חפש מאמרים:
שלום אורח
17.07.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עקרונות המחקר היישומי - הגדרת מטרות ותחומים

עקרונות המחקר היישומי – הגדרת מטרות ותחומים

לביצוע הערכה ומדידה במסגרת העבודה ובכלל יש להתייחס כאל מחקר לכל דבר ועניין כפי שמקובל במסגרת המדע. בניית תהליך הערכה ומדידה המיישם מספר כללים פשוטים יסייע בקבלת תמונת מצב מהימנה ברמת הפרט והארגון ויאפשר לגבש מסקנות מבוססות ממצאים - מסקנות הנתמכות אמפירית בממצאי המחקר.

בסדרה של שלושה מאמרים נתייחס לאבני דרך בתהליך הערכה ומדידה במחקר יישומי. נציג את הדברים בהתאם לסדר הכרונולוגי שבו דברים אמורים להתבצע, נביא דוגמאות לטעויות שכיחות ונסכם כל נושא 'בעשה ואל תעשה'. מאמר זה מתייחס לחלק הראשון של ביצוע מחקר, גיבוש מטרות וגזירת תחומים, במאמר השני נתייחס לחיבור שאלות (פריטים) סגורות ופתוחות ובמאמר אחרון לסדרה, למבנה הכלי.

הגדרת מטרות

לעיתים קרובות, במסגרת העבודה, מחקר יוצא לדרך כתוצאה מצורך ספציפי ודחוף וללא תכנון מוקדם ראוי, ללא שהוגדרו מטרות ברורות. במקרים אלו החשיבה היא מלמטה למעלה בלבד [Bottom-Up]; לא רואים את המכלול רק את הצורך הצר והמידי ובוחרים 'אוסף שאלות מעניינות'. בתום המדידה מסתבר, א. שאין תשובה, אפילו לא לצורך המאוד ספציפי שהוגדר כיוון שהוא רחב ומורכב יותר ממה שהעריכו. ב. ישנם עוד הרבה צרכים חשובים ודחופים שנשארו ללא מענה.

המחקר יישומי חייב להתחיל בהגדרה ברורה של המטרות, על מנת להקל על תהליך הגדרת המטרות רצוי לבצע חלוקה לשני סוגי מטרות, מטרות אינפורמטיביות ומטרות יישומיות.
1. המטרה האינפורמטיבית -  איזו מציאות מעוניינים למדוד, איזו תמונת מצב מעניינת אותנו. חשוב להגדיר כאן, א. מהי המציאות המעניינת אותנו [לדוגמא: איכות השמה? מסוגלות תעסוקתית? שביעות רצון?]. ב. פרספקטיבה של מי מעניינת אותנו [לדוגמא: משתתפים? צוות? מנהלות ומנהלים? מעסיקים?].

2. המטרה היישומית - לשם מה ישמשו הממצאים, מה אנו מעוניינים לעשות עם התוצאות שיתקבלו [לדוגמא: שיפור הליווי הפרטני? שינוי בתוכנית? הצגה לתורמים והשגת תרומות?].

מתוך המטרות האינפורמטיביות והיישומיות תיגזר שיטת המחקר, האוכלוסייה [אל מי התוצאות יתייחסו], מסגרת הדגימה, התחומים שיבדקו, הכלים שישמשו לאיסוף הנתונים, שיטת ההעברה, הניתוחים הסטטיסטיים, אופן הצגת הממצאים ועוד.

עשה ואל תעשה בתהליך הגדרת מטרות

* דיון חופשי ופתוח לגבי א. מה רוצים לדעת [אינפורמטיבי] ו – ב. מה רוצים לעשות עם המידע [יישומי]. 'לזרוק' הכול ובאופן חופשי לחלל החדר.

* מתוך אוסף הדברים שעלו יש להגדיר את המטרות באמצעות משפט אחד קצר וברור עבור כל מטרה. מה שלא ניתן להגדיר היטב באמצעות משפט אחד לא הוגדר היטב.

* רצוי לא יותר מ 3-4 מטרות, אם ישנן מספר רב מידי של מטרות, לאחר הגדרתן יש לבצע תעדוף ולדרג את מידת חשיבותן.

* אל תדלגו על השלב של הגדרת מטרות, אל תבנו כלי המורכב מאוסף אקלקטי של שאלות חשובות. ללא הגדרה ברורה של המטרות נקבל אוסף שאלות ותשובות לא מייצגות ולא מקיפות, נגלה בדיעבד כי האינפורמציה שקיבלנו לא מספקת תמונה ולא מאפשרת הסקת מסקנות מבוססת ממצאים.

הגדרת תחומים

מתוך המטרות נגזור את התחומים הרלוונטיים, אותם התחומים שקבלת תמונת מצב ביחס אליהם תאפשר לעמוד במטרות האינפורמטיביות והיישומיות של המחקר. לדוגמא, המטרה האינפורמטיבית שהוגדרה הינה בחינת מידת שביעות הרצון של הלקוחות משירות מסוים והמטרה היישומית שיפור שביעות הרצון מהשירות. עתה נבדוק מה רלוונטי לשביעות הרצון, לדוגמא, אם מדובר ברשת מסעדות, אזי טיב וגיוון האוכל, שירות והמחירים תחומים מתבקשים.

לכאורה הדבר טריוויאלי, בפועל, במקרים רבים, מדלגים על התחומים ומחברים שאלות 'מעניינות' או 'חשובות'. לדוגמא, שאלה כגון 'מהי שביעות רצונך מהשירות?' אכן חשובה ומעניינת. אולם, תחום השירות, כמו תחומים אחרים, מורכב ורחב ועל מנת להקיפו ולמצותו מתחייבות שאלות נוספות כגון אדיבות, מהירות ועוד. הגדרה קודמת של תחומים ומבט מלמעלה למטה
[Top-Down], יסייע לנו לזהות את מרכיבי התחום, לבחור שאלות מקיפות ומייצגות ולהעלות את תוקף התוכן.

לאחר מכן רצוי לבצע תהליך הפוך, מלמטה למעלה, לשוב ולבדוק האם השאלות שבחרנו רלוונטיות ומייצגות את התחום והאם הן מקיפות וממצות את התחום. שאלה כללית על התחום כמכלול, כגון 'מהי שביעות רצונך הכללית מהשירות' כשאלה מסכמת אחרונה בהחלט יכולה להוסיף.

עשה ואל תעשה בתהליך הגדרת תחומים

* מתוך המטרות האינפורמטיביות והיישומיות הגדירו את התחומים הרלוונטיים.

* התחומים צריכים להיות מוגדרים במילה שתיים. מה שלא הוגדר במילה שתיים לא הוגדר היטב.

* וודאו כי התחומים שהוגדרו רלוונטיים וממצים את המטרות.

* אל תדלגו על השלב של הגדרת תחומים, אל תתחילו מרמת השאלה, לרוב על מנת להקיף ולייצג תחום היטב נדרשות מספר שאלות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
יוסי פריאר דרור מנכ"ל משב מחקר יישומי

משב מחקר יישומי הינה חברת מחקר רב תרבותית ורב לשונית, המתמחה במתן שירותי מחקר וסטטיסטיקה למגזר השלישי, העסקי, הפרטי ולאקדמיה. החברה דוגלת באיכות מקצועית גבוהה, מספקת שירות מהיר וממוקד ומפתחת קשר אישי עם לקוחותיה.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת משב מחקר יישומי בע"מ

מאת: משב מחקר יישומי בע"ממדעי החברה - כללי03/05/131558 צפיות
במאמרים הקודמים התייחסנו לגיבוש מטרות והגדרת תחומים ולחיבור נכון של שאלות (פריטים) במאמר זה נתייחס למבנה הכלי (השאלון).

מאת: משב מחקר יישומי בע"מפסיכולוגיה30/04/13971 צפיות
במאמר הקודם התייחסנו לחלק הראשון של ביצוע מחקר, גיבוש מטרות והגדרת תחומים במאמר זה נתייחס לחיבור שאלות (פריטים), סגורות ופתוחות ובמאמר אחרון נתייחס למבנה הכלי.

מאמרים נוספים בנושא פסיכולוגיה

מאת: ילדונתפסיכולוגיה10/06/19166 צפיות
האם גמילה מהימורים אפשרית? ניתן לומר שהסיבה העיקרית לעליה החדה במספר המתמכרים שנדרשים לגמילה מהימורים היא הנגישות הקלה של ההימורים על כל סוגיהם, הן באינטרנט והן מחוצה לו, לכל שכבות החברה ולכל הגילאים.

מאת: עידן שלומןפסיכולוגיה02/10/181269 צפיות
אין דבר מרגיז, קשה ומאתגר יותר מחוסר מוטיבציה אשר מובילה אותנו פעם אחר פעם לכורסא, לטלוויזיה או למקום הנוחות של כל אחד מאיתנו. במאמר זה, ד"ר שרית פוני ממרכז טיה, תשתף אותנו עם כמה טיפים שיעזרו לכל אחד להניע את הגלגלים קדימה.

מאת: מקדם אתריםפסיכולוגיה13/02/174582 צפיות
משפטי מפתח בסטטיסטיקה

איך להסביר את עצמך, איך לדעת להסביר, איך תדע שהבנת, איך להסביר לעובדים, איך לגרום למישהו להבין אותך, תקשורת זוגית, מטפל טוב, מאמן אישי: לפעמים בן אדם יש מצב שהוא רוצה לדעת אם הוא הבין משהו או לא, את נגיד לומדת פה משהו את רוצה לדעת אם הבנת או לא איך את יכול לדעת אם הבנת או לא אז יש תיאוריה שאומרת תנסי להסביר למישהו אחר, תכתבי ואז כשתכתבי זה מאלץ אותך לראות מה הבנת כי כשכותבים זה כמו להסביר למישהו ולהסביר למישהו זה לאלץ את עצמך להבין יותר טוב. עכשיו הנרחב יותר של זה אומר תסבירי ...

איך לפתח שיחה זורמת, מיומנויות תקשורת בין אישית, טיפים לניהול שיחה, איך לפתח שיחה נעימה, איך לפתח שיחה טובה, איך ליצור אוירה נעימה, מאמן אישי, טיפול נפשי: עכשיו הנושא הוא כזה מבחינת פיתוח שיחה, אוקי אז השאלה היא כזאת איך לפתח שיחה בצורה שתהיה טובה לצד השני אז אולי זה כבר נאמר באיזה הקשר אחר אבל בא נגיד את זה באופן מוגדר יותר, אז קודם כל בגדול איך מפתחים שיחה לוקחים את המשפט שנאמר ומוסיפים עליו. לדוגמא מישהו אומר "אני רוצה לאכול" יש פה שלוש מילים "אני רוצה ולאכול", אפשר לפתח שיחה ...

מערכות יחסים, הכל עניין של הגדרה, מיומנויות תקשורת, ניתוח תהליכים, תקשורת בין אישית, קואצ'ר, מומלץ: מה האמת האם היא פינתה את המקום או לא פינתה את המקום מה האמת? ש: תגדיר פינתה את המקום. אליעד: יפה תגדיר פינתה את המקום ומה האמת שהיא פינתה את המקום או לא? ש: מה ההגדרה של פינתה את המקום אם זה מכונה המקום אז בהגדרה כן. אליעד: אוקי ואיזה הגדרה אתה מעדיף שתוגדר לפינתה את המקום. ש: לא אכפת לי. אליעד: אתה יודע זה אחר כך יופעל גם נגדך. ש: יש כבר היסטוריה שזה יופעל עליה. אליעד: זה כמו ...

טיפים למערכות יחסים, זוגיות במקום העבודה, איך לגרום לבחורה להתאהב בך, להתחיל עם מישהו במקום העבודה, טיפים לזוגיות, איך לגרום למישהו לאהוב אותך, טיפול אישי, פסיכותרפיה הוליסטית: עכשיו הנושא הוא כזה איך לגרום למישהו לאהוב אותך, מה זאת אומרת נניח שאת רוצה לגרום למישהו להתאהב בך יכול להיות כזה מצב? אוקי אז כמובן שיש מיליון ואחד דרכים ועצות ושיטות אבל אני רוצה לתת עוד עצה כללית, הרעיון הוא תביאי את עצמך לסיטואציה שבה הוא מרגיש שהוא קודם כל אומר לך תודה אבל מרגיש רגשות של הודיה. למה ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica