חפש מאמרים:
שלום אורח
28.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שינוי צוואה ופיצול הנחלה בהחלטה 979

מאת: גלעד שרגא, עו"דדיני ירושה27/07/20111229 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

רבים מבעלי הנחלות במושבים, ניצבים בפני השאלה, האם וכיצד יש לערוך צוואה בנוגע לזכויותיהם במשק החקלאי? ההתחבטות בשאלה האם יש בכלל מקום לערוך צוואה? היתה קיימת גם כאשר ההורים ערכו בעבר הסכם משפחתי בנוגע לעתיד זכויותיהם בנחלה, גם כאשר ההורים מינו כבר בן ממשיך בנחלה, ובוודאי כאשר עתידו של המשק לא הוכרע בשום צורה שהיא וההורים השאירו את ההכרעה בשאלת ההורשה בידי המחוקק, בהתאם להוראות חוק הירושה, על מנת שהמחוקק הוא שיקבע, מה יעשה בעזבונם.

עד לאחרונה, הוראות מינהל מקרקעי  ישראל, התייחסו אל המשק החקלאי כיחידה כלכלית אחת שאינה ניתנת לחלוקה. בשנים שקדמו להחלטה 979, ניתנה אומנם האפשרות לפצל בית מגורים אחד מתוך חלקה א' של ההנחלה, אך אפשרות זאת היתה ניתנת למימוש במקרים חריגים והיא הוכפפה לאישורה של ועדה בין מוסדית, להכנת תוכנית מפורטת ולתשלום דמי חכירה בשיעור מלא ולכן, פיצולי נחלה נעשו במינון נמוך ובהתקיימן של נסיבות מיוחדות.

בשל הקשיים ביישום פיצול הנחלה וחוסר הכדאיות הכלכלית שהיו כרוכים בהפרדת המגרש מתוך שטח הנחלה, נמנעו הורים מלהתייחס לאופציה זו במסגרת צוואתם, ומעטים התייחסו לאפשרות עתידית, בה יהא ניתן לפצל שטח מתוך הנחלה ולהורישו לצאצא נוסף.

כיום, בעקבות אישורה של החלטה 979, וקיומה של אפשרות פיצול מגרש מתוך הנחלה, באמצעות היוון חלקת המגורים, הוגברה הגמישות הניתנת לחקלאי בשימוש שהוא עושה בחלקת המגורים ונוצר למעשה מקור נוסף, ממנו יכולים ההורים, בעלי הזכויות בנחלה, להעניק למי מצאצאיהם או לאדם זר, זכויות במגרש אשר יופרד מתוך הנחלה.

במסגרת החלטת הבג"ץ שמיום 9.6.11, התייחס בית המשפט להגיון שעמד בבסיס מתן האפשרות לפצל מגרש מתוך חלקת המגורים - "אפשרות פיצול הנחלה בתנאים הקבועים בהחלטה אף מבקשת להתמודד עם הקושי שהיה כרוך בהגבלות השונות שהוטלו בעבר על עבירותה, שהתבטאו, בין היתר בחובתו של החוכר לעמוד במגבלות ולזכות באישורים הנדרשים במסגרת החוזה המשולש".                                                   

כיום, המשמעות הפרקטית של החלטה 979, בהיבט של פיצול מגרש מתוך חלקת המגורים, הינה קיומה של דרך נוספת, בה יוכלו בעתיד ההורים לחלק את עיזבון הנחלה ליותר מאשר בן אחד, וללא שיהיו כפופים להעברת הזכויות רק לבן אחד.

מאז קבלת החלטת הבג"ץ אשר אישר את החלטה 979, ועל אף שעדיין לא ניתן לממשה הלכה למעשה, עד אשר יוכנו הוראות ונהלים לביצוע ההחלטה ע"י מינהל מקרקעי ישראל (דבר אשר אמור להתבצע במהלך החודשים הקרובים), כבר כיום, ניכרת התעניינות רבה מאוד בקיומה של אופציית פיצול הנחלה ורבים מבעלי הנחלות, מבקשים לערוך שינויים והתאמות בצוואתם, בהתאם לאישורה של החלטה 979.

לא רק במסגרת הצוואות נערכים שינויים והתאמות, כי אם גם בהסכמים המשפחתיים שנערכו בעבר במסגרת התא המשפחתי מבוצעים שינויים, במטרה לאפשר הענקת זכויות, במגרש שיפוצל מהנחלה לבן משפחה נוסף או לצורך מימוש הזכויות במגרש ומכירתו לצד שלישי.

אין ספק, כי אישורה של החלטה 979, משנה את המציאות הקיימת כיום בעולם המושבים, ויש בה פתרון נוסף ליכולתם של בעלי הזכויות להוריש את נכסיהם, אך יחד עם זאת, קיימת חשיבות רבה לצורך לערוך את השינויים בהתאם להוראות ולנהלים שנקבעו בהחלטה, וללא שהדברים יעמדו בסתירה להסכמים והתחייבויות מן העבר שנערכו בין בני המשפחה.

חשוב לערוך את הוראות הצוואה, באופן בו יהיה ניתן ליישמה ולפעול על פיה (התייחסות להוראות והנחיות המינהל כפי שבאים לידי ביטוי בהחלטה ובהוראות הביצוע), ובכך להביא למימוש את רצון ההורים, שכן התייחסות כללית לעצם פיצול המגרש וללא קיומן של  הוראות והנחיות ברורות באשר לכל סוגיית הליכי הפיצול השונים, בהתאם להחלטה 979 שהינה החלטה וולונטרית, תותיר את הוראות הצוואה בלתי ניתנות ליישום, להקפאת הירושה ולאי מימוש רצון ההורים.

 

הכותב הינו עו"ד מומחה בדיני אגודות שיתופיות, מושבים, נחלות ומשקים חקלאיים.

מייל: office@gilad-law.co.il

אתר:  www.gilad-law.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הכותב הינו עו"ד המתמחה בדיני אגודות שיתופיות, מושבים ומשקים חקלאיים.

 

מייל: office@gilad-law.co.il

אתר:  www.gilad-law.co.il

            משק.קום

רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. כמו כן, אין להעתיק, לפרסם ולהפיץ מבזק זה, כולו או חלקו, ללא קבלת אישור מאת עו"ד גלעד שרגא

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גלעד שרגא, עו"ד

מאת: גלעד שרגא, עו"דנדל"ן ומקרקעין16/07/131401 צפיות
מעמדם וזכויותיהם של הידועים בציבור בנחלה? מה הדין בנישואים שניים בשאלת ירושת הזכויות במשק החקלאי? האם בן/ת הזוג החדש יירש את כל הזכויות בנחלה? האם הילדים מהנישואים הראשוניים עשויים למצוא עצמם מנושלים מהנחלה בעקבות הצטרפותו של בן/ת הזוג החדש למשפחה?

מאת: גלעד שרגא, עו"דדיני מיסים20/05/131532 צפיות
עסקאות שיערכו לאחר סיומה של הוראת השעה, לא יהנו מהפטור שאיפשר מכירת מס' יחידות מגורים וקבלת הפטור מתשלום מס שבח על כל יחידות המגורים הקיימות במשק, דבר שישפיע על שיעור תשלום המיסוי הצפוי למוכר המשק.

מאת: גלעד שרגא, עו"דדיני מיסים05/02/132729 צפיות
הסכנות בעריכת 2 הסכמים שונים למכירת משק חקלאי וכיצד יתייחס בית המשפט כאשר מובאת בפניו מחלוקת בין 2 צדדים לעסקת מכירת משק חקלאי, המבקשים לקבל סעד ועזרה בעסקה הבלתי חוקית שנערכה בינהם, במטרה להונות את רשויות המס?

מאת: גלעד שרגא, עו"דדיני משפחה13/11/122504 צפיות
במידה ותתעורר בעתיד מחלוקת בין היורשים, באשר לתוקפה של העברת הזכויות ללא תמורה שנתנה לאחד האחים, עשוי מקבל המתנה לגלות, כי בית המשפט יבטל את הסכם העברת הזכויות בנחלה, ולא יכיר בו כהסכם מחייב שנערך בין הצדדים וככזה שנגמר במהלך חייהם של ההורים. בית המשפט עשוי לראות בהסכם כמתנה עתידית שתושלם רק לאחר פטירת נותני המתנה, דבר הנוגד את הוראת סעיף 8 (ב) לחוק הירושה.

מאת: גלעד שרגא, עו"דנדל"ן ומקרקעין22/07/121904 צפיות
החלטתו של וועד ההנהלה על קבלתו הרוכש כמועמד לחברות באגודה שיתופית משמשת כהמלצה בלבד, היא אינה מחייבת את מוסדות האגודה ואינה משמשת משקל בעת הכרעת האסיפה הכללית במועד ההצבעה.

מאת: גלעד שרגא, עו"דדיני משפחה20/06/121617 צפיות
מתן זכות שימוש לילדים בבתי המגורים המצויים בחלקת המגורים של הנחלה, ללא עריכת הסכם מסודר, עלולה להקנות לילדים זכויות שימוש עתידיות בבתי המגורים, ללא כל כוונה מצד ההורים בעלי הזכויות בנחלה.

מאת: גלעד שרגא, עו"דנדל"ן ומקרקעין06/05/121905 צפיות
אי עמידת היזם בתנאי הסכם הפיתוח במושב, מצדיקה את ביטול הסכם הפיתוח ע"י מינהל מקרקעי ישראל, ולכן התניית מתן ארכה נוספת להשלמת הבניה בתשלום 31% מערך הקרקע הינה החלטה סבירה.

מאמרים נוספים בנושא דיני ירושה

מאת: רוני הכהןדיני ירושה30/09/201356 צפיות
עם השנים זה נעשה יותר ויותר ברור עד כמה זה חשוב להכין צואה.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה21/09/201061 צפיות
החיים ממשיכים בלעדי כל אלה, וכאן, טמונה לה תורה שלמה של ירושה.

מאת: yoni romדיני ירושה14/11/191100 צפיות
נקודת ההנחה אומרת כי אדם אשר החליט לכתוב צוואה עשה זאת על מנת להשאיר הוראות התואמות את רצונו. מימוש הצוואה משמעותה לכבד את בקשותיו של אותו אדם. לכן, רוב הצוואות יכובדו כפי שנכתבו. עם זאת לעתים ישנו תהליך של ביטול של הצוואה כאשר האדם עצמו יכול לשנות את דעתו ולהחליט לבטלה או לעדכן אותה.

מאת: yoni romדיני ירושה03/07/191506 צפיות
כשאדם קרוב אלינו נפטר זו בשורה לא נעימה במיוחד, לפעמים אפילו מכאיבה מאוד במידה ומודבר בבן משפחה קרוב או בן משפחה שנפטר בטרם עת. בנוסף לכאב הגדול על האובדן עצמו לעיתים מתעוררות בעיות נוספות שגורמות לכאב נוסף - בעיות הירושה שהותיר אחריו המנוח.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה24/04/181462 צפיות
כדי למנוע ריבים מיותרים אנשים רבים לקראת הזקנה עורכים מול עורך דין ירושה את כל הנדרש במסמך ירושה מסודר לכל הילדים.

מאת: יוסף מימוןדיני ירושה19/08/152608 צפיות
מאמר זה בא לתת מידע על סוגי צוואות ובמה יכול לסייע עורך דין צוואות, ירושות ועזבונות מומחה.

מאת: רגב אלקיים דיני ירושה04/12/144119 צפיות
ראוי להדגיש, כיעצם ההכרה בבן כ"בן ממשיך" אינה מעניקה לבן הממשיך זכויות קנייניות במשק. משמעות הצהרת בעל המשק על בנו כ-'בן ממשיך' מהווה הגדרת מערכת היחסים שבין 'הבין הממשיך', האגודה, הסוכנות והמנהל – ותו לא! ללא אישור בכתב של בעל המשק, וללא חתימת בעל המשק על המסמכים הרלוונטיים, הבן הממשיך אינו רשאי לבנות במשק

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica