חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הדרך אל הכפר -טיול קליל בסמטאות כפר יאסיף

מאת: אמנון גופרטיולים בארץ29/09/20102027 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הייתה זו שעת בין ערביים, כשקרני שמש אחרונות מרצדות היו על בתי כפר יאסיף. רכוב על חמור כשפניו אל הכפר וכרמי הזיתים עתיקי היומין משמשים לו תפאורה, מנציח בכתביו ההיסטוריון יצחק בן צבי, עוד בטרם היותו נשיא, את המראה הנשקף ממולו. "הבתים גבוהים ויפים, והם כולם כמעפילים לעלות ההרה.... ותמונת הכפר מרחוק מרהיבת עין ומזכירה את צפת... או נצרת, המשתרעות על גבעות...."

תמונה רומנטית שכזו כבר אין בנמצא. מה שהיה בעבר כפר קטן, היום כמוהו כקרת הנאחזת בשארית כוחות בימים שחלפו ואינם עוד.

הכביש הראשי הסואן, המכוניות החוצות בחופזה, בתי עסק המעמיסים ופורקים מרכולתם, ופה ושם פסולת שלא נאספה, כל אלה כיסו כמעט עד תום את תומתו של כפר יאסיף.

מיקומו של הכפר על כביש 70, בין צומת אחיהוד לצומת כברי, הפכהו לאבן שואבת לכל תושבי האזור יהודים וערבים כאחד, הרואים בו מאין "עיירת מחוז" בה ניתן למצוא מכל הבא ליד.

אני עליתי אל ההר. כפר יאסיף של מעלה, איננו דומה לזה של מטה ואפשר לבוא בטענות אל המודרנה שדחקה את עברו של הכפר ממעלה ההר, עד שכמעט ולא נותר זכר מזמן אחר.

שם, בשיאו, גרעין הכפר העתיק עדיין חובק בסמטאות אבן את בתיה של קהילה יהודית שהייתה ואיננה, לשכונה קוראים גם היום "חארת אל-יהוד" (שכונת היהודים). והרוח לוטפת את הכנסיות, ופעמוניהן קוראים בצלצולם לבוא אלי תפילה. וצריחו של מסגד וקולו של מואזין, ונשים מורטות עלי מלוחייה, ושני זקנים יושבים על ספסלי קש נמוכים, מעבירים בניחותא את חרוזי המסבחה בין אצבעותיהם המחורצות. שם במעלה הכפר, העבר עוד חי בסמטאות.

שמו של הכפר עפ"י המסורת היהודית והערבית מיוחס ליוסף בן מתיתיהו שכנראה קיבלו במתנה מקיסר רומא אספאסיאנוס פלביוס, אך ניתן לזהותו גם כ'חוסה' המוזכר בתנ"ך בספר יהושע, בין היישובים שבתחום נחלת שבט אשר: "...וְשָב הַגְבוּל חֹסָה ויהיו (וְהָיוּ) תֹצְאֹתָיו הַיָמָה..." (יהושע, י"ט, כ"ט).

 

עדות ודתות

שלש דתות מסתופפות בכפר. נוצרים, מוסלמים ודרוזים. עד 1948 היה הכפר נוצרי אורטודוכסי בעיקרו, אולם לאחר המלחמה גדל הכפר בשליש, כשפאלאחים פליטי הכפרים השכנים השתכנו בו.

היהודים ישבו בכפר יאסיף עד המאה ה-19. חלקם היו "מוסתערבים". שפתם היתה ערבית, עסקו בפלחה ולבושים היו כבני המקום. הגברים החזיקו במספר נשים ואפילו גלגלו בידיהם מחרוזות תפילה.

גם בית כנסת היה לקהילה ומשקופו שנתגלה בכפר מעוטר היה בתבליטי מנורה, שופר ולולב. דגם מאותו משקוף העניקה במתנה מדינת ישראל לאו"ם,  במלאת לה 50 שנה.

מוטיבים יהודיים נמצאו גם על דלת אבן למערת קבורה מהתקופה הביזנטית שנתגלתה במקום והועברה למוזיאון הלובר שבפאריז.

על הכביש הראשי נמצא בית קברות יהודי. מצבות האבן נשתמרו בחלקן עם כיתובן העברי והערבי. כאן נקברו יהודי עכו, בעיקר העשירים שבהם וזאת משום שנקבעה הלכה שכפר יאסיף בתחומי ארץ ישראל ועכו עפ"י חז"ל היתה "ספק ארץ ישראל". (הכניסה לבית הקברות מהכביש הראשי)

עפ"י המסורת, נקבר המיסטיקן רבי משה חיים לוצאטו בעל ספר המוסר "מסילות ישרים" בבית הקברות שבכפר יאסיף, אולם מצבה אין וציון מקום קבורתו נקבע בטבריה.

כנסיות

בכפר קיימים כמעט כל הזרמים של הכנסייה הנוצרית: יוונים אורטודוקסים (רוב), קאתולים, באפטיסטים ואנגליקנים. אני מצאתי בה יותר משש כנסיות וניתן לבקר כמעט בכולן.

המומלצות לביקור

הכנסיה האורטודוכסית נמצאת בראש הגבעה בגרעינו העתיק של הכפר. מבנה האבן העתיק מהווה את ליבה של הקהילה הגדולה בכפר, ובית ספר שוכן בחצרה.

מכיוון שספרי הרישום של הכנסיה נשרפו, מעריכים את שנותיה כ-250 שנה, ארבע עשר כמרים שירתו בה ובחצרה קבורים אחד עשר. הכומר ה-12 לא נקבר בה על שים התלמיד השנים עשר, יהודה איש קריות.

 הכנסיה האנגליקאנית והכנסיה הקאתולית הנמצאות על ציר הכפר הפנימי.

בשיא הכפר מונומנט דתי דרוזי  – אחוזת קבר נאה המנציחה את הנביא "אל חאדר" (אליהו הנביא). הכניסה לאתר חופשית בלבוש הולם.

למוסלמים בכפר שני מסגדים. המסגד העליון, פתוח למבקרים ובראשו עומד האימאם "שייח עבד", איש נעים הליכות המארח אנשים במסגד ובביתו הסמוך. (המסגד פתוח למבקרים).

הרחוב הטורקי – 30 מטר של רחוב מרוצף ותעלת ניקוז, זה מה שנשאר עוד מימי השלטון העותמאני, עם קצת דמיון אפשר לחשוב על היופי שהיה ונעלם. (מעל כיכר יאני, ברחוב הפנימי).

שוק אחד ומאכלים הרבה...

עוד מהתקופה העותמאנית וכמו שעון טורקי, פועל שוק מקומי ברחבה הגדולה של הכפר מדי יום חמישי.

בעבר, היו הפאלאחים מכפרי הסביבה פורסים תנובת השדה מלוא שטח השוק, אולם מזה שנים איבד השוק מזוהרו והדוכנים מכילים מכל טוב שוק רמלה לוד ועוד קצת...

 

המלצה לסיום

טפסו עם הרכב לצדו המערבי של הכפר, אל קצה שכונת החווילות הנאה. שם תוכלו לשבת פניכם צופיות אל כרמי הזיתים והים הפתוח, העיר עכו ומפרץ חיפה. ואם יש בידכם את ספרו של בן צבי "שאר ישוב" תוכלו ליהנות מתיאורו הציורי על הדרך מעכו לכפר יאסיף.

אמנון גופר – www.gofer.co.il  מדריך טיולים המתמחה בתרבות הגלילית, מחבר הספר "סודות גליליים" בהוצאת עם עובד 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אמנון גופר. מדריך טיולים וחוקר התרבות הגלילית. 054-6549191

טיולים והמלצות נוספות באתר האינטרנט www.gofer.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אמנון גופר

מאת: אמנון גופרטיולים בארץ19/12/101133 צפיות
בעיבורה של העיר כרמיאל, על שתי גבעות מטופחות ובלב גן ציבורי, מסתתרות כנסיה ביזנטית שרצפתה מעשה פסיפס ייחודי, גת לדריכת ענבים, ומרחק קצר משם מפל מים הצונח ממחצבה שהפכה לאתר טיולים.

מאת: אמנון גופרטיולים בארץ29/09/101931 צפיות
סיור לעת חג המולד המזרחי אל שלש כנסיות ייחודיות בגליל. ביקור ב"יפה שבכנסיות הלבנט" בעכו, בכנסיה קטנה וחביבה בכפר תרשיחא ובכנסיית המולד האורטודוקסית בנצרת.

מאת: אמנון גופרטיולים בארץ09/03/091964 צפיות
טרסות האבן שבשולי הכפר תרשיחא וחלקות השדה הקטנות הפזורות בין בתיו מספרות סיפור עצוב על מלאכה נכחדת ועל אחרוני מגדלי הטבק בגליל.

מאמרים נוספים בנושא טיולים בארץ

מאת: שלום כהןטיולים בארץ05/02/192495 צפיות
אזור הגולן מלא בקיבוצים נפלאים, נופים טבעיים, וכן אתרים היסטוריים שניתן לטייל ביניהם במשך השנה. בין היישובים הקהילתיים בגולן ניתן לטייל בנופים של נחל הירמוך, אזור הכנרת, נהר הירדן, גבול סוריה, ואזורים רבים אחרים הכוללים שלל סוגי נופים המושלמים לטיולים. עבור אלו שרוצים לטייל באזור הזה, אחת הדרכים הטובות ביותר לעשות זאת היא עם טיולי ג'יפים בגולן המאפשרים לכם לעבור שלל הרפתקאות בין נופי ישראל.

מאת: שלום כהןטיולים בארץ04/12/182450 צפיות
מחפשים אטרקציה מסוג אחר עם המשפחה, לחברים או לעצמכם - אך מוצאים את עצמכם מתלבטים במה כבר אפשר לחדש הפעם? הרשו לנו לסבר את אזניכם עם אפשרות חדשה שאולי לא חשבתם עליה, או לכל הפחות לא ברצינות - והקדישו כמה דקות כדי לחשוב על כך באופן אמיתי לגבי עצמכם, ולהבין לבד מדוע כל כך הרבה אנשים ונשים בארץ ובעולם מתאהבים בכך, וחוזרים על כך שוב ושוב. כן, גם אתם תופתעו לגלות עד כמה טיולי ג'יפים יכולים לדבר אליכם, ולא משנה אם אלה טיולי ג'יפים בצפון, בדרום במרכז או בכלל בחו"ל.

מאת: שלום כהןטיולים בארץ18/09/181815 צפיות
העובדים שלכם צמאים לזמן איכות אחד עם השני? ברור לכם שהם זקוקים לגיבוש כדי להכיר אחד את השני קצת יותר לעומק? אם כך, אין ספק שאפשר להבין מדוע אתם, בתור בעלי העסק, תוהים מה תוכלו לעשות בנידון. יש אינספור אפשרויות בכל מה שקשור לגיבוש העובדים ואם כבר ניסיתם הכול, מדוע שלא תיקחו אותם היום לחוויה כמו טיולי ג'יפים בגלבוע? טיולי ג'יפים בגלבוע מוציאים אותנו מהמרחב הרגיל שלנו, מפגישים אותנו עם נופים נהדרים ונותנים לנו את ההזדמנות לעשות משהו אחר. לכן כדאי גם לכם לחשוב על האפשרות הזאת כי אין ספק שהעובדים שלכ

מאת: שלום כהןטיולים בארץ13/07/181400 צפיות
כיום ניתן למצוא דילים לאילת אשר יציעו לכם לישון במלונות חמישה כוכבים או אוהלים מפוארים, מלונות רגילים או אכסניות מיוחדות. בסופו של דבר כל אחד מכם יוכל להיות בטוח כי הדרך שלו לחופשה חד פעמית בעיר המיוחדת תהיה קצרה מאי פעם וזאת אם באמת ירצה בכך. רק תצטרכו לוודא כי אתם בוחנים בהקדם האפשרי את האופציות השונות שקיימות וזאת כל עוד מדובר על דילים לאילת וזאת אם תרצו ליהנות כפי שלא היה מזה זמן רב.

מאת: טל בן דודטיולים בארץ16/04/181442 צפיות
למצוא מקום שאפשר לשכור אופניים לקבוצות, ולרכוב על רקע נופים קדומים, מוריקים, בשילוב שחיה בבריכה טבעית אינו עניין של מה בכך. אם תוסיפו ארוחה ומדריך מעולה שייתן הסבר ככה על הדרך, זו אחת החוויות החזקות שלכם בקיץ הקרוב.

מאת: tiloniטיולים בארץ01/02/181527 צפיות
קיץ ישראלי הוא עונה חמה מכל בחינה שהיא. הורים וילדים מטפסים על קירות במאמץ נואש, בציפורניים כסוסות, במאמץ למצוא עוד אטרקציה, עוד בילוי, עוד מופע ובעיקר – מה לעשות עם ילדים ובלעדיהם.

מאת: רוני הכהןטיולים בארץ10/12/171440 צפיות
הבחירה בחופשה אשר מתרחשת בקיץ היא גם הרבה יותר חכמה מלפחות שלושה היבטים שונים, בייחוד כאשר רוצים לצאת אל עיר הנופש האהובה על הישראלים, הלוא היא אילת, וגם כאשר רוצים לצאת אל הפלגה באילת בתקופה שהיא אינה הקיץ.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica