חפש מאמרים:
שלום אורח
08.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שחרור טראומה נפשית

מאת: ד"ר מרכוס נוריתפסיכולוגיה16/07/20112188 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

טיפול פסיכולוגי - שחרור טראומה נפשית

טראומה מהי ?

דנית בת החמש בוהה ובוכה מאז שילד בגן נפל מעץ עליו טיפס, נפצע והובהל לבית חולים. היא נצמדת להוריה, לא מוכנה להישאר בגן, לא משחקת עם ילדים אחרים, חולה לעיתים קרובות.

יאיר היה עייף ונרדם על ההגה לשבריר שנייה. הוא פגע באיש מבוגר שחצה בין המכוניות וראה אותו עף לאמצע הכביש. רק בנס נפצע האיש המבוגר פגיעה קלה יחסית. מאז, ממשיך יאיר לראות את האיש השרוע על הכביש מול עיניו בכל רגע של פנאי, בפרט כשהוא מנסה להירדם.

חברו של רועי הלך לפניו בפעולה צבאית ונהרג. רועי הרגיש שהקליע היה מכוון אליו וכי חברו מת במקומו. הוא נכנס להלם, נהיה מאובן, מנותק. האירוע חוזר אליו כל לילה ומציף אותו גם במהלך היום. הוא חסר שקט, עצבני, לא יכול להתרכז. 

רעות עברה בדיקה מאד כואבת. הרופא לא הכין אותה לכאב הצפוי, וכשהיא זעקה מכאב אמר לה שזה לא כל כך כואב. מאז היא לא מצליחה התמקד במשימות שלה, שום דבר לא הולך לה, היא מדוכדכת, עייפה, חלשה.

המשותף לכל האנשים האלה הוא שכולם חוו חוויה רגשית מכאיבה. מרגע החוויה נגרם נזק משמעותי ומתמשך לתפקודם הנפשי וליכולתם לחיות את חייהם.

חוויה רגשית המעוררת חוסר אונים ומצוקה באדם וגורמת לו לנזק במצבו הנפשי - נקראת טראומה.

לעתים תִגָרם טראומה גם מאירוע שנחווה על ידי הפרט כקשה והסביבה לא בהכרח תזהה אותו ככזה.

אירוע טראומטי יכול להיות מצב שהאדם חווה אותו ישירות או גם אירוע שהאדם עֵד לו.

אירועים טראומטיים טיפוסיים הם אסון טבע, אלימות, תאונות קשות, מוות, פציעה או מחלה קשה של אנשים קרובים ומצבי דחק הקשורים במלחמה.

טראומה יכולה להיווצר בעקבות אירוע יחיד, סדרת אירועים, או תקופה בחיים הנושאת אופי טראומטי מתמשך.

תגובה פוסט-טראומטית הינה סינדרום המופיע בעקבות חשיפה לאירוע טראומטי. היא מתבטאת בקשיים ובהפרעות בתפקוד האישי, המשפחתי, המקצועי והחברתי. הקשיים עשויים להופיע באחד מהתחומים הללו או בכולם יחד.

לתגובה הפוסט-טראומטית יכולים להיות ביטויים שונים:

יש אנשים שחווים את האירוע הטראומטי בצורה חוזרת ומכאיבה באמצעות מחשבות, דימויים ותחושות, בזמן העֵרוּת ובחלומות.

תתכן תגובת מצוקה בזמן חשיפה לדברים המרמזים על האירוע או מזכירים אותו.

תתכנה פעולות או תחושות המהוות תגובה כאילו האירוע ממש קורה שוב.

אצל ילדים יתכן משחק חוזר ונשנה שבו באים לידי ביטוי היבטים שונים של החוויה הטראומטית.

אחרים יגיבו בהימנעות והתרחקות מכל מה שעשוי להזכיר את האירוע הטראומטי או יתקשו לזכור היבטים חשובים שלו.

יתכן נתק רגשי המתבטא באיבוד עניין, תחושת ניכור ואדישות כלפי אחרים, קושי להרגיש או להביע רגשות חמים.

לעתים קרובות סף הגירוי יהיה נמוך ותהיה עוררות יתר, המוצאת ביטוי בהפרעות שינה, עצבנות, התקפי זעם, קשיי ריכוז, חרדה וחשדנות. לעתים תתכן התנהגות אלימה כלפי הסובבים ונטייה להרס עצמי.

האירוע ממשיך להטריד ולכרסם בפנים, משפיע על איכות החיים.

למה זה קורה?

אירועים בעלי מאפיינים טראומטיים מהווים גרייה פסיכולוגית ופיזיולוגית חזקה. המערכת הנפשית - גופנית אינה מצליחה לעכל את שפע הגירויים החזקים ונכנסת למצב של אי ספיקה. מצב זה מעורר חרדה, אי שקט פנימי ורגישות לכל גירוי נוסף שעלול למוטט את המערכת כליל. בתנאים אלה נוטה המערכת להתכווץ, להצטמצם ולהקטין את שטח המגע עם הסביבה. מתרחשת נסיגה לפאסיביות, חוסר אונים  ותלות. הביטוי החיצוני של ההתכווצות הוא אדישות, חוסר יוזמה וקשיי ריכוז. אלה מכאיבים כשלעצמם אך עדיפים על גריית יתר.

לעתים קרובות פורצת הטראומה על שלל מרכיביה וחודרת אל מרכז התודעה בצורה של מחשבות, תחושות, זיכרונות וחלומות. חדירה זו מהווה גירוי חריף נוסף ומחזקת את הצורך להצטמצם.

נוצר מעגל של ניסיונות בלתי מוצלחים לנעול את הטראומה, הצפות על ידי האירוע הטראומטי או מרכיבים שלו, ושוב ניסיונות לנעול את הזיכרונות או להתנתק מהם. מעגל זה מהווה את לב התופעה הפוסט-טראומטית. בשלבים מתקדמים עשויה הפריצה למודע להעלם בעוד ההימנעות והצמצום נותרים  כפי שהיו.

הטיפול

טיפול פסיכולוגי בטכניקות גוף נפש היא היעיל ביותר לטיפול בטראומות. ההבנה העומדת מאחורי הטיפול היא שכל היקום הוא זרימה, שבפוטנציאל שלנו כל אחד מאתנו יכול להימצא בזרימה אינסופית פתוחה. טראומות גורמות לשיבוש הזרימה האנרגטית. כדי להשיב  את הזרימה האנרגטית לתיקנה מטפלים ביצירת מצב של זרימה אנרגטית טובה בנוכחות מרכיבים של הטראומה. כאשר הזרימה הרגשית נהיית טובה בנוכחות הזיכרון הטראומטי - מאבד הזיכרון את השפעתו המכווצת על שדה האנרגיה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אני מלווה אנשים בתהליך ההתפתחות אל המהות שלהם, אל הולדת עולמות חדשים ... עברתי מסלול הכשרה ארוך לשם כך, החל בפסיכולוגיה קלינית וכלה בשיטות גוף-נפש-רוח.אני מתייחסת ל''''תקיעות'''' כאל הזדמנות התפתחותית שיכולה לאפשר פריצת דרך, שחרור מצוקה נפשית – גופנית, קידום התפתחות אישית והגשמה במישור הרגשי, התודעתי והרוחני, גילוי של המרכז, העצמי, התקרבות לידע המצוי בפנים, אל המהות, מציאת נינוחות.לאחר שעסקתי שנים רבות בליווי אנשים בפסיכותרפיה הקלאסית פיתחתי פסיכותרפיה ממוקדת ועדכנית העוסקת בליווי אנשים אל המהות שלהם דרך עיסוק בהשפעות הגומלין שבין גוף, נפש ורוח מתוך גישה הוליסטית.הליווי אל המהות מותאם אישית לכל אדם על פי אישיותו וצרכיו ומחפש את הדרך אל מציאת מענה אישי יצירתי למגוון רחב של בעיות ומצוקות, הרגעת מתחים ולחצים נפשיים של חיי היומיום, קשיי הסתגלות בתקופות מעבר, משבר ושינוי ועד להתמודדות עם טראומות, בעיות בריאות, כאב  ופוריות.הטיפול משלב טכניקות עדכניות מגוונות בתוך מרקם תהליך הפסיכותרפיה, בהן EFT , EMDR, הרפיה ודמיון מודרך. למחפשים הרוחניים מוצעים גם התבוננות על גלגולים והתבוננות בחיים מזווית הנשמה (תהליכי חיים בין חיים).בהכשרתי אני פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה בתחומי האבחון והטיפול הנפשי למבוגרים ומתבגרים עם הכשרה בשיטות גוף-נפש. תארים מאוניברסיטת תל אביב. יותר מ-25 שנות עבודה בשרות הפסיכולוגי של אוניברסיטת תל אביב כמטפלת ומדריכה של פסיכולוגים מתמחים, בצד ניהול קליניקה פרטית ומכון מכלול.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר מרכוס נורית

מאת: ד"ר מרכוס נוריתפסיכולוגיה16/07/112065 צפיות
המאמר נותן מפה ורציונל של שיטות טיפול, מפסיכותרפיה מסורתית, דרך פסיכותרפיה עדכנית, מדיטציה ופסיכולוגיה טרנספרסונלית מנקודת הראות של ההתפתחות אל המהות...

מאת: ד"ר מרכוס נוריתפסיכולוגיה16/07/112140 צפיות
אתחיל כאן במבוא קצר איך נהייתי מפסיכולוגית קלינית מן השורה למי שעוסקת גם בהתבוננות בחיים קודמים. חיי התחילו במקום לא רוחני בכלל. הייתי ילדה קטנה ומבוהלת המתקשה לחיות את החיים. כשחליתי בפוליו נהייתי עסוקה מאד בהתמודדות אינסופית עם היום יום, עם תפקוד, עם תופעות כמו קונטרקטורות, עצירויות, פיזיותרפיה, וכמובן עם כל המסכת הרגשית של ייאוש, תסכול וכעס סביב הנכות. כילדה זה היה קשה, כמתבגרת מאד חריגה – קשה מאד, עם תחושות חוסר ערך, הרגשה שאין לי סיכוי לחיים ''שווים'', דיכאון. המצב הביא אותי כבר בגיל צעיר..

מאמרים נוספים בנושא פסיכולוגיה

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196350 צפיות
מאמר המציע דרכי פתרון לאי גמילה מטיטולים בקרב בני 3-4. דרכי הפתרון מובאות מהזווית הפסיכולוגית הקלינית: חיזוקים חיוביים לילד לעומת עונשים וחיזוקים שליליים, וכד'. המאמר מתבסס על הקשר שבין ביקורת שלילית לילדים לחוסר הצלחתם להיגמל מהטיטולים.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196348 צפיות
כל מה שאתם צריכים לדעת על מנת לזהות אצל ילד בן 3-4 סימפטומים של אי גמילה מחיתולים. המאמר יציע פרשנות מדוע הדברים נוצרו ויספק מידע על פתרונות אפשריים אליהם.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196203 צפיות
מאמר מידע על הרטבות לילה. המאמר סוקר את הבעיה מהזווית הפסיכולוגית הקלינית ומציע, באמצעותה, דרכי פתרון אפשריות.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196330 צפיות
מאמר מומחים על הרטבת לילה. נקיטה בגישות פסיכולוגיות קליניות לפתרון הבעיה. שילוב אמצעים רפואיים במידת הצורך. מטרת המאמר היא להדריך אתכם בתחילת ניסיונכם לפתור בעיה זו.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196430 צפיות
תיאור הרטבת לילה אצל מבוגרים, ואי שליטה בסוגרים. הצעת פתרונות פסיכולוגיים לצד רפואיים להתמודדות עם בעיה זו: הורדת מתח ולחץ, אבחון מדד הסוכר בבדיקות המעבדה לצורך הסקת מסקנות לגבי הישנותה של סוכרת, ועוד.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196613 צפיות
תיאור בעיה פסיכולוגית נדירה בשם 'חרדת האסלה'. במסגרתה, ילד שיצא מגיל הינקות בהגיעו לגיל 4 נרתע מהאסלה ועושה את צרכיו בבגדיו. במאמר נדון בהיווצרות הבעיה, זיהוי סימפטומים ודרכי פתרון.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196284 צפיות
מאמר מידע על הרטבת לילה אצל ילדים, תוך גיבוש פתרון בגישה הפסיכולוגית הקלינית. במאמר זה מוצעות דרכי התנהגות של ההורים שמומלץ ליישם על מנת להימנע או לצמצם את ההרטבה, לצד ייעוץ עם פסיכולוג קליני.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica