חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הנהגת מס הכנסה שלילי כחלק ממדיניות הרווחה בישראל

מאת: איתמר כוכבימיסים - כללי27/03/20121254 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק
הנהגת מס הכנסה שלילי כחלק ממדיניות הרווחה בישראל

 

ד"ר איתמר כוכבי

עורך דין ורואה חשבון

מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון

תקציר הדוקטורט

עבודת המחקר עוסקת בחוק מס הכנסה שלילי. מטרת המחקר הייתה לבחון את יעילות מודל מס הכנסה שלילי הקבוע בחוק במקביל לאלטרנטיבות סוציאליות המופעלות כיום, תוך השוואה למודלים השונים הקיימים במדינות נוספות בעולם. לשם כך, בחנתי  את התוכניות החברתיות שהפעילה מדינת ישראל במהלך השנים ואת השפעתן הניכרת לביסוס הדין הנהוג כיום במדינה. 

הניסיונות השונים שנערכו במדינת ישראל, אשר נועדו להביא לצמצום העוני והפערים ההולכים וגדלים בין פלגי האוכלוסייה, טרם השיגו את מטרתם במלואה. ברבות השנים הפעילה המדינה תוכניות שונות להפחתת העוני וצמצום הפערים החברתיים,  אך הללו לא צלחו ומימדי העוני הוסיפו להעמיק. הסיבות לכך מגוונות: החל בסכומים הזעומים שהממשלה הייתה מוכנה להשקיע בפרויקטים השונים, וכלה באי יעילות התכניות (עקב מתן תעסוקה בלבד לאוכלוסייה ענייה וחלשה ללא טיפול בחסם ההון האנושי הנמוך). בעקבות התרחבות מימדי העוני ושיעור האזרחים הנתמכים בגמלות קיום, נחקק בשנת 2007 "חוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מס הכנסה שלילי)". מטרותיו הן: הגדלת יכולת ניצול של ההון האנושי, תמרוץ השתתפות העובדים בשוק העבודה, הגדלת ההכנסה הפנויה של העובדים ברמות השכר הנמוכות מבלי שיצטרכו להסתמך על גמלות וצמצום הפערים הכלכליים. הרעיון העומד בבסיס מס הכנסה שלילי הינו, שיפור הרווחה בקרב אלו המשתכרים ברמות השכר הנמוכות, באמצעות מענק הכנסה שיעודד את הגדלת שיעור ההשתתפות בשוק העבודה, באופן זה תקטן תחולת העוני, בקרב יחידים וזוגות עם ילדים, בהן יש מפרנסים עובדים. הגישה הרווחת כיום הינה הגישה המכונה "מרווחה לעבודה". גישה זו ניצבת כנגד הגישה של מדינת הרווחה הפאסיבית המעניקה גמלות ללא תנאי ואשר יוצרת תלות כלכלית, בהיותה מדיניות אקטיבית המתנה מתן גמלות בהצטרפות לשוק העבודה. השערתי היא כי מדיניות הסעד והרווחה אינה מצליחה להתמודד עם בעיית העוני והאבטלה. חוק מס הכנסה שלילי הינו האמצעי היעיל אשר יוכל להתמודד עם חסמי השכבות החלשות אשר יביא לרווחתן, במידה משמעותית. הבסיס הרעיוני של החוק הינו התפיסה, שכפי שקיימת רמת שכר מינימאלית הקובעת כי רק מי שהכנסתו גבוהה ממנה מחויב בתשלום מס, כך גם מי שהכנסתו נמוכה מרמה זו זכאי יהיה לתוספת הכנסה בדמות המענק הכספי המותנה בגובה הכנסה ובמס' הילדים. במחקר מקדים להפעלת חוק מס הכנסה שלילי שנערך בשנת 2005 בבנק ישראל, על ידי עדי ברנדר ומישל סטרבצ'ינסקי, נמצא כי הפעלת מערכת מס הכנסה שלילי עשויה להקטין ב- 18 אחוזים את מספר משקי הבית העניים בהם יש עובדים, בעלות תקציבית של כ- 1.3 מיליארד ₪ לשנה, זאת בתנאי שגודל המענק יקבע בהתאם למספר הילדים ויתבסס על הכנסת בעל השכר הגבוה מבין בני הזוג. בניתוח שנערך ע"י צוות מחקר המלווה את יישום החוק בשנת 2010, נמצא כי אוכלוסיית השכירים הזכאים לקבלת המענק עמדה בשנת 2007 על כ- 64 אלף איש ושיעור המימוש עמד בממוצע על 45% מאוכלוסיית הזכאים. בבדיקת הצלחת החוק, לפי קריטריון עמידתו במימוש מטרתו העיקרית שהינה צמצום העוני, נמצא כי מס הכנסה שלילי סייע בחילוץ מהעוני של כ-4.5% ממקבלי המענק. כמו כן נמצא כי כ-80% מהתמיכות שהועברו למשפחות עם ילדים ניתנו למשפחות בארבעת העשירונים התחתונים של התפלגות השכר. הנני סבור כי חוק מס הכנסה שלילי, ככלי נוסף במקביל לשכר מינימום והבטחת הכנסה, מהווה פתרון ראוי אשר אכן מעודד יציאה לעבודה. החוק מעלה את סכום ההכנסה ההתחלתי של העובד ומתנה את סיוע המדינה ביציאה לעבודה ללא עלויות וחריגות תקציב משמעותיות במשק, כפי שאכן הצגתי  בניתוח הכלכלי של המודל הקיינסיאני. במחקרי זה איששתי את השערתי כי המודל הישראלי שאומץ בחוק האמור הוא מודל טוב מבין המודלים הנהוגים בעולם אך טעון שיפורים. עם זאת, לאחר שבחנתי את המודלים במשפט השוואתי של מספר מדינות בעולם, הגעתי למסקנה כי יש לערוך מספר תיקונים בחוק על מנת שזה יהלום את המודל הישראלי.

ד"ר כוכבי איתמר-[רואה חשבון (כלכלן)(C.P.A.)] משרד עורך דין –(PhD) Faculty of Law

ערכתי השוואה של גודלו של המענק, בין ישראל למדינות ארה"ב בריטניה צרפת ואירלנד ומצאתי כי המענק המרבי של מס הכנסה שלילי בישראל הינו הנמוך ביותר באופן משמעותי יחסית למדינות אלה (מלבד צרפת בה המענק נמוך כמו בישראל), ולפיכך הגעתי  למסקנה כי יש להגדילו בישראל.

ערכתי ניתוח כלכלי המושתת על תורתו של קיינס. בחנתי האם הענקת מענק מס הכנסה שלילי לבעלי הכנסות נמוכות תביא לשיפור מצב התעסוקה ולהגברת התוצר כיוון שהמענק יביא קרוב לוודאי לגידול בביקוש המצרפי, בין לביקוש לצריכה פרטית בין לביקוש בהשקעות.

כמו כן, סבורני כי יש לתת את הדעת לאפשרות חישוב נפרד בעת הפחתת המענק בשל הכנסות בן הזוג, בדומה לחקיקה הקיימת בפקודת מס הכנסה. בנוסף לכך, על המדינה מוטלת החובה לוודא הכללת מרכיב  הפרשה פנסיוני במענק, על מנת שיהיה בו כדי לתת מענה לזכאות למענק עם יציאת הזכאי לגמלאות. המענק לזכאי בעת הפנסיה ידאג לרווחתו והשארתו מחוץ למעגל העוני. עוד הדגשתי את הצורך בעריכת בדיקה ואכיפה מעמיקה, שנועדה למנוע מצב בו המענק יהפוך לאמצעי סבסוד המעסיקים. המלצתי להוסיף לבדיקת הזכאות סעיף הבוחן את שווי נכסי העובד, לרבות דירת מגוריו, וזאת כדי להימנע ממצב בו אדם עם שווי נכסים רב יהיה זכאי למענק מס הכנסה שלילי. יתר על כן, על המענק להינתן בסמוך לביצוע העבודה, שכן אחרת ייפגע התמריץ לעבוד במדינת ישראל.

                                                                                              ד"ר כוכבי איתמר

                                                                                               עורך דין (רואה חשבון)

                                   (PhD) Faculty of  Law, University of Haifa, ISRAL.     =================================================================                 

קריית הממשלה פל ים  7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04, פל': 5443671- 050

הכותב, ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-15 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. ד"ר מהפקולטה במשפטים באוניברסיטת חיפה. במקצועו רואה חשבון (כ-20 שנה) , ועורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה.

 



תגיות המאמר: פערים, שלילי, מס, צמצום


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

 הכותב הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול במקצועות חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות למעלה מ-15 שנה, וד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה.

(PhD ) Faculty of Law, University of Haifa, ISRAEL     [רואה חשבון(כלכלן)-כוכבי איתמר (C.P.A.)]

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

משרד עורך דין, קריית הממשלה פל ים 7, חיפה,טל: 8621350- 04, פקס:8621349- 04, פל': 050-5443671

cpa-adv-itamar@bezeqint.net

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת איתמר כוכבי

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211497 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211290 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201158 צפיות
בית המשפט השלום, גזר על מהנדס כימיה, במסגרת הסדר טיעון; הטלת עונש - 33 חודשי מאסר בפועל וקנס בגובה חצי מיליון שקלים, זאת בנוסף ובכפוף לתשלום כל המס, בגין ההכנסה שהושמטה -38 מיליון. המהנדס הורשע בהעלמת הכנסות של 38 מיליון שקלים בחשבונות בנק UBS בשוויץ, לאחר שמכר את חלקו בחברה שהיה שותף בבעלותה ברומניה. המהנדס הודה בהשמטת ההכנסה בסך 38 מיליון ₪.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201179 צפיות
בשבועות האחרונים, הופיעו או התקשרו למשרדי, אזרחים ישראלים תמימים ומזדמנים, המחזיקים מטבעות דיגיטליים, בעיקר ביטקוין. להפתעתם, הללו התבקשו על ידי מחלקת המודיעין של רשות המסים, למלא טפסים הדורשים מהם גילוי מלא על נכסיהם והמס בהתאם. האזרח צריך למלא את הטופס, תוך ציון הנכסים אותם הוא מחזיק בארץ ובחו"ל. השאלות המופנות לאותם אזרחים הינן כלליות, תוך בקשה להצהרה על נכסים. רשות המיסים מכוונת לנכסי הביטקוין, מאחר ואלה הם נכסיהם העיקריים של מקבלי טפסי ההצהרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים26/10/201402 צפיות
חוקי המס בישראל קובעים, כי מתנות פטורות ממס וזאת כל עוד הן ניתנו בתום לב. אולם, פסק דין תקדימי מחייב בבית המשפט העליון מיום 18 באוקטובר 2020, קבע כי הכנסות הרב – המערער, נכנסות בגדר סעיף 2(1) בפקודת מס הכנסה המחייב במס "השתכרות או רווח מכל עסק או משלח יד שעסקו בו תקופת זמן כלשהיא". המשמעות של הפסיקה המחייבת שהתקבלה בבית המשפט העליון הינה, שמעתה ואילך, ידוענים, מקובלים ולמעשה כל אדם בעל פרופיל חברתי – ציבורי – תקשורתי גבוה, צריך לדווח על שווי המתנות שלו, וכן – גם מחתונות ואירועים משמחים אחרים

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201064 צפיות
בימים אלה – חודש דצמבר 2016, הופיעו במשרדי, סידרה חדשה של אזרחים תמימים ומזדמנים אשר להפתעתם התבקשו על ידי רשות המיסים להסביר את מקורות הכנסתם בגין: נסיעות לחו"ל, ריבוי דירות, דירות יוקרה, רכבי יוקרה.

מאת: איתמר כוכביחוק ומשפט - כללי10/09/201243 צפיות
תַּם עִדַּן הַסּוֹדִיּוֹת הַבַּנְקָאִית בִּשְׁוַויְץ בְּעִקְבוֹת הֶסְכֵּם חִלּוּפֵי מֵידַע אוֹטוֹמָטִיִּים

מאמרים נוספים בנושא מיסים - כללי

מאת: איתמר כוכבימיסים - כללי03/09/201684 צפיות
מילת הקסם "קורונה" מייצרת רעיונות חיוביים עבור מי שמחזיק מזומנים בשטרות שונים בביתו או בכל מקום מסתור כגון כספות או "מתחת לבלטות". ההערכה המינימלית הינה כי קיימים לפחות 10 מיליארד שקלים במזומן המוסתרים במטבעות שונים בכספות, בבתים ובמקומות מסתור, אך ייתכן שהסכומים אף גבוהים עוד יותר.

מאת: שלום כהןמיסים - כללי09/11/171780 צפיות
לאימהות צעירות קשה לפעמים לשלב בין המשפחה וגידול הילדים לבין קריירה. כל אם שרוצה לצאת לשוק העבודה ולפרנס את עצמה ואת המשפחה שלה יכולה לעשות זאת על ידי לימודים של מקצוע מעשי. לימודי הנהלת חשבונות הם דוגמא ללימודי מקצוע מעשיים שיכולים לאפשר לאימהות רבות לרכוש מקצוע שיהיה להם נוח לעבוד גם לצד גידול וטיפול בילדים שלהן. השעות שבהן מנהלות חשבונות עבודות הן נוחות מאוד והן פעמים רבות כוללות משרת אם – כלומר משרה בה עובדים עד השעה 15:00 בצהריים – בדיוק בזמן לאסוף את הילדים מהצהרון והגן שלהם.

מאת: רוני הכהןמיסים - כללי22/09/162704 צפיות
חשוב מאוד טרם חתימה על הסכם העסקה שכזה לבדוק את התנאים עבור קבלת האופציות, המימוש, תנאי המיסוי והכמות של האופציות שמקבל העובד לרשותו

מאת: אבי דוידימיסים - כללי31/08/162730 צפיות
בקצרה על ייעוץ מס לגיל הפרישה, מה עליכם לדעת?

מאת: אבי דוידימיסים - כללי21/06/162614 צפיות
בקצרה בעד ונגד החוק לעידוד השקעות הון בישראל - מה אתם חושבים בנושא?

מאת: מנחם כהןמיסים - כללי30/12/152600 צפיות
תיקון 206 לפקודת מס הכנסה[1] הינו תיקון עקיף לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל)(תיקון מס' 13 והוראת שעה), התשע"ו-2015. תחילתו של התיקון מיום פרסומו ב-5.11.15.

מאת: מנחם כהןמיסים - כללי07/09/153022 צפיות
חוקי המס מעודדים צבירת חסכונות בקופות גמל במשך שנות העבודה והפעילות, כך שישמשו בעתיד, בעת הפרישה, למקור הכנסה ומחיה. קיימים סוגים שונים של קופות גמל: קופת גמל לקצבה, לפיצויים, לחופשה, קרן השתלמות או קופת גמל לכל מטרה אחרת דומה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica