חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מיסוי שרותי דת

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים05/02/2016857 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מיסוי שרותי דת

ד"ר איתמר כוכבי עורך דין, רואה חשבון וכלכלן

הטכניון – הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול, מרצה בקורסים "חשבונאות ניהולית מתקדמת" ו"בקרת עלויות".

מרצה מצטיין טכניוני – הצטיינות יתירה בהוראה לשנת תשע"ה סמסטר חורף.

אוניברסיטת חיפה – הפקולטה לניהול – מנהל עסקים, מרצה בקורס "עקרונות החשבונאות" לתואר MBA.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה Dr. Faculty of Law, University of Haifa

שרותי דת

שירותי דת הינם שירותים הניתנים בדרך כלל על ידי: רבנים, מקובלים, מוהלים, חזנים ובדצי"ם (בתי דין צדק, בענייני כשרויות). עיקר השירותיםהניתנים הם: ענייני נישואין, עריכת חופות, בדיקת תפילין, בדיקת מזוזות, בדיקת וכתיבת ספרי תורה, ייעוץ אישי בכל תחומי היהדות, יעוץ וגישור במשפחה, לימוד והכנה לטקס הבר מצווה, מתן תעודות כשרות, מתן שירותי קבורה, קיום בריתות  ועוד.

חוזר מסים מקצועי בגין שירותי דת

ביום 19 בינואר 2016 פרסמה רשות המיסים חוזר מקצועי מספר 966192 בנושא מיסוי שירותי דת. מטיוטת החוזר עולה כי חלה חבות במס הכנסה ובמס ערך מוסף, בגין שירותי דת אשר מוענקים על ידי רבנים, מקובלים מוהלים, חזנים ובדצי"ם.

כוונת החוזר (אשר גובש בהמשך לדו"ח מבקר המדינה) הינה, למסות במס הכנסה ובמס ערך מוסף את התקבולים המתקבלים בגין שירותי הדת, בין היתר כלולים בהם: בריתות, תפילות, עריכת חופות,  "הילולות", "תיקונים", מתן ברכות, ייעוץ, חלוקה או מכירה של קמיעות, מכירת מים קדושים ומכירת תשמישי קדושה שונים, כמו כן, מתן שירותי כשרות.

החבות במס הכנסה בגין שירותי הדת

היבטי מס הכנסה בקשר לנותני שירותי דת מחולקים ל-2 סוגים:

הסוג הראשון הפטור ממס הכנסה:

נותני שירותי דת שהם מוסד ציבורי יהיו פטורים ממס הכנסה על תרומות ומענקים שניתנו בקשר לשירותי הדת  אשר הוענקו או שולמו.

הסוג השני החייב במס הכנסה ומס ערך מוסף:

נותני שירותי דת שאינם מוסד ציבורי יהיו חייבים במס הכנסה על תרומות שניתנו בקשר לשירותי הדת, אף אם לא הייתה ציפייה או דרישה לקבלת התשלום או המענק.

סיווג ההכנסה כחייבת במס הכנסה תיקבע על סמך המבחנים השונים שנקבעו בפסיקה לסיווג ההכנסה כהכנסה מעסק או משלח-יד, כעולה מסע' 2(1) לפקודת מס הכנסההקובע:

מקורות הכנסה

2.      מס הכנסה יהא משתלם, בכפוף להוראות פקודה זו, לכל שנת מס, בשיעורים המפורטים להלן, על הכנסתו של אדם תושב ישראל שהופקה או שנצמחה בישראל או מחוץ לישראל ועל הכנסתו של אדם תושב חוץ שהופקה או שנצמחה בישראל, ממקורות אלה:

עסק ומשלח יד

(1)   השתכרות או ריווח מכל עסק או משלח-יד שעסקו בו תקופת זמן כלשהי, או מעסקה או מעסק אקראי בעלי אופי מסחרי;

התקיימות המבחנים של עסק או משלח היד, תתמוך בכך שהפעילות נושאת אופי עסקי, ויש למסות אותה כאמור, כהכנסה מעסק או משלח-יד.

במצבים שונים ואחרים, תקבולים אלו יהוו הכנסה, מאחר וסיווגה של ההכנסה תכנס בגדר הכנסה מכל מקור אחר, כעולה מסעיף 2(10) לפקודת מס הכנסה הקובע:

מקורות הכנסה

2.      מס הכנסה יהא משתלם, בכפוף להוראות פקודה זו, לכל שנת מס, בשיעורים המפורטים להלן, על הכנסתו של אדם תושב ישראל שהופקה או שנצמחה בישראל או מחוץ לישראל ועל הכנסתו של אדם תושב חוץ שהופקה או שנצמחה בישראל, ממקורות אלה:

מקורות אחרים

(10)  השתכרות או ריווח מכל מקור אחר שאינו כלול בפסקאות (1) עד (9), אך לא הוצא מהם בפירוש ולא ניתן עליו פטור בפקודה זו או בכל דין אחר.

החבות במס ערך מוסף בגין שירותי הדת

בנושא מס ערך מוסף, חוזר המס האמור מציין, כי אותם עוסקים המעניקים שירותי דת בעלי אופי עסקי, חייבים  בפתיחת תיק ורישומם כעוסק במשרדי מס ערך מוסף ובתשלום מס ערך מוסף, בגין עיסוקם. מכירת מוצרים בעלי אופי עסקי, כמו למשל: קמיעות, ספרי תהילים וקדושות למיניהן, תמונות וכדומה, מחויבת במס עסקאות על מכירות כמלאי עסקי או לעיתים כנכס.

מצ"ב חוזר המס מטעם רשות המיסים, ככתבו וכלשונו:

"חוזר מס' XX/2015 – רשות המסים

בנושא: מיסוי שירותי דת

1. מבוא

חוזר זה עניינו מיסוי תקבולים שונים המתקבלים בידי נותני שירותי דת שונים כגון רבנים, מקובלים, מוהלים, חזנים, בדצי"ם ונותני שירותי דת אחרים(להלן: נותנישירותי דת) בתמורה לשירותי דת הניתנים על ידם, לרבות עריכת חופות, בריתות, תפילות, "הילולות", "תיקונים", מתן ברכות, מתן יעוץ בנושאים מגוונים, חלוקה אומכירה של קמיעות, מים קדושים ותשמישי קדושה שונים ושירותי כשרות (להלן: "שירותי דת").

חוזר זה יעסוק בשאלת החבות במס הכנסה ובמע"מ.

היבטי מס הכנסה:

2. פעילות מתן נותני שירותי דת באמצעות מוסד ציבורי ושלא באמצעות מוסדציבורי

בהתאם לסעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה) להלן: "הפקודה") הכנסתו של מוסד ציבורי המקיים את התנאים שבסעיף, הפועל למטרה ציבורית, תהא פטורה ממס, ככל שלא הושגה מעסק שהוא עוסק בו, או מדיבידנד, או מריבית או מהפרשי הצמדה ששולמו מחבר בני אדם שבשליטתו העוסק בעסק המטרות. בין הציבוריות נמנית גם מטרתדת.

הפטור ממס ניתן אך ורק מקום בו הנכסים וההכנסות משמשים להשגת המטרה הציבורית. בהתאם, מקום בו ניתנים שירותי דת באמצעות מוסד ציבורי, והנכסים וההכנסות של המוסד הציבורי משמשים להשגת המטרה הציבורית בלבד, יהיוההכנסות פטורות ממס מכוח סעיף 9(2) לפקודה, בכפוף לסייגים שיפורטו להלן.

לעומת זאת, מקום בו פעילותם של המקובלים ונותני שירותי דת אחרים נעשית שלא באמצעות מוסד ציבורי, והתקבולים מועברים ישירות לידי נותן שירותי הדת, או לידיגוף אחר שאינו בגדר מוסד ציבורי, לא יחול הפטור הקבוע בסעיף 9(2) לפקודה והחבותבמס תיבחן כאמור להלן. לעניין סיווג כמלכ"ר ראה להלן בסעיף 6.

3. החבות במס בידי נותן שירותי דת שאינו בגדר מוסד ציבורי

3.1. מקור ההכנסה

3.1.1. מקום בו ניתן שירות דת על ידי נותן שירותי דת, תיחשבהתמורה בשל השירות כהכנסה מעסק או ממשלח יד החייבת במסבהתאם לסעיף 2(1) לפקודה. התמורה יכול שתינתן גם בשווה כסף אובמימון הוצאות של נותן שירותי הדת והמקורבים אליו.

3.1.2. ההכנסה תסווג כהכנסה מעסק ככל שהיא עומדת באמותהמידה שיובאו להלן, המבוססות על המבחנים השונים שנקבעובפסיקה לסיווגה של הכנסה כהכנסה מעסק.

א. מקור קבוע – יש לבחון האם השירותים נובעים ממקור קבוע נותן שירותי הדת), אשר יש לו פוטנציאל להמשיך ולהניב הכנסות.

ב. מחזוריות, תדירות – יש לבחון האם נותן שירותי הדתמעניק את שירותיו בתדירות גבוהה, והאם פעילותו היא פעילותנמשכת לאורך זמן.

ג. מומחיות, בקיאות – לחלק מנותני שירותי הדת יש מוניטיןשל מומחיות ובקיאות בתחום השירותים הניתנים על ידם, ולעיתים יש בסגולות המיוחסות להם כדי למשוך ציבור רב לפנותאליהם ולקבל את שירותיהם.

ד. ההיקף הכספי – מחזור הפעילות של נותני שירותי הדת יכולויהא בעל היקף כספי נכבד.

ה. הארגון והניהול – לעיתים נותני שירותי הדת נעזרים במנגנוןארגוני רחב, הכולל צוות עובדים ועוזרים, ומתן שירותי הדת נעשהבאופן מסודר ושיטתי כעסק של ממש.

ו. שיווק – מקום בו נותן שירותי הדת מפרסם ומשווק אתשירותי הדת הניתנים על ידו, יש בכך כדי לתמוך בקיומו של מנגנוןעסקי.

התקיימותם של המבחנים האמורים תתמוך בכך שהפעילות נושאתאופי עסקי ועל כן ראוי למסותה כהכנסה מעסק לפי סעיף 2(1)לפקודה. כמובן, שאין הכרח כי כל המבחנים יתקיימו בכל מקרה נתון, ויש לבחון כל מקרה בהתאם לנסיבותיו הספציפיות.

3.1.3. לחילופין, ניתן לראות בהכנסתו האמורה של נותן שירותיהדת כהכנסה ממשלח יד החייבת במס בהתאם לסעיף 2(1) לפקודה,שכן לנותן שירותי הדת ישנם כישורים המאפיינים את העיסוק בוהוא עוסק, והכנסתו נובעת מאותם כישורים מיוחדים, ולעיתים מןהסגולות הרוחניות המיוחסות לו.

 

3.1.4. לחילופין, במקרים המתאימים ניתן לראות בתקבוליםשקיבל נותן שירות הדת כהכנסה לפי סעיף 2(7) לפקודה ו/או לפי סעיף 2(10) לפקודה.


3.2. הקשר שבין התמורה למתן השירות

3.2.1. תקבולים המתקבלים אצל נותני שירותי דת בתמורה לשירותהמוענק על ידם הם כאמור בגדר הכנסה חייבת במס. אינדיקציהלקשר שבין מתן השירות למתן התמורה יכולה להיות סמיכות הזמניםשבין מתן השירות לבין מתן התמורה.

3.2.2. ברור, כי מקום בו נדרש תשלום כאמור ע"י נותן השירות, אוע"י אחד מעוזריו, ניתן יהיה להוכיח בנקל, כי המדובר בהכנסה חייבתבמס. עם זאת, יובהר, כי די בכך שהתקבול ניתן בתמורה לשירות כדילחייבו במס, ואין הכרח כי נותן השירות ידרוש את התשלום.

3.2.3. קיומה של נורמה חברתית לשלם סכום כסף כלשהוא לנותןשירות הדת בתמורה לשירות שניתן על ידו, יכולה לתמוך בסיווגו שלתקבול כהכנסה חייבת במס.

3.2.4. יובהר, כי כספים אשר מתקבלים בתורת מתנה אינם חייביםבמס.[i] עם זאת, יודגש, כי גם מקום בו מתקבל תשלום אצל אדםמבלי שהיתה חובה משפטית לתשלומו, ומבלי שהיתה ציפייה לקבלתואצל המקבל, ואף אם התשלום וולנטרי ומותנה ברצונו הטוב שלהנותן, אין בכל אילו כדי לשלול את אפיון התקבול כהכנסה[ii].

המבחן לסיווג התקבול כמתנה או כהכנסה הוא האם התקבול ניתןבתור מחווה של הבעת תודה במישור הרגשי כנדיבות לב גרידא אושמא כתמורה וכגמול עבור שירות שניתן.[iii]

3.2.5. לאור האמור לעיל, יש למסות תקבולים שניתן בשלם שירות, גם אם אין חובה משפטית לתשלום וגם מבלי שהיתה ציפייה לקבלתהתשלום. שירות יכול שיהיה, כאמור, גם מתן ברכות, עצות, עריכתטקסים דתיים וכדומה. מקום בו ניתן שירות ע"י נותן שירותי הדתתיחשב התמורה בשל השירות כהכנסה החייבת במס בהתאם לסעיף 2(1) לפקודה.

לעומת זאת, הענקת כספים הנעשית מתוך הבעת תודה גרידא במישורהרגשי, אמונה (או חובה) דתית (מטעמי צדקה או מעשר כספים), ככלשלא ניתן כל שירות, הינה מתנה שאינה חייבת במס.

3.2.6. שאלת חיוב נותני שירותי הדת במס הינה שאלה אשר אמורהלהיבחן בכל תיק ותיק בהתאם לנסיבותיו העובדתיות. בכל תיק תיבחןהשאלה העובדתית האם התקבולים שהתקבלו הינם מתנות או האםניתן בגינם שירות כלשהוא, ובהתאם לכך תיגזר עמדת פקיד השומה. כמו כן, בכל תיק יש לבחון את הקשר בין התקבול לשירות שניתן. ככלששוכנע פקיד השומה כי התקבול ניתן ללא קשר למתן שירות כלשהואאין מקום לחייבו במס.

4. החבות במס בעת מתן שירותי דת באמצעות מוסד ציבורי

4.1. סעיף 9(2) לפקודה פוטר ממס הכנסתו של מוסד ציבורי. מוסד ציבורי הואחבר בני אדם המקיים את הדרישות הבאות המפורטות בהוראת החוק האמורה :

א. חברים בחבר שבעה חברים לפחות.

ב. רוב החברים אינם קרובים זה לזה.

ג. המוסד קיים ופועל למטרה הציבורית.

ד. נכסי המוסד והכנסותיו משמשים למטרה הציבורית.

ה. המוסד מגיש דו"ח שנתי לגבי נכסיו, הכנסותיו והוצאותיו, להנחת דעתו של פקיד השומה ועל פי התקנות שהתקין שר האוצר.

4.2. "מטרה ציבורית" כוללת גם מטרת דת, על פי האמור בסעיף, ולפיכך מקום בו פעילותו של נותן שירותי דת נעשית באמצעות מוסד ציבורי העומד בדרישות סעיף 9(2) לפקודה, ההכנסות המתקבלות בידי אותו מוסד יהיו פטורות ממס, בכפוף לסייגים שלהלן.

4.3. סעיף 9(2) לפקודה פוטר ממס הכנסות של מוסד ציבורי, זולת אם מקורןמאחד מאלה:

א. הכנסה מעסק בו עוסק המוסד הציבורי.

ב .הכנסות מדיבידנד, מריבית או מהפרשי הצמדה שנתקבלו ע"י המוסדהציבורי, מחבר בני אדם העוסק בעסק, ואותו חבר בני אדם הוא בשליטתהמוסד הציבורי.

4.4. יובהר, כי בעמ"ה 50/90 ויזרע יצחק נ' פ"ש ירושלים[iv] נקבע כי מוסד ציבוריהעונה על תנאי סעיף 9(2) לפקודה, ואשר פועל כגוף פילנתרופי ולא כעסק מסחרי, יהא פטור ממס על הכספים המתקבלים אצלו בגין השירותים הניתנים על ידובמסגרת המטרות הציבוריות שלו. בית המשפט קבע, כי החבות במס תקבעבהתאם לכוונה ולפי המבנה המשפטי, הכלכלי והתקציבי של אותו גוף. כך למשלנקבע באותו עניין כי אוניברסיטה שהיא גוף ציבורי הממלא אחר תנאי סעיף 9(2) לפקודה, תהא פטורה ממס על כספים שתיגבה מתלמידיה ומתרומות וממענקיםשתקבל, ותהא חייבת במס על הכנסות מחנויות השייכות לה והמתנהלות על ידיגוף בשליטתה.

4.5. אשר על כן, כשם שאוניברסיטה אינה חייבת במס על הכנסתה הנובעת מןהכספים אשר היא מקבלת כשכר לימוד ותרומות, כך גם ככל ששירותי הדת יינתנובמסגרת מוסד ציבורי אשר יעמוד בתנאי סעיף 9(2) לפקודה, לא תחויב במסההכנסה הנובעת מכספים שמתקבלים מתרומות וכן מכספים הניתנים עבורשירותי דת.

4.6. אין חוזר זה בא לגרוע מכל חבות העומדת למוסד ציבורי או המשמשת כתנאילסווגו כמוסד ציבורי כהגדרתו בפקודה, לרבות מכוחן של הנחיות בחוזריםאחרים.

היבטי מע"מ

5. פעילות כעסק

5.1. החלופה הראשונה להגדרת "עסקה "בסעיף 1 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו1975- (להלן החוק או חוק מע"מ) קובעת:

"מכירת נכס או מתן שירות בידי עוסק במהלך עסקו, לרבות מכירתציוד".

נכס מוגדר בסעיף 1 לחוק כ"טובין או מקרקעין". הגדרת "שירות" בסעיף 1 לחוק קובעת:

"שירות – כל עשיה בתמורה למען הזולת שאיננה מכר, לרבות עסקתאשראי והפקדת כסף ובחבר-בני-אדם גם – עשיה כאמור למען חבריואף ללא תמורה או בתמורת דמי חבר; עבודת עובד איננה בגדר שירותלמעבידו".

5.2. גורמים המעניקים שירותי דת לאחרים, כמתואר במסמך זה, כאשרלשירותים הניתנים יש אופי עסקי והם ניתנים במהלך עסק (ידע ובקיאות,תדירות, קיומו של מנגנון ויתר המבחנים שצוינו לעיל בסעיף 3.1.2 ובפסיקהבנושא), מחויבים להירשם במע"מ כעוסק ועסקאותיהם יהיו חייבות במע"מ ככלנותן שירות אחר.

5.3. כמו כן, מכירה של טובין כגון: מים קדושים, קמיעות, סגולות וכו', בעלתאופי עסקי כאמור בסעיף 5.2 לעיל, היא עסקה לפי חוק מע"מ וחייבת במסעסקאות.

5.4. כל הסכומים המתקבלים בידי העוסקים האמורים כנותני שירותים אותמורת נכס יהיו חייבים במע"מ:

א. סכומים המתקבלים אצל נותן שירותי הדת מלקוחות שקיבלו שירותים או רכשו טובין יהיו חייבים במע"מ היות והם תמורה בגין עסקה.

ב. סכומים שלא התקבלו תמורת שירות או נכס, אך התקבלו כתמיכה תרומה או סיוע אחר יהיו חייבים במע"מ לפי סעיף12(א) לחוק מע"מהקובע כי:

"תרומה, תמיכה או סיוע אחר (להלןתקבולים) שקיבל עוסק ייחשבו כחלק ממחירעסקאותיו; הוראה זו לא תחול על סוגיתקבולים או סוגי עוסקים שקבע שרהאוצר".

5.5. פעילות שאיננה עולה כדי עסק לא תחייב ברישום ותמורה שתתקבל בגינה לאתחויב במע"מ.

5.6. שאלת חיוב נותני שירותי הדת במע"מ היא שאלה אשר אמורה להיבחן בכלתיק ותיק בהתאם לנסיבות העובדתיות של כל מקרה ומקרה. ככל ששוכנע ממונהמע"מ כי הסכומים ניתנו ללא קשר למתן שירות כלשהוא ואף שלא בתמורה לנכס, כמו גם סכומים שלא ניתנו כתרומה תמיכה או סיוע לעסק – אין מקום לחייבםבמס.

6. פעילות כמלכ"ר

6.1. פסקה 2 להגדרת מלכ"ר בסעיף 1 לחוק מע"מ קובעת כי בהגדרת מלכ"ריכללו "חבר בני אדם, מאוגד או לא מאוגד, שאין עיסוקו לשם קבלת ריווחיםושאינו מוסד כספי".

6.2. סעיף 4(א) לחוק מע"מ קובע כי "על פעילות בישראל של מלכ"ר יוטל מסשכר באחוזים מן השכר ששילם...".

6.3. מכאן שככל שהפעילות של נותן שירותי הדת נעשית במסגרת מלכ"ר והיאאיננה בעלת מאפיינים עסקיים, תהא זו פעילות של מלכ"ר, והמלכ"ר יחויב במסשכר בגין פעילות זו.

6.4. יובהר כי הקביעה האם מדובר בפעילות מלכ"רית או בפעילות עסקית, תבחןבהתאם לאופי הפעילות. מלכ"ר העוסק בפעילות עסקית רגילה בדומה לכל גוףמסחרי אחר, פעילות אשר תעלה לכדי עסק בהתאם למבחני פסק דין בשערייך (ע"א767/87 "עמותת בשערייך ירושלים" נ' מנהל המכס ומע"מ, פ"ד מד(4) 800.) סיווגו ישונה ממלכ"ר לעוסק וכל העסקאות שהוא מבצע תהיינה חייבותבמע"מ בשיעור מס מלא.

6.5. למען הסר ספק יובהר, כי נכסים בבעלות חבר בני אדם שהוא מלכ"רצריכים לשמש למטרותיו. כך לדוגמה, נכסים אשר ישמשו לצרכי נותן שירותי דתו/או עובד אחר בעמותה שהיא מלכ"ר כאמור ו/או אדם אחר הקשור לעמותה ו/אובני משפחותיהם יחשבו כשכר ששולם על ידי העמותה והיא תחויב במס שכר בגיןשווי שימוש בנכסים אלו בהתאם למחיר שוק.

6.6. השאלה האם הפעילות נעשית כחלק מהפעילות המלכרי"ת היא שאלהמורכבת ותלוית נסיבות וגם בנושא זה כל מקרה ייבחן לפי נסיבותיו.

6.7. יובהר, כי חבר בני אדם אשר יסווג כמלכ"ר, יסווג כך בכל מערכי המסברשות המיסים. מוסד כאמור, המקיים את יתר התנאים של סעיף 9(2) לפקודה, יוכר כמוסד ציבורי כאמור. כמו כן, חבר בני אדם אשר יסווג כעוסק, לא יוכרכמוסד ציבורי.

7. חובת ניהול פנקסים, הגשת דוחות, הצהרות הון ומידע על נכסים.

7.1. מקום ששוכנע פקיד השומה כי הכנסתו של נותן שירותי דת הינה מעסק אומשלח יד וחייבת במס על פי סעיף2(1) לפקודה, ו/או מקום ששוכנע ממונה מע"מכי על נותן שירותי הדת להירשם כעוסק במשרדי מע"מ, יחולו על נותן שירותיהדת החובות המוטלות על פי כל דין, לרבות החובות המפורטות להלן:

א. החובה לנהל פנקסים בהתאם לתוספת י"א להוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות), התשל"ג-1973.

ב. חובת הגשת דוחות לפקיד השומה ולממונה מע"מ. יובהר כי האמור בפסקה זו לא בא לגרוע מחובת הגשת דו"ח על פי הדין מטעמים אחרים.

ג. במסגרת בחינת הדוח של נותן שירותי הדת והליך השומה, רשאי פקידהשומה, בהתאם לסעיף 135 לפקודה, לדרוש מנותן שירותי הדת ומצדדיםשלישיים מידע על חשבונות הבנק ועל נכסים בארץ ובחו"ל של נותן שירותי הדת, ומידע על נסיעות לחו"ל של נותן שירותי הדת ובני משפחתו. כמו כן רשאי פקידהשומה לדרוש הצהרות הון מנותן שירותי הדת, ככל שהדבר דרוש להגיע לידיעהמלאה בדבר הכנסתו.

7.2. על מוסד ציבורי / מלכ"ר יחולו חובות הדיווח בהתאם להוראות פקודת מסהכנסה וחוק מע"מ.

בברכה,

רשות המסים בישראל"

לסיכום:

כעולה מהחוזר האמור לעיל, עוסק המעניק שירותי דת, העומד בקריטריונים המנויים בחוזר, יחויב (ככל עוסק אחר) במטלות שנקבעו בפסיקה ובחוק על-פי כל דין.  בין היתר מוטלות על עוסק כאמור:

חובת ניהול פנקסים, הגשת דוחות כנדרש בחוק, הצהרות הון ומידע על נכסים, ובכלל זה מידע על חשבונות בנק ונכסים בארץ ובחו"ל וכל מידע אשר נדרש או יידרש על ידי רשויות המסים בישראל.

הערה:  המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות.

הכותב: ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-20 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. כמו כן, מרצה באוניברסיטת חיפה, בפקולטה לניהול – מנהל עסקים, לתואר MBA, בקורס "עקרונות החשבונאות".

ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. Dr. Faculty of  Law, University of Haifa, ISRAEL.

במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-23 שנה), וכן עורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

מיקום המשרד: קריית הממשלה פל ים  7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04, פל': 5443671- 050

e-mail: cpa-adv-itamar@bezeqint.net



[i] עמ"ה 223/57 רופא נ' פ"ש רחובות, רואה החשבון, ח' 213.

[ii] ע"א 136/67 ברזל נ' פ"ש רחובות, פ"ד כא (2) עמ' 69, עמ"ה 18/77 פרידמן נ' פ"ש ירושלים, פד"א ט' 222.

[iii] ע"א 597/75 ברנשטיין נ' פ"ש פ"ת, פ"ד ל"א (3) 472, עמ"ה 13/82 פרומקין נ' פ"ש חיפה, פד"א יד121.

[iv]מיסים ז/1, ה-14.


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

 הכותב הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול במקצועות חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות למעלה מ-15 שנה, וד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה.

(PhD ) Faculty of Law, University of Haifa, ISRAEL     [רואה חשבון(כלכלן)-כוכבי איתמר (C.P.A.)]

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

משרד עורך דין, קריית הממשלה פל ים 7, חיפה,טל: 8621350- 04, פקס:8621349- 04, פל': 050-5443671

cpa-adv-itamar@bezeqint.net

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת איתמר כוכבי

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211498 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211293 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201158 צפיות
בית המשפט השלום, גזר על מהנדס כימיה, במסגרת הסדר טיעון; הטלת עונש - 33 חודשי מאסר בפועל וקנס בגובה חצי מיליון שקלים, זאת בנוסף ובכפוף לתשלום כל המס, בגין ההכנסה שהושמטה -38 מיליון. המהנדס הורשע בהעלמת הכנסות של 38 מיליון שקלים בחשבונות בנק UBS בשוויץ, לאחר שמכר את חלקו בחברה שהיה שותף בבעלותה ברומניה. המהנדס הודה בהשמטת ההכנסה בסך 38 מיליון ₪.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201179 צפיות
בשבועות האחרונים, הופיעו או התקשרו למשרדי, אזרחים ישראלים תמימים ומזדמנים, המחזיקים מטבעות דיגיטליים, בעיקר ביטקוין. להפתעתם, הללו התבקשו על ידי מחלקת המודיעין של רשות המסים, למלא טפסים הדורשים מהם גילוי מלא על נכסיהם והמס בהתאם. האזרח צריך למלא את הטופס, תוך ציון הנכסים אותם הוא מחזיק בארץ ובחו"ל. השאלות המופנות לאותם אזרחים הינן כלליות, תוך בקשה להצהרה על נכסים. רשות המיסים מכוונת לנכסי הביטקוין, מאחר ואלה הם נכסיהם העיקריים של מקבלי טפסי ההצהרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים26/10/201402 צפיות
חוקי המס בישראל קובעים, כי מתנות פטורות ממס וזאת כל עוד הן ניתנו בתום לב. אולם, פסק דין תקדימי מחייב בבית המשפט העליון מיום 18 באוקטובר 2020, קבע כי הכנסות הרב – המערער, נכנסות בגדר סעיף 2(1) בפקודת מס הכנסה המחייב במס "השתכרות או רווח מכל עסק או משלח יד שעסקו בו תקופת זמן כלשהיא". המשמעות של הפסיקה המחייבת שהתקבלה בבית המשפט העליון הינה, שמעתה ואילך, ידוענים, מקובלים ולמעשה כל אדם בעל פרופיל חברתי – ציבורי – תקשורתי גבוה, צריך לדווח על שווי המתנות שלו, וכן – גם מחתונות ואירועים משמחים אחרים

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201064 צפיות
בימים אלה – חודש דצמבר 2016, הופיעו במשרדי, סידרה חדשה של אזרחים תמימים ומזדמנים אשר להפתעתם התבקשו על ידי רשות המיסים להסביר את מקורות הכנסתם בגין: נסיעות לחו"ל, ריבוי דירות, דירות יוקרה, רכבי יוקרה.

מאת: איתמר כוכביחוק ומשפט - כללי10/09/201243 צפיות
תַּם עִדַּן הַסּוֹדִיּוֹת הַבַּנְקָאִית בִּשְׁוַויְץ בְּעִקְבוֹת הֶסְכֵּם חִלּוּפֵי מֵידַע אוֹטוֹמָטִיִּים

מאמרים נוספים בנושא דיני מיסים

מאת: בנימין קלינגרדיני מיסים14/01/222134 צפיות
פורסם תזכיר חוק הכולל שורת תיקונים בחוק מיסוי מקרקעין נושא מיסוי מקרקעין תאריך פרסום 13.01.2022 תזכיר חוק שפורסם היום (ה') 13.1.22 להערות הציבור כולל שבעה תיקונים מוצעים בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) שמטרתם עידוד מכירת קרקעות לבנייה למגורים, הרחבת מדרגות מס הרכישה לרוכשי דירה יחידה ותיקון עיוותי מס שונים. התיקונים המוצעים צפויים לעודד מכירת דירות מגורים בטווח הקרוב ומתוך שאיפה להביא להגדלת היצע ולהורדת מחירי הדירות. התזכיר פתוח להערות הציבור עד 3/2/22 בשעה 23:59

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201158 צפיות
בית המשפט השלום, גזר על מהנדס כימיה, במסגרת הסדר טיעון; הטלת עונש - 33 חודשי מאסר בפועל וקנס בגובה חצי מיליון שקלים, זאת בנוסף ובכפוף לתשלום כל המס, בגין ההכנסה שהושמטה -38 מיליון. המהנדס הורשע בהעלמת הכנסות של 38 מיליון שקלים בחשבונות בנק UBS בשוויץ, לאחר שמכר את חלקו בחברה שהיה שותף בבעלותה ברומניה. המהנדס הודה בהשמטת ההכנסה בסך 38 מיליון ₪.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201179 צפיות
בשבועות האחרונים, הופיעו או התקשרו למשרדי, אזרחים ישראלים תמימים ומזדמנים, המחזיקים מטבעות דיגיטליים, בעיקר ביטקוין. להפתעתם, הללו התבקשו על ידי מחלקת המודיעין של רשות המסים, למלא טפסים הדורשים מהם גילוי מלא על נכסיהם והמס בהתאם. האזרח צריך למלא את הטופס, תוך ציון הנכסים אותם הוא מחזיק בארץ ובחו"ל. השאלות המופנות לאותם אזרחים הינן כלליות, תוך בקשה להצהרה על נכסים. רשות המיסים מכוונת לנכסי הביטקוין, מאחר ואלה הם נכסיהם העיקריים של מקבלי טפסי ההצהרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים26/10/201402 צפיות
חוקי המס בישראל קובעים, כי מתנות פטורות ממס וזאת כל עוד הן ניתנו בתום לב. אולם, פסק דין תקדימי מחייב בבית המשפט העליון מיום 18 באוקטובר 2020, קבע כי הכנסות הרב – המערער, נכנסות בגדר סעיף 2(1) בפקודת מס הכנסה המחייב במס "השתכרות או רווח מכל עסק או משלח יד שעסקו בו תקופת זמן כלשהיא". המשמעות של הפסיקה המחייבת שהתקבלה בבית המשפט העליון הינה, שמעתה ואילך, ידוענים, מקובלים ולמעשה כל אדם בעל פרופיל חברתי – ציבורי – תקשורתי גבוה, צריך לדווח על שווי המתנות שלו, וכן – גם מחתונות ואירועים משמחים אחרים

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201064 צפיות
בימים אלה – חודש דצמבר 2016, הופיעו במשרדי, סידרה חדשה של אזרחים תמימים ומזדמנים אשר להפתעתם התבקשו על ידי רשות המיסים להסביר את מקורות הכנסתם בגין: נסיעות לחו"ל, ריבוי דירות, דירות יוקרה, רכבי יוקרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201109 צפיות
רשות המסים קיבלה מידע על חשבונות של 35 אלף ישראלים בארה"ב

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/20994 צפיות
נציבות תלונות הציבור על שופטים והמפקח לפי סימן ה' 1 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד- 1984 הכפופה למשרד המשפטים פרסם חוברת הסבר על חובת הגשת הצהרת הון של שופט.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica