חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ולידציה- 21CFRPart11 על קצה המזלג מה זה בדיוק?

מאת: אילן שעיהתעשייה13/02/20159247 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ראשית דבר נרצה לחשוף את הקוראים המבינים יותר והמבינים פחות למושג ה-CFR. מה זה בעצם CFR? קיצור של Code of Federal Regulation, מכיל בתוכו את מערכת החוקים של מדינת ארה"ב ומחולק ל 50 כותרים ( Titles) כדוגמת:

Title 16: Commercial Practices, Title 17: Commodity and Securities Exchanges ,Title 18:   Conservation of Power and Water Resources etc…

בהקשר לעניינו CFR-21 הוא קובץ הנחיות המתייחס לרישומים האלקטרוניים והחתימה האלקטרונית במערכות אוטמציה ובקרה. תעשייני הפארמה מכירים את קובץ הנחיות זה טוב מאוד והוא משמש כמרכיב עיקרי במלאכת הואלידציה של מערכות מפוקדות. קיימים מס' חברות בקרה בארץ אשר מספקות שירותי ואלידציה אשר מתמחות בסעיף זה, אחת מהמובילות בתחום היא חברת סמארט לוג'יק

כפי שנאמר קודם 21 CFR PART 11 מכיל חוקים למערכות ממוחשבות בכל הנוגע ל FDA. תפקידו העיקרי- להמנע בשימוש בנייר, על ידי הסתמכות על המערכת הממוחשבת.

למה אנחנו צריכים את זה?

בכדי להיות שחקן בזירת השוק המזון והתרופות האמריקאי אחת הדרישות ההכרחיות היא הוכחת קיום הדרישה על ידי מערכת הבקרה הממוחשבת. בכדי להוכיח את קיום דרישות אלה המערכת לעבור סדרה של בדיקות איכות במסגרת תהליך "אימות"-ואלידציה. ניתן לראות באיור המצורף דוגמא סכמתית לתהליך הואלידציה.

חשוב להבין את מהות הואלידציה, המרת המערכת לתמיכה בסעיף 21 CFR 11 לכשעצמה אינה מספיקה. בכדי שהמערכת תהיה בעלת אישור ה-FDA יש לצרף למערכת את תיק הולידציה לאות הוכחה והכרה.

הדרישות הבסיסיות להכרה ב- CFR 11 היא בחירה במערכת ממשק משתמש תומכת, פיתוחה על ידי שימוש בכללים המופיעים בתקן וכאמור ביצוע ואלידציה וצירוף תיק הואלידציה עצמו.

כמו בצבא, ניתן לחלק את סדרת התקנות לשלושה חלקים:

Sub-Section a – הגדרות כלליות

החלק הראשון מתייחס להגדרות כלליות, השני לרשומות אלקטרוניות והשלישי לחתימה אלקטרונית.

החלק הראשון מכיל תת סעיפים אשר מפרטים את היקף המסמך ( Scope 11.1) מה דרוש ליישום ( Implementation 11.2) והנחיות והגדרות לשימוש בו ( 11.3 Definitions).

בין הסעיפים העיקריים: מה נחשב לרשומה אלקטרונית ומה נחשב לביומטריה.

רשומה אלקטרונית ( Electronic Record): כל שימוש בטקסט, גרפיקה, נתונים, שמע, או כל ייצוג מידע אחר בצורה דיגיטאלית שנוצר על ידי מערכת מחשב.

חתימה אלקטרונית (Electronic Signature): סימן או רצף של סימנים אשר בעזרתם ניתן לקשור את החותם , ובעזרתה יכולה להחליף חתימה בכתב יד.

חתימה דיגיטלית (Digital Signature): חתימה אלקטרונית המבוססת על שיטת הצפנה ואשר מקיימת את סט החוקים שנקבעו על מנת שתהיה מאושרת בעזרתה ניתן לאמת את החותם ואת אמינות הנתונים.

שתיים מההגדרות הקריטיות המוזכרות בחלק זה אשר רלוונטיות לעמידה בתקן CFR 11 הן הגדרות המערכת הסגורה והפתוחה.

מערכת סגורה: סביבה שבה הגישה אליה מבוקרת באמצעות אדם אשר אחראי לרשומות האלקטרוניות שנמצאים במערכת.

מערכת פתוחה: סביבה שבה הגישה אינה מבוקרת באמצעות אדם אשר אחראי לרשומות האלקטרוניות שנמצאים במערכת.

Sub-Section B – Electronic Records – רשומות אלקטרוניות

החלק הטכני והאופרטיבי  – מה דרוש על מנת שהמערכת תהיה מאושרת. ההנחיה הראשונה מתייחסת להנחיה לביצוע, לאמור  סט של פעולות אשר יבטיחו את אמינות הנתונים ואמינות החותם על מנת שלא יוכל להתכחש לפעולותיו.

התת תקנה הראשונה  (a ) מתייחסת לאימות של המערכות עצמם, או יותר נכון על הצורך באימות. אין זה מספיק שהמערכת תענה על דרישות התקן עצמם אלא יש צורך בהבאת הוכחה דרך תיק ואלידציה אשר יכיל את נתוני עמידת המערכת בתנאים דרך סט של בחינת התקנה וביצועים איכותית.

תת תקנה (b ) מתייחסת לכך שהמערכת חייבת להיות בעלת יכולת ייצוא הרשומות בצורה קריאה דהיינו יכולת הדפסה, מערכת דוחות או גרפים אשר ביכולתם לייצא את הנתונים בצורה מדוייקת (שכפול אחד לאחד) לצורך בדיקה של הרשות.דרישה זו היא גם דוגמה טובה לכך שהתת תקנות אינם באות רק להקשות על בעל המפעל אשר פניו לאישור המערכת שלו אלא גם מבטיחות ייצור אחראי ומבוקר אשר ללא משאיר מקים לספקות בנוגע לביצועי אמת של המערכת והתהליך.

תת תקנה ( c ) מתייחסת לכך שעל המערכת קיימת הדרישה לא רק להציג את הרשומות אלא גם להוכיח שהרשומות מוגנות, קיימת אפשרות לאחזר הנתונים ושלא ניתן לגשת אל המידע משום מקום אחר. במילים אחרות להוכיח את שרידות הנתונים ולהראות שבכל שלב ניתן לאחזר את הנתונים.

תת תקנה ( d ) מתייחסת להגבלות המערכת על המשתמשים לפי רמות הרשאה. על מנת לוודא את אמיתות מסד הנתונים של המערכת, עליה להיות גם בעלת יכולת ניהול הרשאות מסודר ומתועד ושכל רמת הרשאה תהיה מוגבלת בביצוע מה שיושם לה. ניתן ליישם את דרישה בקלות לפי השימוש במושג 'טבלאת אמת' אשר תסכם את היררכיית חופש הפעולה של סוגי המשתמשים.

תת תקנה (e ) מתייחסת למושג מאוד מרכזי בעולם הולידציה הלוא הוא ה- Audit-trail ,בפירוש חופשי וכללי של מושג זה ניתן להגדירו לפי הדרישה אשר אומרת כי כל רשומה אשר נעשתה במערכת חייבת להיות מעוגנת בתאריך אוטומטי. כל שינוי, עדכון, מחיקה של רשומה על ידי מפעיל חייבת להיות מתועדת. כמו כן יש לוודא ששינויים חדשים לא ימחקו את התיעוד של השינויים הקודמים. סעיף זה הוא קריטי ביותר לולידציית המערכת במובן הזה שהוא לא משאיר כל מקום לאי ודאות, לכל שינוי ערך או הרמת התראה יש פירוט ואין החסרה של נתונים הן מהמפעילים והן מאיש הביקורת. רק בכדי להדגים את חשיבות התקנה, על מסד הנתונים לאפשר שחזור נתונים של עד 7 שנים אחורה.

מעבר לדרישת הגנת הרשומות, תת חלק 2 מתייחס גם לצורך שהמערכת תגיב אוטומטית על מנת לדאוג שהתפ"מ המורשה יעבוד כמתוכנן. תת תקנה (f) באה לאמר שמעבר לפעילות התקנית של מערכת הבקרה, עליה גם להיות בתאימות מלאה למסמכי התכנון המקדימים (FDS (. בדרך כלל, כאשר מדובר בתעשייה התהליכית תת תקנה (f) משחקת שחקן מרכזי בתיק הואלידציה ובתכנון הבקרה עצמה. מעבר לתאימות למסמכי התכנון, יישום תקנה זו בממשק המשתמש גם באה לידי ביטוי בכך שהמערכת תאכוף החלת סיסמאות לכל שינוי וקביעת גבולות נקודות עבודה ריאליות ביחס ל- FDS.

Sub-Section C – Electronic Signatures

תת חלק זה מתייחס לתקנות הנדרשות על מנת שהמערכת תהיה מאושרת לשימוש בחתימות דיגטליות. מאחר והדרישות לבדיקה ארוכות מאוד 99% מהלקוחות מעדיפות לא להשתמש בחתימות דיגטליות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אילן שעיה- מהנדס מומחה בתחום אוטמציה ובקרה שהיה אחראי על תכנון וביצוע פרויקטים בכל העולם

www.smartlogic.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אילן שעיה

מאת: אילן שעיהתעשייה01/06/151031 צפיות
אוטומציה ובקרה - הגדרות, יתרונות וחסרונות

מאת: אילן שעיהתעשייה01/06/151000 צפיות
פציפיקציה פונקציונלית (Functional Specification) (שנקראת לפעמים ספציפיקציות פונקציונליות) היא מסמך פורמלי שמשמש לתיאור מדויק, עבור מפתחי התוכנה, את היכולות, המראה והאינטראקציה עם המשתמשים הנדרשים מהמוצר. הספציפיקציה הפונקציונלית היא סוג של קו מנחה ובהמשך נקודת יחוס עבור המפתחים שכותבים את קוד התוכנה.

מאת: אילן שעיהתעשייה04/05/151121 צפיות
אוטומציה ובקרה - ממשק אדם-מכונה HMI ממשק אדם-מכונה Human-Machine Interface - HMI מתרחש בתחום בו חלה אינטראקציה בן בני אדם ומכונות. מטרת האינטראקציה היא אפשרות לניתור ובקרה יעילים של אותן מכונות ע"י מפעיליהן, כאשר המכונות מספקות מידע בהיזון חוזר שמאפשר למפעילים לקחת החלטות נכונות בזמן התהליך. לממשק זה יש שימוש נרחב בעיצוב, יצור ובקרה על ציוד תעשייתי, ועל ניתור ובקרה על תהליכים תעשייתיים.

מאת: אילן שעיהתעשייה04/05/153480 צפיות
אוטומציה ובקרה - בקר דיגיטלי ישיר Direct Digital Controller -DDC המונח DDC מייצג בד"כ בקרה דיגיטלית ישירה (Direct Digital Control) אך גם בקר דיגיטלי ישיר (Direct Digital Controller). בקרה מסוג DDC היא בקרה אוטומטית של מצב או תהליך ע"י בקר דיגיטלי. בקר מסוג DDC מורכב מבקרים מבוססים על מיקרופרוססורים (microprocessors) עם בקרה לוגית מבוצעת בעזרת תוכנה. מתמרים אנלוגיים/דיגיטליים (analog-to-digital (A/D) converters) מתמירים ערכים אנלוגיים לאותות דיגיטליות שמיקרופרוססור יכול להשתמש בהן.

מאת: אילן שעיהתעשייה04/05/151363 צפיות
אוטומציה ובקרה - חיבור הציוד לתקשורת SATEC במאמר הבא נסקור את הייחודיות של מד ההספק של SATEC וכיצד ניתן להתחבר באמצעותו לרשתות תקשורת כל דגמי Powermeter (מד הספק) של SATEC העכשוויים מצוידים באחד או שני פורטים לתקשורת סריאלית המבודדים באופן אופטי. על כן הם מאפשרים פעילות בסוגים שונים של רשתות תקשורת, כולל אלו עם הפרעות של מתח גבוה ושדות מגנטיים. פורט תקשורת תומך בממשקים סטנדרטיים מסוג 232EIA RS-, RS-422 או RS-485 (לפי בחירת המשתמש או היצרן), שמאפשר חיבור למחשב,PLC* - Programmable Logic Controller או מודם.

מאת: אילן שעיהתעשייה04/05/151191 צפיות
אוטומציה ובקרה - ISA-88 הגדרת ISA International Society of Automation - ISA זוהי אגודה טכנית הפועלת ללא מטרות רווח, מיועדת לכל מי שעובדים, לומדים או מעוניינים באוטומציה תעשייתית ועיסוקים מקושרים לנושא, כגון מכשור. ISA כוללת תחומים טכניים והנדסיים רבים, והינה אחת מהארגונים המובילים בעולם בקביעת סטנדרטים והדרכת אנשי מקצוע בתעשייה בנושא אוטומציה. הגדרת ANSI American National Standards Institute - ANSI הוא ארגון פרטי ללא מטרות רווח שמפקח על פיתוח תקנים מוסכמים בהתנדבות, עבור מוצרים, שירותים,

מאת: אילן שעיהתעשייה12/04/15995 צפיות
המאמר מסקר שתי מערכות בקרה תעשייתיות מובילות SCADA ו - DCS וההבדל בשימוש בכל אחת מהן .

מאמרים נוספים בנושא תעשייה

מאת: nirתעשייה15/02/22963 צפיות
מדריך לבחירת חברת הובלות דירה עם ביטוח! הובלת דירות למעבר דירה שלכם לקל מאי פעם! פנו אלינו היום לפרטים והצעת מחיר אטרקטיבית להובלת דירה עם חברת ההובלות של ישראל!

מאת: מעיין חטאבתעשייה08/08/211204 צפיות
חברת פ.ק. מעבדות כיול וייעוץ בע"מ מציעה מניפה רחבה של שירותי כיול מתקדמים

מאת: yoni romתעשייה03/02/211141 צפיות
מה עושה מומחה לאיתור נזילות? מה תפקידו? בעזרת אילו מכשירים מאתרים נזילת מים?

מאת: ניב אבןתעשייה07/05/191769 צפיות
מה היתרון של צבע אפוקסי עבור רצפה

מאת: ליאורתעשייה07/08/181810 צפיות
מכונות שרינק למפעלים שונים, מבצעות אריזה מהירה. מכונות השרינק, עוטפות את המוצר ביריעת ניילון. אחר כך, הן מלחימות את הניילון, ומקררות את פס ההלחמה.

מאת: SEOMANתעשייה26/02/181309 צפיות
מנוף הרמה הוא ללא ספק הכלי המקצועי ביותר עבור כל חברת בנייה אשר זקוקה למשאית מנוף הרמה לגובה.

מאת: shlomy תעשייה27/12/175152 צפיות
הספקה טכנית שוטפת לעסקים היא כמו הדלק שמניע את הגלגל, הידיעה שחומרי הגלם מסופקים באופן יעיל ומקצועי מייעלת את העובדה ומגדילה את התפוקה בכמה רמות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica