חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

צוואה הדדית - משמעותה

מאת: עו"ד זהר נוהדיני ירושה14/09/20091417 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מאת עו"ד זהר נוה

פעמים רבות אנו נתקלים במצב בו שני בני זוג, עורכים בעת ובעונה אחת שתי צוואות הקשורות אחת בשניה ומשלימות זו את זו אבל לא תמיד ברור מה המשמעות של צוואות אלו וכיצד ממשים אותן.

לעניין זה יש להבדיל בין צוואה משותפת לצוואה הדדית:

צוואה משותפת – צוואה ששני הצדדים הסכימו לגבי האמור בה ולגבי התוכן שלה.

צוואה הדדית – זוהי צוואה משותפת שההוראות בה מבוססות על ההוראות של הצוואה המשותפת של בן הזוג השני והן לא היו נקבעות אם לא היו קיימות ההוראות של צוואת בן הזוג השני.

לרוב, המדובר במצב בו בן זוג אחד מוריש עם פטירתו את מלוא או את רוב רכושו לבן הזוג השני כאשר הוראה מקבילה קיימת גם בצוואתו של בן הזוג השני. הוראה נהוגה נוספת היא מה יעשה ברכוש הצדדים במקרה בו הם נפטרו בעת ובעונה אחת או במקרה בו שני בני הזוג נפטרו בהפרשי זמן שונים.

במקרים רבים, בני הזוג לא נותנים את דעתם לשאלה מה יעשה ברכושם במקרה ובו הם ילכו לעולמם בהפרשי זמן שונים ביניהם ובמקרים כאלה, נדרשת התערבותו של ביהמ"ש כדי לפרש את הצוואות ולהבין מתוך הוראותיהן את כוונתם המשותפת של הצדדים כאשר ערכו את הצוואות.

נביא דוגמא - נניח למשל סיטואציה בה שני בני זוג ערכו צוואות הדדיות במסגרתן קבעו שבעת פטירה של אחד מהם, יעבור רכושו לבן הזוג הנותר אבל לא קבעו כל הוראה מה יקרה במקרה של פטירה בו זמנית של שניהם או במקרה שבן הזוג הנותר ילך לעולמו לאחר בן הזוג הראשון. השאלה שנשאלת היא מי יהיה זכאי לרשת את בן הזוג הנותר עם פטירתו שלו?

מאחר ושתי הצוואות ההדדיות שותקות בעניין זה, לא ניתן לדעת מי זכאי לרשת את בן הזוג הנותר ונוצר צורך לפנות להוראות חוק הירושה ולברר בנסיבות הספציפיות מיהו היורש הנכון.

דוגמא נוספת – שני בני זוג ערכו שתי צוואות הדדיות במסגרתן קבעו שבעת פטירה של מי מהם, יעבור מלוא רכושו של הנפטר לידי בן הזוג הנותר. במקרה של פטירה בו זמנית של שני בני הזוג, יעבור מלוא הרכוש לילדם המשותף בכפוף לחיוב בתשלום סכום כלשהו לילדו של אחד מבני הזוג מנישואים קודמים. בני הזוג נפטרו בהפרש של מספר שנים אחד מהשני. השאלה הנשאלת היא האם הילד המשותף יורש את מלוא הרכוש או שהילד מהנישואין הקודמים יורש גם הוא חלק כלשהו?

עד לאחרונה, לא הייתה בחוק הירושה הישראלי כל התייחסות לצוואה הדדית ומרבית ההתייחסות ניתנה ע"י בתי המשפט. הסיבה לכך היא שלא ניתן לדעת מה הייתה כוונת הצדדים כאשר ערכו את הצוואות ההדדיות ובמקרים רבים, נדרש בית המשפט לפרש את הצוואות ואת הוראותיהן על מנת להבין למה התכוונו בני הזוג.

מסיבה זו, במקרה כפי שתואר בדוגמא לעיל, היו בתי המשפט תומכים החלטתם על הוראה ספציפית לפיה במקרה בו נהנה מצוואה נפטר לפני המצווה (במקרה שלנו, בן הזוג הראשון נפטר לפני בן הזוג הנותר), הרי שיורשיו עפ"י דין שנקבעו בחוק הירושה של אותו נהנה, יכנסו לנעליו של הנהנה ויירשו אותו.

גישה זו שונתה לאחרונה ע"י ביהמ"ש העליון בהחלטה תקדימית שקבעה שמאחר והוראות שתי הצוואות ההדדיות תלויות זו בזו אך לא נקבעה כל הוראה בקשר למה שיעשה ברכוש במקרה בו מצווה ילך לעולמו לאחר הנהנה, הרי שבמקרה כזה, עם פטירתו של בן הזוג הראשון, התבטלה ההוראה בצוואתו של בן הזוג הנותר לפיה עם מותו יירש בן זוגו את מלוא רכושו ולכן במקרה כזה, הרכוש לא יחולק בהתאם לאמור בצוואת בן הזוג הנותר, אלא היורשים יהיו אלו הנחשבים ליורשים עפ"י דין כפי שנקבע בחוק הירושה.

פסק דין תקדימי זה הביא לשינוי חקיקתי בחוק הירושה הישראלי, אך יחד עם זאת יש לזכור שרצוי וכדאי בעת עריכת צוואות הדדיות, לחשוב ולכלול במסגרתן את כל האפשרויות המתייחסות למצבי פטירה שונים על מנת למנוע ויכוחים וטענות שונות בין הטוענים לירושה לאחר פטירת שני בני הזוג.

הכותב הינו עו"ד המתמחה בתחום המקרקעין והירושה.

המאמר הינו באדיבות האתר המשפטי "חוק ועוד"

www.od-law.co.il

03-6950662

האמור ברשימה לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. על הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום הספציפי בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד זהר נוה

בעל משרד עורכי דין פרטי העוסק בתחומי המקרקעין והמסחרי, מייצג בבתי משפט ובררויות, פירסם מאמרים רבים בתחומי עיסוק המשרד, מרצה בתחום הנדל"ן.

03-6950662

znave@netvision.net.il

www.od-law.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד זהר נוה

מאת: עו"ד זהר נוהגישור ובוררות14/09/091830 צפיות
רבות נכתב ונאמר על הליך הבוררות המשמש חלופה הולמת לבירור מחלוקות משפטיות במיוחד לאור העובדה שמשך ההליך קצר יותר משמעותית מהליך דומה המתנהל בבית משפט ובמקרים רבים אף זול יותר. כיום מקובל אף לשלב במסגרת הסכמים מסחריים סעיף בוררות על מנת לחסוך בזמן ובעלויות המשפטיות הצפויות. יחד עם זאת, להליך בוררות ישנו חסרון אחד משמעותי – פסק הבוררות סופי ולא ניתן לערער עליו. אומנם בחוק הבוררות תשכ"ט – 1968 נקבעו במסגרת סע' 24 עשרה מצבים בהם ניתן לפעול לביטולו של פסק בוררות, אולם המדובר ברשימה מצומצמת שבתי המש

מאת: עו"ד זהר נוהפטנטים14/09/091456 צפיות
בעולם הטכנולוגי של היום, אנשים רבים העובדים בחברות היי – טק כאלה או אחרות, נתקלים לעיתים תכופות בסיטואציה בה במסגרת עבודתם, עולה בהם רעיון כלשהו לפיתוח טכנולוגי שיש בו תועלת, בין אם לחברה בה הם עובדים ובין אם בצורה נרחבת יותר. במקרים רבים, הופכים רעיונות אלו לפיתוחים ממשיים בעלי יישום בפועל כאשר הפיתוח עצמו נעשה במקום העבודה ולעיתים אף נרשם בגינו פטנט. השאלה המרכזית שנשאלת היא - ביחס לפיתוח כאמור, למי הוא שייך, האם לעובד או לחברה בה הוא מועסק? האם יש רלבנטיות כלשהי לסוג הפיתוח כלומר, האם הפיתוח משרת את החברה או שלא? על מנת לענות על שאלה זו יש לבחון את מהותו של הפטנט ואת משמעו

מאת: עו"ד זהר נוהנדל"ן ומקרקעין14/09/091169 צפיות
אנשים רבים מעוניינים ברכישת דירות הנמצאות בהליך של כינוס נכסים מתוך אמונה כי רכישה זו תהיה זולה יותר ואף כדאית יותר. ברשימה זו נסקור את הליך כינוס נכסים, יתרונות וחסרונות.

מאת: עו"ד זהר נוהנדל"ן ומקרקעין14/09/091602 צפיות
נכסים רבים בישראל נמכרים במסגרת הליך של כינוס נכסים בהוצל"פ וזאת לאור אי יכולתם של החייבים לעמוד בפרעון חובותיהם. לרוב, עם השלמת מכירת הנכס, המכירה הינה סופית ואין ביכולתו של החייב לפדות את הנכס או לבטל את המכירה במסגרת כינוס הנכסים - האומנם? ברשימה זו נבחן את האפשרויות העומדות בפני החייב.

מאמרים נוספים בנושא דיני ירושה

מאת: רוני הכהןדיני ירושה30/09/201349 צפיות
עם השנים זה נעשה יותר ויותר ברור עד כמה זה חשוב להכין צואה.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה21/09/201055 צפיות
החיים ממשיכים בלעדי כל אלה, וכאן, טמונה לה תורה שלמה של ירושה.

מאת: yoni romדיני ירושה14/11/191095 צפיות
נקודת ההנחה אומרת כי אדם אשר החליט לכתוב צוואה עשה זאת על מנת להשאיר הוראות התואמות את רצונו. מימוש הצוואה משמעותה לכבד את בקשותיו של אותו אדם. לכן, רוב הצוואות יכובדו כפי שנכתבו. עם זאת לעתים ישנו תהליך של ביטול של הצוואה כאשר האדם עצמו יכול לשנות את דעתו ולהחליט לבטלה או לעדכן אותה.

מאת: yoni romדיני ירושה03/07/191499 צפיות
כשאדם קרוב אלינו נפטר זו בשורה לא נעימה במיוחד, לפעמים אפילו מכאיבה מאוד במידה ומודבר בבן משפחה קרוב או בן משפחה שנפטר בטרם עת. בנוסף לכאב הגדול על האובדן עצמו לעיתים מתעוררות בעיות נוספות שגורמות לכאב נוסף - בעיות הירושה שהותיר אחריו המנוח.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה24/04/181456 צפיות
כדי למנוע ריבים מיותרים אנשים רבים לקראת הזקנה עורכים מול עורך דין ירושה את כל הנדרש במסמך ירושה מסודר לכל הילדים.

מאת: יוסף מימוןדיני ירושה19/08/152603 צפיות
מאמר זה בא לתת מידע על סוגי צוואות ובמה יכול לסייע עורך דין צוואות, ירושות ועזבונות מומחה.

מאת: רגב אלקיים דיני ירושה04/12/144112 צפיות
ראוי להדגיש, כיעצם ההכרה בבן כ"בן ממשיך" אינה מעניקה לבן הממשיך זכויות קנייניות במשק. משמעות הצהרת בעל המשק על בנו כ-'בן ממשיך' מהווה הגדרת מערכת היחסים שבין 'הבין הממשיך', האגודה, הסוכנות והמנהל – ותו לא! ללא אישור בכתב של בעל המשק, וללא חתימת בעל המשק על המסמכים הרלוונטיים, הבן הממשיך אינו רשאי לבנות במשק

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica