חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

התאמת ממברנות אוסמוזה הפוכה למקורות המים בישראל

מאת: גיא תלמיתעשייה19/11/2014813 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הקדמה

טיהור מים בתהליך אוסמוזה הפוכה נמצא בשימוש הולך וגובר בתעשייה הישראלית, וזאת כתוצאה מהיתרונות הכלכליים והטכנולוגיים ביחס לתהליכים אחרים. חברות מנוסות בתחום הטיפול במים, מכירות בחשיבות ניתוח מקור המים,כחלק מתהליך התכנון של מתקן אוסמוזה הפוכה. בישראל מקורות מים מגוונים ושונים בהרכבם. עם התקדמות הטכנולוגיה, פותח מגוון רחב של ממברנות בעלות אפיון סלקטיבי לאנליזת מי הזנה ולצרכי המתקן. התאמה אופטימלית של ממברנות אוסמוזה הפוכה למקור מי ההזנה, ולהשגת מי תוצר באיכות הנדרשת, מביאים חסכון משמעותי בעלויות השונות הכרוכות בתהליך. במאמר זה נבחן את סוגי הממברנות החדישות הקיימות בשוק הישראלי כיום, וכיצד יכולה התאמתן למקורות המים בישראל להפחית עלויות ייצור ותפעול בתהליך אוסמוזה הפוכה.

רקע

עקב השימוש ההולך וגובר בטכנולוגית אוסמוזה הפוכה, מושקעים בשנים האחרונות כספים רבים במחקר ופיתוח, וקיימת התקדמות משמעותית בשיפור מבנה הממברנות. פיתוחים אלה גורמים להורדת העלויות הכלולות בטכנולוגיה,ומציבות אותה בחזית תעשיית הטיפול במים בישראל. יתרה מכך, בשנים האחרונות ניתן לראות יותר ויותר התאמת ממברנות לתהליכים ספציפיים, כגון ממברנות סניטריות עמידות לחיטוי בחום, לטיפול במים בתעשייה הפרמצבטית.

למבנה הממברנה השפעה ניכרת על ביצועיה:

הגדלה או הקטנה של גודל הפורות בממברנה, משפיעה על דחיית המלחים ועל לחץ העבודה. ככל שפורוזיביות הממברנה קטנה יותר, כך יהיה אחוז דחיית המלחים גבוה יותר, ולחץ העבודה הנדרש יגדל בהתאמה. בנוסף, הגדלת השטח הממברנלי, מעלה את הפרודוקטיביות, ומאפשר קבלת ספיקת מוצר מוגברת. ממברנות מדגם Low Pressure הן בעלות שטח ממברנלי ופורוזיביות גדולה, ומאופיינות בפרודוקטיביות גבוהה וצריכת אנרגיה נמוכה. לעומתן, ממברנות מדגם High Rejection, מאופיינות בדחיית מלחים גבוהה ביותר, אך דורשות לחץ עבודה מוגבר.

לדופן הממברנה תפקיד חשוב בדחיית מלחים וחומרים אורגניים. רמת החספוס, מידת ההידרופיליות\הידרופוביות, והמטען החשמלי, משחקים תפקיד חשוב בעמידות הממברנה לעומס אורגני וזיהומים מיקרוביאלים. ממברנות מדגם Fouling Resistant, מאופיינות בפוטנציאל סתימה נמוך במיוחד, המבוסס על טכנולוגיה הידרופילית ומטען חשמלי ניטרלי.

שיפור המבנה הפולימרי, חיזוק הקשרים המולקולריים, ושימוש בחומרים עמידים, מקנים לממברנה חוזק ועמידות טובים יותר במפלי לחץ גבוהים, כושר עבודה בתנאי טמפרטורה וערכי pH קיצוניים, עמידות משופרת לחומרים מחמצנים, ועוד.

מקורות המים בישראל

אחת הפעולות הראשונות שיש לבצע כאשר ניגשים לתכנון מתקן אוסמוזה הפוכה, היא אנליזה של מי ההזנה למתקן. הרכב מי ההזנה יקבע במידה רבה את גישת התכנון, את טיפול הקדם הנדרש, ואת בחירת הממברנות, על מנת להגיע לאיכות מי המוצר הנדרשת.

בישראל קיימים מקורות מים רבים ושונים בהרכבם. עם הגברת התפלת מי ים, מקבלים אזורים נרחבים, בעיקר בדרום, מי מקורות באיכות טובה יותר מאשר בעבר. מקור המים משפיע באופן מהותי על הרכבם: במליחות (Salinity), בעומס האורגני (Oragnic Load), נוכחות מחמצנים, ובפרמטרים נוספים המשפיעים על תכנון המתקן.לדוגמה, מקורות המים העיליים, חשופים יותר לזיהום,ומאופיינים בעומס אורגני ופוטנציאל זיהום גבוה. לעומת זאת, מי תהום מאופיינים על פי רוב במליחות גבוהה, אך ברמת זיהום נמוכה. מים שמקורם במתקני ההתפלה השונים בארץ, מאופיינים במליחות וקשיות נמוכה.

התאמת ממברנות RO למקורות המים

אנליזת מי ההזנה, משפיעה רבות על תכנון מתקן אוסמוזה הפוכה. לבד מתכנון טיפול קדם מתאים, בחירת סוג הממברנות במתקן מהווה נדבך חשוב בתהליך התכנון. כאשר מנתחים את אנליזת מי ההזנה ולוקחים בחשבון את איכות מי המוצר הנדרשת, בחירה נבונה של סוג הממברנה עשויה להשפיע ישירות על הפרמטרים הבאים:

-         חיסכון בעלויות ייצור עקב מערך קטן יותר של מתקן ה-RO.

-         חיסכון בעלויות תפעול והקטנת תדירות ניקוי הממברנות, כתוצאה מעמידות לפוטנציאל זיהום במי ההזנה.

-         ניצולת אנרגטית אופטימלית.

-         יחס השבה גבוה, וכתוצאה, הקטנת כמות השפכים מהמתקן.

-         צמצום בהוצאות תחזוקת המתקן.

לדוגמה, עבור מקור מים המכיל עומס אורגני גבוה,רצוי לבחור בממברנות מסוג Fouling Resistant בעלות עמידות משופרת לזיהומים אורגנים ומיקרוביאלים. כאשר מי ההזנה מכילים ריכוז מלחים גבוה, ונדרשים מי תוצר באיכות גבוה, יש לשקול שימוש בממברנה מסוג HighRejection לדחיית מלחים מקסימלית. עבור מי הזנה שמקורם ממתקן התפלת מי ים, ייתכן בהחלט שניתן להשתמש בממברנות מסוג Low Pressure לניצולת אנרגטית מקסימלית ופרודוקטיביות גבוהה.

Low Pressure

High Rejection

מודל

LOW4G-8040

BR3G-8040

לחץ עבודה (בר)

6.9

15.5

דחיית מלחים (%)

99.2

99.5

ספיקת מוצר (מ"ק\יום)

45.4

41.6

טבלה 1: השוואה בין סוגי ממברנות [2]

בטבלה מספר 1 ניתן לראות השוואה בין שני סוגי ממברנות מתוצרת HATPALATM תחת תנאי בדיקה סטנדרטיים. הממברנה הראשונה היא מסוג Low Pressure המאופיינת בצריכת אנרגיה נמוכה, בשילוב עם פרודוקטיביות מצוינת,בעוד הממברנה השנייה מסוג High Rejection מאופיינת בדחיית מלחים גבוהה,לקבלת מי תוצר באיכות הגבוהה ביותר. ניתן לראות מהטבלה את ההבדלים בין סוגי הממברנות בצריכת האנרגיה, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בלחץ העבודה, בדחיית המלחים,ובשוני בספיקת המוצר.

סיכום

בשנים האחרונות נכנסו חברות רבות העוסקות בטיפול במים לתחום מתקני אוסמוזה הפוכה. כתוצאה מכך הפכו ממברנות  RO למוצר שהוא כמעט בבחינת commodity. על החברות המעוניינות להתבלט בתחום לשפר את יכולותיהן בתחום התכנון, את יכולות הביצוע בהקמת המתקנים,ואת רמת השירות. חברות המים המובילות בישראל מחזיקות ברשותן דגמים שונים של ממברנות אוסמוזה הפוכה, ויודעות כיצד לשלבן במתקנים באמצעות שימוש בתכנות תכנון מתקדמות, כגון ROSA, ROPRO, SIRIO ועוד. שירות זה מאפשר אופטימיזציה של מערכות האוסמוזה ההפוכה בניצולת אנרגטית, יחס השבה, אורך חיים מוגדל, צמצום בהוצאות תחזוקה, ועוד.

מקורות

[1] DOW Water &Process Solutions, Technical Manual .

[2] HATPALATM ממברנות אוסמוזה הפוכה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גיא תלמי

מאת: גיא תלמיתעשייה21/01/131155 צפיות
משאבת דיאפרגמה, הידועה גם בשם משאבת אוויר, הינה משאבה הפועלת על בסיס עקרון שינוי נפח. המשאבה בנויה ממערכת חדר רטוב (חדר הנוזל) וחדר יבש (חדר האוויר) המופרדים זה מזה באמצעות דיאפרגמה, ומכאן מקור השם משאבת דיאפרגמה.

מאת: גיא תלמיתעשייה24/01/123789 צפיות
המשאבה משתייכת לסוג משאבות Positive Displacement המבוססות על שינויי נפח תא הנוזל כאשר דיאפרגמה מחומר אלסטומרי מפרידה בין הנוזל ובין האוויר הדחוס.

מאת: גיא תלמיתעשייה29/12/115851 צפיות
רוטמטר הינו מד ספיקה המורכב מצינור קוני אשר קוטרו הולך וגדל במעלה הזרימה. הזורם עובר דרך הרוטמטר בכיוון מעלה ובדרך גורר מצוף, בדרך כלל בצורת כדור אך יכול להיות גם בצורות אחרות, אשר צפיפותו גבוהה מזה של הזורם.

מאת: גיא תלמיתעשייה28/12/111686 צפיות
מדידת מוליכות (חשמלית) אלקטרוליטית של תמיסה מתארת את ההולכה החשמלית של התמיסה, הנובעת מריכוז המלחים המומסים שבה. נהוג להתייחס למוליכות חשמלית כמדד לסך המוצקים המומסים בתמיסה. כאשר ידוע הרכב המלחים בתמיסה, ניתן ונהוג להשתמש במדד המוליכות לצורך אומדן ריכוז המלחים בתמיסה זאת.

מאת: גיא תלמיתעשייה28/12/111732 צפיות
עכירות (באנגלית: Turbidity) היא מדד בכימיה המבטא את צפיפות החלקיקים בתמיסה. העכירות גדלה ככל שצפיפות החלקיקים עולה.

מאת: גיא תלמיתעשייה28/12/111214 צפיות
אלקטרודה היא מוליך חשמלי המשמש ליצירת מגע עם תווך לא מתכתי של מעגל חשמלי (כגון מוליך למחצה, אלקטרוליט או ואקום). את המונח טבע המדען מייקל פאראדיי מצירוף המילה אלקטרון עם המילה היוונית "הודוס" שמשמעה "דרך". על מנת שהתווך יהווה חלק ממעגל חשמלי עליו להיות במגע עם לפחות שתי אלקטרודות.

מאת: גיא תלמיתעשייה28/12/11980 צפיות
אוסמוזה הפוכה (פעפוע הפוך) מתארת תהליך של מעבר תמיסה דרך מסנן הלוכד את המומס בצד אחד ומאפשר מעבר של ממס טהור לצד השני. ליתר דיוק, זהו תהליך של הנעת ממס מתמיסה בעלת ריכוז מומסים גבוה לתמיסה בעלת ריכוז מומסים נמוך, על ידי הפעלת לחץ נגדי ללחץ האוסמוטי. זהו תהליך הפוך לאוסמוזה רגילה, שבמהלכה קיימת תנועה טבעית של ממס דרך ממברנה - מתמיסה בעלת ריכוז מומסים נמוך לתמיסה בעלת ריכוז מומסים גבוה - ללא הפעלת כוח חיצוני. הממברנה המשמשת לתהליך היא ממברנה חדירה למחצה, כלומר היא מאפשרת מעבר ממס ולא מומס.

מאמרים נוספים בנושא תעשייה

מאת: nirתעשייה15/02/22966 צפיות
מדריך לבחירת חברת הובלות דירה עם ביטוח! הובלת דירות למעבר דירה שלכם לקל מאי פעם! פנו אלינו היום לפרטים והצעת מחיר אטרקטיבית להובלת דירה עם חברת ההובלות של ישראל!

מאת: מעיין חטאבתעשייה08/08/211205 צפיות
חברת פ.ק. מעבדות כיול וייעוץ בע"מ מציעה מניפה רחבה של שירותי כיול מתקדמים

מאת: yoni romתעשייה03/02/211144 צפיות
מה עושה מומחה לאיתור נזילות? מה תפקידו? בעזרת אילו מכשירים מאתרים נזילת מים?

מאת: ניב אבןתעשייה07/05/191770 צפיות
מה היתרון של צבע אפוקסי עבור רצפה

מאת: ליאורתעשייה07/08/181812 צפיות
מכונות שרינק למפעלים שונים, מבצעות אריזה מהירה. מכונות השרינק, עוטפות את המוצר ביריעת ניילון. אחר כך, הן מלחימות את הניילון, ומקררות את פס ההלחמה.

מאת: SEOMANתעשייה26/02/181311 צפיות
מנוף הרמה הוא ללא ספק הכלי המקצועי ביותר עבור כל חברת בנייה אשר זקוקה למשאית מנוף הרמה לגובה.

מאת: shlomy תעשייה27/12/175176 צפיות
הספקה טכנית שוטפת לעסקים היא כמו הדלק שמניע את הגלגל, הידיעה שחומרי הגלם מסופקים באופן יעיל ומקצועי מייעלת את העובדה ומגדילה את התפוקה בכמה רמות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica