חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ללמוד לקרוא גם בגיל 30

מאת: זהבה קלנרמוסדות לימוד15/10/20091335 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בישראל של שנות ה-2000 ישנם אנשים שאינם יודעים לקרוא ולכתוב. לא מדובר בעולים חדשים אלא בילידי הארץ שהצליחו להשתלב בחברה ובמעגל העבודה, והצליחו להסתיר את העובדה שאינם יודעים לקרוא ולכתוב.

פרויקט משותף של הביטוח הלאומי ומכון "אותיות" המתמחה בהוראת קריאה וכתיבה מקיימים תוכנית מיוחדת המאפשרת לאותם אנאלפביתים להשלים את השכלתם.

שלום, בן 33, מתל אביב עבד כטכנאי מזגנים במשך שנים רבות. יום אחד, בזמן שביצע התקנה של מזגן אצל לקוח הוא נפצע בידו. הפציעה אילצה אותו להפסיק לעבוד בעבודה פיזית והוא פנה לחפש עבודה אחרת, אלא שלכל משרה שפנה היה צורך בכישורי קריאה וכתיבה בסיסיים.

"הייתי בכל מיני מסגרות לימודיות, אבל לא הקפידו שאקרא ואכתוב", מספר שלום. "גם ההורים שלי לא דאגו לכך, ואני לא התאמצתי במיוחד. בכל פעם הייתי מנסה ומתייאש במהירות. ידעתי אות כאן, אות שם, אבל לא ידעתי לחבר אותן. למרות זאת הצלחתי להסתדר. אם הייתי מקבל מכתבים הייתי נותן אותם לאחים שלי או להורים שלי להקריא לי אותם. לא הייתי חותם על מסמכים. והייתי מבקש שיצלמו לי אותם, לוקח הביתה ואחרי  שהיו מקריאים לי הייתי חותם. בניתי לי מערכת של הסתרה וחייתי עם זה בסדר עד עכשיו".

משהבין שלום שהגיע למבוי סתום וחשש שסודו ייחשף הוא החליט לעשות מעשה והתחיל ללמוד לקרוא ולכתוב. את השאיפה  להתחיל את חייו מחדש, הצליח שלום להגשים בסיוע ובמימון של המוסד לביטוח לאומי שמפעיל עם מכון "אותיות" פרויקט שיקומי חדש - "חזרה לעבודה בקהילה".

"אנחנו לא  משקמים את כל מי שאינם יודעים לקרוא ולכתוב, אלא את אלה שהקריאה והכתיבה חשובים להם במסגרת עבודה חדשה" אמרה זוהרה פלג, עובדת סוציאלית ממחלקת השיקום של הביטוח הלאומי באזור כפר סבא והרצליה, המלווה את הפרויקט. לדבריה הסיוע ניתן לאנשים אשר נפגעו בעבודותיהם הקודמות ואינם יכולים לבצע עבודות פיזיות, כשהכוונה היא לשלב אותם חזרה במעגל העבודה בעזרת השיקום. המשתתפים בפרויקט נשלחים ללמוד קורס ללימוד קריאה וכתיבה ב"מכון אותיות" המתמחה בהוראת קריאה וכתיבה על בסיס שיטת לימוד מיוחדת הנקראת שיטת אותיות.

זהבה קלנר, מנהלת מכון "אותיות" , מסבירה כי מדובר בשיטת לימוד  מיוחדת המכונה "אותיות מדברות" ומבוססת על לימוד הקשר בין אותיות וצלילים - לימוד "הקוד הפונולוגי".

"לכל אות מוצמד צליל קצר ומיוחד, המופק מהפה, כך שהתלמידים לומדים להכיר כל אות ולזהות אותה על פי הצליל המיוחד. צליל זה מלווה גם בצורה מיוחדת של סגירת ופתיחת הפה עליה מתאמנים התלמידים. בשלב הבא מחברים התלמידים את האותיות שלמדו בעזרת הצלילים למילים. במקביל הם לומדים לקרוא ולכתוב את האותיות.

"כעבור כמה חודשים הם רוכשים מיומנויות קריאה וכתיבה של תלמידים בכיתות נמוכות" אומרת קלנר. "השאר תלוי בקצב ההתקדמות של כל אחד מהם".

במכון "אותיות", שלו סניפים בירושלים ובתל אביב, מתמחים בטיפול בעיות קריאה וכתיבה אצל ילדים ומבוגרים, שלא הצליחו לרכוש את הקריאה או ש"תקועים" באחד משלבי לימוד הקריאה. צוות מכון "אותיות" כולל מורות להוראה מתקנת, בעלות מומחיות לטיפול  בבעיות של קריאה וכתיבה. בעבודה הטיפולית במכון שמים דגש הן על הקשר הבין-אישי הדרוש להצלחת הטיפול.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

זהבה קלנר מנהלת רשת מכוני " אותיות"  בעלת תואר M.A בחינוך מיוחד ומאבחנת דידקטית.
מכון אותיות- מומחה בנתינת שירות לימודי לאוכלוסיית תלמידים בכל שלבי הגיל. כמו כן, המכון מרכז ומשלב מגוון רחב של אפשרויות לאיבחון וטיפול בלקויות למידה.
מכון אותיות

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת זהבה קלנר

מאמרים נוספים בנושא מוסדות לימוד

מאת: ליאורמוסדות לימוד13/09/182496 צפיות
הנדסאי מכונות עם ניסיון, מסוגל להשתלב היטב, בשוק העבודה הישראלי. הנדסאים לומדים בבתי ספר להנדסאים, שמפוזרים ברחבי הארץ.

מאת: ליאורמוסדות לימוד19/08/182689 צפיות
הנדסאי בניין במרכז, יכול לעבוד בתחום ההנדסה האזרחית. במרכז הארץ, מתקיימים כל העת, פרויקטים של בנייה ותשתיות. הנדסאי הבניין, לומד במכללה טכנולוגית. ישנן מכללות טכנולוגיות ללימודי הנדסאים, בכל מיני ערים ברחבי מדינת ישראל.

מאת: ליאורמוסדות לימוד23/07/182724 צפיות
הנדסאי תעשייה וניהול, משתלב בתעשייה הישראלית. הוא לומד, במכללה טכנולוגית ללימודי הנדסאים. מומלץ ללמוד במכללה טכנולוגית, ללימודי הנדסאים, אשר קבלתם עליה המלצות.

מאת: ליאורמוסדות לימוד01/04/182106 צפיות
בית ספר להנדסאים עם יחס אישי, הוא מקום שכדאי ללמוד בו. בבתי הספר להנדסאים, מוכשרים הנדסאי העתיד של ישראל. ההנדסאים תורמים לרמה הטכנולוגית הגבוהה, של ישראל.

מאת: ליאורמוסדות לימוד04/03/181766 צפיות
הנדסאים חרוצים, משתלבים בתפקידים שונים, בתעשייה המסורתית, ותעשיית הטכנולוגיה המתקדמת. ההנדסאים לומדים, במכללות טכנולוגיות (בתי ספר להנדסאים).

מאת: ירון כהןמוסדות לימוד15/02/181737 צפיות
אם גם אתם מרגישים שהשעות בבית הספר לא מעניקות מספיק ידע לילדים שלכם, אתם לא לבד. העומס הגדול בכיתות בהחלט משפיע ולא כל תלמיד מקבל את היחס הראוי לו על מנת שיוכל באמת ללמוד כמו שצריך, לשם כך קיימת תכנית לימודים נוספת.

מאת: דוד דרומרמוסדות לימוד07/03/173035 צפיות
לבני נוער (בנים) גילאי 14-16 תושבי נתניה, חדרה, אור עקיבא, פרדס חנה, כרכור, קדימה והמושבים של המועצה האזורית עמק חפר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica