חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ביקורת: קיטור – נשים בסאונה חושפות הכול ונאבקות על חייהן האישיים - מחזה עטור שבחים לראשונה בישראל – בית צבי

מאת: חיים נויתיאטרון26/10/20151173 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ביקורת: קיטור – נשים בסאונה חושפות הכול ונאבקות על חייהן האישיים  - מחזה עטור שבחים לראשונה בישראל – בית צבי

מאת חיים נוי

שש נשים בסאונה שכונתית חושפות את הכול ונאבקות על חייהן האישיים ועל עתיד מקום המפלט שלהן. "קיטור" הוא מחזה אנגלי , עטור שבחים, העולה לראשונה בישראל והמזמן לקהל הצופים בבית צבי ברמת גן חוויה תיאטרלית משובחת.

המחזאית הבריטית נל דאן (85) כתבה את המחזה בשנת 1981 וקצרה שבחים רבים וגם זכתה לפרס אוליבייה במתכונתו הראשונית. דאן, שהתחנכה במנזר ואחר כך הפכה למחזאית פורה ומצליחה, העמידה את STREAM כמרכז לפכים קטנים שהופכים למאבקים רציניים בקרב 6 נשים הפוקדות את המקום , שהפך למעין מקום שבו הן מוצאות מפלט מחייהן האישיים וחושפות את מאווייהן ושאיפותיהן.

המחזה הופק ב-1985 לסרט ובו כיכבו וונסה רדגרייב,שרה מיילס ודיאנה דורס, שנחשבה למלכת הזוהר הבריטית בשעתו.

המחזה מזכיר בתבנית המסגרת שלו את המחזה הישראלי "מקווה", אולם התוכן שונה כמובן, לחלוטין.

העלילה עוסקת בסאונה שכונתית, בפרבר אנגלי, המיועד לנשים בלבד. למקום מגיעות בקביעות חמש נשים ממעמדות שונים. הן מוצאות בסאונה מקום מפלט מהחיים האישיים שלהם, חושפות את כל הסודות הכמוסים שלהן ומוצאות שם פורקן מחיים שאינם סוגים בשושנים. שיאו של המחזה הוא כאשר מנהלת המקום מבשרת ללקוחותיה הקבועות שבדעת המועצה המקומית של האזור לסגור את המקום ולהפכו לספרייה, כדי להעניק יותר תרבות לאוכלוסייה. הנשים מתקוממות ומנסות לסכל את רוע הגזירה. בסופו של דבר, כל דמות במחזה משתנה לחלוטין בטרם הורדת המסך (הווירטואלי) אם כי הסיום הוא צפוי מראש.

טל צ'רנובסקי  המצוינת מגלמת את ויולט, מנהלת המקום, המהווה מעין כותל דמעות לנשים ומצד שני סופקת כפיים בייאוש לגבי עתידה כאשר ייסגר המקום. טל משחקת באורח משובח ואפילו נוגע ללב במספר סצנות. יש לה יכולת בימתית ראויה וטובה מאוד.

יעל ארביב המוצלחת מגלמת את גברת מדאו הקשישה הפוקדת את המקום עם בתה הצעירה דון, שחוותה כנראה אלימות מינית במפגש עם שוטרים , טופלה במוסד פסיכיאטרי ועתה היא מרותקת לבית ויוצאת רק לחמאם עם אימה. יעל מגלמת את התפקיד באורח מצוין. היא מעולה בגילום האישה המבוגרת החרדה עד לאובססיה לגורל בתה המוזרה, לכאורה. היא מקפידה שתיטול תרופות ופוקחת עליה עין קפדנית וחוששת מעצמאות הבת. יעל היא שחקנית טובה מאוד ורבת כישרון.

לינוי ארליך המשובחת מגלמת את ננסי, אישה ממעמד בינוני , המתיימרת להיות עתירת ממון, אך למעשה היא במצב די קשה. בעלה בגד בה ונטש את הבית והיא מתמודדת לבד עם המשפחה וילדיה. לינוי היא שחקנית נעימה, מוצלחת מאוד, חיננית ובעלת יכולות דרמטיות משובחות, הבאות לידי ביטוי בעיקר בעימות בינה לבין ג'וזי, המגיעה מהמעמד הנמוך.

מיכל זיסקרוט הנפלאה מגלמת את ג'ין,הדמות המחוברת ביותר למציאות ולקרקע והמכוונת את הנשים כדי לעורר מאבק ציבורי נגד סגירת המקום. מיכל היא שחקנית מצוינת ורבת כישרון ובעלת יכולת משחק נהדרת.

רחלי איצקוביץ' המעולה מגלמת את דון, נערה צעירה ומוזרה בהתנהגותה. אימה גברת מדאו מסבירה זאת בכך שהיא חוותה אירוע טראומטי בשל אלימות משטרתית מינית ואולם בהמשך אנו למדים דברים שונים על אשר אירע באמת. דון הייתה מאושפזת ואחר כך החלה ליטול תרופות והיא מסוגרת בבית במצוות אימה, גרושה כנראה. רחלי מדגימה משחק מופלא ומדהים. לא אחת היא גונבת את ההצגה ושיאו של המשחק כאשר היא משתנה מהקצה אל הקצה לקראת סיום ההצגה.

אליה בר הנהדרת מגלמת את ג'וזי, צעירה נהנתנית וחסרת השכלה, חשפנית במועדון לילה , חושקת בחבר אלים, מגרשת ומקרבת אותו אליה לסירוגין . היא זקוקה נואשות לכסף כדי ליהנות ממנעמי החיים ולרכוש בגדים יפים , אך לבסוף היא מתעשתת ומחליטה לזנוח את עברה, ללמוד ומעדיפה ספרייה על פני סאונה. אליה בר היא שחקנית למופת ומשחקה הוא נהדר. אין ספק שיש לה פוטנציאל רב.

מאיה שעיה אחראית לנוסח העברי ולבימוי והיא הפיקה מחזה צנוע אך נועז, בועט, מרגש ומענג ובזכות להקת השחקניות המוכשרת, זו היא בהחלט הצגה מצויינת.

רוני וילוז'ני אחראית לעיצוב התפאורה המעניינת והיפה כאשר במרכז הבמה מוצבת בריכת המים של הסאונה. רוני עיצבה גם את התלבושות הנאותות, במיוחד של ג'וזי.

מתן פרמינגר אחראי לתאורה הראויה . יובל ברוסילובסקי עיצב מוזיקה מקורית נעימה מאוד.

שי לוי אחראי להקלטות וידיאו ארט אומנותיות הקשורות לנושא.

גל שדה (לסירוגין מגלמת את ג'וזי) עיצבה את התנועה בהצגה, במיוחד ראויה תמונת הסיום.

ענת שרון (לסירוגין מגלמת את ננסי) ניהלה את הצגת הבכורה.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA , עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

 

 



תגיות המאמר: בית צבי, חיים נוי, קיטור


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת חיים נוי

מאת: חיים נויעסקים, מימון וכספים29/11/222387 צפיות
NWTN Inc (נאסד"ק: NWTN), חברת טכנולוגיות לניידות עם מודעות לסביבה המביאה לעולם פתרונות ניידות ממוקדת נוסעים ברמת הפרמיום, הודיעה כי הבנייה של מתקן הרכבת הרכב החשמלי שלה באיחוד האמירויות, באזור התעשייה ח'ליפה באבו דאבי (KEZAD), מתבצעת בהתאם ללוח הזמנים, והוא יושלם ברבעון הרביעי של 2022.

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי29/11/222511 צפיות
אירוע הפתיחה בהשתתפות הילרי רודהם קלינטון, ג'יסו ניה, שיידה סולימאני, שירין נשאט עם הופעה מיוחדת של ג'ון בטיסט

מאת: חיים נויעסקים, מימון וכספים26/11/222386 צפיות
רוזן, יועץ לאומי למשקיעים, מעודד את המשקיעים ב- Wine Estates, Inc. להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – VWE

מאת: חיים נויעסקים, מימון וכספים26/11/222354 צפיות
רוזן, יועץ למשקיעים בעל שם עולמי, מעודד את המשקיעים ב- Unisys Corporation להשיג ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – UIS

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי25/11/222453 צפיות
רוזן, יועץ למשקיעים גלובלי, מעודד את המשקיעים ב- FIGS, Inc. שצברו עודף הפסדים, להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – FIGS

מאת: חיים נויעסקים, מימון וכספים25/11/222332 צפיות
רוזן, חברה מובילה, מעודד את המשקיעים ב- Torrid Holdings שצברו עודף הפסדים, להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – CURV

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי25/11/222599 צפיות
בואינג 737 BBJ2 הוא תוספת נהדרת לצי המטוסים הפרטיים הבלעדי של KlasJet מכיוון שהוא אמור לספק את הצרכים הספציפיים של לקוחות בכירים הנוסעים בקבוצות קטנות יותר.

מאמרים נוספים בנושא תיאטרון

מאת: חיים נויתיאטרון02/03/223246 צפיות
המחזמר פיטר פן, העולה בתיאטרון הקאמרי (בשיתוף תיאטרון אורנה פורת) הוא מלהיב ותוסס, עטור אפקטים והברקות בימוי, מופע מוצלח לילדים ולכל המשפחה.

מאת: חיים נויתיאטרון17/02/222823 צפיות
מחלת נעורים , יצירתו הקלאסית של פרדיננד ברוקנר מתמודדת עם חיי בני הנעורים על סף הבגרות וההפקה בבית צבי היא רוויה במשחק משובח ומרגש של להקת השחקנים שמפגינה יכולת מקצועית נפלאה. הבמאית ליאת פישמן לני, שגם תרגמה ועבדה מחדש את המחזה וגם ערכה את הליווי המוזיקלי, הצליחה ללהטט עם השחקנים והתוצאה היא חוויה תיאטרלית מענגת ועם זו נוקבת ומהדהדת לזמן רב לאחר הצפייה.

מאת: חיים נויתיאטרון31/01/223119 צפיות
"לעבור את הקיר" המחזה המוזיקלי על פי הסרט באותו השם, שעלה בתיאטרון בית ליסין הוא תוסס, קולח וקסום; זהו הלהיט הבא של התיאטרון והוא מהווה חוויה תיאטרלית לחובבי הז'אנר.

מאת: חיים נויתיאטרון30/12/213151 צפיות
"לעבור את הקיר" המחזה המוזיקלי על פי הסרט באותו השם, יעלה בתיאטרון בית ליסין ב-20 בינואר והוא עשוי להיות הלהיט הבא של התיאטרון. בפרזנטציה לעיתונאים ולמנהלי תרבות ברשויות, גילתה מנכ"ל התיאטרון ציפי פינס, שכבר מתוכנן מחזמר נוסף לפי אותו הז'אנר שיהיה מבוסס על סרט הקאלט "בלוז לחופש הגדול".

מאת: חיים נויתיאטרון28/11/214238 צפיות
"פנתר כפול" העולה בתיאטרון בית ליסין – היא הצגה נוקבת ומרגשת, סוחפת ומותחת על תנועת הפנתרים השחורים במלאת 50 שנה להקמתה ועל יו"ר התנועה שהיה בעצם סוכן משטרה סמוי . המחזה נכתב בידי יואב שוטן-גושן בהשראת תולדות תנועת המחאה החברתית שהגיעה בסופו של דבר לכנסת ועל פעילותה והיא שזורה בשמות ובאירועים אמיתיים, אם כי המחזה נותן דרור גם לגיבורים דמיוניים ולתרחישים שלא התרחשו , אך מעניקים נופך דרמטי ותיאטרלי .

מאת: חיים נויתיאטרון24/11/213299 צפיות
קיץ אחרון הוא מחזה העוסק באהבת נשים ובסיפור אהבתן הטראגית של שתיים מהן. ההצגה העולה בבית צבי ברמת גן היא מרגשת, נוקבת ומעניקה חשיפה של טפח מחיי האהבה של נשים . שיאה של ההצגה היא הגורל האכזר שפוקד את אחד הזוגות , כאשר אחת הבחורות מקפדת את חייה ממחלה ממארת, בדיוק כפי שאירע למחזאית האמריקנית ג'יין צ'יימברס שמצאה את מותה מסרטן , 3 שנים לאחר שעלתה ההפקה הראשונה על הבמה.

מאת: חיים נויתיאטרון02/11/213713 צפיות
ההצגה הנודעת מונולוגים מהואגינה, העולה בבית צבי ברמת גן, היא הפקה תוססת ומרגשת מאוד, בזכות העוצמה שבמחזה, הבמאית המצוינת ליאת פישמן-לני ולהקת השחקניות המוכשרות.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica