חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תרפיה בטבע , גינון טיפולי -שיטת תמר-ה

מאת: תמר בן נפתליפסיכולוגיה03/11/20091695 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

 תרפיה בטבע וגינה טיפולית – בשיטת " תמר-ה "

 

המלצה על ספר חדש וייחודי שניכתב לראשונה על  תרפיה בטבע, גינון טיפולי ,שילוב אקולוגיה , בעלי חיים ותרפיה באומנויות בשיטת טיפול פסיכו תרפויטית.

עבודה בטבע ובגינה עם אוכלוסיות מיוחדות איננה תופעה חדשה, והיא מתרחשת שנים רבות במסגרות חינוכיות, שיקומיות ורוחניות. מחנכים ומטפלים רבים נעזרו בגינון ובטבע למטרות ריפוי, שיקום ובריאות הגוף והנפש.

הייחוד ש ל שיטת  תמר- ה הוא בכך, שהיא מאחדת ומנסחת בצורה אינטגרטיבית עקרונות עבודה בטבע ואקולוגיה עם עקרונות תרפויטיים באמנות; עקרונות הוליסטיים, המכילים את כל מורכבויות האדם - הקוגניטיביים, הרגשיים והיצירתיים. מדינת ישראל זקוקה לתחום המשלב חשיבה אינטגרטיבית של אקולוגיה, חקלאות, קשר לטבע וטיפול; במיוחד באוכלוסיות מיוחדות כמו קשישים, ילדים צעירים, נוער בסיכון ואנשים במסגרות שיקומיות, שאינם מקבלים את הדרוש להם על מנת להתפתח בצורה תקינה.

בחיינו זקוקים כל בני האדם ל"מרחב המעבר" הוויניקוטי. כולנו זקוקים למקום שבו הקונפליקטים, השבלוניות של החיים, ההפצצה הטכנולוגית והחשיבה הפונדמנטליסטית אינם מגיעים אליו. מקומות חיבור אלו קיימים בטבע. עקרונות של גינון טיפולי הינם בסיסיים וישימים, ונחוצים בכל אזורי חיינו.

אני מברכת את הוצאת הספר ואת תמר על היכולת לפתח כיוון טיפולי אינטגרטיבי חדש. מקווה אני, שהספר יקדם את השטח המבורך, ויהווה פריצת דרך בשטח הטיפולי, בחינוך המיוחד ובתחום השיקום.  

פרק מהספר המתאר את שיטת תמר-ה –

במסגרת הטיפול נפגשים המטפל והמטופל במרחב של הטבע ו/או חממה, גינה, ערוגות מותאמות ועציצים, ועובדים יחד, תוך שימת דגש והבהרה של תהליכים אישיים ורגשיים המתרחשים במקביל ובו-זמנית לפעילות הפיזית.

במקביל לעבודה באדמה ובגינה, נוצר מרחב רגשי, המאפשר שינוי וריפוי בחשיבה ובהתנהגות בחיי המטופל, כמו גם שינוי ושיפור במרכיבים מוטוריים-שיקומיים, תחושתיים, קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים.

העבודה בגינה והמפגש בטבע מאפשרים התפתחות בכמה מישורים מקבילים:

שיפור בתחום המוטורי והפיזי - סיבולת הגוף, התמודדות עם קושי גופני, תיאום עין-יד ותפקודים פיזיים ייחודיים למשתקמים מפגיעות ראש ונכויות פיזיות.

שיפור קוגניטיבי, לימודי וחינוכי – שיפור יכולת התכנון והחשיבה המובנית, פיתוח יכולת לימודית ויישום מיידי של לימודי מדע, חשבון וטבע בשטח, פיתוח יצירתיות, מסירות מתמשכת לנושא לימודי; רצינות, אחריות ושקדנות עם צמחים ובעלי חיים באופן מתמשך, פיתוח מיומנויות זיכרון לטווח קצר, בינוני וארוך, תוך זכירת משימות, שמות צמחים ופרחים, פיתוח יכולת ללמידה עצמאית ופתרון בעיות בשטח ובחיים; חינוך לאהבת האדמה והארץ.

שיפור בהיבטים חברתיים ובין-אישיים - יכולת לתכנן ולפעול בצוות, פיתוח תקשורת, הקשבה הדדית לחברי הקבוצה ולצורכי הצמח והטבע, פיתוח דאגה ואחריות מתמשכת למישהו אחר ממני, חלוקת אחריות ופעולה למען מטרות משותפות כקבוצה, חֶברה והעולם (דרך הפן האקולוגי), שיפור יכולת הנתינה, נדיבות וּויתור על נוחות למען האחר - צמח, חיה, קבוצה; פיתוח צורך והנאה מעבודת צוות ושיתוף פעולה למען מטרה ומשימה מתגמלת משותפת; יכולת לקבל עזרה ולסמוך על אחרים, לימוד וחיזוק תחושת ההנאה מאחריות משותפת וזיקה הדדית לאנשים אחרים, השותפים עמי בגינה או במסע בטבע; יכולת לשוחח ולחלוק רגשות וחוויות עכשוויות; שיפור היכולת להצליח להתמודד ולפתור בעיות כאן ועכשיו באופן מבוקר ומונחה.

שיפור בהיבטים פסיכולוגיים – יצירת מרחב פנימי חיובי, אופטימי ויצירתי כדרך לפיתרון בעיות עתידיות בחיים; יצירת מרחב מאפשר ומכיל, וחוויה מתקנת של קשרים בין-אישיים פוגעים, דוחים ופולשניים, דרך המפגש עם הצמחים ובעלי החיים המקבלים כל אחד באהבה ובאופן שוויוני, בתיווך המטפל. שיפור בדימוי העצמי הפנימי והעצמת תחושת המסוגלות האישית דרך הצלחה והעצמה בגינה ובמשימות בטבע.

עידון ותיעול כעסים - דרך התמודדות עם משימות גנניות מתסכלות ואירועים בלתי צפויים בטבע. התמודדות עם דחיית סיפוקים מיידיים (דרך שהייה בחוץ במזג אוויר משתנה, קיצוני ובלתי ממוזג, נביטה המתרחשת לאחר שבועות, צמיחה איטית ומתסכלת של השתילים - קצב אחר משלי להתרחשויות השונות בטבע).

יכולת לחוות שליטה וניווט של חיי הצמח, החיה בגינה ולבסוף גם על חיי. האדם הנזקק, תלוי, מיוחד ומטופל, המקבל כל הזמן סיוע ועזרה - הופך למטפל במישהו, במשהו.

יכולת לפנות ולבקש, ואף להאמין שתקבל, עזרה מאדם מבוגר, מחברים למשימות הגנניות, מחבריך המתמודדים עמך בקשיים בטבע, ומהטבע עצמו - בורות מים, מחסה של עץ מהשמש הקופחת, מזון מבעלי חיים וצמחים ו...כל צרכינו.

שיפור היכולת לחיות מתוך תודה, הנאה ושמחה לנוכח כל השפע שהטבע והעולם מציע לאדם, בכל שעה ובכל מקום. כותבת הספר- תמר בן נפתלי מכללת תמר-ה בע"מ –

אתר של "תמר-ה": www.tc-tamara.com

כותבת המאמר-  מרים גרוסמן הראל

    פסיכותרפיסטית בכירה
  מחברת הספר ''PATCHWORK'' (2009),    
     הוצאת קרנק, לונדון

 

.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

כותבת המאמר –

תמר בן נפתלי. בעלת M.A. מאוניברסיטת חיפה בייעוץ וחינוך מיוחד

מרצה במכללת גורדון במסלול לחינוך מיוחד, הרצתה שנים במכללת בית ברל במסלול להכשרת תרפיסטים באומנות ( בגישה הפנומנולוגית- אוניברסיטת חיפה) , מנהלת מכללת תמר-ה לגינון טיפולי ,תרפיה בטבע ושילוב אומנויות, בעלת קליניקה פרטית ומרכז טיפולי, תרפיסטית באומנות במשרד החינוך המשלבת טבע וגינון , שימשה כיועצת חינוכית, מחנכת ומורה לאומנות במערכות החינוך בישראל. כותבת הספר- תרפיה בטבע - גינון טיפולי. שיטת תמר-ה

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת תמר בן נפתלי

מאת: תמר בן נפתליפסיכולוגיה03/11/092127 צפיות
ל השילוב בין עולם החינוך לעולם הטיפול והפסיכותראפיה המתאפשר בגינה הטיפולית . טיפול בעזרת הגינון הטיפולי ,תרפיה בטבע ושילוב אומנויות לפי שיטת תמר-ה.

מאמרים נוספים בנושא פסיכולוגיה

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196313 צפיות
מאמר המציע דרכי פתרון לאי גמילה מטיטולים בקרב בני 3-4. דרכי הפתרון מובאות מהזווית הפסיכולוגית הקלינית: חיזוקים חיוביים לילד לעומת עונשים וחיזוקים שליליים, וכד'. המאמר מתבסס על הקשר שבין ביקורת שלילית לילדים לחוסר הצלחתם להיגמל מהטיטולים.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196313 צפיות
כל מה שאתם צריכים לדעת על מנת לזהות אצל ילד בן 3-4 סימפטומים של אי גמילה מחיתולים. המאמר יציע פרשנות מדוע הדברים נוצרו ויספק מידע על פתרונות אפשריים אליהם.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196168 צפיות
מאמר מידע על הרטבות לילה. המאמר סוקר את הבעיה מהזווית הפסיכולוגית הקלינית ומציע, באמצעותה, דרכי פתרון אפשריות.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196295 צפיות
מאמר מומחים על הרטבת לילה. נקיטה בגישות פסיכולוגיות קליניות לפתרון הבעיה. שילוב אמצעים רפואיים במידת הצורך. מטרת המאמר היא להדריך אתכם בתחילת ניסיונכם לפתור בעיה זו.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196379 צפיות
תיאור הרטבת לילה אצל מבוגרים, ואי שליטה בסוגרים. הצעת פתרונות פסיכולוגיים לצד רפואיים להתמודדות עם בעיה זו: הורדת מתח ולחץ, אבחון מדד הסוכר בבדיקות המעבדה לצורך הסקת מסקנות לגבי הישנותה של סוכרת, ועוד.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196576 צפיות
תיאור בעיה פסיכולוגית נדירה בשם 'חרדת האסלה'. במסגרתה, ילד שיצא מגיל הינקות בהגיעו לגיל 4 נרתע מהאסלה ועושה את צרכיו בבגדיו. במאמר נדון בהיווצרות הבעיה, זיהוי סימפטומים ודרכי פתרון.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196250 צפיות
מאמר מידע על הרטבת לילה אצל ילדים, תוך גיבוש פתרון בגישה הפסיכולוגית הקלינית. במאמר זה מוצעות דרכי התנהגות של ההורים שמומלץ ליישם על מנת להימנע או לצמצם את ההרטבה, לצד ייעוץ עם פסיכולוג קליני.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica