חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עיצוב קירות: העולם המופלא של הצבעים

מאת: שרון קוביעיצוב פנים05/08/20111060 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עיצוב קירות: העולם המופלא של הצבעים

מאת: רוני פרידלנדר, מעצבת פנים, עיצוב גרפי

כמעצבת פנים זה שנים מספר ואסתטיקנית מוצהרת, אחת הבעיות העיקריות בהן אני נתקלת בצורה תכופה היא הפחד\משיכה לצבעים. אנו מעיינים במגזינים של עיצוב הבית ונתקלים בתמונות של בתים בעלי צבעוניות חזקה, נפעמים מהיופי והויזואליות המרשימה של צבע ועם זאת מעטים האנשים המוכנים "ללכת עד הסוף" או לפחות לצבוע את הבית שלא בגוונים של לבן - בז'.

לאופן הראייה שלנו, שהוא תהליך מופלא ומורכב הקולט את גלי האור המוחזרים אל העין מכל צבע ומתרגם אותם לצבעים שאנו רואים במוחנו, יש השפעה רגשית חזקה עלינו. לפני כ-10 שנים ביקרתי בתערוכה באמסטרדם, במוזיאון אומנות אלטרנטיבית, בו נתנו במה ליוצרים צעירים לעשות מיצגים שונים. אחד הרשמים החזקים ביותר שלי היו ממיצג שבדק את השפעת הצבע על האדם.

בחדר לא גדול אך בעל גובה יצרו פתח צר המתאים למעבר לאדם אחד בלבד. בחלל החדר תלו שלושה בדים עצומים בגודלם - אחד צהוב, אחד אדום ואחד כחול. מצלמות נסתרות הוחבאו במקומות שונים בחדר בשביל לקלוט את תגובות המבקרים ובסרט שהוצג מחוץ לחדר ניתן לראות את התגובות. אחד הדברים המדהימים שהוצגו בסרט היה תגובתו של זוג מחויט ומסודר בשנות הארבעים שלו - בעוד שהאישה הביטה על הבד הכחול, נראתה בברור תגובתו של הבעל אשר עמד מהופנט מול הבד האדום לאחר כמספר דקות בהתקף של טירוף הוציא אותו אדם סכין קטן מכיס מעילו והחל לחתוך ולשסע את הבד האדום. הבד תוקן והאיש התנצל אך ההשפעה החזקה של הצבע האדום על התנהגותו של אותו אדם עדיין חרוטה בי.

צבעים חמים וצבעים קרים

את עולם הצבעים ניתן לחלק לשניים: צבעים חמים וצבעים קרים, כאשר בין חלוקה שרירותית זו מתקיים עולם של אלפי הגוונים השונים של כל צבע והשילובים בינם. בקבוצת הצבעים החמים נמצאים הצהוב, הכתום והאדום ובקבוצת הצבעים הקרים נמצאים הכחול והסגול, כאשר הצבע המפריד ומתקשר לשתי הקבוצות הוא הירוק. ישנה גם קבוצת הצבעים הניטראלית הכוללת את הצבעים הטבעיים.

השפעות הצבע
להלן סריקה קצרה של השפעת הצבעים עלינו:

לבן - צבע זה מחזיר לעין את כל קרני האור ולכן תכונתו העיקרית היא תחושה של הגדלת החלל. זהו צבע ניטראלי המשקף בקלות צבעים אחרים הנמצאים בקרבתו וניתן גם לשינויים והשפעת גוונים שונים. בעקרון צבע זה נחשב קריר ורגוע אך מסוגל גם ליצור תחושת ניכור בעיקר בחללים גדולים.

שחור - צבע זה בולע את כל קרני האור ולכן תכונתו העיקרית היא תחושה של הקטנת החלל. נחשב כבד ודרמטי במיוחד ומומלץ לשימוש בשילוב עם צבעים אחרים שכן הוא מחדד את הצבעוניות שלהם, אך גם אז במינונים נמוכים.

צהוב - צבע חם בעל השפעה חיובית ושמחה. הצהוב נחשב לצבע רפלקטיבי המחזיר את קרני האור, הוא מאיר עיניים ובולט. שימוש בגוונים הבהירים של הצהוב כגון הווניל, מקנים תחושה נעימה של ניקיון, התחדשות ואביביות. השימוש בגוונים הכהים יותר של הצהוב עלולים להיות בולטים מאד ומעוררים את העין.

כתום - הכתום הוא צבע חם ושמח, כתום טהור הוא צבע בולט מאד ומעורר את העין אך גווניו הרבים עשויים להיות נעימים מאד וליצור הרגשת חמימות/ביתיות ומתאימים ליישום בחדרים רבים בבית.

אדום - הצבע הבולט ביותר במעגל הצבעים, בעל הקרניים הקצרות ביותר ובעל ההשפעה החזקה ביותר על האדם. אדום טהור הוא צבע מעורר ומאד חיובי, בדרך כלל מושך תשומת לב באופן בולט ומרגש מאד אך עם זאת מסוגל להיות בלתי נעים בעליל. יש להשתמש בו בצביעת קירות בזהירות ובתבונה.

ירוק - הצבע הניטראלי, צבע הטבע, נחשב לצבע הנעים ביותר לעין האדם, צבע חיובי ואורגני. הירוק מביא לריכוז ומחשבה ועם זאת מרגיע ומעודד. ניתן לשלב את הגוונים הירוקים בכל חלקי הבית בהצלחה, הוא משתלב נפלא עם הגוונים החמים או הקרים ויוצר להם קונטרסט טוב מאד.

כחול - ממשפחת הצבעים הקרים, צבע השמים והמים. הצבע הכחול משדר רעננות, רוגע ותחכום, נחשב לבחירה הטבעית לחדרי האמבטיה. שימוש בצבע הכחול נותן בדרך כלל תחושת מרחב ואווריריות רבה. רצוי להשתמש בו בשילוב עם גוונים חמים. הצבע הכחול עם זאת יכול לתת גם תחושה מנוכרת וקרה במיוחד בשימוש בגווניו הכהים יותר.

סגול - הצבע הסגול שנוי במחלוקת, בקשת גווניו הרבים יכול הצבע הסגול להיות מעורר מתיקות ולסמל אהבה בעיקר בגווניו הבהירים הנוטים לוורוד ואילו גווניו הכהים יכולים לעורר תחושת כובד ורצינות.

בחירת הצבעים היא עניין אינדיבידואלי של כל אדם על פי העדפה אישית אך ישנם מספר כללים העשויים לעזור בבחירה זו.

גוונים כהים של כל צבע בלי יוצא מהכלל יוצרים תחושה של התקרבות וסגירות - נכון להשתמש בגוונים כהים במיוחד בחללים גדולים ובתקרות גבוהות כדי לנטרל חלל גדול מידי ואילו גוונים בהירים של כל צבע יוצרים אשליה הפוכה, הם יוצרים הרגשת מרחב ופתיחות - נכון לשימוש בכל חלל קטן בגלל התכונה של הגדלת החלל.

חשוב מאד לבדוק את אספקט התאורה הטבעית והמלאכותית על הצבע שאותו בחרתם. ישנם חללים אליהם חודר אור טבעי בכמות גדולה וישנם חללים אליהם חודר אור מועט, גוון הצבע ומראהו הסופי מושפע מאד מכמות התאורה שבחלל. כמו כן יש לבדוק את סוג התאורה המלאכותית בה משתמשים וכמותה, שכן נורות מסוגים שונים מספקים סוג אור שונה המשפיע על גוון הצבע.

את בחירת הצבע לקירות רצוי להשאיר לשלבים האחרונים של עיצוב הבית. יש להתחשב בגוון הריצוף, הריהוט, השטיחים והאלמנטים הנוספים בבית וליצור גוון משלים בין האלמנטים השונים.

לסיכום ניתן לומר כי יישום צבע בבית הוא בעל ההשפעה החזקה ביותר בתחום העיצוב. ברוב המקרים צביעת הקירות בבית תביא לחידוש הבולט ביותר לעין ותיתן תחושה חדשה ומרעננת לכל חלל.

אין מה לפחד מצבע, במקרה הגרוע ביותר צובעים שכבה חדשה ואילו ברוב המקרים תיהנו ממראה חדש ומרהיב בבית!

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עיצוב גרפי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שרון קובי

מאת: שרון קוביעיצוב גרפי30/07/111147 צפיות
הלוגו הוא המזהה הראשוני של כל עסק או חברה. עליו לבטא ערכים וחזון בצורה ברורה, פשוטה ונעימה לעין ולעורר רגשות חיוביים אצל קהל היעד.

מאמרים נוספים בנושא עיצוב פנים

מאת: בנימין קלינגרעיצוב פנים06/09/222470 צפיות
ברור כי כדי לקבל היתר בנייה, יש להגיש בקשה להיתר בנייה לוועדה המקומית, וככל שזו תחליט לאשר את הבקשה להיתר בנייה, ניתן יהיה להפיק את היתר הבנייה מכוחה של אותה החלטה, כל עוד היא בתוקף. מועדי תוקפה של החלטה ליתן היתר בנייה, ואפשרויות הארכת תוקפה, קבועים ב-תקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), תשע"ו-2016 (להלן: "התקנות").

מאת: בנימין קלינגרעיצוב פנים09/04/222713 צפיות
עיריית תל אביב – יפו חוק התכנון והבניה התשכ"ה 1965 מינהל ההנדסה 1 'עמ 22-0283 פרוטוקול החלטות רשות רישוי דיין משה 151 בצרון 34 בקשה מספר: 0283-22 גוש: 6150 חלקה: 392 תאריך בקשה: 2022/02/20 שכונה: ביצרון ורמת ישראל תיק בניין: 151-0758 סיווג: מסלול מקוצר/הוספת מרחב מוגן דירתי בקשת מידע: 201900843 שטח: 1766 מ"ר תא' מסירת מידע: 2019/06/12 מבקש הבקשה: דווידוביץ אמיר בצרון 34 , תל אביב - יפו 6789481 שיר דווידוביץ אוראל בצרון 34 , תל אביב - יפו 6789481 עורך הבקשה: פרמן אריאל שדה יצחק 57ב, תל אביב - יפו 6706630 תוכן הבקשה ע"י עורך הבקשה

מאת: דוד כהןעיצוב פנים27/11/202889 צפיות
עיצוב חלל הבית יכול להעשות באמצעות שילוב תמונות יפות לחדרי השינה והסלון. אפשר לבחור תמונות מסוגים שונים וזה המקום לעשות סדר.

מאת: אבי דוידיעיצוב פנים20/11/202733 צפיות
המלצה על מיטה זוגית עם ארגז מצעים לשמירה על חדר שינה מסודר. מיטה זוגית עם ארגז מצעים היא רהיט עם ערך מוסף.

מאת: גיא רונאלעיצוב פנים14/05/202800 צפיות
הדפסה על זכוכית הינה טרנד עולה בעולם עיצוב הבית והמשרד. בשנים האחרונות חלו התפתחויות טכנולוגיות המאפשרות שימושים רבים שלא התאפשרו קודם להדפסות מסוג זה. לכל שיטה יש את היתרונות והחסרונות ומכאן את השימושים המומלצים עבורה

מאת: דוד כהןעיצוב פנים02/04/202246 צפיות
הבאנו לכם כמה טיפים איך לתחזק את השטיח שלכם בצורה הנכונה כדי שתישמר לאורך זמן במראה המקורי

מאת: דוד כהןעיצוב פנים11/03/202223 צפיות
גם היום בעידן המודרני או הפוסט המודרני, בעידן בו אנחנו מחפשים עיצובים מינימליסטיים, עיצובים שמתאימים יותר לרוח התקופה ובוודאי למאה ה-21, הרי שיש תחומים מסוימים בהם אנחנו דווקא מעדיפים להיצמד לעיצובים קלאסיים, עיצובים ישנים וטובים, כאלה שאנחנו מכירים וכמו שטיחים קלאסיים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica