ממסלולי הלימוד המבוקשים ביותר בישראל. מטרתם של לימודי הנהלת חשבונות הינה להכין את תלמידיהם להשתלבות בעולם המקצועי של מנהלי החשבונות בישראל, כמו כן במהלך הקורס ניתנת הכנה למעבר מבחן ההסמכה של משרד התעסוקה אשר מסמיך מנהלי חשבונות צעירים לעבודה בשוק המתפתח בארץ. לימודי הנהלת חשבונות נחשבים לבחירת מקצוע חכמה אשר טומנת בחובה יתרונות רבים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica