חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חגיגות מאוחרות... - חג המולד והמיסות בכנסיות המזרחיות שבגליל

מאת: אמנון גופרטיולים בארץ29/09/20101932 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הכנסיה האורתודוכסית היא אחד משלשת הזרמים הגדולים בנצרות. ותרגום  שמה, הוא צירוף מילים יווניות שמשמעותן, "שומרי פולחן האמונה הנכונה".

חג המולד על פי הכנסיה האורטודוכסית מתקיים ב- 7 ינואר, רוב אנשי הקהילה עורכים סעודות בביתם בערב החג ונפגשים למחרת בבוקר למיסה הגדולה ולאירועי ההחג שסביבה.

"המחפשים את העדות לנצרות המקורית, ילכו אל המזרח", אמר לי ידידי מחולי מכפר יאסיף. אינני נבנס איתו לוויכוח, היכן באמת מסתתרת "האמת הנוצרית", אבל אין ספק שביקור בכנסיות המזרחיות לעת ימי המולד הוא חוויה מרנינת עין ואוזן, למעוניינים לגעת קצת במועדי הגויים.

בשנים האחרונות, משתדלים הזרמים השונים של הכנסיה לאחד חגים ולא לפצלם, על מנת שהכפר כולו, על כל זרמיו יחגוג באותו יום ולכן מיסת ראש השנה נחגגת על ידי העם (השעב), מזרח ומערב ביום שישי בבוקר 1 ינואר, אבל הטכס הדתי של הכנסיות המזרחיות, מתקיים ב- 7 לחודש ואליו לא מרבים להגיע, מה שמאפשר למבקרים מבחוץ להנות מהחגיגה ללא צפיפות יתרה.

הנה לכם שלש כנסיות מזרחיות (אורטודוכסיות), שניתן לבקר בהן בימי חג המולד וכמובן המועד של תהלוכת הבישוף והדלקת האשוח החגיגית בנצרת.

יהיה זה מיותר לאמר, שכל מפגש שכזה מחייב את המבקרים לנהוג כבוד בקדושת המקום, בלבושם, בטלפונים הכבויים ובסבלנות עד סוף התפילה.

צאו לדרך....

עכו – ביקור אצל היפה בכנסיות הלבנט

הרופא הצרפתי גבריאל ברמונד (Bremond) ממרסיי, שביקר בעכו בשנת 1666 מציין, כי הכנסייה היוונית-האורתודוקסית שנקראה בזמנו ע"ש סנט ניקולאס היתה היפה שבכנסיות הלבנט.

אין ספק שעם רזומה שכזה הכנסייה כלל איננה מאכזבת, נהפוך הוא. די במבט אל קיר האיקונוסטאסיס העשוי שיש מעשה אמן בהשפעה קפריסאית משנת 1871 כדי להתלהב.

כנסיית סנט ג'ורג' היא כנסייה יוונית-אורתודוקסית, שהיתה מקום התפילה הנוצרי הראשון שהוקם בעכו בתקופה העות'מאנית. יסודותיה עומדים על חורבות של כנסייה צלבנית שנקראה סן לורנצו, על שם פטרונם של הגנואזים שישבו ברובע זה. המנזר והכנסיה סמוכים ונושקים זה לזה ולכן המיסה תתקיים בכנסיה ולאחר מכן, הרמת כוסית וכיבוד קל במנזר.

מיקום: העיר העתיקה עכו. שכונת עבוד. חניה מומלצת ליד המגדלור.

מתי חוגגים: מיסת חג המולד תחגג כאן ב- 7 ינואר בשעה 08:30 – 11:30

לתיאום ביקור: האב אליאס 050-7231470 או האב פיאלטיוס,

  תרשיחא – הכומר נביל, ישראל עבליני מארח

בין בתי הכפר תרשיחא, המהווה חלק מהעיר מעלות תרשיחא, בולטת בכיפותיה האדומות, הכנסיה האורטודוקסית. עם השנים נטמע המבנה בין בתי הכפר, והגישה אליו דורשת מיומנות טובה של נהגים ועין חדה של נווטים. ההליכה בסמטאות הכפר נוחה, נעימה ותושביו מאירי פנים ומכניסי אורחים.

הכנסיה נבנתה ככל הנראה על חורבותיה של כנסיה צלבנית בת 800 שנה.

כבר בשנת-1889 היו בתרשיחא נוצרים אורתודוקסים, אולם, מבנה הכנסיה הוקם רק  ב-1903 ומאז ועד היום שירתו בין כתליה שלושה כמרים, כולם בני משפחת עבליני, ששניים מהם קבורים בחצר מימין לדלת הכניסה.

בעבר נהגו לקרוא לכנסיה "הכנסיה של משפחת מעיקי", היתה זו אחת מהמשפחות הראשונות בכפר שעברו לאורתודוקסיה, ושהשפעתם ונכסיהם היו רבים כל כך עד שאפילו בית הקברות הנוצרי רשום על שמם.

מבנה הכנסייה מרשים ביופיו הפנימי, למרות חזותו הפשוטה, קיר האיקונוסטאסיס מהודר מאד וקישוטיו, שכולם בהשפעת הבנייה הנוצרית המזרחית, מרחיבים את נפשו של המתפלל.

הקהילה האורטודוקסית בתרשיחא קטנה, ומונה כ- 300 איש. בראשה עומד אב הקהילה, כומר נעים הליכות ומאיר פנים שישמח להסביר את קורות המקום ותושביו.

מיסת חג המולד – 7 ינואר – 09:30  וב -14 ינואר 09:30  שידור חוזר.

לתיאום ביקור – האב נביל ישראל, עאבליני 04-9974087.

המלאך גבריאל היה פה...

נצרת – כנסיית סנט גבריאל

מצפון לכיכר המעיין, ניצבת כנסיית סנט גבריאל. קטנה וצנועה בחיצוניותה אך מהיפות שבכנסיות הארץ בזכות ציורי הקיר, שלל האיקונות, הנברשות, קול המים המפכפכים והתחושה הנעימה השורה על המבקר בה.

זוהי הכנסייה המקודשת ביותר לקהילה היוונית-האורתודוקסית בנצרת.

הכנסייה הוקמה בראשית המאה ה-12, זמן קצר לאחר הכיבוש הצלבני, ונהרסה על ידי ביברס בעת הכיבוש הממלוכי.

בשנת 1750 אפשר השליט דאהר אל-עומר ליוונים-האורתודוקסים להקים את הכנסייה מחורבותיה ואלה נתנו לה את כינויה: "כנסיית הבשורה היוונית".

הכנסייה נחלקת לשניים: מבנה התפילה המרכזי שהוקם במאה ה-18 והחלק הקדום שנשתמר היטב מהמאה ה-12, אליו מגיעים דרך מעבר קמרוני מדופן באריחים צלבניים. בקריפטה במה מוגבהת ומאחוריה מעיין שמימיו זורמים דרך הכנסייה, תמונה המוקדשת לבשורה ועל הקיר כתוב בערבית: "הבשורה למרים ליד המעיין".

הכנסייה בנויה בסגנון האופייני לכנסיות היווניות-האורתודוקסיות בגליל. בראשה מגדל פעמונים מרובע ופנימה נחלק לאולם תווך ושתי סטראות. בצדה המזרחי קיר איקונוסטאסיס מפואר ומעוטר, מתנתו של סוחר יווני עשיר משנת 1767 המסתיר את "קודש הקודשים" המזבח. תמשיחי התקרה חודשו בעת האחרונה על ידי קבוצת אמנים מרומניה מאחר שהעיטורים הקודמים לא עמדו בשיני הזמן.

תהלוכה עם הבישוף והדלקת האשוח – 6 ינואר 16:00

מיסת חג המולד – 7 ינואר – 10:00.

לתיאום טיול מודרך בנצרת – 054-6549191  

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אמנון גופר. מדריך טיולים וחוקר התרבות הגלילית. 054-6549191

טיולים והמלצות נוספות באתר האינטרנט www.gofer.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אמנון גופר

מאת: אמנון גופרטיולים בארץ19/12/101133 צפיות
בעיבורה של העיר כרמיאל, על שתי גבעות מטופחות ובלב גן ציבורי, מסתתרות כנסיה ביזנטית שרצפתה מעשה פסיפס ייחודי, גת לדריכת ענבים, ומרחק קצר משם מפל מים הצונח ממחצבה שהפכה לאתר טיולים.

מאת: אמנון גופרטיולים בארץ29/09/102028 צפיות
שיטוט קל בסמטאות כפר יסיף לוקח אותנו אל מסעותיו של יצחק בן צבי בגליל, בית קברות יהודי, כנסיות ייחודיות, מסגד, חילווה ושוק הפועל בימי חמישי עוד מהתקופה העותמאנית.

מאת: אמנון גופרטיולים בארץ09/03/091964 צפיות
טרסות האבן שבשולי הכפר תרשיחא וחלקות השדה הקטנות הפזורות בין בתיו מספרות סיפור עצוב על מלאכה נכחדת ועל אחרוני מגדלי הטבק בגליל.

מאמרים נוספים בנושא טיולים בארץ

מאת: שלום כהןטיולים בארץ05/02/192495 צפיות
אזור הגולן מלא בקיבוצים נפלאים, נופים טבעיים, וכן אתרים היסטוריים שניתן לטייל ביניהם במשך השנה. בין היישובים הקהילתיים בגולן ניתן לטייל בנופים של נחל הירמוך, אזור הכנרת, נהר הירדן, גבול סוריה, ואזורים רבים אחרים הכוללים שלל סוגי נופים המושלמים לטיולים. עבור אלו שרוצים לטייל באזור הזה, אחת הדרכים הטובות ביותר לעשות זאת היא עם טיולי ג'יפים בגולן המאפשרים לכם לעבור שלל הרפתקאות בין נופי ישראל.

מאת: שלום כהןטיולים בארץ04/12/182450 צפיות
מחפשים אטרקציה מסוג אחר עם המשפחה, לחברים או לעצמכם - אך מוצאים את עצמכם מתלבטים במה כבר אפשר לחדש הפעם? הרשו לנו לסבר את אזניכם עם אפשרות חדשה שאולי לא חשבתם עליה, או לכל הפחות לא ברצינות - והקדישו כמה דקות כדי לחשוב על כך באופן אמיתי לגבי עצמכם, ולהבין לבד מדוע כל כך הרבה אנשים ונשים בארץ ובעולם מתאהבים בכך, וחוזרים על כך שוב ושוב. כן, גם אתם תופתעו לגלות עד כמה טיולי ג'יפים יכולים לדבר אליכם, ולא משנה אם אלה טיולי ג'יפים בצפון, בדרום במרכז או בכלל בחו"ל.

מאת: שלום כהןטיולים בארץ18/09/181815 צפיות
העובדים שלכם צמאים לזמן איכות אחד עם השני? ברור לכם שהם זקוקים לגיבוש כדי להכיר אחד את השני קצת יותר לעומק? אם כך, אין ספק שאפשר להבין מדוע אתם, בתור בעלי העסק, תוהים מה תוכלו לעשות בנידון. יש אינספור אפשרויות בכל מה שקשור לגיבוש העובדים ואם כבר ניסיתם הכול, מדוע שלא תיקחו אותם היום לחוויה כמו טיולי ג'יפים בגלבוע? טיולי ג'יפים בגלבוע מוציאים אותנו מהמרחב הרגיל שלנו, מפגישים אותנו עם נופים נהדרים ונותנים לנו את ההזדמנות לעשות משהו אחר. לכן כדאי גם לכם לחשוב על האפשרות הזאת כי אין ספק שהעובדים שלכ

מאת: שלום כהןטיולים בארץ13/07/181400 צפיות
כיום ניתן למצוא דילים לאילת אשר יציעו לכם לישון במלונות חמישה כוכבים או אוהלים מפוארים, מלונות רגילים או אכסניות מיוחדות. בסופו של דבר כל אחד מכם יוכל להיות בטוח כי הדרך שלו לחופשה חד פעמית בעיר המיוחדת תהיה קצרה מאי פעם וזאת אם באמת ירצה בכך. רק תצטרכו לוודא כי אתם בוחנים בהקדם האפשרי את האופציות השונות שקיימות וזאת כל עוד מדובר על דילים לאילת וזאת אם תרצו ליהנות כפי שלא היה מזה זמן רב.

מאת: טל בן דודטיולים בארץ16/04/181442 צפיות
למצוא מקום שאפשר לשכור אופניים לקבוצות, ולרכוב על רקע נופים קדומים, מוריקים, בשילוב שחיה בבריכה טבעית אינו עניין של מה בכך. אם תוסיפו ארוחה ומדריך מעולה שייתן הסבר ככה על הדרך, זו אחת החוויות החזקות שלכם בקיץ הקרוב.

מאת: tiloniטיולים בארץ01/02/181527 צפיות
קיץ ישראלי הוא עונה חמה מכל בחינה שהיא. הורים וילדים מטפסים על קירות במאמץ נואש, בציפורניים כסוסות, במאמץ למצוא עוד אטרקציה, עוד בילוי, עוד מופע ובעיקר – מה לעשות עם ילדים ובלעדיהם.

מאת: רוני הכהןטיולים בארץ10/12/171440 צפיות
הבחירה בחופשה אשר מתרחשת בקיץ היא גם הרבה יותר חכמה מלפחות שלושה היבטים שונים, בייחוד כאשר רוצים לצאת אל עיר הנופש האהובה על הישראלים, הלוא היא אילת, וגם כאשר רוצים לצאת אל הפלגה באילת בתקופה שהיא אינה הקיץ.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica