חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ביקורת: "אילוף הסוררת" – עיבוד מודרני למחזה המושחז והשוביניסטי של שייקספיר - בית ליסין

מאת: חיים נויתיאטרון11/01/20161187 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ביקורת: "אילוף הסוררת" – עיבוד מודרני למחזה המושחז והשוביניסטי של שייקספיר – הברקות תרגום, בימוי ולהקה משובחת גורמים רק נחת – בית ליסין

מאת חיים נוי

"אילוף הסוררת" העולה בבכורה חדשה בתיאטרון בית ליסין הוא מחזה נודע של שייקספיר, הזוכה לעיבוד מודרני, תרגום מבריק ושזור בפניני לשון ובזכות עבודת בימוי משובחת, יוצרים ולהקת שחקנים מעולה – צופה הקהל בקומדיה שנונה ומענגת.

ויליאם שייקספיר כתב את המחזה, כנראה, בשנת 1593 והוא נחשב לאחד ממחזותיו המוקדמים. המחזה מבוסס על אגדה קסטיליאנית מהמאה ה-14 על "האיש החזק שהתחתן עם אישה חמת מזג ביותר". המחזה עלה לאורך כל השנים ברחבי העולם, זכה להפקות רבות וחדשות, הופק גם על מרקע הקולנוע, אפילו מחזמר נכתב בהשראתו, נשקיני קייט.

העלילה הידועה היא שוביניסטית בהחלט ומגוללת את סיפור הכנעתה של קתרינה, בחורה רעה וחמת מזג שאיש אינו מעוניין להתקרב אליה או חלילה להינשא לה. יש לה אחות צעירה ויפה, ביאנקה ולה מחזרים רבים, אולם אביה בפטיסטה העשיר, אינו מוכן לחתנה כל עוד קתרינה אינה מוצאת בעל ומתאהבת בו. המחזרים אחר הצעירה מחליפים זהויות ובין לבין מתכננים למצוא מחזר רציני לקתרינה הפרועה. לעיר מגיע פטרוקיו, אציל מוורונה ששומע על הנדוניה שעתיד לקבל מי שיישא את קתרינה והוא מחליט גם לשאת אותה לאישה, לאחר שיאלף אותה למרותו וכמובן לקבל את חלק הארי מהונו של אביה.

העלילה הנפתלת שזורה בהלכות ההכנעה של הסוררת, הנאלצת להיכנע לכל שיגיונותיו של פטרוקיו שנושא אותה לאישה ומצליח להפוך את העיקשת והמורדת לאישה כנועה ונעימה.

ההצגה העולה בבית ליסין מאובזרת, ראשית לכל, בתרגום מוצלח ושופע הברקות לשון וחידודי שפה, פרי עטו הקולח של דורי פרנס. מספר קטעים זוכים למחיאות כפיים במהלך ההצגה. הבימוי של אודי בן משה הוא מצוין ומשובץ בהברקות בימוי ובקטעים שהם מענגים וממש מהווים חוויה תיאטרלית. ההצגה מלוהקת בידי צוות גדול של שחקנים, רובם ככולם מקצועיים, משובחים וחלק מהם גונב את ההצגה, בסצנות כאלה ואחרות.

עיקר הנטל מוטל על מיה דגן ויובל סגל, כקתרינה הסוררת ומחזרה-מאלפה, פטרוקיו.

מיה דגן עם רעמת שיער ג'ינג'י פרוע, משתלטת על הדמות המורדת והמרשעת בצורה מקצועת, מצוינת ומעניינת. הטקסט השזור בעדכונים הרלבנטיים לתקופתנו אנו, מנסה לסייע בעדה להלבין את טקסי ההשפלה השוביניסטיים , אולם עדיין ההצמדות למקור השייקספירי, ממשיכה עד הסוף, אם כי דגן מבטיחה שנייה לפני רדת המסך, כי בחדר המיטות היא כבר תראה לבעלה... מיה נאלצת לבצע מטלות פיזיות קשות, להימלט ולרוץ, להיגרר על הבמה, לנוס על נפשה ובהחלט אלה הם משימות קשות לביצוע.

מיה דגן היא שחקנית מוצלחת והיא מגלמת את הדמות בצורה נהדרת ושובת לב.

יובל סגל מדהים בגילום המחזר שמבטיח לאלף את הכלה והוא עושה זאת במשחק מוצלח מאוד, שופע חיוכים רחבים, מימיקות מוצלחות ומשחקו קולח ומהוקצע. יובל מצליח לגלם דמות שנויה במחלוקת ואולם הביצוע שלו הוא טוב מאוד ואפילו החיוך המלאכותי והרחב שלו הוא מלאכת משחק מעולה.

כאן המקום לשבח גם את שלושת ענקי הבמה הישראלית, שתורמים אישית למחזה במשחק משובח המהווה בית ספר לדור הצעיר.

ראשון, אילן דר בדמות האציל בפטיסטה, אביהן של הבחורות קתרינה וביאנקה. אילן גומא את ההצגה בהליכה קלה. הוא מקפיד על משחק טבעי ומוצלח, שופע משחק קולח ויפה ומשחק את הדמות בצורה אמינה וללא רבב.

יוסי סגל בדמות סוחר ממנטובה המשתכנע לגלם את אביו העשיר של לוצ'נציו, מחזרה של ביאנקה, מגיש משחק קסום ומעולה. סגל הוא שחקן בכל רמ"ח אבריו וקולו והוא ראוי למחיאות כפיים.

אלברט כהן הוותיק מעניק לצופים גם משחק מצוין בדמות אביו האמיתי של לוצ'נציו וגם משמיע שיר מפליא ומוכיח כי הוא גם זמר מהמעלה הראשונה. כהן מגיש משחק משובח וזוכה גם הוא לתהילת הקהל.

גם ויטלי פרידלנד כגרומיו, משרתו של פטרוקיו, מגיש משחק נפלא והוא גונב לא פעם את ההצגה, במשחקו, בתנועותיו ובמימיקה שלו. אפילו בגילום הסוס , סצנות הזויות למשעי.

יניב ביטון כטראניו משרתו של לוצ'נציו, המחליף זהויות עימו, משחק באורח מצויין. אפילו עיכוסיו ותצורת דיבורו הם מוצלחים ונאותים. יניב שחקן רבגוני, הנכנס לעורה של כל דמות.

אור בן מלך חביב כביונדלו המשרת והקטע שלו על סוסו של פטרוקיו זוכה למחיאות כפיים.

אבי גרייניק מוצלח מאוד כגרמיו. הוא מהלך בצורה קריקטוריסטית, שופע גינונים מופרזים ומגיש משחק נעים ויפה.

מורדי גרשון הוא הורטנסיו , עוד מחזר של ביאנקה, הנאלץ לבסוף להסתפק באלמנה קשישה. מורדי משחק במגוון תחפושות ומוצלח מאוד, כמשרת וכמורה למוזיקה.

ידידיה ויטל הוא בחיר ליבה של ביאנקה, לוצנציו האמיתי. משחקו נעים ויפה, משכנע וטוב.

אגם רודברג הנעימה מגלמת את ביאנקה היפה והיא מגישה משחק מאוד יפה ומוצלח. עליה ניתן לומר שאגם היא גם יפה וגם משחקת באורח מעולה וגם מוצלחת בסצנות קשות לביצוע , המצריכות יכולת פיזית, גם להיגרר על הרצפה , לאורך ורוחב הבמה , לרוץ ולמעוד ועוד מנעמים, אבל אין שום שיער שנפגם או קמט בבגדים היפים. אגם היא בהחלט שחקנית המעניקה צביון ייחודי לתפקיד.

מי שמגלם בהצלחה מספר תפקידים אפיזודיים ומוכיח כי הוא שחקן מעולה, המצליח לבצע כל מטלה ודמות – הוא יקיר שוקרון. יקיר מגלם את סוכן הבית של פטרוקיו, אלמנה שחורה וקשישה, חייט צרפתי מענטז ואפילו כומר שדומה יותר לחתן בר מצווה עם הכיפה הלבנה. יקיר הוא שחקן מוצלח מאוד. מצליח לשעשע ואפילו סצנות לכאורה בנאליות של טיאוט הבמה משלל נוצות ופיסות נייר צבעוניות, הופכות במשחקו לסצנה של ריקוד נפלא. משחקו כמשרת כנוע או חייט הבגדים של קתרינה, הוא מוצלח מאוד ומקסים.

לילי בן נחשון עצבה את התפאורה הפרקטית והמצוינת. הבמה מוקפת דלתות נפתחות ומשלבת שולחנות נעים ואביזרים מקסימים.

המקרר החשמלי האדום, המאכלס כל טוב הארץ ומוצרים מתקופתו אנו, הברקה של הבמאי, הוא מוצלח מאוד.

אורנה סמורגונסקי עיצבה תלבושות נהדרות ומרהיבות עין. כל השחקנים והשחקניות מגונדרים בתלבושות הולמות והשיא הוא בתלבושות הבנות .

קרן גרנק אחראית לעיצוב התאורה הנפלאה, המדויקת והקורנת לאורך כל ההצגה.

המוזיקה של עדי כהן היא מופלאה, מענגת והולמת כל תמונה על הבמה.

אין ספק שאם היה שייקספיר צופה בהפקה הזו של בית ליסין הוא היה מוחא כפיים בהתלהבות ובוחן בקפדנות את התכנייה לראות מי המחזאי הנפלא שכתב את המחזה.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת חיים נוי

מאת: חיים נויעסקים, מימון וכספים29/11/222381 צפיות
NWTN Inc (נאסד"ק: NWTN), חברת טכנולוגיות לניידות עם מודעות לסביבה המביאה לעולם פתרונות ניידות ממוקדת נוסעים ברמת הפרמיום, הודיעה כי הבנייה של מתקן הרכבת הרכב החשמלי שלה באיחוד האמירויות, באזור התעשייה ח'ליפה באבו דאבי (KEZAD), מתבצעת בהתאם ללוח הזמנים, והוא יושלם ברבעון הרביעי של 2022.

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי29/11/222504 צפיות
אירוע הפתיחה בהשתתפות הילרי רודהם קלינטון, ג'יסו ניה, שיידה סולימאני, שירין נשאט עם הופעה מיוחדת של ג'ון בטיסט

מאת: חיים נויעסקים, מימון וכספים26/11/222380 צפיות
רוזן, יועץ לאומי למשקיעים, מעודד את המשקיעים ב- Wine Estates, Inc. להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – VWE

מאת: חיים נויעסקים, מימון וכספים26/11/222348 צפיות
רוזן, יועץ למשקיעים בעל שם עולמי, מעודד את המשקיעים ב- Unisys Corporation להשיג ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – UIS

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי25/11/222448 צפיות
רוזן, יועץ למשקיעים גלובלי, מעודד את המשקיעים ב- FIGS, Inc. שצברו עודף הפסדים, להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – FIGS

מאת: חיים נויעסקים, מימון וכספים25/11/222325 צפיות
רוזן, חברה מובילה, מעודד את המשקיעים ב- Torrid Holdings שצברו עודף הפסדים, להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – CURV

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי25/11/222592 צפיות
בואינג 737 BBJ2 הוא תוספת נהדרת לצי המטוסים הפרטיים הבלעדי של KlasJet מכיוון שהוא אמור לספק את הצרכים הספציפיים של לקוחות בכירים הנוסעים בקבוצות קטנות יותר.

מאמרים נוספים בנושא תיאטרון

מאת: חיים נויתיאטרון02/03/223237 צפיות
המחזמר פיטר פן, העולה בתיאטרון הקאמרי (בשיתוף תיאטרון אורנה פורת) הוא מלהיב ותוסס, עטור אפקטים והברקות בימוי, מופע מוצלח לילדים ולכל המשפחה.

מאת: חיים נויתיאטרון17/02/222817 צפיות
מחלת נעורים , יצירתו הקלאסית של פרדיננד ברוקנר מתמודדת עם חיי בני הנעורים על סף הבגרות וההפקה בבית צבי היא רוויה במשחק משובח ומרגש של להקת השחקנים שמפגינה יכולת מקצועית נפלאה. הבמאית ליאת פישמן לני, שגם תרגמה ועבדה מחדש את המחזה וגם ערכה את הליווי המוזיקלי, הצליחה ללהטט עם השחקנים והתוצאה היא חוויה תיאטרלית מענגת ועם זו נוקבת ומהדהדת לזמן רב לאחר הצפייה.

מאת: חיים נויתיאטרון31/01/223113 צפיות
"לעבור את הקיר" המחזה המוזיקלי על פי הסרט באותו השם, שעלה בתיאטרון בית ליסין הוא תוסס, קולח וקסום; זהו הלהיט הבא של התיאטרון והוא מהווה חוויה תיאטרלית לחובבי הז'אנר.

מאת: חיים נויתיאטרון30/12/213144 צפיות
"לעבור את הקיר" המחזה המוזיקלי על פי הסרט באותו השם, יעלה בתיאטרון בית ליסין ב-20 בינואר והוא עשוי להיות הלהיט הבא של התיאטרון. בפרזנטציה לעיתונאים ולמנהלי תרבות ברשויות, גילתה מנכ"ל התיאטרון ציפי פינס, שכבר מתוכנן מחזמר נוסף לפי אותו הז'אנר שיהיה מבוסס על סרט הקאלט "בלוז לחופש הגדול".

מאת: חיים נויתיאטרון28/11/214232 צפיות
"פנתר כפול" העולה בתיאטרון בית ליסין – היא הצגה נוקבת ומרגשת, סוחפת ומותחת על תנועת הפנתרים השחורים במלאת 50 שנה להקמתה ועל יו"ר התנועה שהיה בעצם סוכן משטרה סמוי . המחזה נכתב בידי יואב שוטן-גושן בהשראת תולדות תנועת המחאה החברתית שהגיעה בסופו של דבר לכנסת ועל פעילותה והיא שזורה בשמות ובאירועים אמיתיים, אם כי המחזה נותן דרור גם לגיבורים דמיוניים ולתרחישים שלא התרחשו , אך מעניקים נופך דרמטי ותיאטרלי .

מאת: חיים נויתיאטרון24/11/213293 צפיות
קיץ אחרון הוא מחזה העוסק באהבת נשים ובסיפור אהבתן הטראגית של שתיים מהן. ההצגה העולה בבית צבי ברמת גן היא מרגשת, נוקבת ומעניקה חשיפה של טפח מחיי האהבה של נשים . שיאה של ההצגה היא הגורל האכזר שפוקד את אחד הזוגות , כאשר אחת הבחורות מקפדת את חייה ממחלה ממארת, בדיוק כפי שאירע למחזאית האמריקנית ג'יין צ'יימברס שמצאה את מותה מסרטן , 3 שנים לאחר שעלתה ההפקה הראשונה על הבמה.

מאת: חיים נויתיאטרון02/11/213705 צפיות
ההצגה הנודעת מונולוגים מהואגינה, העולה בבית צבי ברמת גן, היא הפקה תוססת ומרגשת מאוד, בזכות העוצמה שבמחזה, הבמאית המצוינת ליאת פישמן-לני ולהקת השחקניות המוכשרות.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica