חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

בקרה ואוטומציה - בקר לוגי מתוכנת -PLCושימושיו

מאת: אילן שעיהתעשייה16/02/20151663 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בקר לוגי מתוכנת PLC הוא מחשב דיגיטלי שמשמש באוטומציה של תהליכים אלקטרו-מכנים כגון בקרת מכונות בפסי הרכבה במתקני ייצור. בשונה ממחשבים בשימוש כללי,PLCמתוכנן למספר גדול של קווי כניסה/יציאה (Input/Output - I/O), תחומי טמפרטורה רחבים, עמידה בתנאי הפרעות חשמליות, רעידות ואימפקט.

תוכנות לבקרת פעולת מכונות נשמרות בד"כ בזיכרון מגובה ע"י סוללה או זיכרון לא נדיף.

PLC הוא דוגמה למערכת שפועלת בזמן אמת, מכיוון שהוא חייב להפיק תוצאות בתגובה לתנאי כניסה תוך זמן מוגבל; אחרת, עלולה להתבצע פעולה לא נכונה.

ה- PLC מתוכנת בד"כ בעזרת תוכנת אפליקציה במחשב אישי (PC – Personal Computer). ה- PC מחובר ל-PLCע"י תקשורת מסוג Ethernet, RS-232, RS-485 או RS-422. תוכנת האפליקציה מאפשרת כניסה ועריכה של הלוגיקה. בד"כ התוכנה מספקת פונקציות לניפוי באגים ואיתור תקלות בתוכנת ה- PLC. כמו כן, תוכנת האפליקציה תעלה ותוריד את תוכנת ה- PLC לצורכי גיבוי ושחזור.

פונקציונאליות

הפונקציונאליות של ה- PLC מתבטאת בבקרת מיתוג סידרתי (sequential relay control), בקרת תנועה, בקרת תהליך, בקרת תהליך, מערכות בקרה מבוזרות ותקשורת. יכולות ה- PLC בטיפול בנתונים - אחסנה, עיבוד ותקשורת, קרובים לאלו של מחשב שולחני.

נושאים קשורים ל- PLC מאפיינים

PLC מכיל רכיבים נפרדים: ספק כוח, בקר, ויחידות מיתוג של כניסות/יציאות.

ההבדל העיקרי בין PLC למחשב הוא ש- PLC מחוזק ליכולת פעולה בתנאים קשים (כגון אבק, לחות גבוהה, חום וקור), ומאפשר מערך עם מספר גדול של כניסות/יציאות. כניסות/יציאות אלו משמשות לחיבור חברות ה- PLC לרגשים ורכיבי הפעלה. PLC מסוגל לקרוא מצבים של מתגי גבול, משתנים בתהליכים אנלוגיים (כגון טמפרטורה ולחץ), ומיקומים במערכות כוונון מורכבות. בצד ההפעלה, PLC מסוגל להפעיל מנועים חשמליים, משאבות של אוויר או נוזלים, מתגים מגנטיים, רכיבים אנלוגיים, וכו'. מערך הכניסות/יציאות יכול להיות מובנה ב- PLC אחד, או בעזרת מודולי כניסה/יציאה חיצוניים מחוברים במערך ממוחשב ל- PLC

זמן סריקה (Scan Time)

תוכנית של PLC מבוצעת בד"כ במחזוריות כל עוד המערכת המבוקרת פועלת. הסטאטוס של נתוני הכניסה הפיסיקליים מועתק לאזור של הזיכרון נגיש לבקר, שנקרא לפעמים "טבלת דמות ה- O/I". התוכנית רצה משלב ההוראה הראשונה עד האחרונה. לבקר ה- PLC לוקח זמן מסוים להעריך את כל השלבים ולעדכן את טבלת דמות ה- O/I עם סטאטוס היציאות. זמן סריקה זה יכול להיות מילי-שניות בודדות עבור תוכנית קטנה או PLC מהיר.

גודל מערכת

PLC קטן מכיל בתוכו מספר קבוע של חיבורי כניסה/יציאה. בד"כ ניתן להוסיף מודולי הרחבה אם הדגם הבסיסי לא כולל מספיק חיבורים.

PLC מודולארי כולל תושבת שבה ניתן למקם מודולים עם פונקציות שונות. הבקר ומבחר מודולי הכניסה/יציאה מותאמים לאפליקאציה הספציפית. בקר בודד של PLC יכול לנהל מספר גדול של מודולים, ולהגיע לאלפי חיבורים של כניסה/יציאה. במידת הצורך, משתמשים בתקשורת O/I סריאלית מהירה, שמאפשרת למקם את המודולים רחוק מה- PLC, וכך לצמצם את עלויות החיווט במתקני יצור גדולים.

ממשק משתמש

בד"כ המשתמש צריך לתקשר עם ה- PLC לביצוע קונפיגורציה, לניטור ובקרת המערכת, ולרישום מצבי אזעקה. התקשורת מתבצעת בעזרת ממשק משתמש (HMI - Human-Machine Interface, או MMI Interface - Man-Machine, או GUI Graphical User Interface -). מערכת פשוטה יכולה לכלול כפתורים ואינדיקאטורים עבור המשתמש. מערכות מורכבות יותר כוללות תוכנה לעריכת תוכניות, לבקרה ולניטור, עם ה- PLC מחובר דרך ממשק תקשורת.

תקשורת

PLC כולל בתוכו נקודות ממשק, ובהתאם פרוטוקולי תקשורת, שיכולות להיות מסוגים שונים, כגון RS-232, EIA-485, Ethernet, Modbus, BACnet או DF1.

רוב ה- PLCs יכולים לתקשר עם מערכות מסוימות ממוחשבות, כגון מחשבים שמפעילים SCADA Supervisory Control And Data Acquisition או דפדפן רשת אינטרנט web browser.

PLCs בשימוש במערכות O/I גדולות יכולות להשתמש בתקשורת מסוג peer-to-peer P2P בין בקרים. במקרה זה, ניתן לשלוט על חלקים נפרדים במערך מורכב, ובו-זמנית לאפשר לתת-מערכות לפעול בתיאום דרך לינק תקשורת.

תקן IEC 61131-3 מגדיר שפות תכנות עבור מערכות בקרה מתוכנתות שניתנות לשימוש ב- PLCs.

למרות שהמושגים העיקריים לתכנות PLCs משותפים לכל היצרנים, יש הבדלים בקביעת כתובות O/I, ארגון הזיכרון וקיבוץ ההוראות. לכן, תוכניות ה- PLCs של יצרנים שונים לא זהות, ולא ניתנות להחלפה ללא שינויים מתאימים במערכת. אפילו דגמים שונים של אותו יצרן עלולים להיות שונים ולכן לא משתווים.

אותות אנלוגיות ודיגיטליות

אותות דיגיטליות או דיסקרטיות מתנהגות בדומה למתגים בינאריים, מבחינת מצבים: On/Off, 1/0, אוTrue/False . כפתורים, מתגי גבול ורגשים פוטו-אלקטריים הם דוגמאות של מכשירים שמספקים אותות דיגיטליות. אותות אלו נשלחות כמתחים או זרמים, כאשר תחום ספציפי מוגדר כמצב On וטווח אחר כמצב Off. לדוגמה, PLC יכול להשתמש ב- I/O מסוג מתח 24 VDC, כאשר מתח מעל 22 VDC מייצג On, מתח מתחת ל- 2 VDC מייצג Off, ומתחי ביניים לא מוגדרים.

אותות אנלוגיות דומות מתנהגות בדומה לבקרי נפח, עם טווח ערכים שנע בין אפס וערך עליון בסקאלה. ערכים אלו מתורגמים למספרים שלמים (integers) ע"י PLC, עם טווחי דיוק תלויים במכשיר ובמספר הביטים הזמינים לאחסנת הנתונים. תנאים פיסיקליים כגון טמפרטורה, לחץ, לחות, זרימה, נפח ומשקל, מיוצגים בד"כ ע"י אותות אנלוגיות. אותות אלו יכולות להיות מתחים או זרמים, עם ערך פרופורציונאלי לזה של האות המעובדת. זרמי כניסה פחות רגישים להפרעות חשמליות (שנוצרות לדוגמה ם בזמן הדלקת וכיבוי מנועים) ממתחי כניסה.

יתרונות ה- PLC

PLC מתוכנן להתאמה בשימושים מגוונים באוטומציה. אלו שימושים בתהליכי יצור תעשייתיים, שבהם מחירי פיתוח ותחזוקת מערכת האוטומציה גבוהים ביחס למחיר הכללי של האוטומציה, ושבהם צפויים שינויים לאורך זמן חיי הפעלת המערכת. ה- PLC כולל מכלולי I/O מתאימים למכשירים ובקרות ניסויים בתעשייה. התכנון החשמלי הנדרש מצומצם, ובעיות התכנון מתמקדות בביטוי סדר הפעולות הנדרשות. אפליקאציות ה- PLC ניתנות בד"כ להתאמה בקלות לשימושים ספציפיים, כך שמחירPLCארוז נמוך בהשוואה למחיר של פיתוח ויצור בקר מתאים תפור לפרויקט ספציפי.

PLCs משמשים בהרחבה בבקרת תנועה. יצרנים מסוימים מפתחים יחידות לבקרת תנועה שניתנות לשילוב עם PLCs לניטור ובקרת תנועת מכונות.

PLCs יכולים לכלול לוגיקה למעגל בקרה עם משוב שנקרא Proportional Integral Derivative (PID). מעגל מסוגPIDיכול לשמש, לדוגמה, לבקרת טמפרטורה בתהליך יצור.

במשך הזמן, יצרנים מפתחים PLCs חדשים, שחלקם יותר בטוחים לשימוש ("Safety" PLCs), שרכיבי החומרה שלהם בנויים באופן חזק יותר, כך ש- PLCs אלו עמידים בתנאי עבודה קשים יותר מבחינת טמפרטורה, רעידות, אימפאקט, וכו'.

לחברת סמארט לוג'יק צוות מומחים בעלי שם וניסיון רב בעבודה עם בקרים שונים  והאינטגרציה ביניהם

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אילן שעיה- מהנדס מומחה בתחום אוטמציה ובקרה שהיה אחראי על תכנון וביצוע פרויקטים בכל העולם

www.smartlogic.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אילן שעיה

מאת: אילן שעיהתעשייה01/06/151032 צפיות
אוטומציה ובקרה - הגדרות, יתרונות וחסרונות

מאת: אילן שעיהתעשייה01/06/151001 צפיות
פציפיקציה פונקציונלית (Functional Specification) (שנקראת לפעמים ספציפיקציות פונקציונליות) היא מסמך פורמלי שמשמש לתיאור מדויק, עבור מפתחי התוכנה, את היכולות, המראה והאינטראקציה עם המשתמשים הנדרשים מהמוצר. הספציפיקציה הפונקציונלית היא סוג של קו מנחה ובהמשך נקודת יחוס עבור המפתחים שכותבים את קוד התוכנה.

מאת: אילן שעיהתעשייה04/05/151123 צפיות
אוטומציה ובקרה - ממשק אדם-מכונה HMI ממשק אדם-מכונה Human-Machine Interface - HMI מתרחש בתחום בו חלה אינטראקציה בן בני אדם ומכונות. מטרת האינטראקציה היא אפשרות לניתור ובקרה יעילים של אותן מכונות ע"י מפעיליהן, כאשר המכונות מספקות מידע בהיזון חוזר שמאפשר למפעילים לקחת החלטות נכונות בזמן התהליך. לממשק זה יש שימוש נרחב בעיצוב, יצור ובקרה על ציוד תעשייתי, ועל ניתור ובקרה על תהליכים תעשייתיים.

מאת: אילן שעיהתעשייה04/05/153514 צפיות
אוטומציה ובקרה - בקר דיגיטלי ישיר Direct Digital Controller -DDC המונח DDC מייצג בד"כ בקרה דיגיטלית ישירה (Direct Digital Control) אך גם בקר דיגיטלי ישיר (Direct Digital Controller). בקרה מסוג DDC היא בקרה אוטומטית של מצב או תהליך ע"י בקר דיגיטלי. בקר מסוג DDC מורכב מבקרים מבוססים על מיקרופרוססורים (microprocessors) עם בקרה לוגית מבוצעת בעזרת תוכנה. מתמרים אנלוגיים/דיגיטליים (analog-to-digital (A/D) converters) מתמירים ערכים אנלוגיים לאותות דיגיטליות שמיקרופרוססור יכול להשתמש בהן.

מאת: אילן שעיהתעשייה04/05/151365 צפיות
אוטומציה ובקרה - חיבור הציוד לתקשורת SATEC במאמר הבא נסקור את הייחודיות של מד ההספק של SATEC וכיצד ניתן להתחבר באמצעותו לרשתות תקשורת כל דגמי Powermeter (מד הספק) של SATEC העכשוויים מצוידים באחד או שני פורטים לתקשורת סריאלית המבודדים באופן אופטי. על כן הם מאפשרים פעילות בסוגים שונים של רשתות תקשורת, כולל אלו עם הפרעות של מתח גבוה ושדות מגנטיים. פורט תקשורת תומך בממשקים סטנדרטיים מסוג 232EIA RS-, RS-422 או RS-485 (לפי בחירת המשתמש או היצרן), שמאפשר חיבור למחשב,PLC* - Programmable Logic Controller או מודם.

מאת: אילן שעיהתעשייה04/05/151193 צפיות
אוטומציה ובקרה - ISA-88 הגדרת ISA International Society of Automation - ISA זוהי אגודה טכנית הפועלת ללא מטרות רווח, מיועדת לכל מי שעובדים, לומדים או מעוניינים באוטומציה תעשייתית ועיסוקים מקושרים לנושא, כגון מכשור. ISA כוללת תחומים טכניים והנדסיים רבים, והינה אחת מהארגונים המובילים בעולם בקביעת סטנדרטים והדרכת אנשי מקצוע בתעשייה בנושא אוטומציה. הגדרת ANSI American National Standards Institute - ANSI הוא ארגון פרטי ללא מטרות רווח שמפקח על פיתוח תקנים מוסכמים בהתנדבות, עבור מוצרים, שירותים,

מאת: אילן שעיהתעשייה12/04/15997 צפיות
המאמר מסקר שתי מערכות בקרה תעשייתיות מובילות SCADA ו - DCS וההבדל בשימוש בכל אחת מהן .

מאמרים נוספים בנושא תעשייה

מאת: nirתעשייה15/02/22966 צפיות
מדריך לבחירת חברת הובלות דירה עם ביטוח! הובלת דירות למעבר דירה שלכם לקל מאי פעם! פנו אלינו היום לפרטים והצעת מחיר אטרקטיבית להובלת דירה עם חברת ההובלות של ישראל!

מאת: מעיין חטאבתעשייה08/08/211205 צפיות
חברת פ.ק. מעבדות כיול וייעוץ בע"מ מציעה מניפה רחבה של שירותי כיול מתקדמים

מאת: yoni romתעשייה03/02/211144 צפיות
מה עושה מומחה לאיתור נזילות? מה תפקידו? בעזרת אילו מכשירים מאתרים נזילת מים?

מאת: ניב אבןתעשייה07/05/191770 צפיות
מה היתרון של צבע אפוקסי עבור רצפה

מאת: ליאורתעשייה07/08/181812 צפיות
מכונות שרינק למפעלים שונים, מבצעות אריזה מהירה. מכונות השרינק, עוטפות את המוצר ביריעת ניילון. אחר כך, הן מלחימות את הניילון, ומקררות את פס ההלחמה.

מאת: SEOMANתעשייה26/02/181311 צפיות
מנוף הרמה הוא ללא ספק הכלי המקצועי ביותר עבור כל חברת בנייה אשר זקוקה למשאית מנוף הרמה לגובה.

מאת: shlomy תעשייה27/12/175180 צפיות
הספקה טכנית שוטפת לעסקים היא כמו הדלק שמניע את הגלגל, הידיעה שחומרי הגלם מסופקים באופן יעיל ומקצועי מייעלת את העובדה ומגדילה את התפוקה בכמה רמות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica