חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הנחשים כבר כאן!!!!

ד"ר אסף דגן, מומחה אמריקאי לרפואת כלבים וחתולים, המרכז הוטרינרי רמת-השרון

וטרינרים העוסקים ברפואת חירום יודעים שבפסח מתחילים להופיע המקרים הראשונים של הכשות נחשים. האביב, והימים המתארכים והחמים הבאים איתו, מאותתים לנחשים שהגיע הזמן להתעורר מתרדמת החורף. הנחשים עדיין מחפשים מקומות להתחמם בלילות הקרירים ולכן הם עלולים להתקרב למקומות מגורים. כך נוצרת הסכנה לאנשים ולחיות מחמד. הסיטואציה הנפוצה יותר היא הכשות של כלבים, אבל לעיתים קורה שדווקא חתול תמים מנסה לברר מה מקור הרחשים העולים מתוך העשב, או לשחק עם החיה המעניינת שהופיעה פתאום בחצר, ואז דווקא החתול הופך להיות הקורבן.

חשוב לזכור שלא כל הנחשים ארסיים. נשיכה מנחש לא ארסי גורמת לפצע או זיהום מקומי ותו לא. אולם הכשה של נחש ארסי, הנפוץ ביותר במרכז הארץ הוא הצפע, עלולה להיות מסוכנת ביותר. הכשת נחש צפע גורמת לזיהום מקומי וכן לפגיעה בטסיות הדם, הקשורות למנגנון קרישת הדם. לכן, קורבנות הכשת נחש צפע עלולים לסבול מדימומים אקוטיים. בנוסף, חדירת הארס לגוף מפעילה מנגנון תגובה דלקתי-אלרגי, העלול להידרדר למצב של נפילת לחץ-דם, בצקות, שוק, קריסת מערכות ומוות.

לאחרונה, מעט לפני ליל הסדר, הגיעה למרפאתנו אחת הלקוחות הותיקות והמסורות עם החתול שלה בן השנתיים – בלנקו. בלנקו הינו חתול ידידותי, סקרן ורגוע, ולכן לא נרתע מהנחש שהופיע בחצר. למרות ששאר החתולים שמרו על מרחק סביר, בלנקו ניסה לבדוק מקרוב במה מדובר. הנחש הצליח להכיש את בלנקו שמיד ברח והתחבא בבית. לוכד נחשים שהוזעק למקום הצליח לתפוס את הנחש ולזהות אותו כצפע.

בבדיקה פיזיקלית של בלנקו ניתן היה לראות נפיחות, בצקת ודימום תת-עורי באיזור החזה וכן סימני שיניים של הנחש, אולם עקב הכאב הרב היה צורך לטשטש את בלנקו לצורך בדיקה מעמיקה והתחלת טיפול. אזור הנשיכה הלך והתנפח ואיתו התפשט גם הדימום התת-עורי. במצבים כאלו טיפול אגרסיבי מיידי הינו חיוני למניעת הופעת הסיבוכים שתוארו לעיל. ספירת דם שנעשתה במעבדת הדם שבמרפאה הראתה תחילת השפעה סיסטמית של הארס – הופעת תאי-דם אדומים מסוג אכינוציטים, תאים לבנים מסוג בזופילים ולימפוציטים, והידבקות מסיבית של טסיות. לשמחתנו, לחץ הדם היה עדיין בנורמה ובדיקה של מנגנון קרישת הדם היתה תקינה אף היא.

מקום ההכשה עבר ניקוי וחיטוי יסודיים. בלנקו אושפז והחל לקבל אינפוזיה של נוזליים איזוטוניים לוריד, אנטיביוטיקה, משככי כאבים, אנטי-היסטמינים וסטרואידים למניעת התגובה הדלקתית. בלנקו הגיב יפה לטיפול ולא היה צורך לשלוף מההקפאה את הנסיוב (אנטי-ונום). יצויין כי במקרים קשים ניתן לתת אנטי-ונום, אולם מדובר בטיפול יקר ביותר ולא בלי סיכון, ולכן לא מקובל לתת אותו אלא במקרים קשים . למחרת בערב בלנקו כבר הראה התאוששות כה משמעותית שניתן היה לשחררו הביתה להמשך טיפול בכדורים. הוא המשיך להגיע בכל יום לביקורות עד שהיה ברור שגופו התגבר על הארס לחלוטין ואין עוד חשש לסיבוכים. מכיון שקיבל משככי כאבים כבר לא היה צורך לטשטש כדי לבצע את הבדיקות, מה גם שבלנקו באופיו הוא, כאמור, חתול ידידותי להפליא.

מקרה כזה מזכיר לנו כמה מיידית וחמורה היא סכנת הנחשים, אפילו באזורים עירוניים. לקראת הקיץ כדאי לזכור את ההמלצות הבאות בנוגע לנחשים ארסיים:

·    מומלץ לנקות חצרות באופן יסודי, כולל עלים יבשים, קוצים, פסולת, ערימות קרשים, גלי אבנים, קופסאות או חפצים אחרים היכולים לשמש מקום מסתור לנחשים.

·    במידת האפשר רצוי לנסות לראות באיזה נחש מדובר אולם בכל מקרה לא כדאי להתקרב אליו.

·    לוכדי נחשים זמינים להקפצה בכל שעות היממה והם יכולים לתפוס את הנחש ולסלק אותו מהשטח.

·    עד כמה שאפשר יש להגביל את תנועת הכלב או החתול כדי למנוע התפשטות הארס.

·    לא לנסות לטפל בבעל החיים בעצמכם. שיטות שונות כגון מציצת הארס, חיתוך בסכין, חסימת עורקים או קירור בקרח, אינן יעילות ומתאימות יותר לסרטים מאשר למציאות.

·    יש להביא את הכלב/החתול לוטרינר באופן מיידי! מדובר בחירום אמיתי ובסכנת חיים פוטנציאלית.

www.vets.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

המרכז הווטרינרי נותן שירותים רבים הכוללים כירורגיה, ניתוחי לייזר, רפואה, שירותי ייעוץ ועוד. הציוד החדשני הרב כולל מכון רנטגן, מכשיר אולטרא-סאונד, מעבדת דם, אנדוסקופיה (הדמיה בעזרת סיב אופטי), מעבדה ציטולוגית, חדרי ניתוח עם מכונות הרדמה, חדרי אשפוז, חרום 24 שעות 7 ימים בשבוע, שירותי מומחים ועוד.
www.vets.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר דורון נרי - רופא וטרינר

מאת: ד"ר דורון נרי - רופא וטרינרחיות מחמד14/04/111554 צפיות
חינוך הכלב לשליטה בעשיית צרכיו חשובה מאוד לכלב ולבעליו כאחד למען שלום (וניקיון) הבית ולכן יש כמה דברים שחשוב לדעת :

מאת: ד"ר דורון נרי - רופא וטרינרחיות מחמד14/04/111701 צפיות
טוקסופלסמה – אותה מחלה מסתורית ומפחידה, שרובנו שומעים עליה לראשונה בבואנו להרחיב את המשפחה, קרי – לפני הכניסה להריון. במאמר זה נסביר על המחלה, הסיכונים, הקשר לחתולים וננסה להרגיע את המודאגים (או המודאגות) ולנפץ כמה מיתוסים הקשורים במחלה (רמז מקדים: לא! אין צורך לזרוק את החתול מהבית...)

מאת: ד"ר דורון נרי - רופא וטרינרחיות מחמד14/04/111500 צפיות
כלבים בכל גיל וגזע יכולים להראות סימנים של אלרגיה למגע . בעלי חיים מראים סימנים כתוצאה מגירוי של חומר כימי או חומר אחר כמו חומרים לניקוי הרצפה, שמפויים, אריגים שונים, שטיחים וכלי אוכל מפלסטיק. תגובה לגירוי העור יכולה להיות מייד לאחר החשיפה בעוד שתגובה אלרגית יכולה לקרות שבועות וחודשים לאחר החשיפה לחומר החשוד.

מאת: ד"ר דורון נרי - רופא וטרינרחיות מחמד14/04/111218 צפיות
בשנים האחרונות, הפופולריות של איגואנות כחיות מחמד, במדינת ישראל, נמצאת בעלייה מתמדת. מאחר שלאיגואנות יש דרישות גידול מאד ייחודיות, אנו נתקלים במקרים רבים של תחלואה אשר נגרמים כתוצאה מתנאי גידול לא נכונים של האיגואנה. עקב כך צריך ללמוד מעט על מקור ודרך החיים שלה בטבע.

מאת: ד"ר דורון נרי - רופא וטרינרחיות מחמד14/04/111801 צפיות
השמיעה היא אחד החושים המפותחים והחשובים ביותר אצל החתול. בעיה או מחלה באיברי השמיעה החיצוניים (אפרכסת) או באוזן הפנימית יגרמו לבעיות תפקוד בשמיעה ובשיווי המשקל.

מאת: ד"ר דורון נרי - רופא וטרינרחיות מחמד14/04/111879 צפיות
האם כלבים אינטליגנטים? כלבים חיים בין בני אדם כבר אלפי שנים. תוך כדי זמן התאקלמות זה, התקיימה התפתחות משמעותית של הכלב מהזאב הפראי החי בעקבות האינסטינקטים שלו אל חיה אינטליגנטית ויפה המשרתת את בני האדם בצורה מרשימה. אין ספור דוגמאות שיכולות להוכיח טענה זו:

מקורם של השרקנים בהרי האנדים בפרו, שם גודלו לאכילה. הכובשים הספרדים שהגיעו לפרו במאה ה-16 התלהבו מהמכרסמים הפרוותיים נוחי המזג והביאו אותם עימם לאירופה לגדלם כחיות מחמד. מקור שמם באנגלית Guinea Pigs אינו ידוע. בעברית נהגו לכנותם "חזירי ים", למרות שאין להם קשר לא לחזיר ולא לים... השם שרקן ניתן להם על שום הקולות שהם משמיעים בעת התרגשות.

מאמרים נוספים בנושא חיות מחמד

מאת: דודישחיות מחמד29/03/1810443 צפיות
הגידול במספר בתי האב בהם יש חיות מחמד (כלב או חתול) הוביל להתפתחות מטורפת בענף המזון לחיות. היום כשאתם נכנסים לחנות יש כמות רבה של מותגים על המדפים וכל כך קשה לבחור.

מאת: דודישחיות מחמד19/09/175290 צפיות
יש לא מעט דברים שיש להיערך אליהם כשמחליטים לצרף למשפחה חבר חדש בדמות כלבלב. כלומר, כל חיית מחמד דורשת היערכות מסוימת, אבל אני חושב שיסכימו איתי רוב האנשים, שכלב בבית דורש קצת יותר הערכות ונכונות והשקעה

מאת: דודישחיות מחמד07/05/176174 צפיות
הכלב הוא לא רק חברו הטוב ביותר של האדם, הוא גם אוכל השאריות שהאדם מגניב לו מתחת לשולחן הטוב בעולם. ואוכל דברים שנפלו על הרצפה במטבח הטוב בעולם.

מאת: נטלי הרוש חיות מחמד03/11/161999 צפיות
על גידול תוכי קוקטייל כחיית מחמד

מאת: נטלי הרוש חיות מחמד01/08/163195 צפיות
תופעת נטישת חיות המחמד גדלה עם הזמן מזמינים אתכם לקרוא קצת מה עובר עליה שם בחוץ...אחרי שהתרגלה לתנאי בית חום ואהבה..

מאת: דודישחיות מחמד22/03/167797 צפיות
אנחנו אוהבים את הכלב שלנו כמו ילד. אנחנו משחקים אתו, מפנקים אותו, מדברים אליו, מתכרבלים אתו ורוצים את הטוב ביותר בשבילו

מאת: דודישחיות מחמד14/03/167919 צפיות
אימצתם גור? איזה כיף! תתחדשו בחבר החדש והכי טוב שיהיה לכם! בטח חשוב לכם שהוא יתפתח ויגדל בצורה הבריאה והנכונה ביותר

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica