חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חג הסוכות - גדילה רוחנית בצל האמונה לאור הקבלה והחסידות

מקורות שונים

הסוד שמתגלה בצל של הסוכה, צל האמונה. חודש תשרי מגיע לשיאו עם חג הסוכות והושענא רבה. הקבלה מגלה כיצד ניתן לגדול רוחנית, להיוולד מחדש בתקופה זו.

תקופת החגים של חודש תשרי היא תקופה של לידת שנה חדשה. בר"ה אנו אומרים בחיל ורעדה "היום הרת עולם" היום העולם נולד. לפי עוצמת העבודה של האדם בין ר"ה ליום כיפור, נגזר, כמה חיות תהיה באדם בשנה הקרובה. ישאל השואל, אולי עכשיו מאוחר מדי? התשובה היא שעדיין לא מאוחר. מגיע חג סוכות, שעל מהותו נדבר, וחז"ל אמרו שעד הושענא רבא אפשר עוד לשנות ועל כך בהמשך.

חג סוכות - לחסות בצל האמונה
בחג סוכות אנו מצווים: ושמחת בחגך והיית אך שמח. אך = 21 (בגימטריה). בין ראש השנה לשמיני עצרת יש 21 ימים של התחלה חדשה, לידה. אדם חדש נולד מבחינת אורות מקיפים ואורות פנימיים. אלו ימים שהשמים פתוחים, הכל מעוצב מחדש, פוטנציאל חדש מתעורר, זהו זמן צמיחה למרות שההתחלה היא בחורף.

אורות מקיפים ואורות פנימיים
אור פנימי זה האור שמאיר בתוך האדם, ההתבטאות של השכל, רגש וגוף שנמצא בתוכו. האור הפנימי גורם לשקט, האדם מרגיש שהחיסרון שלו התמלא. אור פנימי אנו מקבלים בסוכות ע"י הנענוע של ארבעת המינים.
אור מקיף זו הארה השייכת לאדם מצד שורש נשמתו, אבל הוא לא יכול לקבל אותה, משום שהכלים שלו, לא טהורים מספיק. אור מקיף גורם לתנועה באדם, לתחושה שיש לו עוד דברים לגלות והוא עוד לא גילה. כשנראה אדם שקשור לאורות המקיפים שלו, נראה אדם עם מוטיבציה לשינוי.
הר' אשלג זצ"ל, בהקדמה לתלמוד עשר ספירות אומר, שלימוד הקבלה מעורר את האורות המקיפים של נשמת האדם ובקבלה יש אין סוף לימוד, לכן נשאר תמיד אור מקיף שמעורר באדם את הרצונות הסמויים שלו (רוב האנשים לא מכירים את הפוטנציאל הרוחני שלהם).
יש מספר דברים שמחברים את האדם למקיפים שלו ואחד הדברים העיקריים זו הישיבה בסוכה. השילוב של לימוד הקבלה בסוכה, מחזק את האפשרות לשינוי גדול, ללידה מחודשת של האדם בכל שנה ושנה.

תהליך הצמיחה שמתחיל בחורף
מבחינה רוחנית, אנו זורעים זרע ובשמחת תורה, אוצרים את כל האורות ונכנסים לעיבור. ההתגלות, הלידה היא בחודש ניסן, לאחר שבעה חודשים. צדיקים גדולים נולדו לאחר שבעה חודשים, אחד מהם הוא משה רבינו.
חודשי החורף הם חודשי הפנמה. כל ההתפתחות של הזרע סמויה מן העין, מתחת לאדמה, וזאת כדי שהברכה תשרה על ההתפתחות. כדי שדבר מה יתברך (יתרבה), אנו משתדלים לשמור אותו סמוי מן העין וגם לא מונים אותו (ספירה, יוצרת גבול לכמות, לכן אנו לא סופרים).
ככל שההפנמה תהיה יותר חזקה, כח הפריצה החוצה יהיה יותר חזק, ואז תהיה יציאת מצרים - ההתגלות.
הרב שיינברגר שליט"א מחדש לנו שבחנוכה מתחילים לראות את תוצאות הזריעה של חודש תשרי.
במקרו, אשה מעוברת לא נראה דבר עד החודש השלישי, התפתחות העובר סמויה ומבורכת, בשלב זה אנו לא מדברים על עיבור, מחודש שלישי ואילך העיבור מתחיל להראות אך עדיין לא בשלמות עד זמן הלידה.
הזכר משפיע, זורע את הזרע, אך על הנקבה חל כל תפקיד ההתפתחות והלידה של הבריה החדשה. בקבלה, האמא זו בינה ואליה אנו מתקשרים בזמן שהותנו בסוכה.
הסוכה נראית דבר מיושן, כמה דפנות וסכך שעדוי מפסולת גורן ויקב. יושבים מתחת לזה ואומרים שאפשר להשיג את הדברים הכי גדולים בימים האלו. האורות שנמצאים בסוכה בתקופה הזאת אלו אורות של ספירת בינה - האמא העליונה ואנו הבנים מוקפים באור זה.

אמא עילאה - ספירת בינה
בבראשית ב' ד' כתוב: "אלה תולדות השמים בהבראם". הזוהר אומר: בה' בראם. כל אות משם הוי"ה מיצגת איכות אחרת בספירות. י - חכמה, ה - בינה, ו - זעיר אנפין, ה - מלכות.
העולם נברא באות ה (בינה) ו,ה - 7 ספירות תחתונות נקראות עולם. 
הספירה הראשונה שממנה יצא העולם, היא חסד. נאמר: עולם חסד יבנה, ואברהם אבינו מייצג את מידת החסד, הוא הראשון בהצלת העולם. בלי חסד אין עולם, ובאברהם אבינו נכללות כל המידות שבאות אח"כ: גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות. אברהם אבינו מושך מוחין מהספירות העליונות (חכמה, בינה, דעת) ומוריד אותם למלכות. המלכות זו הספירה שמאירה לנשמות שלנו. כמה שפע שהמלכות מקבלת מהספירות העליונות, כך הנשמות שלנו מקבלות שפע והעולם כולו מונהג בטוב, בחסדים וברחמים.
בכל שנה בתקופה בין ר"ה ליום כיפור אנו מתקנים את המלכות. אלו ימים שבונים את הכלים, בימים אלו נקבעת גזרת החיים.

החיים האמיתיים
בימים אלו נגזר עלינו, לא כמה זמן נחיה, אלא איך נחיה. האיכות חיים היא החשובה. לא איזה סוג רכב יהיה לי וכמה ארוויח, אלא כמה אהיה קשור לרוחניות.
אם אדם היה רואה שהוא רודף חיים שלמים, אחרי הבל, אחרי דמיון, הוא היה בוכה. אח"כ לא נשאר לו כלום ממה שרדף עד כה. 
החיים האמיתיים זה הקשר לדבר קיים, הקב"ה קיים לנצח. בודאי שצריך בית, אוכל, אבל אלו צרכים שאנו מתמודדים איתם בטבע העולם. היגיעה צריכה להיות במקום המציאות האמיתית ולא בתענוגות של העולם הזה. החיים האמיתיים הם בניה של כלים שנשארים לנצח.
הכל פתוח עד שמחת תורה. הושענא רבא, לילה קודם מיועד לזמן של וידוי ותשובה, לומדים כל הלילה ומתכוננים לעולם חדש, לחיים חדשים, לקרירה חדשה (ברוחניות). שם בצילא שמהימנותא (בצל האמונה) בנועם גדול, האמא מולידה את המידות והמלכות זו המטרה.

הסוד הגדול
הרב אשלג זצ"ל, גילה לנו סוד גדול. הספירות שדיברנו עליהם, הן לא בשמים. הספירות קשורות בנו. כדי שנהיה יותר בשפע אנו צריכים לעלות רוחנית. בספירות, המלכות תהיה מחוברת לשפע ע"י שתתחבר לזעיר אנפין (בעלה) וזו עליה רוחנית. עליה - זו הזדככות. ירידה - זו התעבות. חומר זך - פחות מקבל לעצמו. חומר עבה - יותר מקבל לעצמו, פחות משפיע. המשפיע הוא העליון, יותר נותן (בינה) והמקבל הוא תחתון (המלכות).
רק ביהדות אנו מוצאים ניגודים שהופכים לאחד. בעל הסולם מסביר לנו איך עושים את העליה הזאת מעולם עבה לעולם זך: ממעטים את הרצון לקבל והופכים אותו לרצון להשפיע ובכך בעל הסולם מחבר את תורת הקבלה ותורת המוסר לתורה אחת. ספירת מלכות בטבעה רוצה לקבל, ספירת בינה בטבעה רוצה להשפיע. כל פעם שהמלכות (אנחנו) הופכת למשפיעה, היא מתחברת עם בינה.

אלו החגים של עם ישראל, לא רק היסטוריה ומסורת של עם, אלא, כוחות שפועלים בזמנים מסוימים כדי לקיים עולם. ההתחברות שלנו לבינה מאפשרת בנו שינוי, בכל שבת ובחגים יש עליה של מלכות לבינה, עיקר העליה היא ביום כיפור שהמלכות מחוברת לגמרי עם בינה (יום מעל לטבע, הטבע מקבל לעצמו ומעל לטבע זה נתינה ללא רצון בתמורה) ואחרי יום כיפורים זה סוכות.
אנו יושבים בתוך הרחם, בסוכות, מקבלים כוחות חיים, להתחבר לחיים של השפעה.

בע"ה שנזכה להיוולד מחדש עושים רצון בוראינו וקרובים אליו באמת.

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

"מודעות"-מרכז רוחני לקבלה

אחווה 24,תל אביב

www.mudaut.co.il

03-5100587

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת "מודעות"-מרכז רוחני לקבלה

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה04/11/142855 צפיות
הפרשה מגלה איך באמצעות הנסיונות הגדולים הפך אברהם אבינו לסמל החסד והאהבה לכל הדורות. בדרך הקבלה אנו לומדים מסיפור העקדה את דרך תיקון הנפש. איך כל אחד יכול להגיע למצב מאוזן יותר של כוחות הנפש שבו

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה07/10/142732 צפיות
מעט על פרשת 'וזאת הברכה' החותמת את התורה, ובה משה רבנו מברך את עם ישראל ונפרד מהם, רגע לפני פטירתו והכניסה שלהם לארץ ישראל בלעדיו

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה23/09/142457 צפיות
במרכז הפרשה ניצבת שירת 'האזינו'. השירה מגלה לנו את טבע השלמות של הבריאה ונוטעת בנו את האמונה בכוחה של הנשמה וקשר הברית הנצחי שלה עם בורא עולם

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה17/09/142372 צפיות
הפרשות מכינות אותנו לקראת ההתייצבות למעמד הגדול של ראש השנה וקוראות לנו לערוך בדק בית אחרון, טיפול שורש פנימי שתכליתו לנקות אותנו על מנת שנזכה בשנה של חיבור ודבקות עם הבורא

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה08/09/142481 צפיות
עיקר פרשת השבוע הוא אמנם עניין הברכות והקללות, אבל היא פותחת במצות ביכורים. מצווה יקרה אשר בפנימיותה הכנה רוחנית לקראת ראש השנה הקרב ובא

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה03/09/142542 צפיות
הפרשה מלמדת אותנו על המלחמה האמיתית היחידה שיש, מלחמה שצריך לצאת אליה על מנת לנצח. רגעים לפני סיום השנה, הפרשה מראה לנו איך לעשות מאזן כוחות פנימי ומהו הניצחון אליו אנו שואפים

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה25/08/142569 צפיות
פרשת השבוע פותחת בפנינו את נושא ההנהגה הכללית בחברה וההנהגה הפנימית באדם, איך להגיע לקו המשפט שיהיה משפט צדק בעולם סביבנו ובתוכנו אנו.

מאמרים נוספים בנושא קבלה

מאת: בתיה כץקבלה15/05/1937456 צפיות
מעשה בזוג, בעל ואישה שחיו להם באושר ובשלום, גם פרנסה היתה להם ברווח אך דבר אחד העיב על אושרם, הם לא זכו להיפקד בילדים

מאת: בתיה כץקבלה15/05/1936317 צפיות
ביום ל"ג בעומר מציינים את יום הילולת רבי שמעון בר יוחאי כאשר הספר המזוהה איתו ביותר הוא ספר הזוהר הקדוש, ספר יסודי בתורת הקבלה.

מאת: בתיה כץקבלה08/05/1927992 צפיות
"רבי שמעון הצדיק, באתי לציון במיוחד לכבודך על מנת לספר את שערות בני יחיד אשר נתן לי האלוקים בזכותך, קיימתי את נדרי, אתמול הבאתי אותו חי וגזזתי את שיער ראשו בשירה ובזמרה, איך עתה אוכל לסוע מכאן בלעדי בני יחידי.

מאת: בתיה כץקבלה08/05/1929637 צפיות
ידוע ומפורסם שלהחזיק את ספר הזוהר בבית זה מעין כלי מחזיק ברכה, כמו קמע שמסוגל לישועות רבות ולכן אנשים רבים מכל המגזרים מחזיקים בביתם את ספר הזוהר הקדוש, יתרה מכך ישנם גם הלומדים בספר הזוהר כיוון שהלימוד ב...

מאת: בתיה כץקבלה25/02/191667 צפיות
כל אחד חשוף לעין הרע בפרט תינוקות יפים, אנשים בעלי כישרונות, עושר, מעמד מיוחד ועוד. הדברים הטובים האלה מושכים איתם עין הרע כיוון שהם גורמים לקנאה ולצרות עין, ובמקום שיש צרות עין וקנאה בא עין הרע על האדם.

מאת: בתיה כץקבלה25/02/191293 צפיות
שתשעים ותשעה אחוז מהמתים מתו מחמת עין הרע, ורק אחוז אחד מת בדרך ארץ, דהיינו משום שהגיע זמנו. הנה יוצא מדברי הגמרא, שיש מציאות של עין הרע בעולם.

מאת: בתיה כץקבלה07/01/191609 צפיות
גם לאחר פטירה של אדם קרוב ניתן להועיל לו ולשמח אותו על ידי שנעשה לו תיקון לנפטר, אותו תיקון שמביא לנשמתו נחת רוח גדולה, גורם למירוק עוונות של הנפטר ועושה עילוי נשמה גדול בעולמות עליונים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica