חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

האם ניתן להוריש בצוואה את מכסת הביצים במשק חקלאי?

מאת: גלעד שרגא, עו"דדיני ירושה27/10/20111460 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

למעמדן המשפטי של מכסות הייצור במשק החקלאי, קיימת חשיבות רבה בעצם הפעלת המשק החקלאי. הגדרת מעמדן המשפטי של המכסות מקבלת משנה חשיבות, בעת העברת הזכויות במשק החקלאי או בהורשת המשק החקלאי.

מכסות היצור השונות (מכסת החלב, מכסת הביצים ומכסת המים), הינן נלוות לזכויות הקיימות במשק החקלאי ולאמצעים הקיימים במשק החקלאי, אך אינן מוגדרות כזכויות קנייניות שהינן חלק בלתי נפרד מהזכויות במשק החקלאי.  

האפשרות לנייד את המכסות, להעבירן לצדדים אחרים ולמוכרן בנפרד מהמשק עצמו, יוצרת מציאות בה מחד, המכסה קשורה למשק החקלאי, אך מאידך הינה בעלת ישות עצמאית.

מעמד המכסה מתחדד, כאשר מבוצעת העברת זכויות, מכירה או הורשה של המשק החקלאי.

האם נוסח צוואה המורה על הורשת המשק החקלאי לאחד הילדים, כוונתו להוריש גם את מכסת הייצור? האם יש להכיל את חוק הירושה על המכסה כפי שהוא חל על הורשת המשק החקלאי?

במסגרת מאמר זה, נדון במעמדה המשפטי של הזכות הגלומה במכסת הייצור, והאפשרות הקיימת להעביר זכות זו, לאחר פטירה במסגרת צוואה או ירושה.

בתי המשפט, נמנעו מלהגדיר את מכסת הביצים כזכות קניינית, לאור העובדה שהיקף המכסה יכול להשתנות בהתאם להחלטות רשויות המדינה ולתנאי השוק (היקף הביקוש וההיצע). עצם התערבות המדינה באופן בו מוקצות ומחולקות מכסות ביצים מראה, כי המכסה אינה זכות קניינית אלא זכות מעורבת שבה סממנים רכושיים ואישיים יחד.

בפני בית המשפט הובא לאחרונה מקרה ובו בעלת זכויות במשק חקלאי במושב המצוי בהסכם משבצת משולש, ערכה צוואה ולפיה ציוותה את נכסיה ובכללם המשק החקלאי לבנה, ובמידה והבן לא יהיה בחיים יכנס בנו (הנכד) לנעליו של אביו כיורש. לימים, נפטר הבן עוד בחיי אימו ולאחריו נפטרה בעלת הזכויות במשק, הצוואה אושרה והנכד פנה לבית המשפט לממש את הוראות הצוואה ולהעביר את הזכויות במשק על שמו כמצוות סבתו.  בית המשפט לענייני משפחה קבע, כי הנכד שאוזכר בצוואה הינו אכן היורש של המשק אולם עליו לפצות את אחיו של אביו המנוח, בהתאם לסעיף 114 לחוק הירושה.

בית המשפט קבע עוד, כי מאחר ומכסת הביצים אשר היתה רשומה ע"ש המנוחה, הינה בעלת ערך ושווי כלכלי עצמאי ונפרד מכלל המשק, לכן, יש לראותה כזכות בעלת קיום עצמאי, ויש להפרידה מהמשק. כאשר המשמעות של ההחלטה היא שערך מכסת הביצים, לא יובא במסגרת הפיצוי ליתר היורשים.

בערעור שהוגש על פסק הדין, הפך בית המשפט המחוזי את ההחלטה וקבע, כי מכסת הביצים הינה חלק בלתי נפרד מהמשק ויש להתייחס אליה כאל חלק מזכויות המשק, גם באופן בו מועברת ירושת המשק. בית המשפט לומד מלשון ההסכם המשולש סעיף 20 ה (1): "כל הזכויות בנחלה", כי בגדר הנחלה ישנן זכויות נוספות, דוגמת מכסות הייצור.

סעיף 20 ה (1) להסכם המשולש:

"במקרה של פטירת חבר אגודה או מתיישב ביישוב יועברו כל זכויותיו בנחלה לבן הזוג שנותר בחיים. באין בן/בת זוג ... יועברו כל הזכויות לבן ממשיך. באין בן ממשיך כאמור יועברו כל הזכויות בנחלה בהתאם לעקרונות הקבועים בסעיף 114 לחוק הירושה, תשכ"ה – 1965".

בית המשפט המחוזי פסק, כי במקרה זה מכסת הביצים מהווה חלק בלתי נפרד מהמשק לצורך שאלת הפיצוי על פי סעיף 114 (א) לחוק הירושה. ועל כן, יש להביא בחשבון את שווי מכסת הביצים לצורך חלוקת ערכו המלא של המשק בין כל היורשים.

יש לשים לב לשוני בין מכסת ביצים שנמכרה או נויידה ונתקבלה ממנה תמורה, לבין מכסת ביצים אשר משמשת את בעלי הזכויות במשק ורשומה על שמם. לא תמיד יתייחס בית המשפט אל המכסה כאל חלק אינטגרלי מהזכויות במשק ופעמים יראה בה זכות כלכלית עצמאית ונפרדת מהזכויות במשק.

יודגש, כי במקרה אשר תואר לעיל, ההתייחסות אל המכסה היתה כאל חלק מהזכויות במשק, זכויות אשר אינן ברות הורשה ורק בשל עובדה זו, חלה חובה על היורש לפצות את יתר היורשים בשל זכייתו במשק על פי הצוואה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הכותב הינו עו"ד המתמחה בדיני אגודות שיתופיות, מושבים ומשקים חקלאיים.

 

מייל: office@gilad-law.co.il

אתר:  www.gilad-law.co.il

            משק.קום

רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. כמו כן, אין להעתיק, לפרסם ולהפיץ מבזק זה, כולו או חלקו, ללא קבלת אישור מאת עו"ד גלעד שרגא

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גלעד שרגא, עו"ד

מאת: גלעד שרגא, עו"דנדל"ן ומקרקעין16/07/131397 צפיות
מעמדם וזכויותיהם של הידועים בציבור בנחלה? מה הדין בנישואים שניים בשאלת ירושת הזכויות במשק החקלאי? האם בן/ת הזוג החדש יירש את כל הזכויות בנחלה? האם הילדים מהנישואים הראשוניים עשויים למצוא עצמם מנושלים מהנחלה בעקבות הצטרפותו של בן/ת הזוג החדש למשפחה?

מאת: גלעד שרגא, עו"דדיני מיסים20/05/131529 צפיות
עסקאות שיערכו לאחר סיומה של הוראת השעה, לא יהנו מהפטור שאיפשר מכירת מס' יחידות מגורים וקבלת הפטור מתשלום מס שבח על כל יחידות המגורים הקיימות במשק, דבר שישפיע על שיעור תשלום המיסוי הצפוי למוכר המשק.

מאת: גלעד שרגא, עו"דדיני מיסים05/02/132725 צפיות
הסכנות בעריכת 2 הסכמים שונים למכירת משק חקלאי וכיצד יתייחס בית המשפט כאשר מובאת בפניו מחלוקת בין 2 צדדים לעסקת מכירת משק חקלאי, המבקשים לקבל סעד ועזרה בעסקה הבלתי חוקית שנערכה בינהם, במטרה להונות את רשויות המס?

מאת: גלעד שרגא, עו"דדיני משפחה13/11/122502 צפיות
במידה ותתעורר בעתיד מחלוקת בין היורשים, באשר לתוקפה של העברת הזכויות ללא תמורה שנתנה לאחד האחים, עשוי מקבל המתנה לגלות, כי בית המשפט יבטל את הסכם העברת הזכויות בנחלה, ולא יכיר בו כהסכם מחייב שנערך בין הצדדים וככזה שנגמר במהלך חייהם של ההורים. בית המשפט עשוי לראות בהסכם כמתנה עתידית שתושלם רק לאחר פטירת נותני המתנה, דבר הנוגד את הוראת סעיף 8 (ב) לחוק הירושה.

מאת: גלעד שרגא, עו"דנדל"ן ומקרקעין22/07/121902 צפיות
החלטתו של וועד ההנהלה על קבלתו הרוכש כמועמד לחברות באגודה שיתופית משמשת כהמלצה בלבד, היא אינה מחייבת את מוסדות האגודה ואינה משמשת משקל בעת הכרעת האסיפה הכללית במועד ההצבעה.

מאת: גלעד שרגא, עו"דדיני משפחה20/06/121614 צפיות
מתן זכות שימוש לילדים בבתי המגורים המצויים בחלקת המגורים של הנחלה, ללא עריכת הסכם מסודר, עלולה להקנות לילדים זכויות שימוש עתידיות בבתי המגורים, ללא כל כוונה מצד ההורים בעלי הזכויות בנחלה.

מאת: גלעד שרגא, עו"דנדל"ן ומקרקעין06/05/121903 צפיות
אי עמידת היזם בתנאי הסכם הפיתוח במושב, מצדיקה את ביטול הסכם הפיתוח ע"י מינהל מקרקעי ישראל, ולכן התניית מתן ארכה נוספת להשלמת הבניה בתשלום 31% מערך הקרקע הינה החלטה סבירה.

מאמרים נוספים בנושא דיני ירושה

מאת: רוני הכהןדיני ירושה30/09/201350 צפיות
עם השנים זה נעשה יותר ויותר ברור עד כמה זה חשוב להכין צואה.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה21/09/201055 צפיות
החיים ממשיכים בלעדי כל אלה, וכאן, טמונה לה תורה שלמה של ירושה.

מאת: yoni romדיני ירושה14/11/191095 צפיות
נקודת ההנחה אומרת כי אדם אשר החליט לכתוב צוואה עשה זאת על מנת להשאיר הוראות התואמות את רצונו. מימוש הצוואה משמעותה לכבד את בקשותיו של אותו אדם. לכן, רוב הצוואות יכובדו כפי שנכתבו. עם זאת לעתים ישנו תהליך של ביטול של הצוואה כאשר האדם עצמו יכול לשנות את דעתו ולהחליט לבטלה או לעדכן אותה.

מאת: yoni romדיני ירושה03/07/191499 צפיות
כשאדם קרוב אלינו נפטר זו בשורה לא נעימה במיוחד, לפעמים אפילו מכאיבה מאוד במידה ומודבר בבן משפחה קרוב או בן משפחה שנפטר בטרם עת. בנוסף לכאב הגדול על האובדן עצמו לעיתים מתעוררות בעיות נוספות שגורמות לכאב נוסף - בעיות הירושה שהותיר אחריו המנוח.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה24/04/181456 צפיות
כדי למנוע ריבים מיותרים אנשים רבים לקראת הזקנה עורכים מול עורך דין ירושה את כל הנדרש במסמך ירושה מסודר לכל הילדים.

מאת: יוסף מימוןדיני ירושה19/08/152603 צפיות
מאמר זה בא לתת מידע על סוגי צוואות ובמה יכול לסייע עורך דין צוואות, ירושות ועזבונות מומחה.

מאת: רגב אלקיים דיני ירושה04/12/144113 צפיות
ראוי להדגיש, כיעצם ההכרה בבן כ"בן ממשיך" אינה מעניקה לבן הממשיך זכויות קנייניות במשק. משמעות הצהרת בעל המשק על בנו כ-'בן ממשיך' מהווה הגדרת מערכת היחסים שבין 'הבין הממשיך', האגודה, הסוכנות והמנהל – ותו לא! ללא אישור בכתב של בעל המשק, וללא חתימת בעל המשק על המסמכים הרלוונטיים, הבן הממשיך אינו רשאי לבנות במשק

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica