חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פחד קהל - טיפול פסיכולוגי קבוצתי בתוך הארגון

אסטרטגיות פיתוח משאבי-אנוש בארגונים מקפלות בתוכן את ההכרה בחשיבות ההשקעה בהון האנושי. יותר ויותר ארגונים ומנהלים מכירים בתועלות שצומחות בהשקעה כזו על הפרודוקטיביות של העובד, הגברת איכויות התפקוד, תחושת שביעות הרצון, תחושת המסוגלות, תחושת המימוש העצמי, המוטיבציה, משך השרידות בארגון ועוד.

במאמר זה אפנה את הזרקור למקום שאינו מטופל בד"כ בארגונים: עובדים הסובלים מפחד קהל. למרות היותה תופעה "רדומה" ולא מדוברת, סטטיסטית לא מעט עובדים בארגון סובלים מרמות שונות של פחד קהל, כאשר בארגונים גדולים ייתכנו עשרות הסובלים מכך. בשל כך, מדובר בעובדים שנמצאים בסוג של "תקיעות" בקריירה, ושאינם מצליחים לממש עצמם ואת יכולותיהם בארגון. הדוגמא שלהלן תמחיש מקרה אמיתי:

עמית הינו מהנדס בחברת גדולה, מוכשר ומוערך מאד בחברה שבה עובד. מנכ"ל החברה הציע לעמית קידום לתפקיד ניהולי, עם שיפור ניכר בתנאי העסקה. עמית, במפתיע, דחה את ההצעה בנימוס. הוא ידע שבמסגרת התפקיד המיועד יידרש לבצע פרזנטציות רבות, גם בתוך החברה וגם מחוצה לה. מאז שעמית זוכר עצמו, הוא עושה הכל כדי להימנע ממצב שיצטרך לדבר בפני קהל. עמית סובל מפחד קהל, באופן שמשתק את קידומו התעסוקתי. הוא מתקשה אפילו להציג עצמו בישיבות חיצוניות, כשעושים סבב היכרות, ועושה זאת לרוב במסר קצר מאד.

פחד קהל הינו צורה ממוקדת (פוקאלית) של חרדה חברתית. במקרים אלו קיימת רגישות יתר להימצאות במוקד של בחינה או שיפוט מחמיר ע"י הזולת, קיימת הערכה פסימית לגבי הסיכוי לדבר בפני קהל ולהצליח לבצע פרזנטציה מוצלחת. האדם הסובל מפחד קהל עושה הכל כדי להימנע מלהגיע למצב שבו יידרש לעמוד בפני קהל ולדבר בפומבי. ההימנעויות עצמן לעיתים יצירתיות ביותר, עד כדי שנראות אמיתיות, ואחרים לא חושדים שמדובר כלל במישהו שסובל מפחד קהל. ההימנעויות לאורך השנים מקבעות את המצב, ולפעמים מחמירות אותו והופכות אותו לעמיד יותר. בכך, גם העובד אינו מצליח לממש עצמו ואת יכולותיו, וגם הארגון עצמו מפסיד פוטנציאל בלתי ממומש.

הטיפול הפסיכולוגי והמענה היעיל ביותר להתמודדות עם פחד קהל הינו הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT). הגישה הטיפולית הינה פרגמאטית וממוקדת, והיא מעוגנת באינספור מחקרים אמפיריים שבוצעו בכל העולם והתומכים ביעילותה. יתרונה הגדול נעוץ ביכולת הפוטנציאלית לעשות שינוי ביכולת התפקוד החברתי-תעסוקתי תוך פרק זמן קצר יחסית (חודשים ספורים). הטיפול וההתמודדות עם פחד קהל נעשים במסגרת טיפול קבוצתי (עד 8 משתתפים).

תוכנית ייחודית להתמודדות עם פחד קהל יכולה להתבצע כתהליך קבוצתי בתוך הארגון וכחלק מההשקעה בפיתוח משאבי-אנוש בארגון. היא אינה דורשת יותר מפגישה קבוצתית שבועית של 2-3 שעות, וכך ניתן לשלבה במהלך שבוע העבודה במתקנים של הארגון. ניתן לבצע אותה גם בצורה דיסקרטית. זו עשויה להיות תרומה ענקית לעובד ולעובדת, שנשארו "תקועים" מבחינה תעסוקתית. זו עשויה להיות תרומה כבירה לארגון, שיזכה לאיכויות משופרות, הערכה ושביעות רצון גבוהה יותר בקרב העובדים.

קוראים המעוניינים להפנות שאלות לכותב:

מוטי כהן,

פסיכולוג תעסוקתי ופסיכותרפיסט מומחה

טל': 050-7676704

או דרך האתר: http://www.psychol.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מוטי כהן, פסיכולוג חברתי-תעסוקתי מומחה בפסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית. עוסק באבחון פסיכולוגי, ייעוץ תעסוקתי, טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי-התנהגותי במגוון של בעיות בתחום החברתי-תעסוקתי. לפרטים נוספים אודות הכותב ניתן להכנס לאתר בכתובת:  http://www.psychol.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מוטי כהן, פסיכולוג חברתי-תעסוקתי ופסיכותרפיסט

הפרעת קשב (ADHD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית, שסימפטומים שלה מופיעים כבר בגיל הילדות. עם זאת, ידוע היום שהשלכות ההפרעה ממשיכות גם בקרב בוגרים ומבוגרים, ומשפיעות על התחום התעסוקתי, האקדמי, החברתי, הזוגי והתפקוד היומיומי. אבחון הפרעות קשב וריכוז (ADHD) יכול להתבצע אך ורק ע"י רופא (פסיכיאטר, נוירולוג וכד') או פסיכולוג מומחה.

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית שתחילתה בילדות, ובהמשכה משפיעה על התפקוד כמבוגרים - בצבא, באקדמיה, בזוגיות ובמשפחה, בתחום התעסוקתי ועוד. המאמר סוקר את המאפיינים של הפרעת קשב וריכוז.

פחד קהל מהווה חסם הן בקריירה התעסוקתית, הן בתחום האקדמי והן בהתפתחות לתפקידי ניהול. פחד קהל הינו צורה ספציפית של חרדה חברתית. הטיפול היעיל ביותר הינו טיפול פסיכולוגי קבוצתי בגישה קוגניטיבית-התנהגותית.

חרדה חברתית הינה תופעה המגבילה מאד את הפרט הסובל ממנה גם בתחום החברתי וגם במימוש התעסוקתי. החרדה החברתית קשורה גם לפרפקציוניזם, המאמר סוקר את הקשר והרלוונטיות של פרפקציוניזם לחרדה חברתית.

חרדה חברתית הינה תופעה המגבילה מאד את הפרט בתחום החברתי והתעסוקתי. הטיפול הפסיכולוגי המומלץ ביותר הינו טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי-התנהגותי (CBT). הטיפול הפסיכולוגי יכול להיות פרטני או קבוצתי. מטרת המאמר לסקור את הטיפול הפסיכולוגי הקבוצתי בחרדה חברתית.

המאמר בוחן את תופעת החרדה החברתית מנקודת מבט קוגניטיבית ומפרט את הסכמות הקוגניטיביות השכיחות למי שסובל מהתופעה.

חרדה חברתית הינה תופעה המגבילה את הסובל ממנה מהיכולת למימוש עצמי בתחום החברתי-תעסוקתי. המאמר סוקר את התופעה של חרדה חברתית, האפיונים האישיותיים שנלווים לה וכן את הטיפול הפסיכולוגי המומלץ.

מאמרים נוספים בנושא פסיכולוגיה

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196321 צפיות
מאמר המציע דרכי פתרון לאי גמילה מטיטולים בקרב בני 3-4. דרכי הפתרון מובאות מהזווית הפסיכולוגית הקלינית: חיזוקים חיוביים לילד לעומת עונשים וחיזוקים שליליים, וכד'. המאמר מתבסס על הקשר שבין ביקורת שלילית לילדים לחוסר הצלחתם להיגמל מהטיטולים.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196318 צפיות
כל מה שאתם צריכים לדעת על מנת לזהות אצל ילד בן 3-4 סימפטומים של אי גמילה מחיתולים. המאמר יציע פרשנות מדוע הדברים נוצרו ויספק מידע על פתרונות אפשריים אליהם.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196173 צפיות
מאמר מידע על הרטבות לילה. המאמר סוקר את הבעיה מהזווית הפסיכולוגית הקלינית ומציע, באמצעותה, דרכי פתרון אפשריות.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196301 צפיות
מאמר מומחים על הרטבת לילה. נקיטה בגישות פסיכולוגיות קליניות לפתרון הבעיה. שילוב אמצעים רפואיים במידת הצורך. מטרת המאמר היא להדריך אתכם בתחילת ניסיונכם לפתור בעיה זו.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196391 צפיות
תיאור הרטבת לילה אצל מבוגרים, ואי שליטה בסוגרים. הצעת פתרונות פסיכולוגיים לצד רפואיים להתמודדות עם בעיה זו: הורדת מתח ולחץ, אבחון מדד הסוכר בבדיקות המעבדה לצורך הסקת מסקנות לגבי הישנותה של סוכרת, ועוד.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196582 צפיות
תיאור בעיה פסיכולוגית נדירה בשם 'חרדת האסלה'. במסגרתה, ילד שיצא מגיל הינקות בהגיעו לגיל 4 נרתע מהאסלה ועושה את צרכיו בבגדיו. במאמר נדון בהיווצרות הבעיה, זיהוי סימפטומים ודרכי פתרון.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196255 צפיות
מאמר מידע על הרטבת לילה אצל ילדים, תוך גיבוש פתרון בגישה הפסיכולוגית הקלינית. במאמר זה מוצעות דרכי התנהגות של ההורים שמומלץ ליישם על מנת להימנע או לצמצם את ההרטבה, לצד ייעוץ עם פסיכולוג קליני.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica