חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אקזיסטנציאליזם במבחני הבגרות

מאת: ערן לויבגרויות04/08/20111260 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

השפעתה של הגישה האקזיסטנציאליסטית ניכרת בחטיבה העליונה של מערכת החינוך. עדות חיה לכך ניתן להביא מפעילותו של ערן לוי, בוגר התכנית המשולבת לפסיכותרפיה וייעוץ אקזיסטנציאליסטי של סמינר הקיבוצים ואוניברסיטת Middelsex בלונדון.

לקראת סיום לימודיו, חבר ערן עם חבר ותיק ושותף לרוח האקזיסטנציאליסטית, מושיקו פירו. השניים ביקשו להציע חלופה למיסחור הלימודים ע"י מכוני הלימוד הגדולים. מיסחור זה בא לידי ביטוי בכיתות מלאות בתלמידים ובשכר לימוד יקר מאוד. אלה סותמים את הגולל עבור תלמידים רבים שבסך הכל מעוניינים ללמוד. על רקע זה החליטו ערן ומושיקו להציע אלטרנטיבה שכונתה לימים: "היחידה- הכנה מוקדת למבחני הבגרות בליווי אישי". היחידה היא מרכז למידה שמסייע לתלמידים להשיג את תעודת הבגרות, או לשפר את ציוניהם לפני הכניסה לאוניברסיטאות בשכר לימוד נמוך ובכיתה של עד 6 תלמידים תוך כדי ליווי אישי של כל תלמיד.

היחידה מציעה הכנה ממוקדת לבגרויות בליווי אישי. את ההשראה לאופן הלימוד ביחידה שאב ערן מלימודיו בסמינר הקיבוצים ובאוניברסיטת Middelsex בלונדון. ערן התפעל מהלמידה בקבוצות דיון בהשוואה ללמידה בקבוצות הרצאה. זו שיטת הלימוד המיושמת ביחידה. שיטת לימוד זו מסייעת להבין ולהפנים את החומר ולא לשננו. יותר מכך, שיטת לימוד זו שמה את התלמיד במרכז. ביחידה כל תלמיד מקבל במה ואף תלמיד אינו נבלע בתוך ההמון הדוהר אל הציון. תלמידים שלאורך שנים נחשבו ל"לא מוצלחים" מצאו את דרכם בעולם וגילו שגם הם מצליחים. ציוני הבגרויות שהשיגו בעמל רב נחשבים לגבוהים במיוחד.

לא רק אופן הלימוד הוא אקזיסטנציאליסטי, אלא תכני לימוד רבים הם תכנים אקזיסטנציאליסטים. התכנים האקזיסטנציאליסטיים נלמדים במקצועות: ספרות ותנ"ך ומעניין לציין שדווקא הבגרות בפסיכולוגיה אינה מקדישה במה ראויה (עדיין) לגישה האקזסטנציאליסטית.בתנ"ך נדרשים התלמידים ללמוד את מגילות שיר השירים וקוהלת וכן, את ספר איוב בגישה ספקנית המעלה שאלות ותהיות רבות הקשורות לקיום האקזיסטנציאליסטי שלנו. הפרשנים המגוייסים להסבר החלקים המקראיים האלו אינם בהכרח הפרשנים המקראיים המסורתיים, כדוגמת רש"י והרמב"ם, אלא ההוגים האקזיסטנציאליסטיים המוכרים לנו. ביחידת הלימוד השלישית בתנ"ך נדרשים התלמידים לקרוא מאמרים של מרטין בבוקר בנושאים שונים הקשורים לתנ"ך. בין היתר, נלמדים מאמריו בנושא מנהיגות במקרא. שם מביע בובר את התנגדותו למוסד המלוכה שהחל בספר שמואל וטען כי מוסד המלוכה הוא טפילי ואינו יצרני. את מאמריו בתחום לומדים התלמידים מתוך ספרו: "מלכות שמים".

במקצוע ספרות ניתן ביטוי רחב אף יותר לגישה האקזיסטנציאליסטית. בחינת הבגרות בספרות מורכבת מרשימה ארוכה של יצירות ספרותיות. על התלמיד לבחור מס' מסוים של יצירות מתוך הרשימה הארוכה, ללמוד אותן וליישם אח"כ בבחינת הבגרות את המיומנויות והתכנים הספרותיים שרכש במהלך לימודיו. כאמור, כל תלמיד יכול לבחור את היצירות הספרותיות המתאימות לו, פרט ליצירה ספרותית שהיא פריט חובה שעל כל תלמיד לבחור. היצירה הספרותית שחובה עליו ללמוד הוא הרומן: "הדבר" של אלבר קאמי. רומן זה הוא רומן אקזיסטנציאליסטי. הרומן מספר על מגפת הדבר שהחלה להשתולל בעיר אוראן שבאלג'יר. הרומן מציג את המגפה ואת התגובות השונות למגפה כאבסורד קיומי. לקראת סיום הרומן אומרת אחת הדמויות: "מהו הדבר? זה החיים, זה הכול". הדבר הוא אם כן, סמל לחיים, שהם בבסיסם אבסורד. במסגרת לימוד החובה הזה נדרשים התלמידים להכיר את הגישה האקזיסטנציאליסטית ולכתוב לפחות פסקה אחת על הגישה בתשובתם בבגרות וכן, על התלמידים להכיר את תיאוריית חוסר המשמעות של קאמי ואת האבסורד הקיומי

התכנים האקזיסטנציאליסטיים ניכרים, אם כן, בלימודי הבגרויות. לדבריו של ערן, התגובות הרבות ביותר והעניין הרב ביותר של התלמידים הוא בכל מה שקשור לתכנים האקזיסטנציאליסטים. עדות לכך ניתן למצוא בעמוד הבית של היחידה בפייסבוק, שם ניתן לראות התכתבויות רבות דווקא על התכנים האקזיסטנציאליסטים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ערן לוי

יועץ לימודים

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ערן לוי

מאמרים נוספים בנושא בגרויות

מאת: בגרויות31/01/214097 צפיות
מכללת נשיא טכנולוגיות - המטרה הראשית של לימודי הכשרה מקצועית אונליין היא שבסוף הלימודים תוכלו למצוא ולהשתלב בעבודה מתאימה לכישורים שלכם.

מאת: בגרויות31/01/214043 צפיות
מכללת נשיא טכנולוגיות - המטרה הראשית של לימודי הכשרה מקצועית אונליין היא שבסוף הלימודים תוכלו למצוא ולהשתלב בעבודה מתאימה לכישורים שלכם.

מאת: רונית שמאי שורץבגרויות19/06/173115 צפיות
אם הילד סיים כתה י' והידע שלו בלשון לא מדהים, נצלו את החופש הגדול לשיפור המצב. העניקו לו חמישה - שישה שעורים פרטיים והבטיחו לו יותר בטחון וציון גבוה יותר בבגרות המצפה לו בשנה הבאה, בתום כתה יא'. האתר scoolers.online יעזור לכם בקלות וביעילות.

מאת: בוגי אונלבגרויות06/01/149560 צפיות
בגרויות במתמטיקה דורשת הכנה יסודית, אין כל מקום להסחת דעת. ריכוז נחוץ לפתירת התרגילים המורכבים והתמדה לאורך זמן. אחת לשעה כדאי יהיה לקום, להתרענן ולחלץ עצמות. פינת הלימוד הזו תשמש אתכם להכנת שיעורי בית, תרגול אישי, שינון נוסחאות וחיזוק התחומים החלשים.

מאת: חיים קסלרבגרויות08/10/132236 צפיות
ישנם לא מעט ניגשים לבחינת פסיכומטרי המתקשים לעמוד במתכונתה הרגילה, לא עקב היעדר יכולות שכלית אלא בשל מגבלות מנטאליות או פיזיות. עבור מעומדים אלו מוצעות בחינות פסיכומטרי מותאמות בתנאים מיוחדים, שעל מנת להיות זכאים להן יש צורך בהרשמה מיוחדת ובהוכחת המוגבלות בפני יחידת במו"ת, שהינה מחלקה מיוחדת במרכז הארצי האמונה על מקרים אלו.

מאת: חיים קסלרבגרויות27/08/131921 צפיות
בגרות במתמטיקה מתקיימת במועדי חורף בין החודשים ינואר לפברואר, ובמועדי קיץ בין החודשים מאי ליולי. על מנת להצליח בבגרות זו הנחשבת בעיני רבים לקשה מכולן, חשוב להגיע מוכנים, ועדיף בעזרת קורס הכנה המתחיל כארבעה חודשים לפני הבגרות.

מאת: ליטל כץבגרויות18/08/131878 צפיות
מחירי ההשכלה הגבוהה ותנאי הקבלה הנוקשים גורמים לישראלים רבים לחפש תוכניות לימודים בארצות אחרות. בעיקר בתחומי ההיי טק, רפואה ומקצועות יוקרתיים נוספים קיים מספר קטן של מקומות ולכן לימודים בחו"ל הם פתרון יעיל, ולעתים אף זול יותר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica