חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הילד לא שקט? ריטלין עלול להיות הגורם

הילד לא שקט? ריטלין עלול להיות הגורם

מאת: אילן סלומון- רוקח

הילד לא שקט? הסיכוי שיקבל מרשם לריטלין גבוה כיום כפי שלא היה מעולם. אין זה מפתיע. על פי הערכה, כארבעים אחוז מילדי ישראל מקבלים המלצה לעבור אבחון במהלך שהותם במערכת החינוך.

ריטלין הנו סם ממריץ

מה שפחות ידוע הוא כי ריטלין הינו סם ממריץ. הוא איננו סם הרגעה. בראש העלון לצרכן המצורף לתרופה כתוב בפירוש כי מדובר ב"סטימולנט"-סם ממריץ.

כיצד ייתכן שסם ממריץ נרשם להרגעת ילדים?

מסתבר שבריכוז גבוה(בבוקר) יש לריטלין השפעה מרסנת, ואילו בריכוז נמוך(לקראת שעות הצהריים) יש לו השפעה מעוררת וממריצה.

למעשה רוב החומרים פועלים כך על מערכת העצבים, זה קשור לדרך פעילותו של המוח. קפה הינו חומר מעורר כאשר שותים כוס אחת, אולם כאשר שותים כמה כוסות ברצף הוא עלול לגרום לכבדות ולצורך לישון. אלכוהול הוא חומר מעורר ומרומם כאשר לוגמים כוסית, אולם מי שמגזים בנטילתו עשוי למצוא עצמו מנמנם על כיסאו או על המדרכה...

אין זה נדיר למצוא אדם שרק התעורר מהרדמה לאחר ניתוח, וכבר הוא מספר בדיחות או מדבר בשטף לא מוסבר. חומר ההרדמה בריכוז הרגיל דיכא את הכרתו של המטופל, אולם כשפחת הריכוז, לא רק שהוא התעורר, אלא שהפך ערני ועליז כילד בשעת משחק.

ריטלין מרסן את הילד בבוקר, לאחר נטילתו, בגלל ריכוזו הגבוה. כאשר ריכוזו פוחת, הוא יתחיל בבת אחת להמריץ אותו. הילד עלול להפוך לפתע לבלתי נשלט, לדבר בשטף, לקום מכיסאו, לקלל, לצאת מן הכיתה ואף לגרום נזק.

איך המורה יודעת שלא נתנו לילד ריטלין היום?

ריטלין הוא חומר שומני, לכן הוא נוטה להצטבר ברקמות השומן. כאשר שוכחים לתת לו את התרופה בבוקר, החומר מתחיל לצאת מרקמות השומן אל הדם ומשם למוח. כיון שריכוזים נמוכים של ריטלין מעוררים, הילד מתנהג כמי שנטל כדור מרץ. תופעה זו נקראת בשפה המקצועית: "ריבאונד". אם מדובר בילד שהוא ממילא נמרץ ופעיל, נקבל ילד חסר שקט במיוחד. זו הסיבה שכתוב בעלון התרופה כי הריטלין "עלול לגרום להתנהגות פסיכוטית". התנהגות פסיכוטית הינה, אם כן, תגובה שיש לצפות לה בעת מתן סמי מרץ ילדים.

מציפים את הילד בריטלין כדי שיישאר מרוסן כל היום

לא במקרה רוב תכשירי הריטלין הם תכשירים בריכוזים גבוהים ובשחרור ממושך. אלה משתחררים במשך 8 עד שתים עשרה שעות במקום בארבע שעות. במקום שישפיע רק בבית הספר, ממשיך הריטלין להציף את דמו של הילד בשעות אחר הצהריים וגם בשעות הערב. באופן זה הריכוז של הריטלין בדם נשאר גבוה, וכך הילד נשאר מרוסן עד לשעות הלילה. מה קיבלנו? יותר סיכונים ויותר תופעות לוואי. קיבלנו ערנות יתר, ילד שלא רוצה לישון כי הוא מומרץ. ילד שעלול לסבול ממחשבות מתרוצצות, פחדים, כעסים ודמיונות שווא(הכול כתוב בעלון התרופה).

הילד באי שקט? ריטלין עלול להיות הגורם  

אומר זאת בצורה ישירה: ריטלין עלול להפוך ילדים ליותר חסרי שקט משהיו לפני נטילתו, בדיוק כמו אלכוהוליסט ששותה כדי להירגע, אולם מדי פעם מתפרץ לפתע באלימות. אני מתנצל אם ההשוואה נראית אכזרית. פשוט בידקו את הילד שלכם, וחפשו תופעות שלא היו קיימות לפני שהתחיל ליטול אותו. שימו לב:

בעדכון של הFDA  לעלון לצרכן של ריטלין וקונצרטה  ב-2007 נוספו האזהרות הבאות:
 

  • הופעת בעיות התנהגות וחשיבה שלא היו קיימות קודם או החמרת הקיימות.
  • הופעת מצבי רוח קיצוניים (הפרעה ביפולרית) שלא היו קיימים קודם או החמרת הקיימים.
  • הופעת התנהגות תוקפנית ועוינות שלא היו קיימות קודם או החמרה בקיימות.
  • תופעות פסיכוטיות חדשות (כגון: שמיעת קולות, דמיונות שווא או אמונה בדברים תמוהים) או תופעות מאניות (מחשבות גדלות או פעלתנות יתר חריפה) שלא היו קיימות קודם.


אל תשכחו, ריטלין ניתן לילד על בסיס יומיומי למשך שנים.

מציפים את בתי הספר בסמים ממריצים

הפסיכיאטרים גרמו לנו לקוות שריטלין יספק למערכת החינוך שקט שיאפשר למידה. ספק רב אם מישהו מהם הזהיר את המורים וההורים מפני התוהו ובוהו שהצפה של סמים ממריצים תחולל בתוך בתי הספר שלנו. מספיק שילד פעלתן יפספס יום אחד של נטילת ריטלין כדי לגרום לו להפוך למומרץ ובלתי נשלט. מספיק שילד אחר יקבל מחצית מהמינון שנרשם לו כדי שיפגין אי שקט. מספיק שהורה יחליט להפחית את המינון על דעת עצמו, כדי שכל הכיתה תופרע על ידי ילד המתנהג כפסיכוטי. מה הפלא שאנשי חינוך מסורים מוצאים עצמם לעיתים מסוכסכים ללא הצדקה עם הורים בעלי כוונות טובות.

השאלה שאנו צריכים לשאול את עצמנו היא: "מי מרוויח מזה?", והתשובה לכך היא: האנשים שמאבחנים את הילדים שלנו, בעלי מכוני האבחון.    

למידע נוסף,

אילן סלומון

רוקח

www.helpful.co.il

ilansalom@gmail.com

054-5481939

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אילן סלומון
רוקח יועץ ומטפל
www.helpful.co.il
054-5481939
ilansalom@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אילן סלומון

מאת: אילן סלומוןהפרעות קשב וריכוז06/12/091230 צפיות
רוב ההורים לא יודעים כי ריטלין הינו תרופה ממריצה ולא תרופת הרגעה. מה עלולות להיות ההשלכות של מתן סם ממריץ לילד פעלתן מדי יום למשך שנים? כיצד זה משפיע על בתי הספר שלנו ומי מרוויח מכל זה חוץ מחברות התרופות?

מאת: אילן סלומוןהפרעות קשב וריכוז16/03/092255 צפיות
כל מה שלא סיפרו לכם על ריטלין וקונצרטה, המופיעים בפקודת הסמים המסוכנים. כיצד לשפר בעיות למידה והתנהגות ללא ריטלין?

מאמרים נוספים בנושא הפרעות קשב וריכוז

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז17/08/162108 צפיות
סיפור אישי של רועי ועל איך אבחון דידקטי עזר לו להתבר על ליקויי הלמידה שלו ולהצליח בלימודים ובחיים.

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז06/07/161631 צפיות
אבחון דידקטי מאפשר לזהות הפרעות קשב או בעיות לימודיות בסיסיות לימודיות. כשמדובר בצעירים האבחון מקבל חשיבות עליונה

מאת: sharondan80הפרעות קשב וריכוז21/07/152488 צפיות
הפרעות קשב וריכוז הן ללא ספק בעיה מוכרת מאוד, אשר הפכה לאחת הבעיות השכיחות יותר בתחום הנוירולוגיה אצל ילדים וכיום, בשל המודעות הרבה לתחום, והמודעות להשלכות של ההפרעה על הילדים, הרבה מהם זוכים לאבחון מוקדם וטיפול מקצועי שלא היה קיים בעבר.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז19/07/152037 צפיות
הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז04/06/151811 צפיות
אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז05/05/151929 צפיות
בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:

מאת: מגניב הפרעות קשב וריכוז03/03/152108 צפיות
ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים להשתלב בחברה ולדבר זה יכולות להיות השלכות קשות מאוד להם ולחברה שמסביבם. הפרעת קשב נובעת מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, ובמערכת ההפעלה הרשתית, והסימפטומים לכך הם קשיים בהקשבה בריכוז, יכולות למידה וזיכרון מוגבלות, קושי במיון ועיבוד מידע של גירויים חיצוניים ופנימיים ועוד. כל ההפרעה הזאת גורמת ללחץ רב ולעומס נפשי על כל מי שסובל ממנה, בקושי בלמידה ובצבירת חוויות ועוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica