חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פיתוח קול-בחירת שירים,סגנון,ז'אנר וסולמות

מאת: תמר פלג וולךמוסיקה14/07/20101866 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בחירת שירים, סגנון,ז'אנר וסולמות

סוגי קול

בשירה אמנותית נהוג אחרי מספר שנות שירהלקבוע את סוג הקול בהגדרה מסוימת הקשורה במנעד ובצבע הקול של הזמר.

סוגי הקול הרווחים הם:סופרן- מצו סופרן,אלט,טנור,בריטון,בס.
בהרחבה – לירי, דרמטי,קונטרהאלטו, קולרטורה, קונטרהטנור, ועוד.
בשירה הקלאסית והאופראית התפקידים נכתבו לזמר בעל סוג קול מסוים , ולא נהוג לנייד תפקיד לסולם אחר כדי שזמר בעל סוג קול אחר יוכל לשיר אותו.אם כי ישנן פרטיטורות הכתובות ליותר מסוג קול אחד,וישנם זמרים/ות שנוהגים לבצע תפקידים של סופרן וגם של מצו -של טנור וגם של בריטון וכו'
פלסידו דומינגו,למשל, אחד הטנורים הגדולים בני זמננו החל את דרכו כבריטון.
את אנג'לה גיאורגיו הנפלאה שמעתי שרה כרמן ובטרפליי בקונצרט אחד.
בעוד שבטרפליי היתה עוצרת נשימה- הכרמן שלה לא התקרבה אפילו לרמת ביצוע סבירה,הקול לא עבר את התזמורת ולא הגיע לאולם.
אז איך מגדירים בכל זאת את סוג הקול בכלים שאינם הכלים הקלאסיים אופראיים? באופן דומה=מתייחסים לצבע, מנעד, קלות או כבדות, עבה או דק ובהתאם לאופי הקול.

אני תמיד נזהרת מקביעה חד משמעית של סוג הקול -בטרם זמן-  מתוך ידיעה ברורה שהקול משתנה, מתעצב, ומשנה את אופיו עם התהליך של פיתוח הקול ועם הגיל.

----------------------------

בכל סוגי השירה שאיננה קלאסית אופראית,יכול לכאורה כל אחד לשיר כל דבר, בכל סגנון שירצה- כי ניתן לנייד שיר לסולם גבוה או נמוך- לפי המתאים לכל אחד באופן אישי.וגם אין בעיה אקוסטית כיוון ששרים עם הגברה.השאלה איזה חומרים לבחור עולה לא רק בהתאם לטעמו של הזמר, אלא לדעתי גם בהקשר לסוג הקול שלו, ובעיקר לצבע קולו.  זה דומה לחליפה.
אם אדם דק גיזרה יראה בה מצויין- עב בשר עלול להיראות בה מגוחך.או להיפך.
זמר עם קול גדול, עגול, כבד "קול עם בשר" כמו שאומרים עלול להישמע מגוחך בשיר הדורש קלילות,אווריריות,סלסולים ומעוף.

(נסו לדמיין זמר עם קול בס כבד- מבצע יםתיכוני- מזרחי.)ולהיפך- זמר עם קול לירי וגבוה עלול להישמע"לא מסוגל" ונאבק בשיר הדורש עומקים באזור הנמוך והאפל.

שירה רוקיסטית עלולה להישמע צרחנית ומטריחה את האוזן כשהיא מבוצעת בקול גבוה,וקולות שבמהותם כבדים וכהים יישמע ונאבקים ועובדים קשה מידיי בשיר שמונח ברובו באזור גבוה של הקול.בלוז בסופרן דק עלול להישמע מוזר, ולא מתאים.

סגנון /ז'אנר

כך שהבחירה מה לשיר נהפכת למורכבת יותר.מה אני אוהב, מה מדבר אליי,וגם מה מתאים לסוג הקול שלי.
מי שצופה בכוכב נולד יכול לראות איך זמרים "נופלים" בביצוע בגלל בחירת שיר לא נכונה. חשוב לזכור- לא כל אחד יכול לבצע הכל!(אם ניקח בהשוואהאת כלי המיתר- לכינור יש תפקידים שלו המתאימים לצבע ולמנעד- ולקונטרבסתפקידים אחרים. ולא ניתן להחליף ביניהם.)
וכל זה נאמר בהכללה ובסיוג מסוים- כיוון שכן קיימים קולות- במיוחד קולות האמצע,שיכולים להתמודד בהצלחה עם טווח רחב של חומרים, בסגנונות שירה שונים,ובז'אנרים שונים.
מצד שני- לתייג זמר לנישה מסוימת ומצומצמת עלול לטווח הארוך להיות בעוכריו.

צריך להעז להתמודד עם ז'אנרים שונים, אך תוך ביקורת מתמדת על מה "עובד" יותר ומה פחות. כדי לבחור נכון – כדאי לבצע גרסאות אישיות לשירים מז'אנרים שונים ואז להחליט מה מתאים.לפעמים ישהפתעות.אחת התלמידות שלי סיפרה שבבחינה בבית הספר שהיא לומדת בו דווקא שיר מז'אנר חדש שהיא פחות בקיאה בו עבר מצוין וזכה לשבחים, בעוד ששיר שביצעה מהז'אנר המוכר לה, שהתמחתה בו שנים-"עבד" פחות.מה שמוכיח שאסור להתקבע.
בנוסף- לפעמים אנחנו מרגישים בז'אנר מוכר כבר יותר מידייבבית ומפסיקים להתרגש ולהתחדש.ודווקא חומרים מז'אנר חדש עשויים להביא לנו את מידת הדריכות והריגוש שאנחנו זקוקים להן,כדי שהשיר "יעבוד" וירגש גם את השומעים.אם מראש זמר מנותב  ע"י מורה, או בעצמו לז'אנר מסוים ווהתמקם והתמקצע בו, הוא עלול לפספס ז'אנרים אחרים.

סולמות
רוב השירים כתובים במינעד של אוקטבה+ ולפעמים גם יותר.
נוריד את השיר לסולם נמוך יותר- הגבוהים לא יהיו מספיק מבריקים, והנמוכים לא ירימו את השיר.נרים לסולם גבוה מידיי- השיר יישמע צרחני ומעייף את האוזן.
חייבים גם לקחת בחשבון כי לכל סולם יש צבע משלו.
לדו מינור צבע אחר מאשר לרה מינור.ולה מינור לא מצלצל כמו סי במול מינור.וכו'

כך שגם בחירת סולמות, לא רק בהתאם למנעד ,אלא בהתאם לצבע שלהם היא אמנות בפני עצמה.

זמר ממוצע-שאיננו זמר קלאסי/אופראי יכוללשיר במספר מסוים של סולמות, ולא בכולם.כך שכשמרכיבים תכנית שלמה, כדאי לגוון.זמר שישיר 4 שירים שונים באותו הסולם, ישעמם את עצמו ואת המאזינים.מבלי שאף אחד יבין מה לא בסדר ומה לא עובד ולמה זה נשמע כל הזמן "אותו הדבר".
אני מניחה שמן הטעם הזה, בתכנית כמו "כוכב נולד" נקבעים לעיתים סולמות שמשרתים את צורכי הגיוון של התכנית, ופחות מתאימים לכל זמר בפני עצמו.
שלמה ארצי נשמע לכם צורח לפעמים?????? גם לי.
אני מניחה שהסיבה היא בדיוק הסיבה שציינתי כעת.
כי הרי ברור שהיה יכול לנייד כל שיר לסולם שהכי מתאים קולית עבורו ולא לצרוח אותו.אבל אז אולי ימצא עצמו שר ערב שלם ב3 או 4 סולמות.
זו הסיבה גם שזמרים עובדים על הרחבת המינעד שלהם.
כדי להישמע טוב לא רק באמצע הקול אלא באותה איכות גם בשוליים הנמוכים והגבוהים,וגם כדי להרחיב אותם על מנת להיות מסוגלים לשיר גם חומר תובעני יותר מבחינת המנעד , וגם על מנת לבחור סולמות רחוקים עד כמה שאפשר אחד מהשני.

קול שמנותב שלא למקומו הטבעי, יישמע מאולץ, מלאכותי וחסר חיים.
וזה מזכיר גם בחירת שיר שאיננה נכונה וטובה.
שומעים שהזמר עושה מה שצריך, מגיש את השיר באופן מוסיקלי- ובכל זאת משהו לא נוח עם זה.

כשהשיר "נכון"- ובסולם מתאים, הזמר יכול לתת מעצמו, משהו טבעי קורה,הכלמתחבר למקומו וזורם, ויש חוויה הדדית הן למבצע והן לשומע.

מאידך,פעמים רבות אני מכוונת זמרים לשיר "הפוך" ושונה מאיך שהתרגלו לשיר
מבחינת סגנון, ולבחור חומרים שלכאורה אינם קשורים כלל לז'אנר שהתמחו בו,כי לפעמים זו תגלית מדהימה,לשמוע את עצמם מבצעים משהו חדש ואחר ממה שהורגלו אליו - ועולם חדש נפתח בפניהם.

http://www.vocalmaster.co.il/

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

תמר פלג וולך- פיתוח קול שירה והגשה

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת תמר פלג וולך

מאת: תמר פלג וולךמוסיקה13/06/111148 צפיות
מאמר המתייחס לדקויות בביצוע של שירים.דיוק בביצוע השיר, גוונים, והנעת הקול בגמישות. המאמר מציע דרכים לאופן הפקת קול רך זורם וחם, ומתייחס גם לשירה מתוך מימד רוחני וריגשי תוך מתן ביטוי לאישיות האמנותית של המבצע ולעולמו הרגשי.

מאת: תמר פלג וולךמוסיקה25/04/101614 צפיות
מאמר המפרט את השלבים המוצעים להכנת ביצוע של שיר. מחקירת הטכסט, הרקע לכתיבתו, ועד ידע על המשורר או הפזמונאי והמלחין ועד קביעת מקומות לנשימה,מציאת מילות מפתח שעליהן יושם משקל, וכן החופש לבצע את השיר באופן אישי עם שינויי טמפו, אלתור והוספות סלסולים, צלילים ארוכים וכו'.

מאת: תמר פלג וולךמוסיקה25/04/101146 צפיות
מאמר המפרט את הנדרש מאדם שרוצה להיות זמר. בנוסף לטכניקה הווקאלית דרושה רגישות בהעברת הטכסטים המושרים, ורצוי לתת ביצוע בעל מעוף וייחוד כדי להעניק למאזין חוויה וריגוש.

מאמרים נוספים בנושא מוסיקה

מאת: רויטל ל מוסיקה02/12/204798 צפיות
אחת מצורות הבילוי הפופולריות בשנים האחרונות היא הקריוקי אשר מקורו במדינת יפן ופרושו "תזמורת ריקה". אנשים מסתבר מאוד אוהבים לשיר, ולכן כל אירוע בו תהיה הפעלה אקטיבית, כזו שהאורחים יוכלו להביע עצמם ולהתבטא בשירה, יהפוך למשהו מוצלח.

מאת: חיים נוימוסיקה12/08/205270 צפיות
הסינגל החדש של הזמרת והיוצרת יעלה אלישיב, CRAZY TIMES הוא מצמרר, מרגש ומבליט את יכולותיה הווקאליות והמוזיקליות. את השיר כתבה והלחינה יעלה בתקופת סגר הקורונה והוא כבר זכה לתהודה רבה בקרב מאזיניה וציבור נרחב.

מאת: חיים נוימוסיקה26/07/205273 צפיות
גם זה הגיע: המנון לקורונה, המגפה שנחתה על העולם, זוכה גם לשיר קליל וקצבי ולסינגל חדש של הזמר יהודה אברון.

מאת: אידובמוסיקה29/12/195921 צפיות
הייתה תקופה לפני הרבה מאוד זמן שראש-הממשלה שלנו, ביבי נתניהו, השתמש במשפט הבא בשביל להגדיל לעצמו את כמות המצביעים - לכל ילד יהיה מחשב בבית. ביבי השתמש במשפט הזה בתור כלי שכנוע. מכוון שהייתה תקופה שלא היה מחשב בכל כיס והגישה לאינטרנט הייתה מאוד מצומצמת. לעומת התקופה של היום שבו לכל ילד כבר יש גישה כמעט בלתי-מוגבלת בשביל לגלוש באינטרנט.

מאת: אידובמוסיקה13/12/193566 צפיות
אם היינו חיים עשור אחורה והייתם רוצים לבנות אולפן-הקלטות הייתם צריכים לעבוד כלכך הרבה שעות בשביל להקים את האולפן הכי פשוט. אבל היום, ההוצאה הכי יקרה שלכם כנראה תהיה מחשב ואם אתם קוראים את המאמר הזה אז אני מניח שיש לכם מחשב. במאמר הזה אני רוצה להסביר מה הם כוחם של פלגינים.

מאת: אידובמוסיקה09/12/193521 צפיות
כיום אנחנו חיים בתקופה שמאוד קל לשמוע שירים. בלחיצת כפתור אנחנו יכולים לשמוע איזה שיר שאנחנו רוצים או אלבום שלם מבלי לחשוב יותר מדי. אנחנו כלכך רגילים לשמוע שירים לפי בחירה שלא קיים אתר אחד, אלה כמה אתרים שתהליך הורדת שירים מיוטיוב או מכל אתר אחר היא מאוד פשוטה. למרות שאיכות השירים פחותה מזו של השירים שהופקו באלבום, אנחנו בתור צרכנים מעדיפים את הנוחות של לשמוע מתי שאנחנו רוצים מאשר לשמוע שירים באיכות גבוהה.

מאת: אידובמוסיקה02/12/193803 צפיות
מי מאיתנו לא שומע היום שירים דרך יוטיוב? היום הדרך המקובלת לשמוע שירים היא דרך שירות סטרימינג כלשהו כשהדרך הכי פופולרית היא מיוטיוב. אני נתקל בהרבה מקרים שבהן כל קבל עם ועדה מבקש ממני להסביר לו איך מורידים שירים מיוטיוב. בדר"כ אני גם שואל "למה צריך להוריד את השירים מיוטיוב? הרי מאוד נח וקל פשוט להיכנס ליוטיוב ואז לשמוע את השירים שאנחנו רוצים", התשובה הקבילה שאני מכבד היא דווקא מזמרים שרוצים להתאמן על שירים מסויימים אבל הם לא תמיד נמצאים במקום שהטלפון שלהם קולט וויפי (wifi) בשביל להפעיל יוטיוב...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica