חפש מאמרים:
שלום אורח
28.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שירת חנה

מאת: בית אבי חיאומנות - כללי26/03/20091510 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ויקטוריה חנה מלעלעת את האותיות העבריות והטקסטים העתיקים, גורסת אותם בשיניה,  לשה אותם, מלטפת אותם באהבה ויולדת אותם לאוויר העולם. תרבות יהודית, הגרסה המוזיקלית

דמות זעירה עם עיניים כהות יוקדות כובשת את הבמה בנוכחותה ובקולה החודר. לא תשמעו אותה מעל גלי האתר, בין הכוכבים הנולדים, ומועדי ההופעות שלה עוברים בשמועות מפה לאוזן, אך מי שמגיעים ושומעים את ויקטוריה חנה שרה - נכווים.

בהופעותיה שרה ויקטוריה חנה תפילות, פיוטים, ברכות ושירים מהסידור, מספר הזוהר, מיצירתו של רבי אברהם אבולפיה וגם מספר יצירה, המיוחס לאברהם אבינו – בקיצור, טקסטים שנכנסים תחת הכותרת תרבות יהודית. אחד המשפטים האהובים עליה משם הוא "יצר מתוהו ממש. עשה אינו ישנו. חצב אבנים גדולות מאוויר שאינו נתפס". "לפני שהמילה יוצאת מהפה", היא מסבירה, "היא בגדר איִן. כשהיא מדוברת, אפשר להקליט אותה, לשמוע, לכתוב. זהו דבר ממשי, שניתן לתפוס. כשקוראים לו בשמו, הוא קיים. זהו הקשר המופלא בין האבן והאוויר - האבן דחוסה ואוצרת בתוכה המון זיכרונות, והאוויר מאוד נייד".

אחת הברכות שהיא נוהגת לשיר בהופעות היא ברכת "אשר יצר", שאומרים כשיוצאים מהשירותים. זוהי ברכה מאוד אינטימית, שאדם ממלמל לעצמו כמה פעמים ביום. "שחיתי בבריכה", היא נזכרת, "ופתאום, תוך כדי צלילה, שמעתי בתוך המים את המוזיקה הסטריאופונית של הברכה. יצאתי והקלטתי אותה מיד בטייפ קטן".

 ביניים: הפה הוא שער

ויקטוריה חנה גדלה במשפחה דתית בירושלים. בילדותה, היא מספרת, נהגו הילדים לצחוק על פגם הדיבור שלה: "עם כל הכאב והפגיעה, הייתי נעמדת על אבן ושולחת את קולי אל האלוהים שיושיע אותי, 'ה' אלוקי שיוועתי אליך ותרפאני'!". באופן מפתיע, כאשר ויקטוריה חנה שרה, אין זכר לגמגום והמילים קולחות וזורמות מפיה.

אביה הרב של ויקטוריה חנה הנחיל בבית את האהבה לאותיות, מילים, תרבות יהודית ותפילות, שהפכו לחלק מנשמתה ומנשימתה. "השפה העברית היא בעלת אלמנטים אבסולוטיים, והיא לא נמצאת רק במשמעות אחת, ספציפית, אלא במובן הרחב יותר של צליליות של כל הגה והברה", היא מסבירה. "העולם נוצר על ידי אמירה - הדברים נאמרו וקיבלו ממשות פיזית". האיבר שמהפנט את חנה הוא הפה, והיא חוקרת אותו בצורה מעמיקה כבר שנים: "גם בתפילה צריך להזיז את השפתיים. הפה הוא סוג של שער המחבר בין הפנים והחוץ שלנו, מחבר בין העולם המטאפיזי לפיזי".

ויקטוריה חנה למדה תיאטרון בניסן נתיב, ומצאה את עצמה משננת טקסטים מתורגמים לעברית. "ניסיתי לדבר את צ'כוב ואת שייקספיר בצורה אמינה, אבל הרגשתי שחסר לי משהו בפה", היא אומרת. היה הבדל גדול בין השפה שגדלה איתה והגתה אותה בתפילת הבוקר לבין החומרים המתורגמים, ו"הפה דרש וביקש יותר. העבודה עם חומרי תרבות יהודית וטקסטים יהודיים היא בגלל צורך, ולא בגלל רעיון תיאורטי, והצורך הזה הוליד עולם של ניסיונות ועבודה עם טקסטים עתיקים".

את הטקסטים העתיקים לוקחת ויקטוריה חנה למקומות חדשים - למוזיקה עכשווית, שנשמעת לפעמים ממש כמו ראפ או היפ-הופ - ומשלבת אותם במוזיקה אלקטרונית ובסאונד עדכני כמו צלצולים סלולריים. "צלצול של סלולרי יכול להיות מנוכר, אבל השילוב שלו בטקסט הופך אותו למשהו אחר לגמרי". לדבריה, היא מעוניינת ליצור מתוך הכאן והעכשיו בעזרת טקסטים מרובדים, הנושאים עמם ניחוחות וכובד של תרבות יהודית ששורשיה נעוצים עמוק בעבר.

ביניים: הזמר כמתווך

הקול, מבחינת ויקטוריה חנה, הוא סוג של רטט מופשט ופיזי בו בזמן - אי אפשר לגעת בו, אך יש לו ממשות ומגע פיזי בחלל. "הקול עובר בתוכך ומגיע לחלל שאתה מדבר מולו", היא אומרת. כאשר היא שרה, היא מנסה שהקול יעבור דרכה והיא תהיה עדה לו, ממש כמו כלי. "אפשר להשוות זאת לצייר שבחווייתו לא פעל בזמן הציור, אלא משהו הזיז את היד המציירת, או למשורר שמילותיו זורמות כמו מאליהן אל הנייר. אלה רגעי חסד שמאפשרים לאמן להיות סוג של 'מתווך' בין פנים לחוץ, בין חבוי לנגלה. אני ממש מכורה להרגשה הזו, כי כשזה קורה, זה קסם. בהופעות אני מכינה את עצמי לחוות את הדבר הזה בצורה מוחלטת".

ויקטוריה חנה הופיעה במקומות רבים בעולם - ממקדש בודהיסטי ביפן ועד מועדונים אפופי עשן בניו יורק, מקסיקו, אוסטרליה ומונגוליה – ומאפשרת למקומיים לטעום קצת תרבות יהודית. לפני כחמש שנים הופיעה עם מורתה, רות וידר-מגן, בפסטיבל של מוזיקה קדושה בניו-דלהי בנוכחות הדלאי למה. במקרה, או שלא במקרה, ההופעה נקבעה ליום כיפור. השתיים התלבטו רבות בשאלה אם לשיר ביום הזה, אך לבסוף הבינו שזאת בעצם הזמנה להתפלל את תפילת יום הכיפורים בפני ציבור גדול, ושאולי ניתן לראות בכך אפילו סוג של שליחות. באותו יום הן אכלו סעודה מפסקת והצטרפו לאלפי טיבטים לבושים בלבן, שבאו לראות את מנהיגם הנערץ. לבושות בבגדים לבנים, ויחד עם רב מקנדה שתקע בשופר, הן שרו את תפילת יום הכיפורים מול קהל גדול, שאמנם לא הבין את המילים, אבל הקשיב לקול הצלול ששר את תפילת יום הכיפורים.

 



תגיות המאמר: תרבות יהודית


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

בית אבי חי ממוקם ברחוב המלך ג'ורג' 44 בירושלים.
לנוחיותכם מצורפת מפת הגעה.

כניסות להולכי רגל:
כניסה ראשית ברחוב המלך ג'ורג' וכניסה משנית ברחוב קק"ל.

כניסה לחניון:
הכניסה לחניון נמצאת ברחוב קק"ל.
לנוסעים דרומה ברחוב המלך ג'ורג' מותרת הפניה לרחוב קק"ל.
בשלב זה החניון סגור לקהל.

קווי אוטובוס אשר עוברים ליד בית אבי חי:
מהתחנה המרכזית - 14
מבניני האומה - 7, 8, 21, 31, 32

טלפון:
6215300 02

מען למשלוח מכתבים:
בית אבי חי, ת.ד. 71061, ירושלים 91710

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בית אבי חי

מאת: בית אבי חיציור23/03/091381 צפיות
המאבק בין הזהות ההומוסקסואלית והזהות הדתית נחשף בתערוכת האמנות הישראלית "מחוץ לארון הקודש". "זאת תערוכה פוסטמודרנית, שמציגה ריבוי זהויות", אומר אחד המארגנים. "הזהויות חיות בכאב פנימי מסוים, אבל גם בשותפות" ביום שלישי בערב היתה הגלריה הקטנה במרכז המגשימים בירושלים, שבה מוצגת תערוכת האמנות הישראלית "מחוץ לארון הקודש", מלאה עד אפס מקום. בפינת החדר, מול אחת התמונות, עמדו שני גברים דתיים, ידיהם שלובות ופניהם קורנות מאושר. ממש מאחוריהם עמד צלם של אחד העיתונים היומיים הגדולים וצילם אותם.

מאת: בית אבי חיאומנות - כללי23/03/091468 צפיות
המיתוס המכונן של עקדת יצחק משך מאז ומעולם קריאות חתרניות. בימים אלה מציעות שתי תערוכות אמנות ישראלית גישות אוצרותיות חתרניות לנושא כתב: דוד שפרבר ברחוב אחד בירושלים מציגים שני אוצרים שהפרוגרמה המוזיאלית שלהם מורכבת ושנויה במחלוקת תצוגות המתייחסות לעקידת יצחק: גדעון עפרת אצר בבית אבי חי את התערוכה "אברהם, יצחק, יעקב: אברהם אופק - העשור האחרון", ובמרחק כמה דקות הליכה, במוזיאון ע"ש וולפסון שבהיכל שלמה, אצר יהודה לוי אל-דמע את התערוכה "סיפור עקדת יצחק - הנגלה והנסתר".

מאמרים נוספים בנושא אומנות - כללי

מאת: אופיראומנות - כללי28/02/223296 צפיות
תכשיט עתיק הם עולם ומלואו. אלו תכשיטים המושכים את תשומת הלב ומצריכים גם עולם הערכת תכשיטים מיוחדת בעלת חשיבות עבור תכשיטים הנשמרים בצורה שלמה. למשל, תכשיטים מתחילת המאה ה19, וגם לפני. הערכת תכשיטים הוא מקצוע שחשוב להכיר אותו היטב. כשמדובר על תכשיטים עתיקים, חשוב לדעת שצריך ללמוד את הנושא מהבסיס, על מנת לבצע הערכה ראויה ומדויקת. חלק מההערכה המובן חייבת להתבסס על המידע מבעלי התכשיטים. הקשר המשפחתי מאד חשוב כאן, וכל פיסת מידע מסייעת.

מאת: אופיראומנות - כללי18/01/223586 צפיות
אין הערכת אומנות הדומה אחת לשניה אך כל הערכת אומנות מתקיימת באותה הדרך ובאופן של התאמה אישית לסוג הפריט. פסל לדוגמא עובר תהליך אחר וזאת גם הסיבה שהאימות נעשה בהתאם לסוג הפריט.

מאת: danisapirאומנות - כללי07/01/223324 צפיות
דעו לכם כי חוגים למבוגרים בחיפה יכולים להעשיר את שעות הפנאי של המבוגרים ולהפוך אותם לכאלה שיהיו אנשים שמחים יותר. לאור זאת יהיה כדאי לכל אחד מכם לחפש אחר חוגים שיוכלו להתאים בדיוק לו ולהסב לו הנאה רבה. זה בוודאי יהיה מאוד חכם מצדכם ולא תרצו להתפשר בעניין הזה וזאת כאשר חושבים על הנושא הזה ומביאים בחשבון את כל ההיבטים השונים שיהיו קשורים לכך. אז אל תשכחו זאת.

מאת: דוד כהןאומנות - כללי23/09/205182 צפיות
דווקא בתקופה הנוכחית כשכולנו בבתים, מבלים ויוצאים פחות, זה הזמן לשדרג את ניראות הבית. ככה בוחרים היום תמונות לחדרי הבית.

מאת: Danaאומנות - כללי01/07/205221 צפיות
החזרה לשגרה לאחר תקופת ההסגר פתחה בפנינו דלתות חדשות בחיים. בין אם פתחנו עסק חדש לאחר תקופת הקורונה, או פתחנו מחדש את העסק, או התחלנו עבודה חדשה ופשוט רוצים להתחדש בציור קיר. זאת הייתה תקופה קשה לכולנו, בין אם כלכלית, נפשית, או גם וגם.

מאת: מסגרתאומנות - כללי01/01/206157 צפיות
הדפסה על קנבס בחיפה – הדפסה של תמונות מטיולים כאשר אנחנו מטיילים בעולם אנחנו מצלמים הרבה תמונות. תמונות אלו לא שוות הרבה אלא אם נפתח אותן ונדפיס אותן כך שנתלה אותן בבית שלנו. הדפסה על קנבס בחיפה יכולה לאפשר לנו להדפיס את התמונות הכי יפות מהטיולים שלנו

מאת: שלום כהןאומנות - כללי27/09/192340 צפיות
סרטי תדמית אנו פוגשים במסגרות כמו מערכות בחירות ובחירת ראשי איגודים ולשכות ציבוריות, אך בתחום המכירות יש לתחום הזה משמעות ענפה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica