חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פרשה בפעולה - וישלח

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע21/11/2013689 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פרשת "וישלח"  - מילים סמויות

 

לפניכם הסבר על פרשת"וישלח". עליכם לאתר 14 מילים סמויות המוזכרות בפרשה.

(ניתן למצוא את המילים הסמויות בתוך מילה או בצרוף סוף והתחלה של מלים סמוכות)

המילים סמויות:

אפרתה,  אלון-בכות,  בית-אל,  לוי,  שמעון,  דינה,  שכם,  שלם,  סכות,  גיד-הנשה,

פניאל,  ישראל,  מחנה,  אדום,  שעיר.

 

 

מבוסס על דברי הרב  יוסי צוריה

 

המפגש

לילה לא קל עבר על יעקב אבינו. הפגישה שהוא כל כך חושש ממנה עומדת להתרחש למחרת והוא בקושי מצליח להירדם. הוא סוקר את החלטותיו. הוא משוכנע כי ההחלטה לפתוח דף חדש ולנקות את מערכת היחסים בינו ובין אחיו התאום הייתה נכונה, אך הוא לא בטוח כי הוא עשה את הצעדים הנכונים.
משלחת המלאכים ששלח לאחיו לא הצליחה כנראה להעביר את המסר, ואי אפשר להאשים אותם – הוא ניסח להם את המסר המורכב – שבעצם רצה לאמר שהוא מתכוון לנהוג מעתה ואילך בשקיפות גמורה ולדווח על מעשיו אך לא נראה שעשיו התרשם מזה. גם הצגת העושר שרכש אצל לבן " ו וַיְהִי-לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר, צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה" כל זה ללא שום מנחה ממשית שהועברה לעשיו, יתכן ופעלה פעולה הפוכה והרמז העבה בסוף "למצא חן בעינך" בעינך – ולא בעיני ההורים - לא בטוח שהובן.

הרעיון שלו, שהוא חשב שהוא הגיוני, לחלק את העם לשני מחנות נתקל בהתנגדות מכולם שהעדיפו להישאר ביחד, כמו הצאן המתקבץ בשעת סכנה, וכשהוא לא הצליח להסביר להם באיזה מחנה הוא יהיה, אולי כי גם לו הדבר לא היה ברור – התקבצו כולם סביבו במחנה אחד. 
גם תפילותיו לאל לא נענות והוא נשאר בודד בפחדיו. 
"ויירא יעקב מאוד וייצר לו" – ויירא שמא ייהרג פה מישהו, וייצר לו על סיפור גניבת הברכות. כן, הוא "מה זה" מצטער על הסיפור ההוא. כבר שרבקה בקשה ממנו את זה הוא לא היה שלם עם זה, אבל הוא נכנע לה בסוף. הוא ניסה לרמוז ליצחק שהוא יעקב ("אני זה אני, אבל עשיו הוא בכורך וראוי לברכה!") הוא לא ניסה כלל להסוות את קולו – אבל הזקן הניח למרמה להתגלגל, לברכה להינתן, ולהרס כל מערכת יחסים אפשרית בין האחים.

 שואל יעקב את המלאך מה עם הנחל והאפר תהום רבה בניהם עד שאצליח. ואת רחל שאלו : נבך ותהיה היכן נמצא יעקב והם לבד? לא ידעו התשובה אולי בבית, אל לבן חזר? אולי פחד מעשיו וחדלו יותר להתפלל? אולי שמעו ונסו על נפשם מאחר וחשו  את שנאת עשיו ליעקב?

תוכנית חדשה מתגבשת אצל יעקב – השהיה, הקרבה והצלת המשפחה.
השהיה: הוא מחליט לשלוח מנחה לעשיו ולגדוד ההולכים עמו. מנחה פיזית המורכבת מהרבה נקבות ומעט זכרים – הוא מקווה ש-550 בעלי החיים המחולקים ל-11 מחנות של 50, ישהו את עשיו ואנשיו שיתחילו לריב על השלל ויעצרו את התקדמותם בחושבם שיעקב תיכף מגיע ממילא שהרי "הנה גם הוא אחרינו". אך הוא לא מתכוון כלל לבוא אחריהם. יש לו תוכנית אחרת.

הוא מתכוון לשלוח את הנשים והילדים בחסות החשיכה – בחזרה ללבן. הוא מעביר אותם את הנחל, את היבוק – אבל לא לקרב אותם לעשיו המגיע מכיוון דרום, אלא להיפך – לכיוון צפון - להרחיק אותם ולתת להם זמן בחסות החשיכה לחמוק ולברוח בחזרה ללבן. 

 אבל יעקב לא מוותר  הוא מדין הרבה עם עצמו. ולא מדים לובש כמי שמפסיד. אדרבא שש למציאות חדשה של עיזוז ולא חושש מעשיו.  ויעקב לא שילם ולא לקח  מס כותב הוא ללבן כדי שיהוא ומצפונו יהיה רגוע. ומה לבן עונה לו במתק שפתיים ומגיד : הן נשה את המצב בנינו ר בעבר ונשלח אליך  אליך את בני כדי שיסייעו לך מול עשיו.
והפגישה מגיעה מהר מהצפוי. עשיו, שכמוהו כיעקב, מתקשה להירדם מחליט לבצע התגנבות יחידים למחנה יעקב כדי לעמוד מקרוב על הלך הרוחות שם.
להפתעתו הוא מוצא את המחנה כמעט ריק לחלוטין – ריק חוץ מדמות אחת – יעקב!
הוא שם מסווה על פניו – ובחסות החשיכה מתנפל על יעקב בחשבו שיעקב, כמו שהוא זוכר אותו – יושב אוהלים – ייכנע במהרה. אך יעקב, שחושל אצל לבן בעבודה פיזית קשה – לא רק שלא נכנע אלא מחזיר מאבק! כמו שני גלדיאטורים נלחמים יעקב ועשיו – ואין מכריע. 
השחר הולך לעלות – עשיו שלא רוצה להתגלות מבקש להפסיק את המאבק ב"תיקו" זמני. יעקב לא מוותר בקלות, ורוצה לפחות החלפת ברכות הדדית. יעקב נותן את שמו לעשיו, ועשיו שעדיין מתקשה להפנים את המטמורפוזה שחלה ביעקב – מעניק לו שם אחר – שם המראה על יכולות מאבק ומלחמה – ישראל. כעת רוצה יעקב לברך את הזר – הוא שואל לשמו – אך הזר משחק עמו– "למה זה תשאל לשמי?" – אין אתה מכיר אותי?! התמונה מתבהרת ליעקב – הוא נלחם בעשיו ולא נכנע – הוא ממהר לברכו ולשלח אותו. ראיית אלהים פה כוונתה – ראיתי את המוות בעיניים – נפגשתי עם האדם ממנו הכי חששתי – ותנצל נפשי. הוא משוכנע כעת שהשמש זורחת והסכנה חלפה עברה לה - והוא ממהר לבניו ולנשיו.

 ויעקב בעצמתו ועורמתו  ישר אל בניו פנה ביקשם להתכונן לרע מכל. הוא שמח נהרה על פניו שניצח את המלאך של עשיו. יעקב בכל מאדו מבקש היה לסיים הסגה עם אחיו הכועס.יעקב לקח ברצינות את המצב ולא השתעשע יריבו עשיו היה מר וזכר את מה שעשה לו יעקב.
אך כמו בכל סרט טוב המערכה עדיין לא תמה. יעקב מדביק את משפחתו, נושא את עיניו והנה הוא רואה את עשיו רץ אליו בראש 400 איש! יעקב יודע כי אחרי המאבק הלילי האגרסיות של עשיו נרגעו אך הוא מכין עוד משהו – עוד הפתעה חיובית לעשיו - הוא מקווה שהפתעה זו תנקה את משקעי העבר לגמרי. 
ואחרי הצרמוניה של ההשתחוויות הנשיקות, והחיבוקים – יעקב ניגש לשלב הבא.
הוא יודע שעשיו בהיותו איש של כבוד מחד ואיש צייד הנע במהירות מאידך לא יסרבל את עצמו במנחה של צאן ובקר שבהן מבכירות ויולדות "ודפקום יום אחד ומתו!" אבל הוא מתכנן בקפידה את הדו שיח. לאחר שעשיו אומר לו "יהי לך אשר לך" ומסרב למנחה כפי שיעקב צפה, יעקב עובר להפתעה שלו: ראשית הוא מזכיר לו את המאבק הלילי: " כִּי עַל-כֵּן רָאִיתִי פָנֶיךָ, כִּרְאֹת פְּנֵי אֱלֹהִים—וַתִּרְצֵנִי"! זו התייחסות מידית לברכה של עשיו "כי שרית עם אלהים ואם אנשים" והוא מוסיף – ותרצני ! – הסכמת לקבל את ברכתי בלילה! ולכן עכשיו – אני מפציר בך – כי תקח את ברכתי לעיני כל: "קַח-נָא אֶת-בִּרְכָתִי" כן, כן – אותה ברכה שגזלתי ממך, ברכה השייכת לך: "אֲשֶׁר הֻבָאת לָךְ" – הברכה שלא עזרה לי כלום – את הכל הייתי צריך להשיג במו ידי מלבן – את הברכה ההיא – קח ממני! ואחרי ההפצרות הרבות – לוקח עשיו את הברכה...

 וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר שְׁכֶם, אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן, בְּבֹאוֹ, מִפַּדַּן אֲרָם; וַיִּחַן, אֶת-פְּנֵי הָעִיר

בראשית, פרק ל"ג, פסוק ח

"וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם", יעקב, איש האמת, שכל השנים לא היה שלם עם הברכה הגזולה השייכת לעשיו – סוף סוף מרגיש שלם עם עצמו.

יעקב  הבין את המציאות  מול עשיו הוא יהיה שלם ועם ישראל  ישמור עול תורה ומצוות עשיו יהיה למטה. ואם ח"ו לא יהיה כך עשיו יהיה מעלינו. וכך ההיסטוריה מצביעה על כך.

                                                                                     

   הכין:  ד"ר אמיר שוורץ

 

 

אתר "החוויה היהודית" -    www.h-y1.coi.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר אמיר שוורץ

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע02/01/14938 צפיות
עליכם לאתר, בקטע שלפניכם, 18 מילים (שמות, מקומות, מושגים) מן הפרשה, ו-4 מילים מההפטרה. הערה: ניתן למצוא אותם בתוך מילה או בצרוף סוף והתחלה של מלים סמוכות. לדוגמא – בצירוף המילים "אבן רגילה" מסתתרת המילה "נר" – אבן רגילה

מאת: ד"ר אמיר שוורץיהדות26/12/13974 צפיות
ה' פונה אך משה: "לך לפרעה בצורה גאה ומבריקה. תמיד תהיה עם בטחון עצמי". אמור לפרעה: פעם רמאי תמיד רמאי. הבטחת שנצא ממצרים ואתה לא מוכן.

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע19/12/13903 צפיות
בניו של יעקב, בני ישראל, משפחה אחת "בלבד" הופכת במהירות בפרשתנו - לעם. דמויות בודדות ופרטים "קטנים" שנראים לכאורה לא כ"כ רלוונטיים, מתגלים דווקא כחשובים לאין שיעור בתהליך העיצוב של פני ההיסטוריה כולה.

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע19/12/13927 צפיות
"ויקרא יעקב אל בניו ויאמר: האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים" (בראשית מט, א) "ביקש יעקב לגלות לבניו קץ הימין, ונסתלקה ממנו שכינה". (התלמוד. הסבר זה מעלה את השאלה המתבקשת:

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע03/12/13938 צפיות
התמונה הפותחת את פרשת "ויגש" מלאה הוד ושגב. מול המשנה האכזר והעיקש למלך מצרים, שאנו יודעים שהוא יוסף האחר האבוד המתנכר לאחיו, קם יהודה, הרביעי בבני יעקב, וקורא תיגר על שלטון הרוע והאטימות.

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע03/12/131812 צפיות
התמונה הפותחת את פרשת "ויגש" מלאה הוד ושגב. מול המשנה האכזר והעיקש למלך מצרים, שאנו יודעים שהוא יוסף האחר האבוד המתנכר לאחיו, קם יהודה, הרביעי בבני יעקב, וקורא תיגר על שלטון הרוע והאטימות.

מאת: ד"ר אמיר שוורץיהדות11/11/131123 צפיות
נעסוק בנושא הצניעות, מתוך דמותה של רחל אימנו, הגמרא במגילה [יג, א] מקדישה קטע ארוך יחסית לבירור הלחץ שלחץ אחשורוש את אסתר לגלות את עמה ואת מולדתה, לגלות את הזהות שלה.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181039 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181077 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181001 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181025 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181046 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181031 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181125 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica