חפש מאמרים:
שלום אורח
28.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

גינת פרפרים בגן הילדים

מאת: לאה בנימיניגני ילדים06/07/201015270 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בוא אלי פרפר נחמד שב אצלי בחצר הגן.

לאה בנימיני - אמנית גננת ומפיקת הספר"גינת הפרפרים בישרא" 

בוא אלי פרפר נחמד,
שב אצלי על כף היד.
שב תנוח, אל תירא -
ותעוף בחזרה.

פניה פרגשטיין

השיר כתוב בתמימות של ילד ונראה שאין זה אפשרי שפרפר ינחת כך סתם על היד. מסתבר שבארץ ישנם שני מיני פרפרים שבתנאים מסוימים ינחתו בביטחון על כף היד, מינים אלו הם נימפית היערה ונימפית הסרפד. כמובן שזה יקרה בתנאים מסוימים  שאותם נבין בהמשך.

החוויה הכי קרובה לכך היא מעקב והתבוננות במחזור החיים של הפרפר. כאשר הפרפר יבקע מהגולם הוא מיישר את כנפיו ולאחר מכן עומד ומחכה לכך שהכנפיים יתייבשו ויתקשו כדי שיוכל לעוף. לקראת סוף התהליך אפשר להחזיק אותו בזהירות על כף היד, אבל כשמדובר ב-30 ילדי גן עדיף לוותר על כך ולתת להם להחזיק זחל של פרפר על ענף של הצמח הפונדקאי. "הנגיעה האישית" מעצימה את הקרבה לפלא של גלגול הפרפר.

חשיבות "הבאת" הפרפרים לגן     

ככל שהחברה מתרחקת מהטבע כך מתגבר הצורך שלנו כאנשי חינוך להגביר את המודעות לסביבה.  כולנו מנסים היום להיות יותר "ירוקים", אחת הדרכים הטובות היא היכרות עם הפרפר. ,– תצפית על שלבי גלגול הפרפר.מביאה אותנו למודעות לפלאי הבריאה : החיים הם נס! כאשר אנו פוגשים פרפרים  אנו מפתחים את פליאה וההתפעלות את החשיבה, והסקרנות. אנו מכירים תהליכים מדעיים,  ומפתחים רגישות לסביבה , במובן רגישות לטבע על כל מגוון ברואיו. כאשר אנו צופים בפרפר המאביק פרח אנו מבינים (בעזרת תיווך נכון) את הקשר בין צמחים- פרפרים ואת חשיבות יחסי הגומלין בטבע.

פרפרים כסמן אקולוגי- הפרפרים נחשבים לטובים שבמצביעים על איכות הסביבה. הם מהווים מדד רגיש מאין כמוהו לכל שינוי המתחולל בטבע הסובב אותנו. בשנים האחרונות, למשל, החלו להופיע בדרום הארץ - בערבה ובבקעה – מינים טרופיים של פרפרים, שהאקלים המתחמם והמקצין של אזור הים התיכון הופך נוח יותר עבורם. בצפון הארץ החלו לחדור מינים צפוניים, שתנודות הטמפרטורות הקיצוניות בחורף מיטיבות איתם. בגלל רגישותם הרבה הם הראשונים שנפגעים מזיהום סביבתי ונעלמים מאזורים בהם הבנייה או הריסוסים המשמידים את הצמחים הפונדקאים שלהם.  הפרפרים מלמדים אותנו באופן הטוב ביותר על מצב הצומח בשל התלות התזונתית הכפולה של הפרפרים בצמחים במהלך מחזור חייהם, שכן זחלי הפרפרים ניזונים מעלי צמחים המהווים פונדקאים עבורם והפרפרים הבוגרים ניזונים מצוף של מגוון צמחים פורחים. לכן פגיעה בעושר מיני הצומח תתבטא בפגיעה ישירה בשפע ועושר הפרפרים.

מודעות לפלאי הטבע - אפשר לומר שהפרפר הוא החרק היפה ביותר ואולי היצור היפה ביותר. היכרות של הילדים עם שלבי גלגול הפרפר, מזמנת לו חוויה של היכרות עם אחד מפלאי הבריאה יצור אחד זחל מתגלם ו"נהפך" ליצור אחר פרפר בוגר.

בעצם הבאת הפרפרים לגן אנו מגבירים את המודעות של הילדים ושל הוריהם לפרפרים ולשמירה על ביוטופים- בתי גידול של הצמחים הדרושים להם.

חיי הפרפרים

מחזור החיים (הגלגול(Metamorposis-.   פרפרי היום מתפתחים בתהליך הנקרא גלגול מלא המורכב מארבעה שלבים : ביצה, זחל, גולם, בוגר. שלבים אלו שונים בתכלית זה מזה, כאילו מדובר בארבעה בעלי חיים שונים אחד מהשני באופן מוחלט.

הביצה: הטלת הביצים נעשית אחת אחת תוך כדי בחירה מוקפדת של הצמח המתאים. לעיתים הביצים מוטלות בקבוצות.  גודל הביצה נע מעשיריות המילימטר ועד כ-2 מילימטר.

נקבת הפרפר יכולה להטיל עד כ-200 ביצים. צורתן וצבען שונה בהתאם למין הפרפר.

הזחלים בוקעים בדרך כלל לאחר שבוע. לקראת הבקיעה צבען נהיה שקוף. יש והביצים בוקעות רק לאחר 10 חודשים.

הזחל: הזחלים נזונים מהצומח. רוב חלקי הצמח נאכלים. רובם אוכלים את העלים אחרים את ניצני הפרחים ואף את הגבעולים. רובם אוכלים במשך היום . הזחלים האוכלים בלילה נמצאים במשך היום  במקומות מסתור על הצמח ולעיתים בקרקע. גודלו של הזחל הבוקע מספר מילימטרים. בראשו 6 זוגות עיניים וגפי פה לחיתוך חלקי הצמח. יש לו 6 רגליים אמיתיות ו 5 זוגות רגליים מדומות המשמשות לאחיזה. בצידי הגוף פתחי נשימה. הזחל הוא מעין"מכונת אכילה" זה השלב היחידי בו יש גדילה. הזחל גדל עשרות מונים באורכו ופי כמה אלפים במשקלו.

הגידול מצריך מידי פעם החלפת העור הנמתח עד קצה גבול היכול. החלפת העור נקראת התנשלות והיא מתרחשת 5 פעמים. בפעם החמישית הזחל מפסיק לאכול בגמר גידולו, מרוקן את מעיו, מוצא מקום מסתור, קושר את עצמו לעצם בטוח (גבעול צמח או אבן) משיל את עורו בפעם האחרונה והופך לגולם.

הגולם : כאשר הזחל נעמד, משיל את עורו ומתכסה בקרום קשיח, הוא נמצא בשלב ביניים הכרחי בין הזחל והפרפר שמבנה גופם כה שונה זה מזה.

מהו הפלא המתרחש בתוך הגולם ? מבחוץ נראה הגולם חסר תנועה, אולם בתוכו חלים שינויים אנטומיים והתפתחותיים מרחיקי לכת. היסודות של הפרפר הבוגר נמצאים כבר בגופו של הזחל, אולם התפתחותם הסופית חלה בגולם: ע"י תהליכים כימיים מסובכים מתפרקים איברי הזחל , כשבתחילת התהליך מכיל הגולם חומר נמס. מהחומר הזה נוצרים מחדש איברי הפרפר הבוגר. מערכת העיכול משתנה לגמרי ומבנה הגוף משתנה אף הוא לחרק בוגר ופעיל מינית. כבר בשלב הזחל קיימים היסודות של הכנפיים ובשלב הגולם אפשר כבר להבחין בקיפולי הכנפיים, כאשר הכנפיים הקדמיות מתפתחות ראשונות.

למראית עין הגולם נמצא במנוחה,  אך למעשה הוא אינו נח כלל, כי בתוך הגולם מתרחשים כאמור שינויים ופעילות ביולוגית בקצב גבוה מאד, שאינו אופייני למצבי שינה (תרדמה

בטבע) מצב הגולם נמשך מספר ימים במינים המקימים דורות רצופים עד שנה ויותר במינים המקימים דור אחד בשנה.

הבוגר: מהגולם בוקע הפרפר הבוגר. לבוגר 2 זוגות כנפיים, ראש עם עיני תשבץ חדק ארוך ומגולגל המשמש למציצת צוף וזוג מחושים המשמשים להרחה.  לשלושת פרקי החזה מחוברות הכנפיים ו-3 זוגות רגליים. פיסות כף הרגל משמשות לטעימה.

הבוגר בוקע כשכנפיו מכווצות,לחות ומגולגלות. נוזל ההמולימפה (נוזל הגוף של חרקים)מוזרם לעורקי הכנפיים ומנפח אותם  וגורם להתמתחותן. הפרפר בשלב זה חסר אונים כי לא יוכל לעוף עד שכנפיו יתייבשו לגמרי. אסור להפריע לפרפר בזמן בקיעתו מהגולם , גופו רך ופגיע מאוד וכל ניסיון לסייע או לזרז את התהליך עלול לפגוע בו באופן חמור. כל שלב בתהליך זה חיוני כדי שהפרפר יוכל לעוף בסופו של דבר. ו. (יש הממשלים זאת לחינוך נכון בגיל הרך ובכלל, לא טוב לדחוף את הילד לשנות את מצבו, השינוי צריך לבוא מתוך תהליך צמיחה הדרגתי ובשלות.)

תפקיד הבוגרים הוא מציאת בני זוג ולדאוג להמשכיות המין. הנקבה צריכה להטיל את מירב הביצים שבבטנה לאחר שהופרו ע"י הזכר. את הביצים עליה להטיל תוך מציאת הצמחים המתאימים וזאת בעודה מאוימת  ע"י אויבים רבים. רוב הפרפרים חיים כשבועיים, יש פרפרים החיים עד 10 חודשים.

איך ומתי  להכניס את נושא הפרפרים לגן.

את הנושא מומלץ להכניס בשני אפיקים שונים ומקבילים-מחד הקמת גינה מזמנת פרפרים שעליה נפרט בהמשך.

ומאידך הבאת צמח פונדקאי שעליו מספר זחלי פרפרים בגדלים שונים.

כיצד נשלב את הנושא במהלך הרגיל של הגן. "בגן הדס- עופרים" מספרת לאה בנימני , הגננת "הכנסתי את הפרפרים תוך כדי התייחסות לעונה.

בתחילת השנה ,אנו מדברות על עונת הסתיו על כל תופעותיה שאחת מהן היא נדידה.

לא רק ציפורים נודדות גם הפרפרים נודדים". לאחר התייחסות לתופעת הנדידה ולציפורים ברמה שמתאימה לכם , הכניסו את נושא הפרפר. לא כל הפרפרים נודדים יש בארצנו מספר פרפרים נודדים שהבולטים בהם נימפית החורשף לבנין הכאסיה (הנקרא גם הנודד האפריקאי) לבנין משויש ודנאית תפוח-סדום. בעונת הסתיו אפשר לראות את הפרפרים האלה כשהם נודדים לכיוון דרום לסיני ולחופי ים-סוף  וסעודיה.  בעונת האביב הם עולים שוב צפונה מהארצות החמות אלינו ולכיוון טורקיה, קפריסין, ודרום אירופה.עם זאת קטנים הסיכויים שתוכלו לראות יחד עם הילדים נדידת פרפרים, ולכן עדיף להתחיל בנושא כאשר מזדמנים פרפרים לגן בכל עונה ובמיוחד

לקראת האביב תקופת הפריחה ותקופת שיא מעוף הפרפרים. (עונת הסתיו נקראת האביב השני של הפרפרים). 

באם אתן מתכננות לעסוק בנושא הפרפרים  התחילו בסתיו בהקמת  גינה מזמנת פרפרים , אשר תספיק לצמוח ולפרוח לקראת האביב.

מוסיפה לאה ומספרת" בגן של מיכל אסייג שהוא גן טרום טרום חובה התחלנו את הנושא במפגש אחד בו מיכל סיפרה את הסיפור  "סיגל והפרפר" שאני כתבתי סיפור הומוריסטי שדרכו נכיר את הפרפר על שלבי גידולו  לאחריו נעשתה פעילות של שתילת גן מזמן פרפרים. אפשר להשתמש בסיפורים שירים וסרטים רבים אחרים העוסקים בפרפרים כגורם מזמן. עם זאת נעדיף תמיד את החוויה האמיתית של המפגש עם זחלים או פרפרים."

חוויה במליאת הגן – מפגש עם צמח פונדקאי וזחלים על עליו

אין כמראה עיניים  – הבאנו  למפגש אקווריום ריק שלתוכו הכנסנו תוך כדי הסבר ענפי פיגם ועליהם ביצים וזחלי זנב סנונית בגדלים שונים את האקווריום יש לכסות ברשת חלונות או רשת צפופה אחרת. הרשת חשובה כדי שהזחלים לא יברחו ויתגלמו מחוץ לאקווריום. (מומלץ ליצור מכסה שרובו עשוי רשת והקצוות עשויות מחומר קשיח- כאשר הזחל הבוגר רוצה להתגלם הוא מחפש מקום מוגן והוא מנסה שוב ושוב לצאת מאקווריום).

אפשר להסביר על שלבי גלגול הפרפר ביצה-זחל-גולם-פרפר בוגר. ועדיף לאפשר לילדים לעקוב אחרי הביצים הזחלים והתפתחות הגלמים.

במקרה שלנו –זנב סנונית נאה הוא פרפר גדול ויפה אשר הנקבה עפה ומטילה מספר ביצים על כל צמח כאשר על כל עלה רק ביצה אחת. זה הזמן להסביר שלכל מין פרפר יש צמח שאותו הוא מעדיף כי רק העלים שלו משמשים מזון לזחלים שיבקעו מהביצים. הנקבה עפה בין שלל צמחים והיא מאתרת את הצמח המתאים והיא תטיל עליו רק עם תהיה בטוחה שהצמח גדול מספיק, לא יבש ושאין טורפים מסביב.

בנוסף, לכל  מין פרפר אסטרטגיה של הטלת ביצים כדי להגביר את סיכויי הזחלים להישאר בחיים. יש מינים המטילים מקבצים של עשרות ביצים ויש המטילים ביצים בודדות ב"מקומות מחבוא".

צמח הפיגם הוא בעל רעילות מסוימת וריח חריף, לכן אינו נאכל ע"י בעלי חיים; והביצים מוגנות עליו, לזחל צבעי אזהרה. למרות צבעי האזהרה שלו חייו בסכנה מציפורים. כל ציפור צריכה לעבור פעם בחייה טעימה של זחל זנב-סנונית כדי להבין שהוא "לא טעים" לה, רק לאחר התנסות היא לא תאכל יותר את זחלי זנב-הסנונית.

זחל זנב הסנונית עובר 5 שלבים גדילה שבסיומם הוא מתנשל (חשוב במחזור חיי הפרפר, להתייחס לשלבי הגדילה). בסוף השלב החמישי הוא מתנשל בפעם האחרונה והופך לגולם. לקראת ההתגלמות הזחל משנה את מראהו, הוא מתקצר, הצבע משתנה ומשקלם פוחת. כשהם מוצאים מקום מתאים להתגלמות הם טווים קורים ויוצרים מעין חגורה. לאחר כ-24 שעות (בקיץ) מתחילים להופיע קמטים קיפולם ונוצרת הפרדה בין עורו של הזחל למעטה הגולם. העור של הזחל נפשט אחורנית וגופו של הגולם מתבלט. בסופו של תהליך הנשל נופל.

כדי לעזור בהבנה של תהליך הנשל הסברנו לילדים שהם אינם יכולים ללבוש את הבגדים שלבשו כשהיו תינוקות וכל שנה קונים להם בגדים חדשים. הזחל גדל וגדל עד שהגוף שלו לא יכול לגדול יותר הוא חייב להתנשל (גם לנחש יש נשל) הזחל מחליף את העור שלו- ועכשיו כשיש לו "בגד חדש" הוא יכול לזלול ולזלול עד ש...שוב יהיה חייב להתנשל  ,כך ב-5 שלבים. רק בזחל החמישי יוכל סוף סוף לעצור לנוח להתמקם לקשור את עצמו בקורים מיוחדים ולהתחיל להתגלם.  אפשר להוסיף ולהמשיל את העור לבלון שאפשר לנפח אותו עד גבול מסויים שלאחריו הבלון פשוט יתפוצץ.

הגולם יבקע לאחר כשבועיים או יותר, תלוי בעונה ובטמפרטורה (הסבר על התהליך שמתרחש בתוך הגולם בתחילת הכתבה) .

 חוויה במליאת הגן -פרפרים בוגרים. אם יש באפשרותכם הביאו פרפרים בוגרים וצפו בפרפרים מקרוב. (ניתן להשיג בקלות פרפרי לבנינים,דנאיות תפוח-סדום,וזנב סנונית.) 

כמובן שאם תעקבו אחרי התפתחות הגלמים, תוכלו לחזות בגן בפרפר שיצא מתוך הגולם, החוויה אז תיהיה גדולה שבעתיים.

זה הזמן להבין את מבנה הפרפר. איך הוא אוכל ? איך הוא טועם? כמה כנפיים יש לו ? כמה רגליים מי האויבים שלו? איך הוא מצליח להערים על האויבים שלו?

ילדי הגן צופים במספר פרפרים בוגרים בעת מציצת צוף, לאחר מכן הגננת שיחררה את הפרפרים

ציפורים לטאות ועכבישים האויבים העיקריים של הפרפרים.

פעילות מעקב אחר התפתחות הזחלים:

הילדים יעקבו אחרי שלבי גידול הזחלים אשר מכפילים כל הזמן את גודלם , קצב הגידול פשוט מדהים.

בגילאי חובה תנו לילדים לצייר את הזחלים בשלבים השונים, ערכו מעקב גדילה. אפשר למדוד, דורש מהילדים עדינות במגע עם הזחלים. אין שום בעיה להחזיק את הזחלים, עדיף להחזיק אותם כשהם על ענף וכך הילדים יכולים להסתכל כיצד הם אוכלים, כיצד הם מחזיקים ברגליהם הקדמיות את העלה תוך כדי אכילה.

ילדים בגן הדס, עופרים עוקבים אחר התפתחות הזחלים .

כדאי להכין טבלה גדולה למעקב, ובה נרשום את התאריך , את גודל הזחל, וגם נצייר. כך נוכל לאסוף את הנתונים וללמוד מהם על התפתחות הזחל, ולפתח את התבוננות והסקרנות.

הקמת גינת פרפרים בחצר הגן

הקמת גינת פרפרים היא דבר מאוד מקובל בתרבות המערבית בכל ארץ קיים ספר המספק את הנתונים המתאימים .

צמחייה המותאמת לצרפת למשל, לא מומלץ לשתלה בארץ. רק הפרפרים המותאמים לצמחיית האזור שרדו  זהו תהליך האבולוציה. מכיוון שגם הפרחים זקוקים לפרפרים לצורך האבקה והפריה ולכן פרחים העשירים בצוף, זוכים ליותר ביקורי פרפרים ומאביקים אחרים, , מתפתח כאן תהליך הנקרא קו-אבולציה. למשל בודליאת דוד , שיח מדהים ביופיו ובפרחיו הססגוניים והנקרא באירופה שיח הפרפרים, אינו להיט גדול בקרב פרפרי ישראל. הוא מהווה מקור צוף בינוני עד נמוך ולעולם לא נראה עליו להקות פרפרים כמו באירופה.

אוכלוסיית פרפרים החיה באזור מסוים "למדה" במשך הדורות לאיזה צמחים באזור יש צוף זמין ושניתן למצאם בקלות והם פורחים בקביעות שנה אחר שנה ומהווים מקור מזון בטוח ואמין; והם נוטים להימנע מלבקר בפרחים לא מוכרים. אם זאת קיימת אצל פרפרים התנהגות למידה ברמה כלשהיא – במהלך מחקר על העדפות צמחי הצוף של הפרפרים שנערך במשך 12 השנים האחרונות (ועדיין ממשיך) נמצא שהפרפרים ממעטים לבקר במינים חדשים של צמחי תרבות שהוכנסו לגינון. רק לאחר מספר שנים אנו מתחילים לצפות בביקורים על פרחים אלו. בתצפיות שנערכו על התנהגות הפרפרים נמצא שכאשר הם נמצאים בתנאי עקה  של יובש וחום הם מראים נטייה גדולה יותר לנחות על צמחי תרבות וצמחים לא מוכרים, או צמחים שהם אינם מבקרים בהם בתנאים רגילים. לדוגמה לפני מספר שנים בעיצומו של גל חום שרבי, באזור עירוני בו כמעט ולא צמחו פרחים, נצפה פרט של זנב-סנונית המנסה "בייאושו" למצוץ צוף מתפרחות של דגניים!!! (חיטה ושעורה הם דגניים- פרחי הדגניים אינם מיצרים צוף והם מואבקים ע"י הרוח). תצפית זאת מגלה את הצד האופורטוניסטי (מנצל ההזדמנוייות) של הפרפרים ויתכן מאוד שעקב ניסיונות כאלו מגלים הפרפרים מקורות צוף חדשים.    

את הגינה יש להקים במקום שרוב הזמן מוצף בשמש, לא בצל!  הסיבה היא שפרפרים זקוקים לחום השמש כדי שיוכלו לעוף. לכן אם נשתול את אותם צמחים בצל, לא נזכה לביקורי פרפרים.

(אם יש לנו גינה גדולה, נוכל לשתול את אותם צמחים בצל ובשמש, ולעקוב האם יש שוני במספר ביקורי הפרפרים.

נבחר אזור בחצר הגן בו הילדים נמצאים בזמן המשחק  בחצר כדי לאפשר גם תצפית מזדמנת  על הפרפרים.

לפני ששותלים נשוחח עם הילדים על השוני בצמחים המשמשים מזון לזחל ולפרפר הבוגר

הזחלים ניזונים מעלים של צמחים פונדקאים. ולכל מין של פרפר יש את האוכל שהוא אוהב ובדרך כלל זה שונה לגמרי מפרפר לפרפר.

הפרפרים הבוגרים ניזונים בעיקר מצוף פרחים.

לכל פרפר יש מגוון צמחי צוף שהוא מעדיף. 

כאן חשובה ההתאמה בין אורך החדק ומקום הצוף.

את בחירת הצמחים יש לעשות לפי הפרפרים שנמצאים באזור הגן.

נעדיף להזמין פרפרים הנמצאים כמעט בכל הארץ

וקל יחסית לזמן אותם לגינה שלנו. בראש הרשימה נמצא פרפר זנב-הסנונית.כדי לזמן אותו נשתול שתילי פיגם. זנב הסנונית מטיל את ביציו גם על שבת ריחני ("שמיר") , אך יעדיף כאמור פיגם.

אפשר לשתול עפרית הכף, שהיא הצמח הפונדקאי המועדף של כחליל האספסת מומלץ לכל אזורי הארץ. זהו צמח גדול בעל דרישות קטנות, ויתאים לגינות גדולות במיוחד.

צמחי חלמית או מעוג ("חובזה") ימשכו את פרפר נימפיות חורשף ואת פרפר הספרית החלמית להטלה. גם צמחי חוטמית (זיפנית או תרבותית) יתאימו למטרה זו, אם כי במידה פחותה. צמחי כתלית יהודה או סרפד  גם הם משמשים כפונדקאים של נימפית החורשף וגם של נימפית הסרפד.

לפתית מצויה היא צמח בר פונדקאי מצוין לכמה מיני לבנינים וכן מקור צוף חשוב.

אל תעקרו אותו כשהוא צומח בגינתכם או לחילופין העבירו אותו משטח בור קרוב (ראו צילום של הצמח בשלב הנבט) , ללבנינים מתאים גם כובע הנזיר וכרובית. (כרובית עדיפה על כרוב מאחר והזחלים יאכלו רק את העלים הירוקים ואת התפרחת-הכרובית ישאירו בשלמותה.

צמח אסקלפיאס אדום הוא פונדקאי מועדף של דנאית תפוח סדום (פרפר נודד)מומלץ במיוחד למישור החוף,  מומלץ לגדל בשאר האזורים במידה ומתכוונים להשיג זחלי של דנאיות ולגדל אותם בגן .שימו לב! הצמח הוא בעל רעילות מסוימת ולכן לא מומלץ לגדלו בגן. בנוסף, הוא צמח היוצר זרעים רבים ונובט בכל מקום אפשרי בגן, וגם מסיבה זו לא מומלץ לגדלו.

את הצמחים הנמוכים ומשתרעים שתלו בחזית הגינה וצרו מדרוג לפי גובה הצמחים.

שתלו בצמוד לגדר הגן צמחים מטפסים מושכי פרפרים כמו לבלב מטפס או שיח גבוה.

אפשר להקים גינת מיכלים או להקצות שטח מיוחד לגינת הפרפרים. אפשר לסדר מסלעה לוליינית או לשתול בשטח בצורת פרפר.אפשר גם לתחום את האזור בקנקלים.או ארגזים אם יש צורך ! ולא לשכוח פרפרים זקוקים לשמש ישירה, לכן לפני השתילהערכו תצפית על חצר הגן ומצאו את האזור בו יש שמש ישירה למשך כמה שעות בשעות הבוקר, רק אחר כך שתלו את השתילים, כי השתילים להבדיל מהפרפרים אינם יכולים לעוף למקום מתאים יותר, אנחנו צריכים לדאוג להם.  הכינו שלט גדול לגינת פרפרים... אולי הפרפרים יודעים לקרוא....אי אפשר לדעת...

נסכם ונאמר כי לא כל כך חשוב איך תבחרו לעסוק בנושא הפרפרים בגן, אפשר להתחיל עם  הפרפרים הנודדים, אפשר להתחיל אחרי שנפגוש פרפר שעופף לו אל הגן אפשר למצוא ביצים על שיח בחצר ולעקוב אחריהן ואפשר ליזום ולהביא ביצים או זחלים אל הגן. אפשר גם להתחיל משיר או סיפור, כל הדרכים טובות ומובילות אל חוויה מרגשת ומעוררת פליאה סקרנות והתרגשות עצומה. קשה להגיד מה מכל השלבים מרתק יותר, בקיעת הזחל מהביצה ? מעקב אחרי הזחל הזולל וגדל ואז... נעטף במעטה הגולם. אולי הרגע המרגש מכולם, (ורק בגלל שעברנו את כל השלבים קודם)הוא להגיע בבוקר אל הגן ולגלות את הפרפר הצבעוני והיפה יוצא אט אט מהגולם עדין רטוב.. פורש אט אט את כנפיו.. עומד ללא תנועה מחכה לרגע שהכנפיים יתיישרו והתקשו... אפשר לקחת אותו על כף היד בזהירות החוצה..(לא לגעת בכנפיים,) להניח אותו על אחד מצמחי הצוף או הצמח הפונדקאי שלו... ליצפות בו כשקרני השמש מלטפות אותו ולעמוד בשקט בצד ולהתבונן.. להתבונן איך נפרשות להן הכנפיים.. איך הוא מתחיל להניע אותן..ואיך הוא פורש כנפיים ועף אל התכלת...לשלום... ואז כל מה שנרצה... זה לחוות עוד ועוד את הרגע הקסום הזה...שמילים לא יכולות לתאר. ונקווה שאחרי שימצא בן-בת זוג יחזרו לגינה להטיל ביצים וכך שוב נחווה את הכול מהתחלה.

לקריאה נוספת:

מגדיר פרפרי ישראל, דובי בנימני

גינת הפרפרים בישראל , דובי בנימני  -050-9297091

אתר גינת הפרפרים בישראל – 

www.butterflygardening.co.il

אתר אגודת חובבי הפרפרים בישראל:www.butterfly.org.il

הזחל הרעב- אריק קרל, סיפור

סיגל והפרפר – לאה בנימיני 050-9297091

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

גינת פרפרים

אתר גינת הפרפרים : www.butterflygardening.co.il

חשיבות הפרפרים וחשיבות הקמת גינת פרפרים

ככל שהחברה מתרחקת מהטבע כך מתגבר הצורך שלנו להגביר את המודעות לסביבה.  כולנו מנסים היום להיות יותר "ירוקים", כשאנו מקימים גינת פרפרים אנו תורמים להגדלת הריאה הירוקה וגם מעודדים צמחית בר המתאימה לפרפרים והולכת ונעלמת מסביבת חיינו.

הפרפרים נחשבים לטובים שבמצביעים על איכות הסביבה. הם מהווים מדד רגיש מאין כמוהו לכל שינוי המתחולל בטבע הסובב אותנו. בשנים האחרונות, למשל, החלו להופיע בדרום הארץ - בערבה ובבקעה – מינים טרופיים של פרפרים, שהאקלים המתחמם והמקצין של אזור הים התיכון נוח יותר עבורם. בצפון הארץ החלו לחדור מינים צפוניים, שתנודות הטמפרטורות הקיצוניות בחורף מיטיבות איתם. בגלל רגישותם הרבה הם הראשונים שנפגעים מזיהום סביבתי ונעלמים מאזורים בהם הבנייה או הריסוסים משמידים את הצמחים הפונדקאים שלהם.

בעצם החלטתכם להקים גינת פרפרים אתם עוזרים לאוכלוסיית הפרפרים, הצעד הבא שאתם מוזמנים להיות שותפים לו הוא שמירה על ביוטופים- בתי גידול של הצמחים הפונדקאים.

 

הכנת הגינה

מה לשתול? ההתאמה נעשית לפי האזור שבו נמצא הגן והפרפרים שאתם רוצים לזמן לגינה. חשוב לשתול צמחים פונדקאים וצמחי צוף. יש לשתול את הצמחים תוך כדי הקפדה על מידרוג. יש צמחים שמתאימים לרוב האזורים אבל יש לעשות התאמה לכל ישוב . פרוט לכל אזור נמצא בספר "גינת הפרפרים בישראל".

צמחים פונדקאים הינם צמחים המשמשים את הנקבות להטלת ביציהן כדי לאפשר לזחלים לגדול עליהם. הם אוכלים את העלים עד לשלב הפיכתם לזחל בוגר דיו היכול להתגלם

צמחי צוף – משמשים כמזון עיקרי לפרפרים הבוגרים

הנה כמה דוגמאות לצמחים ופרפרים

·         שתילי פיגם עבור זנב הסנונית

·         שתילי ירקות ממשפחת המצליבים עבור לבנין הכרוב והצנון

·         אסקלפיאס אדום עבור זחלי דנאית סדום (זהו פרפר נודד לאורך רצועת החוף, קל לגדלו בכל אזור אבל לא מגיע מיזמתו לאזורים הפנימיים )

·         לנטנה לילכית בתור צמח צוף מצוין למגוון פרפרים

·         כובע הנזיר עבור לבנין הכרוב

·         בזיליקום תימני כצמח צוף

·         ואת שיח הכאסיה הסוככנית שהוא בעיקר פונדקאי של לבנין הכאסיה,

 

 

פרפר                                                           

נת פרפרים

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת לאה בנימיני


מאת: לאה בנימיניגינון08/07/102361 צפיות
גינת פרפרים טרנד חדש בארץ טרנד ותיק בעולם. עשה בעצמך גינת שתזמן אליה פרפרים יפים.

מאת: לאה בנימיניגינון08/07/102139 צפיות
גינת פרפרים טרנד חדש בארץ טרנד ותיק בעולם. עשה בעצמך גינת שתזמן אליה פרפרים יפים.

מאמרים נוספים בנושא גני ילדים

מאת: נאוה סלורגני ילדים16/02/152761 צפיות
מעברים ושינויים הם תהליכים לא קלים, לא לנו המבוגרים ובטח שלא לילדים שלנו. אם אתם חוששים לקראת עלייתו של הילד לכיתה א', אם יש לך התכווצויות בבטן כשאת רק מדמיינת אותו נדרש לקרוא, ואם אתה לא לגמרי משוכנע שהוא מוכן לחוויה שכזו- יש לכם עוד מספיק זמן (כחצי שנה זה בהחלט מספיק...) עד שנת הלימודים הבאה, כדי להכין אותו כראוי לקראת הצפוי לו. לפניכם כמה דרכים שיעזרו לכם לעזור לילד להיות מוכן ובשל יותר.

מאת: נאוה סלורגני ילדים16/02/151930 צפיות
מעברים ושינויים הם תהליכים לא קלים, לא לנו המבוגרים ובטח שלא לילדים שלנו. אם אתם חוששים לקראת עלייתו של הילד לכיתה א', אם יש לך התכווצויות בבטן כשאת רק מדמיינת אותו נדרש לקרוא, ואם אתה לא לגמרי משוכנע שהוא מוכן לחוויה שכזו- יש לכם עוד מספיק זמן (כחצי שנה זה בהחלט מספיק...) עד שנת הלימודים הבאה, כדי להכין אותו כראוי לקראת הצפוי לו. לפניכם כמה דרכים שיעזרו לכם לעזור לילד להיות מוכן ובשל יותר.

מאת: רפי רזניקגני ילדים02/11/142757 צפיות
רוב שנות הילדות שלנו אנו לומדים. זה מתחיל כבר בפעוטון בו מלמדים אותנו להבדיל בין טוב לרע, בין מסוכן לחיובי, צבעים בסיסיים, קצת חיות ועוד אלמנטים חשובים הקשורים לבניית השפה.

מאת: ציוד לגני ילדים רעיון בקרטוןגני ילדים07/04/132168 צפיות
פעילויות לגני ילדים חשובים מאין כמוהם הם על המולדת. גני הילדים עושים עבודה מצויינת לאורך השנה אך ניכר כי יש נתק רגשי בין נושאיי הפעילויות לגני ילדים לרגש שהם אמורות לעורר. הפעילויות לגני ילדים ליום העצמאות למשל מתהדרות בדקורציה של הגן ביום החגיגי ולא במידע הרב שהילדים הקטנים צריכים לספוג ועל התחושות שיתעוררו מתוך הציוד לגני ילדים החגיגי והפעלות לגני ילדים הנערכות.

מאת: ציוד לגני ילדים רעיון בקרטוןגני ילדים31/03/131985 צפיות
פעילויות לגני ילדים שהם כמו תקליט שבור מסייעים לילדים בהבנה וקליטה. זה קורה לכל הילדים בגן בשעת המשחק בציוד לגני ילדים, הם לא מפסיקים לזמזם שיר מסוים,שכאילו נתקע להם בראש ולא עוזב.ערכתם פעילויות לגני ילדים במהלך השבוע ולעתים מדובר רק בשורה אחת שהם זוכרים מהשיר שלמדו ומרגישים צורך לא מובן לזמזם אותו שוב ושוב. בחברות המייצרות ציוד לגני ילדים בעולם כולו וכן מפעילי חוגים לילדים והפעלות לגיל הרך מנסים לבדוק מה פשר התופעה

מאת: ציוד לגני ילדים רעיון בקרטוןגני ילדים21/01/138493 צפיות
ציוד לגני ילדים להפעלת פעילויות בגני ילדים הינם משפחה אחת גדולה ששמות הפריטים מתחדש שם מדי יום. בגן הילדים עלינו ללמד,לתרגל ולהביא את הילדים להישגים לימודיים ולא רק חוויתים. האם ניתן לערוך פעילות לימודית מעניינת סת'ם עם הציוד לגן ילדים שקיים ובלי להשתגע עם כלים דידקטיים דרמתיים ?

מאת: ציוד לגני ילדים רעיון בקרטוןגני ילדים16/01/138684 צפיות
לאחרונה הציוד לגני ילדים הפך לחלליות מוארות וצבעוניות שכבר אי אפשר להבין האם רק מתגלשים או גם קופצים עליהם. ציוד לגני ילדים בסיסי זה כדור,חבל או רק עמוד גבוה, סביבו הילדים והגננת צריכים להקים פעילות ראויה שהיא גם לימודית,גם מלאה הומור וגם חוויתית. במאמר זה נביא הוראות ברורות כיצד להפעיל את ילדי הגן עם ציוד לגני ילדים בסיסי כמו בפעילות: "מעגל הצפרדעים" או "מרבד הקסמים".

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica