חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חינוך ילדים לאור הקבלה 1

חינוך ילדים באור הקבלה 1

העצמת הטוב


בכל הורה קיים הרצון לגונן ולשמור על ילדיו בכל עת, ללוות אותם בדרך גדילתם ומסלול חייהם, להשגיח עליהם בכל צעדיהם, לתת להם רק טוב. אך עד כמה שנרצה, מובן שלא תמיד נוכל "להיות שם" בשביל הילד שלנו ולשמור על הטוב שלו. לא תמיד נהיה איתו בכל האתגרים שהחיים מציבים בפניו, ברגעים של בחירה שיצטרך להתמודד איתם, בהחלטות הרבות שצפונות בכל רגע חדש. לכן חשוב שנבין תחילה כי תפקידנו המהותי מכל הוא להאציל לילד תחושת עצמאות ואחריות. לא עצמאות של "ילד מפתח", גם לא אחריות של עול על כתפיו, כזאת שעלולה להכביד עליו. אלא חוש של אחריות רוחנית ובשלות פנימית להתמודד עם אתגרי החיים, החל מגיל צעיר. כפי שמגדיר זאת האדמו"ר מפיאסצ'נה, הידוע בכינויו, "הרבי של הילדים": "העיקר הוא להכניס בליבו דעה זו, שידע שהוא, הנער בעצמו, הוא עיקר המחנך..." (חובת התלמידים), שלא האבא ולא האמא ולא המורה הם המחנכים שלו, אלא הם המדריכים, העוזרים, האוהבים, התומכים, והוא, עליו מוטלת האחריות הגדולה של חינוך נשמתו. גם הוא קיבל, כמו כולם, מתנה גדולה מבורא עולם, וגם הוא צריך לשמור עליה בכל נפשו, להשגיח על הטוב שבו שלא יתקלקל. מהלך זה של העצמת הנקודה הפנימית בנפשו של הילד היא אולי המתנה הכי נפלאה שאנו כהורים יכולים לתת לו כצידה לדרך החיים.

הנחות יסוד


א. חינוך עצמנו


בטרם נכנס לעומקם של הדברים, חשוב שנניח לפחות שתי הנחות יסוד שהן עמודי טווח בחינוך בדרך הפנימיות, באור התורה וחכמת הקבלה. הנחת יסוד ראשונה היא מוקד החינוך. כשאנו באים לחנך את ילדינו, את מי בדיוק אנחנו מחנכים? ידוע הסיפור על אותו אברך שזה עתה נולד לו בן ראשון. האברך האחראי ניגש אל ביתו של ה"חפץ חיים", ר' ישראל מאיר הכהן מראדין, ושאל אותו, אימתי מתחיל גיל החינוך. שאל אותו ה"חפץ חיים", בן כמה אתה? ענה האברך, בן עשרים. אמר לו ה"חפץ חיים", אם כן אתה באיחור... גיל החינוך התחיל לפני עשרים שנה.
כולנו הרי היינו רוצים שהילדים שלנו יהיו לכל הפחות יותר טובים מאתנו, כמו מודל משופר, ובגלל זה אנו טורחים כל כך בגידולם ובחינוכם. בשיחותיו בנושא החינוך מסביר הרב מרדכי שיינברגר שליט"א: "בני הבית, המחנכים, צריכים בעצמם להיות מחונכים. אפילו אלה שגדלו בחינוך טוב, כשהם באים לחנך הם צריכים עוד הפעם לחנך את עצמם. כמו שמי שהולך להוכיח אחרים, אף על פי שהוא שלם באותו הדבר, לפני שמוכיח, צריך לעלות דרגה"
למה זה כל כך חשוב שגם אנחנו נחנך את עצמנו? בפשטות, מפני שללא דוגמא אישית זה לא ילך. לילדים שלנו יש חיישנים מאוד מדויקים. זה לא משהו ששיך לגיל או לאינטליגנציה, זאת תכונה פנימית שהבורא נטע בהם. הם מרגישים בדיוק מתי ההורה "מרמה" ומתי זה "פיו וליבו שווים". אי אפשר להורות לילד דרך מסוימת, כמו למשל לדון כל אדם לכף זכות, בלי שאצלנו בלב יש קיום לדבר. למשל, בית שבו ההורים מדברים לשון הרע, זה לא משנה כמה פעמים הם יגידו וילמדו את חשיבות השמירה על הלשון, הילדים לא יפנימו את הדברים, ובסופו של דבר יתנהגו בדיוק כמו ההורים. 
בהמשך המאמרים נראה איך בכל זאת, למרות שאנחנו בודאי לא מושלמים וטרם סיימנו את תהליך חינוך ותיקון עצמנו, בכל זאת אפשר לחנך ולהעביר תשדורת נכונה לקטנים. אולם לעת עתה חשוב שנזכור את דבריו של ריש לקיש בגמרא, "קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים" (בבא מציעא). לא נוכל לחנך את ילדינו בלי שנחנך את עצמנו תחילה.
דוד המלך אומר בתהילים, "כחצים ביד-גבור, כן, בני הנעורים" (תהילים קכז" ד'), והוא רומז על עוד מעלה של חנוך עצמנו למען ילדינו. חז"ל אמרו, "איזה הוא גיבור, הכובש את יצרו" (אבות ד' א'). ככל שאנחנו כובשים את יצרנו, זאת אומרת, מתקנים את מידותינו, כך החיצים שהם הבנים יוכלו להתקדם יותר טוב בחיים. במילים אחרות, ככל שאקשוט את עצמי יותר, כשהאות ט' מתחלפת עם האות ת', ככל שהקשת שלי תימתח יותר, כך יוכלו הילדים לצאת אל דרך טובה יותר שתעניק להם את החופש להיות מי שהם באמת.

ב. מי הם ושל מי הם?


הנחת יסוד שניה נוגעת לעצם מהותם הרוחנית של ילדינו. מסופר על הרבי מלובביץ' שהיה יושב ומחלק דולר לכל אדם לברכה. שעות וימים היו עומדים בתורים ארוכים מאות ואלפי יהודים לפניו. יום אחד עמדה בתור גברת מבוגרת במשך כמה שעות וכשהגיעה לרבי כבר היתה עייפה ורגליה בקושי נשאוה. מיד שאלה את הרבי כיצד הוא מחזיק מעמד בגילו כל כך הרבה שעות בלי למצמץ כלל. הרבי ענה לה תשובה מאירה: גברת, כאשר סופרים יהלומים לא מתעייפים...
תורת הקבלה מסבירה שבכל יהודי יש ניצוץ אלוקי ממעל ממש. הילדים שלנו הם יהלומים וגם יהלומים הם בתחילה קצת מלוכלכים ולא מלוטשים כלל. לוקח זמן רב ויגיעה לא מועטת להביא יהלום למצב הרצוי. בתהליך הגידול של ילדינו אנו צריכים תמיד לזכור שבתוך הגוף הקטן הזה ישנו יהלום גדול, ישנה נשמה גדולה שבאה לעולם הזה לעשות את התיקון המיוחד לה. בורא כל הנשמות הפקיד בידינו אוצר. פיקדונות יקרים שקיבלנו, על מנת שנטפל, נגדל ונחנך אותם ונסייע בעדם בתהליך הצמיחה הגשמית והרוחנית כאחד.
בתורה כתוב, "בנים אתם, לה' אלקיכם" (דברים י"ד א'). חשוב להפנים את העובדה שלבורא אין "נכדים", כולנו ה"ילדים" שלו. מבהיר הרב שיינברגר שליט"א: "אנחנו לא בעלי בתים על הילדים שלנו. כדאי שנשכח מהדבר הזה. זה הילדים של הקב"ה. "ה' אמר אלי בני אתה--אני, היום ילדתיך" (תהילים ב' ז').הקב"ה אומר לנו, אל תחשוב שאתה נולדת מתי שנולדת, אני ילדתיך היום! אתה הבן שלי". ממשיך הרב שליט"א: "כמו שהכסף לא שלנו, הרכוש לא שלנו, גם הילדים לא שלנו". זוהי תובנה חשובה לכל מי שרוצה להצליח בחינוך ילדיו.
הרב שליט"א מדייק אותנו עוד ומוסיף: "יש לנו אחריות גדולה, מי שיש לו ילדים, הקב"ה מסתכל רק עליו. איך הוא מתנהג עם הילד, מה הוא נותן לילד, מה הוא משקיע בילד, ומה זה החינוך שהוא נותן". בעל הפיקדון מצפה שנדאג ונשמור על פקדונו. לכן חשוב מאוד להפנים שהורות זה לא תחום הפקר שכל אחד יכול לעשות מה שהוא רוצה. ניתנו לנו יהלומים למשמרת, זאת זכות גדולה מאוד וזאת המשימה הכי מאתגרת והכי נפלאה בעולם.

מטרת המאמרים


בחרנו להקדיש את הזמן לכתיבת מאמרים אלו מפני שבדור שלנו, הילדים אמנם זכו לתשומת לב רבה ולמעמד נכבד של ריבוי זכויות ואפשרויות בחירה הולכות וגדלות, אולם יחד עם שינוי זה והשינוי הגדול שקורה בעולם באופן כללי, תחושתנו היא שתחום ההורות נקלע לאתגרים חדשים ובמכלול הבעיות הסבוכות של דורנו מסתמנת דוקא בתחום החינוך בעיה קשה במיוחד. המדיה, הטלוויזיה, האינטרנט ועולם הפרסום הפכו למחנכים הראשיים ברב חלקי החברה, וגם מי שעדין משתדל לתת חינוך כהוגן לילדיו, מתמודד עם קוצר הזמן האופייני לחיים בדורנו, עם לחץ סביבתי גובר והולך ועם חוסר הכוונה לגבי יכולת התמודדות עם הדור הצעיר. 
אמנם הרבה מילים נכתבו בנושא זה ורבים ה"מומחים" שצמחו בקרבנו. אבל אם נחפוץ באמת לגלות טפח בתחום כה חשוב, מחויבים אנו לחקור ולדרוש בשורש העניין. התחלנו בהנחות יסוד ובמאמרים הבאים נמשיך ונראה מה אמרו חכמי הדורות, מה אומרת תורת הקבלה ואיך מתוך מקורות אלו נוכל לקבל עצות שוות לכל נפש על מנת להצליח במשימה הכי חשובה שקיבלנו, גידולו המוצלח של הדור הבא.

ניתן להאזין להרצאה בנושא דרך הקישור הבא:

חינוך ילדים ע"פ הקבלה

האזנה נעימה ומועילה

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

"מודעות"-מרכז רוחני לקבלה

אחווה 24,תל אביב

www.mudaut.co.il

03-5100587

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת "מודעות"-מרכז רוחני לקבלה

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה04/11/142854 צפיות
הפרשה מגלה איך באמצעות הנסיונות הגדולים הפך אברהם אבינו לסמל החסד והאהבה לכל הדורות. בדרך הקבלה אנו לומדים מסיפור העקדה את דרך תיקון הנפש. איך כל אחד יכול להגיע למצב מאוזן יותר של כוחות הנפש שבו

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה07/10/142732 צפיות
מעט על פרשת 'וזאת הברכה' החותמת את התורה, ובה משה רבנו מברך את עם ישראל ונפרד מהם, רגע לפני פטירתו והכניסה שלהם לארץ ישראל בלעדיו

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה23/09/142457 צפיות
במרכז הפרשה ניצבת שירת 'האזינו'. השירה מגלה לנו את טבע השלמות של הבריאה ונוטעת בנו את האמונה בכוחה של הנשמה וקשר הברית הנצחי שלה עם בורא עולם

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה17/09/142372 צפיות
הפרשות מכינות אותנו לקראת ההתייצבות למעמד הגדול של ראש השנה וקוראות לנו לערוך בדק בית אחרון, טיפול שורש פנימי שתכליתו לנקות אותנו על מנת שנזכה בשנה של חיבור ודבקות עם הבורא

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה08/09/142481 צפיות
עיקר פרשת השבוע הוא אמנם עניין הברכות והקללות, אבל היא פותחת במצות ביכורים. מצווה יקרה אשר בפנימיותה הכנה רוחנית לקראת ראש השנה הקרב ובא

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה03/09/142541 צפיות
הפרשה מלמדת אותנו על המלחמה האמיתית היחידה שיש, מלחמה שצריך לצאת אליה על מנת לנצח. רגעים לפני סיום השנה, הפרשה מראה לנו איך לעשות מאזן כוחות פנימי ומהו הניצחון אליו אנו שואפים

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהקבלה25/08/142568 צפיות
פרשת השבוע פותחת בפנינו את נושא ההנהגה הכללית בחברה וההנהגה הפנימית באדם, איך להגיע לקו המשפט שיהיה משפט צדק בעולם סביבנו ובתוכנו אנו.

מאמרים נוספים בנושא קבלה

מאת: בתיה כץקבלה15/05/1937452 צפיות
מעשה בזוג, בעל ואישה שחיו להם באושר ובשלום, גם פרנסה היתה להם ברווח אך דבר אחד העיב על אושרם, הם לא זכו להיפקד בילדים

מאת: בתיה כץקבלה15/05/1936310 צפיות
ביום ל"ג בעומר מציינים את יום הילולת רבי שמעון בר יוחאי כאשר הספר המזוהה איתו ביותר הוא ספר הזוהר הקדוש, ספר יסודי בתורת הקבלה.

מאת: בתיה כץקבלה08/05/1927980 צפיות
"רבי שמעון הצדיק, באתי לציון במיוחד לכבודך על מנת לספר את שערות בני יחיד אשר נתן לי האלוקים בזכותך, קיימתי את נדרי, אתמול הבאתי אותו חי וגזזתי את שיער ראשו בשירה ובזמרה, איך עתה אוכל לסוע מכאן בלעדי בני יחידי.

מאת: בתיה כץקבלה08/05/1929635 צפיות
ידוע ומפורסם שלהחזיק את ספר הזוהר בבית זה מעין כלי מחזיק ברכה, כמו קמע שמסוגל לישועות רבות ולכן אנשים רבים מכל המגזרים מחזיקים בביתם את ספר הזוהר הקדוש, יתרה מכך ישנם גם הלומדים בספר הזוהר כיוון שהלימוד ב...

מאת: בתיה כץקבלה25/02/191663 צפיות
כל אחד חשוף לעין הרע בפרט תינוקות יפים, אנשים בעלי כישרונות, עושר, מעמד מיוחד ועוד. הדברים הטובים האלה מושכים איתם עין הרע כיוון שהם גורמים לקנאה ולצרות עין, ובמקום שיש צרות עין וקנאה בא עין הרע על האדם.

מאת: בתיה כץקבלה25/02/191292 צפיות
שתשעים ותשעה אחוז מהמתים מתו מחמת עין הרע, ורק אחוז אחד מת בדרך ארץ, דהיינו משום שהגיע זמנו. הנה יוצא מדברי הגמרא, שיש מציאות של עין הרע בעולם.

מאת: בתיה כץקבלה07/01/191608 צפיות
גם לאחר פטירה של אדם קרוב ניתן להועיל לו ולשמח אותו על ידי שנעשה לו תיקון לנפטר, אותו תיקון שמביא לנשמתו נחת רוח גדולה, גורם למירוק עוונות של הנפטר ועושה עילוי נשמה גדול בעולמות עליונים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica